Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:57

pol013 schreef:
Op een touwhalster (met knopen) rijden is wat mij betreft net zo scherp als een bit.

Hmmm, nou, daar merk ik zeer weinig van bij mijn hele sterke pony. Die boeit het geen moer zo'n touwhalster. Denk dat als hij een bit in zou hebben, hij misschien wel makkelijker te rijden zou zijn bij sommige personen. ;)
Als je niet duidelijk bent, niet zeker van jezelf, dan neemt hij direct eigen initiatief namelijk.

Mensen die dit in twijfel trekken zijn van harte uitgenodigd te mogen komen proberen. Ik rij hem tot nu toe namelijk alleen nog maar met een touwhalstertje en geloof er niets van dat dat zo scherp is als een bit. :n

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:03

ik denk er niet zo over :) maar nu zal ik mijn paardjes ook zonder gaan rijden. ik denk dat vele het ook eng vinden omdat het vreemd is :) das nu eenmaal menselijk.. het is zooo normaal dat een paard met bit word gereden dat eentje zonder gewoon vreemd en eng is...daar ze dit niet gewend zijn... maar tja ik weet niet ik denk ja niet zo :D

Dani

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 23:26

Iets wat ik nog wel wil toevoegen, vind ik ook wel interessant.

Stel dat een paard bitloos wordt ingereden. Paard weet stomweg niet beter, dus luistert ernaar. Toch?

Elk paard wat geboren wordt, kan -potentieel- bij iemand terecht komen die hem bitloos inrijdt. Ook logisch toch?

Dus waarom zijn er dan paarden die niet goed zouden reageren op bitloos? Uitgaande dat er geen nare ervaringen zijn geweest, en dat de ruiter niet bloednerveus is met zo'n bitloze optoming. Want volgens voorgaande stellingen kan elk paard dus bitloos gereden worden. Uiteindelijk kan ook elk paard met een boomzadel gereden worden, en ook met een bit, dus waarom dan niet bitloos?

Zeg niet dat ik het wel of niet eens ben met het 'alle paarden zijn verschillend'-verhaal, maar vind dit wel een interessante gedachte.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:30

Stel dat een jong paard volledig uit z'n stekker gaat bij druk op de neus, op de wangen en achter de oren... Ga jij dan bitloos proberen met alle risico's vandien? Of hang je er toch maar een bitje in...

Is dezelfde vraag als of het niet beter is om een paard met weinig ruimte in de mond/ hangend rooster bitloos te gaan rijden...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:42

DaniBanani schreef:
Dus waarom zijn er dan paarden die niet goed zouden reageren op bitloos?

Als je een werkelijk 'onbeschreven blad' in handen hebt, dus een paard wat nog niets kent en geen slechte ervaringen heeft, dan kun je hem opleren hoe je wilt. Je kan hem ook leren om aan te galopperen als je bloemkool roept en te stoppen als je krulsla in z'n oor fluistert. De enige grens is dan de kunde en de creativiteit van de trainer. ;)

Het enige wat je in feite doet als je een paard beleerd is hem duidelijk maken op welke actie van jouw, welke reactie van hem dient te komen. Bij het bit is dat de combinatie van je zit hulpen en de hulpen die je aan het bit geeft. Bij bitloos is dat de combinatie van zithulpen en hulpen aan de bitloze optoming. Bijna iedere manier van africhten werkt met het braaf = druk weg principe. Je kunt dat aanvullen of deels vervangen met negatieve feedback (straffen als de reactie niet juist is ) of positieve feedback ( belonen als de reactie juist is). Feit blijft hoe dan ook dat je het paard in dit stadium werkelijk alles aan kunt leren als je daar zelf toe in staat bent.

Paarden die zogenaamd niet bitloos kunnen, zoals het dier in het voorbeeld van xtostarlight, bestaan in feite niet. Er zijn wel dieren die door hun eerdere ervaringen zo gevormd zijn en een dusdanige mindset hebben aangenomen, dat ze niet meer om te scholen zijn door de gemiddelde ruiter. Die kun je dan het best gewoon laten lopen op een wijze die wel voor ruiter en paard werkt. Om een dergelijke paard om te scholen heb je een professional nodig en er zal veel tijd en moeite ingestoken moeten worden. In veel gevallen loont zich dat niet. Voor het paard, dat vastgeroest zit in een bepaald gedragspatroon, is dit voornamelijk een vervelende ervaring omdat al zijn zekerheid weg wordt genomen en voor de trainer zal het waarschijnlijk vooral veel frustratie opleveren. Echte meerwaarde is er niet, als het dier ook gewoon prima functioneert met een bit.

Mijn mening is dat ieder groen paard op iedere wijze getraint kan worden, met uitzondering van bepaalde medische gevallen. Een paard omscholen van de ene rijstijl naar de andere is echter een ander verhaal, en zal mogelijk niet slagen. Dit kan deels aan het paard liggen, maar zal ook deels aan de ruiter liggen - niets ten nadele van wie dan ook - simpelweg omdat niet iedereen de kunde in huis heeft om een paard om te scholen, of überhaupt alle tijd en energie kan vrijmaken die je hiervoor nodig hebt. Tot slot is er de vraag of het dan wel loont om zoveel tijd en moeite te stoppen in het omscholen van een paard dat ook prima op een andere stijl functioneert.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 06:52

DaniBanani schreef:
Stel dat een paard bitloos wordt ingereden. Paard weet stomweg niet beter, dus luistert ernaar. Toch?

Absoluut, en niets zo veilig voor een bitloze ruiter als een alleen bitloos ingereden paard. Helaas zijn die er niet zo veel. Tot nu toe moet je dat gewoon zelf doen, want mensen schijnen te denken dat het paard dan niet verkoopbaar is (onzin uiteraard, een behoorlijke groep mensen ziet dat als een meerwaarde).

rider schreef:
Tot slot is er de vraag of het dan wel loont om zoveel tijd en moeite te stoppen in het omscholen van een paard dat ook prima op een andere stijl functioneert.

Ik denk van wel, al was het maar dat bitloos rijden en zo'n paard omscholen vooral een omscholen van de ruiter is die zich ook een behoorlijk nieuwe mindset moet aanmeten. Dat is verrijking, en dus altijd de moeite.

Afgezien daarvan loopt het paard een veel lager risico op ruiter-trauma's als het geen stuk metaal door zijn mond heeft. We gaan nu vast het 'zo hard als de hand van de ruiter' verhaal krijgen, maar realiteit is dat ik geen enkel paard ken dat een trauma heeft aan een bitloos hoofdstel, en dat de overgrote meerderheid van de paarden die ik met een bit gereden zie worden dat wel hebben. Het is nu eenmaal onmogelijk om niet 'ooit per ongeluk' het paard eens pijn te doen met een bit, wat bitloos veel minder kritiek is. Gezien ze een paardengeheugen hebben is één slechte ervaring genoeg om het gedrag definitief te veranderen.
Vooral voor paarden die niet mee in staat zijn zich een halve meter te bewegen zonder aan dat bit te denken (en die zijn er meer dan je zou denken) is omscholen een verademing.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:09

Mijn paard is bitloos ingereden met een sidepull. Heb ook een crosslink geprobeerd, maar die druk achter zn oren vindt ie maar niks.
Voor de 'fijne' communicatie rij ik inmiddels met bit, want op zijn sidepull heeft ie de neiging om te gaan hangen (of er tegenin te hangen). De extra impulsen die ie dan op zijn neus krijgt vindt hij niet fijn, maar maken niet altijd dat ie niet meer gaat hangen. Oftewel mijn paard rij ik fijner met bit dan bitloos. En voor zover ik hem begrijp vind hij het bit ook fijner.
Ik zal in de toekomst nog wel eens een Merothische of hackamore proberen, maar ik denk dat mijn paard druk op zijn neus of achter zijn oren vervelender vindt dan een bit in zijn mond.
Terwijl mijn voorkeur iets meer uitging naar bitloos... die van mijn paard blijkbaar niet.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:19

Als je je paard niet zo goed onder controle hebt,
heb je bijna geen stuur en rem!
ik doe het liever niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:18

Ik denk dat het gewoon een 'vooroordeel' is. Het lijkt misschien eng omdat je denkt dat je minder controle hebt, omdat ie het meer voelt als je in z'n mond trekt dan bij z'n neus. Punt is dat je sowieso nooit aan je teugels moet trekken dus ja. En met een bit kan 'ie er zeker ook wel vandoor gaan! Het paard van mijn moeder (nou ja, ex-paard) pakte met springen altijd z'n bit vast en dan sloeg ie op hol. Niet meer te stoppen, dan hielp dat bit ook niet.

Op mijn vorige manege stond een pony die bokte als je hem met bit reed en zonder bit was ie hartstikke braaf.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:25

Yanouuu schreef:
Op mijn vorige manege stond een pony die bokte als je hem met bit reed en zonder bit was ie hartstikke braaf.

Maar dat zou ook aan het bit kunnen liggen ;)
Verkeerde bit ofzo :P (zeg niet dat het hier het geval is!)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:30

DaniBanani schreef:
Iets wat ik nog wel wil toevoegen, vind ik ook wel interessant.

Elk paard wat geboren wordt, kan -potentieel- bij iemand terecht komen die hem bitloos inrijdt. Ook logisch toch?

Dus waarom zijn er dan paarden die niet goed zouden reageren op bitloos? Uitgaande dat er geen nare ervaringen zijn geweest, en dat de ruiter niet bloednerveus is met zo'n bitloze optoming. Want volgens voorgaande stellingen kan elk paard dus bitloos gereden worden. Uiteindelijk kan ook elk paard met een boomzadel gereden worden, en ook met een bit, dus waarom dan niet bitloos?

Zeg niet dat ik het wel of niet eens ben met het 'alle paarden zijn verschillend'-verhaal, maar vind dit wel een interessante gedachte.

Mijn paard rijd ik niet bitloos. Waarom? Als je bitloos rijdt ga je uit van druk op de neus. Bij die van mij schuurt alles op de neus open (gevoelig huidje), dus is geen optie voor mij. Tevens ben ik van mening dat een bit, mits in goede handen, net zo paardvriendelijk inwerkt als een bitlooshoofdstel. Je gaat ook uit van wijken voor druk. Of je dat nu op de gevoelige neus of op de gevoelige mond uitoefent maakt geen drol uit. Zolang je maar loslaat!

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:58

Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Iets wat je niet kent is automatisch enger als iets wat je wel kent en waar je je veilig bij voelt. Ik rij nu ook een paard bitloos en vond dat eerst doodeng, gewoon omdat ik het niet gewend was. Maar idd wat Yildiz zegt, neus of mond maakt niks uit, het is allebei gevoelig. Ik heb zelfs gemerkt dat dit paard fijner loopt zonder bit als met en ook veel braver is. Maar dat verschilt per paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:07

unika schreef:
Als je je paard niet zo goed onder controle hebt,
heb je bijna geen stuur en rem!
ik doe het liever niet.

Tja. Je hoort je paard ook gewoon onder controle te hebben. Gisteren was de zadelpasser er, ik had eerst met m'n eigen zadel gereden en daarna met iets dat zij had meegebracht. Lag super op m'n paard, eerlijk waar, alleen kon ik er niks mee, kon niet meer op m'n paard inwerken en als hij dan wegrent heb ik zonder bit net zo veel (nou ja, weinig dus) over 'm te vertellen als wanneer er wel een bit in had gehangen. Bovendien, zoals al gezegd is: een bit kan hij beetpakken, daar knalt hij zo doorheen met die sterke speknek van 'm. Pijn of niet maakt 'm dan niet uit, heb z'n mondhoeken al eens kapot gehad :+ Onder de neusriem kan hij niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:09

Vind het een heel interessant Topic, met name omdat ik gewoon mét bit rijd en een meisje bij ons op stal juist weer bitloos :)

Ik denk dat anderen sneller denken dat je met bit meer controle hebt :j En dat dat dus veilig is/lijkt dan bitloos :j
Heb er verder geen verstand van :+
Maar dat is algemeen wat ik van anderen/over het algemeen hoor.

Ach, ik rijd gewoon vrolijk verder met bit :D
Maar ik heb absoluut niks tegen bitloos, als dat voor jou de uitkomst is .. Mooi dan toch :) !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:04

Citaat:
Maar ik ben overgestapt omdat een bit gewoon zo veel schade aanricht in de mond.

Wat doe jij dan in vredesnaam met je handen dat jij schade aanricht in zijn mond.

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:40

Ik vind het absoluut niet eng, ik vind bitloos goed zolang je maarn iet gaat rukken aan de teugels zodat ze neus helemaal kapot gaat.
Zelf rijd ik gewoon met bit

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:59

Itsmelot schreef:
ik vind bitloos goed zolang je maarn iet gaat rukken aan de teugels zodat ze neus helemaal kapot gaat.

Wat denk je wat er in de mond gebeurt met diezelfde rukkende handjes wanneer je met bit rijdt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:01

Mijn paard vind een bit absoluut niet fijn,hij knaagt er op en rommelt er mee,is onrustig het zit hem gewoon in de weg.Hij loopt veel fijner en is erg ontspannen zonder bit,maar ik heb wel de nodige rare vragen gekregen.Waarom rij je zonder bit, dat hoort toch niet dat leer je toch in de les om met bit te rijden.Ik ben nu na lange tijd weer naar buiten aan het gaan,heel rustig steeds iets verder.Ik laat hem zo veel mogelijk op mijn stem reageren, zodat ik geen geruk en druk nodig heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:50

Marleen, zonder bit hoort niet? Zeggen ze dat echt?
Gelukkig heb ik nog nooit dat soort mensen ontmoet. Wel mensen die belangstellend zijn, als ze zien dat je bitloos rijdt en dat eigenlijk heel leuk en/of interessant vinden. Heb wel 1x iemand in real life ontmoet die erg begon te miepen over de opkomst van bitloos rijden in de sport, maar ach... Die had wel meer rare ideeen, had hij op Deurne geleerd zelfs. :+
Ik neem zulke personen niet zo serieus verder. :D

Rukkende handjes horen niet aan de teugels te zitten of je nou met of zonder bit rijdt. :n

Verder las ik dat er mensen zijn die denken dat een bitloos ingereden paard onverkoopbaar zou zijn. Tja, die van mij is ook bitloos ingereden en ALS ik hem zou moeten verkopen (ik hoop dat dat NOOIT hoeft), dan denk ik toch echt dat ik wel een plekje voor hem zal vinden, hoor. ;)
Hij kan alleen met bit gereden worden, als ik een wolfskiesje laat trekken en dat doe ik niet zolang het niet nodig is. Ik mis het bit niet in elk geval. :)

Lissyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:57

Ik dacht er eerst ook altijd op die manier over. Dat je minder controle over je paard hebt zonder bit. En ik vond dit soms toch een beangstigend idee. Als je paard er bijbvoorbeeld van door vliegt als je buiten rijd en je kan hem niet terug nemen omdat je geen bit in je handen hebt.

Echter rijd ik nu sinds een paar weken een paardje bij bitloos. Wat dus in houd dat ik alleen met een halster met teugels er aan rijd. Er is geen bak dus ik rijd alleen maar buiten door het bos en duinen. Het paardje kan soms nog wel eens schrikken of een loopje met je nemen en tot mijn verbazing reageerd ze net zo goed als ik haar tot stilstand wil zitten met alleen het halster als een ander paardje met een bit in!

Dus ik ben helemaal omgekeerd en ik vind bitloos rijden super! Een stuk vriendlijker voor het paardje. En ik merk het verschil niet!

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:52

Toch vreemd dat er nog steeds mensen zijn die zo raar reageren als ze iemand zonder bit zien rijden. Ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ik hoor van veel mensen dat ze zo ook wel willen rijden maar het niet durven. En ik ben het helemaal met Lissyx eens; je merkt het verschil niet met rijden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:56

Ik kreeg één keer van iemand de reactie: "ben je nog aan het sparen voor een hoofdstel?"

:P

Bij mij op stal was iedereen in het begin ook wel sceptisch. Nu ze zien dat het werkt, gaan er steeds meer 'om' en zien ze dat het echt niet zo raar is als dat het lijkt, en dat je echt nog wel controle hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:13

Waha wat een reactie,of je nog aan het sparen ben? Mijn hoofdstel gig een keer vlak voor de les kapot er brak een bithanger.Dus moest dochter lief zonder bit de les in, nou dat was wat haha.Die reacties allemaal,maar ze mocht wel mee rijden maar als het gevaarlijk werd moest ze meteen de bak uit.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:14

Ik heb het afgelopen jaar op een manege gelest, en mocht (op eigen verzoek, en met eigen hoofdstel) bitloos rijden..

In het begin was het echt een bezienswaardigheid, en iedereen was er van overtuigd dat ik een uur lang rondjes door de bak zou sjezen..

Nu zijn ze er aan gewend.. en ik heb zelfs al mensen gesproken die het nu ook willen proberen..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:21

dicenbalt schreef:
Ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties.

Ik ook, ik moet de eerste negatieve nog tegen komen :D