Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:39

Twiggy2008 schreef:
Ik vind dus ook dat mensen niet meteen moeten beweren dat als je bitloos rijdt, je het neusbeen van je paard kan breken...

Als je hiermee aan mij refereerd: Ik heb alleen gezegd dat ik het bij een paard op stal heb meegemaakt en dat dat bij iemand gebeurd is die de sjoege verstand van bitloze optomingen had (heeft?).
Ook heb ik gezegd dat het gebruik van bitloze optomingen geleerd moet zijn en dat er bitloze optomingen zijn die in onervarene handen niets te zoeken hebben. Bovendien stond deze zin in een stukje waarmee ik probeerde aan te geven dat zowel met bit als bitloos bepaalde voordelen heeft, maar dat bitloos ook niet alles zaligmakend is en dat daar ook wel eens wat fout kan gaan.
(Ik ben overgens absoluut niet anti bitloos hoor :+ !)

Een bitloze optoming is dus zoiets als begrijpend lezen: beide moet je leren :D .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:16

Mijn ervaringen met bitloze ruiters zijn helaas niet zo best.
Dat is ook een reden waardoor ik niet zo positief tegen bitloos sta. Helaas zie ik mensen naar bitloos overstappen, omdat ze tegen problemen aanlopen van hun rijkunsten en het liefst de schuld geven aan de optoming.
Echter ben ik ook niet zó 'stom', dat ik iedereen over 1 kam scheer.

Ik geloof dus ook dat het per ruiter en paard verschilt.

Sommige ruiters met of zonder bit, moeten zich niet vertonen buiten de bak en eerst eens veel lessen moeten nemen.

Ik vind het erg vervelend als men dan nog als verdediging aankomt met het verhaal dat ze geen bak ter beschikking hebben en daarom imo anderen en hunzelf in gevaar brengen.

Als er dus een ongeluk gebeurd met een bitloze optoming, zal ik zeker denken aan mijn ervaringen, maar vaak gebeurd dat ook bij ongelukken met bit. Dan kun je imo niet uitschakelen.
Sommige mensen en/of paarden zijn gewoon niet toe aan het rijden buiten de bak.
Echter denk ik ook gelijk, dat ongelukken altijd kunnen gebeuren! en heeft dat niet altijd met optoming of met rijkunsten te maken.

Ik snap de voorstanders alleen niet zo goed die bitloos de hemel in prijzen en willen dat iedereen bitloos gaat rijden... Ik denk dat je beter lessen kunt aanprijzen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:28

Sterre schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik vind dus ook dat mensen niet meteen moeten beweren dat als je bitloos rijdt, je het neusbeen van je paard kan breken...

Als je hiermee aan mij refereerd: Ik heb alleen gezegd dat ik het bij een paard op stal heb meegemaakt en dat dat bij iemand gebeurd is die de sjoege verstand van bitloze optomingen had (heeft?).
Ook heb ik gezegd dat het gebruik van bitloze optomingen geleerd moet zijn en dat er bitloze optomingen zijn die in onervarene handen niets te zoeken hebben. Bovendien stond deze zin in een stukje waarmee ik probeerde aan te geven dat zowel met bit als bitloos bepaalde voordelen heeft, maar dat bitloos ook niet alles zaligmakend is en dat daar ook wel eens wat fout kan gaan.
(Ik ben overgens absoluut niet anti bitloos hoor :+ !)

Een bitloze optoming is dus zoiets als begrijpend lezen: beide moet je leren :D .

Nee hoor, ik bedoelde het eerlijk gezegd meer in het algemeen, want ik lees dat regelmatig in dit soort topics als soort van tegenargument. Maar jij begon wel over het breken van een neusbeen. ;)

Het feit dat bv een hele bekende (dressuur)ruitersportzaak in mijn omgeving hackamores verkoopt, terwijl ze de ballen verstand hebben van bitloos rijden (ze verkopen verder dan ook geen bitloze optomingen, alleen hackamores), vind ik al heel kwalijk.

Natuurlijk kan er met bitloos rijden van alles fout gaan, net als met bit rijden. Voor mij en mijn paard is bitloos wel zaligmakend trouwens. Heb er heel bewust voor gekozen bij het inrijden en het bevalt tot nu toe prima. :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:07

Twiggy2008 schreef:
... Maar jij begon wel over het breken van een neusbeen. ;) ...

Sorry, maar dit is dus wat ik met "begrijpend lezen" bedoel :+ : ik ben helemaal niet "begonnen" met het breken van het neusbeen, dat kwam pas later in de discussie ter sprake en was maar een heel klein onderdeel van hetgeen ik voorheen had geschreven :) .
Ik heb m´n best gedaan om zorgvuldig m´n woorden te kiezen en nu wordt er alleen op dit kleine zinnetje rondgereden :? terwijl dat als klein voorbeeldje diende :\ .
Ook mijn bovenstaande post wordt blijkbaar niet begrepen ....
Dames, discussier lekker verder, ik haak af ;) !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:01

Sterre, ik denk dat je misschien zelf ook eens wat beter en begrijpend moet gaan lezen :) . In jouw tweede post begon jij in dit topic over een paard met een gebroken neusbeen. Ik heb niemand anders hierover zien posten, jij wel? Maakt verder niet uit, maar dan is het logisch dat ik EN naar jou reageerde EN ook in het algemeen ;) . Uit jouw verhaal bleek al dat die bewuste ruiter met dat arme paard blijkbaar geen verstand had van de bitloze optoming waar hij/zij mee reed, namelijk zoals jij vertelde, een hack. Natuurlijk was het wat jouw betreft maar een 'klein onderdeel', maar ik lees al wat jaartjes vele topics over bitloos, aangezien ik bewust bitloos rij met mijn eigen paard. Daarin lees ik vaak de tegenargumenten over 'het breken van neusbenen', wat onmogelijk is met de meeste bitloze optomingen, en ik lees wel meer onzin, maar ach, dat kan snel gebeuren als ik zie dat sommige mensen niet echt weten waar ze het over hebben (en daarmee bedoel ik niet jou, voor alle duidelijkheid :)). Als je bitloos wilt gaan rijden hoor je je te verdiepen in de verschillende bitloze optomingen, in het juiste gebruik van de neusriem (zeker bij optomingen als een hackemore) en het zorgen ervoor dat die op de juiste plek hangt. En daar ging ik op in in dit topic.

Ik (of eventuele anderen) 'rij(den)' helemaal niet rond op dat ene zinnetje, het is meer dat jij het te negatief opvat blijkbaar. Heel jammer, ik bedoel het helemaal niet negatief, wilde alleen maar even duidelijk maken hoe het zit met dit soort optomingen en de onwetendheid van sommige ruiters. Dus als jij mijn post zo 'vreselijk' vindt, zou ik zeggen; vat niet alles zo persoonlijk op. Nogmaals, in principe had ik het over 'in het algemeen', alleen was jij de enige in dit topic die een voorbeeld over een gebroken neusbeen aanhaalde. ;)

Het lijkt me dat ik daar best op mag reageren, dit is namelijk een discussieforum. :j :)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:41

Waar gaat t eigenlijk allemaal over :D Heb het hele verhaal een beetje door zitten lezen.
Maar zullen we gewoon hopen dat iedereen een beetje (hopenlijk heel veel) weet waar hij/zij mee bezig is?
Bitloos of met bit?
Beide harnachamenten moet je niet gebruiken als je er niets van weet.
Een paard kan verkl**t worden met alswel zonder bit door een verkeerde gebruikswijze.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:43

Melanie_ schreef:
En welke discussie wil je hier mee in gang zetten? :')
Neem aan dat het dan weer aankomt op het zelfde riedeltje als altijd, de naturals tegen de niet-naturals? :=

Jij zegt het, Ik dacht het..