Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:25

Ik zou je paard minder tegenhouden en niet blijven doorzitten ,maar eerst lichtrijden totdat de rug van je paard voldoende los en ontspannen is, want nu stoor je hem ook steeds in z´n rug en doordat je hem steeds tegenhoud kan hij de spanning ook niet kwijt, het is beter om dingen voorwaarts op te lossen.

CM_

Re: Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 04:17

Aphrodietje, inderdaad, mijn belisar heb ik ook op die wijze aangepakt, hij wilde eerst het water, en later de zee nooit in.
Ik ging jaarlijks naar zee met de paarden, maar de eerste dag moest ik dan altijd weer achteruit de zee in, vooruit verrekte hij het, en inderdaad die achteruit zat er dan goed in.
Dus dan draaide ik het om, en zette ik hem in de achteruit, en dan stond ie erin, keek naar de golven , snurkte een keer en dan was het goed.
Soort overbluffen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:30

Trouwens even off topic, klopt het dat de stal waar je staat dicht gaat?
On topic: een ander erop laten rijden die ervaring heeft met dit soort paarde, zou inderdaad geen slechte zet zijn. Misschien gaat het dan beter en kun je ideeen opdoen. Als het niet beter gaat, dan in ieder geval niet getreurt, kennelijk is het niet zo simpel zoals wij hier zeggen.
Succes verder. ;)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:26

Ik heb het idee dat je een heel lief paard onder je kont hebt. Ze protesteert wel maar ze bokt en stijgert niet zover ik kan zien. Daarom heb ik het idee dat jullie elkaar niet goed begrijpen. Als je veel schakelingen rijdt, vraag je in korte tijd veel verschillende dingen van Winnie waardoor miscommunicaties op de loer liggen. Volgens mij wil ze best naar voren en ook best weer terug maar snapt ze niet wanneer ze nou wat moet doen.

Ook heb ik het vermoeden dat als jij je galophulp geeft, er spanning ontstaat bij haar. Misschien kun je dit oplossen door haar toe te staan in draf en haar op die manier in galop te laten vallen, hierbij kun je ook goed je stem gebruiken. Op die manier omzijl je de hulp en leer je haar dat er niks aan de hand is tijdens het aangalloperen.

Een ander puntje is de zweep. Omdat ik het idee heb dat ze vrij voorwaarts is, zelfs voor het been, lijkt me een zweep overbodig en alleen maar zorgen voor extra onrust bij Winnie en bij jou. Misschien dat je een tijdje zonder zweep zou kunnen proberen.

Je zou kunnen proberen om dus eerst rustig te stappen en als ze daarvoor te druk is draven en als dat ook niet lukt haar in galop te laten vallen op de volte en dan gang voor gang werken zodat er rust in komt.

Volgens mij komt het helemaal goed met jullie, je instructrice komt ook over als een hele rustige en verstandige vrouw.
Hou je ons op de hoogte?

Heel veel succes.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:44

Zaranka schreef:
Laat haar eens bekijken door een fysio/sportmasseur.
Ik vind haar heel veel verzet tonen! Ik zou haar laten nakijken..

Dit is echt niet nodig... :n

Dit paard toont gewoon verzet.

Ik denk dat je jezelf gewoon op een aantal basisdingen moet focussen, en dat zijn bij jou 2 dingen denk ik:

1. nageeflijkheid
2. aanvaarding van je hulpen

Zoals velen het hier zeggen, gewoon blijven rijden, en breng zeer veel variatie in je werk. Slange voltes, kleine achten, spiralen draaien op een volte, ... blijven de aandacht vragen, en zorgen voor veel variatie bij dit soort paarden. Geef haar gewoon niet de kans dat ze met iets anders kan bezig zijn dan met jou.
Tussen dit werk, moet je dan aan je been- en zithulpen werken. Regelmatig eens testen of ze hier nog op reageert. Geef jij een actie, dan moet er reactie komen.
En pas op... dit mag kort zijn, vaak een fractie van een seconde (hoeft dus echt geen halve cirkel).

Je uiteindelijk doel moet zijn, dat je kan zeggen tegen je paard: "Als ik wil dat je sneller gaat, ga je sneller, wil ik dat je diep loopt ga je diep, wil ik dat je snel en diep loopt, doe je dat, ..."

Ik denk dat je vooral niet moet vechten tegen dit paard maar proberen te samenwerken. Ze biedt zelf veel aan, daar moet je van profiteren.
Ik zelf ook zo enkele paarden. Dit soort kan lezen en schrijven. Daar moet je mee samenwerken.

Kijk eens even hier, ik vind dit zeer duidelijk uitgelegd, hoe je op een goede manier aan basiswerk kunt doen:

http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE

Zijn paard is wel een pak rustiger dan de jouwe, maar ik denk dat je ook gewoon moet blijven rijden, net als Edward.

Veel succes ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:06

Ik denk dat er al wel genoeg tips en trucs doorgegeven zijn. Het enige wat ik wil zeggen is dat je volgens mij een bere sterk paard te rijden hebt! Als je die onder controle krijgt en eruit kunt halen wat erin lijkt te zitten, dan heb je volgens mij een best paard!

Ben benieuwd hoe het afloopt :)

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:32

Ik wil er toch nog even iets over kwijt; allereerst: Winnie is een toppertje, maar ze is wel een karakterpaard en heeft hele duidelijke grenzen nodig. Die grenzen kent ze niet. Duidelijkheid is het allerbelangrijkste; dit mag wel, en dat mag niet. Dan kan het zijn dat je een keer moet optreden, wil je dat niet doen, dan is er denk ik geen toekomst voor jullie als combinatie... En dat er nooit iemand anders op gezeten heeft...? Op deze manier los je je probleem zeker niet op, het spijt me dat te moeten zeggen, want ik weet dat je erg gek met haar bent !

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:07

Soms kan het heel verhelderend zijn als iemand anders je paard eens rijdt, zodat die kan voelen wat er gebeurd en veel doelgerichter de huidige ruiter kan helpen om weer met frisse moed verder te gaan. Zeker als je in zo'n visieuze circel terecht komt... Ik vind het persoonlijk erg fijn om het paard eens onder een ander te zien lopen, daar kun je veel van leren.... vandaar mijn opmerking, ik snap niet wat daar niet aan te snappen is...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:18

Chakkie17 schreef:
ik ben het eens met zo ongeveer alles wat er hier boven genoemd wordt. MarinaM verwoord het ook idd heel mooi, "ze heeft jóú toch"

Ik denk dat paard in dit geval de ruiter juist niet heeft. Paard en ruiter zitten nu even in een cirkel van stress en angsten. Ik denk dat de ruiter zichzelf misschien moet afleiden van de stapmolen en andere enge dingen. Ik heb zelf ook een merrie met een handleiding en die kan dus vreselijk tekeer gaan als ik ook maar een klein spoortje van twijfel of onzekerheid bij mezelf laat uitstralen. Als ik (ik!!!! Niet mijn paard) een situatie of ding/geluid de bak zie naderen waarvan ik denk "slik, ohoh.....". Dan ga ik meteen hardop praten met mezelf, mijn paard of tegen iemand die daar net is. Puur om mijn eigen gedachten niet naar dat enge ding te laten gaan. 9 van de 10 keer kan ik dan gewoon doorrijden aan een lang teugeltje zonder dat mijn paard schrikt. Als ik mezelf niet kan afleiden en zelf onzeker wordt, is het hek van de dam... Mijn paard zoekt echt een leider. Als ik daarin faal, dan krijg je zoiets als op de filmpjes....
Het paard van TS zoekt nu, denk ik, ook een ruiter die haar steun geeft en zegt "ik ben de leider en ik laat je zien dat er hier niets engs is! We kunnen dit samen". En dat doe je door als een zoutzak te gaan zitten ( maak je zwaar en slap en adem door je buik, probeer zo ontspannen mogelijk te zitten) achterover ziten en los zijn. En lekker voorwaarts houden. Verder ben ik met de meeste tips wel eens, zoals: Afleiden met oefeningen. Niet te lang doorgaan met 1 oefening. Houdt het simpel voor haar. Probeer streng maar rechtvaardig te zijn...En da's heel moeilijk met zo'n karakterdier!
Als laatste: Het is een prachtig paard! En ik hoop dat jullie elkaar weer vinden!!!! Succes

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:40

Jan_VT schreef:
Zaranka schreef:

Verzet is niet gewoon!!!
Maar meestal het gevolg van een lichamelijk (spier/wervel) probleem
Geloof je nu echt dat een paard denkt, laat ik nu eens even lekker dwars gaan doen :+
Zo steken paarden niet in elkaar!

mijn advies:
Eerst de lichamelijke problemen die dit paard heeft oplossen. http://www.happy-athlete.nl
Daarna zou ik hulp/instructie gaan zoeken vanuit een totaal andere richting
http://www.balingehof.nl
http://www.paardenbegrijpen.nl
succes

Zaranka ik ben het helemaal met je eens!
Eerst alles uitsluiten voordat je een paard verder wil trainen
Anders heeft het totaal geen zin

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:45

Er komt eigenlijk maar 1 ding bij mij op (ja, ook mijn eigen valkuil geweest).Geef je paard lucht!
Durf los te laten van voren en wat te spelen met je teugels.
En zitten blijven op je billen.

Ondanks alle spanningen vind ik het een braaf paard hoor, ze doet toch enom haar best voor je.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:06

Ik heb ook een Belisar en het is ook niet de makkelijkste.
Weinig verzet, maar vreselijk schrikkerig/kijkerig.

Wat mij heeft geholpen is:

Ik moet hem het vertrouwen geven dat ik erop vertrouw dat hij mij vertrouwd.

Het is een doordenkertje, maar mij helpt het enorm. 8-)

Dat ontbreekt er mijn inziens bij jullie aan, je gaat er al teveel vanuit dat je verzet/schrikreacties krijgt.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:35

unamie schreef:
Zaranka schreef:

Verzet is niet gewoon!!!
Maar meestal het gevolg van een lichamelijk (spier/wervel) probleem
Geloof je nu echt dat een paard denkt, laat ik nu eens even lekker dwars gaan doen :+
Zo steken paarden niet in elkaar!

[/quote]
Verzet is niet gewoon maar wanneer je een paard correct aan het lopen krijgt lost dat vastzitten (meestal) ook op. Nee niet altijd er kan natuurlijk wel eens iets niet goed zitten. Maar hij wordt momenteel ook niet getraind dat ie zich loslaten kan.

Ik vind wel dat er erg vaak geroepen wordt dat er een masseur, kraker osteopaat o.i.d. bij moet komen in plaats van dat er wordt gezegd dat de training anders moet worden aangepakt. Daar zit vaak het probleem en dan zijn bovenstaande geen oplossing maar symptoom bestrijding, want zodra de ruiter het dier weer vast rijdt kom je het probleem weer tegen.
Ik zal niet zeggen dat het nooit een oplossing of hulp kan zijn, maar ik denk dat lossigheid een een gevolg is van goede training....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:02

aphrodietje schreef:
Ik vind wel dat er erg vaak geroepen wordt dat er een masseur, kraker osteopaat o.i.d. bij moet komen in plaats van dat er wordt gezegd dat de training anders moet worden aangepakt. Daar zit vaak het probleem en dan zijn bovenstaande geen oplossing maar symptoom bestrijding, want zodra de ruiter het dier weer vast rijdt kom je het probleem weer tegen.
Ik zal niet zeggen dat het nooit een oplossing of hulp kan zijn, maar ik denk dat lossigheid een een gevolg is van goede training....

Dat is ten dele waar
goede training kan een paard losser maken
Maar spierproblemen zijn rijtechnisch niet op te lossen :n
Sportbegeleiding is geen luxe maar noodzakelijk bij een sportpaard
Net al bij voetballers Zwemmers Wielrennens etc.
Die kunnen ook geen prestatie's leveren zonder sport masseur/fysio etc.
Bij paarden is dat niet anders,
Helaas denken veel mensen dat paarden machines zijn die zich aanstellen en gewoon moeten luisteren
En anders zijn het rotbokken, of het ligt aan de ruiter..

Als je regelmatig paarden masseert kom je er snel genoeg achter dat veel sportpaarden vol met (spier)problemen zitten
En ook al dacht de ruiter en instructie van niet
De paarden vertellen me iets anders...
zo simpel is het!

P.s.
Let a.u.b. op je quotes die kloppen nl niet

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:33

unamie schreef:
Helaas denken veel mensen dat paarden machines zijn die zich aanstellen en gewoon moeten luisteren
En anders zijn het rotbokken, of het ligt aan de ruiter..

Dat lees je me toch niet schrijven? Ik denk dat het voor het dier een hele opluchting is als hij anders gereden zou worden. Dan komt die rug e.d. vanzelf wel een stuk losser. Een paard wat in de basis loopt is geen topsporter. Ik weet zeker, en dat weet jij als masseuse ook, dat een goede warming up en een goede cooling down het aller belangrijkste zijn. Gedurende de training wisselen in houding van het paard en regelmatig even een rondje laten ontspannen vangt al heel veel op. Ik ben geen masseur maar heb wel handen en 9 van de 10 keer kun je precies de fouten van de ruiter in het lijf van het paard terug voelen... wat is er eerder de kip of het ei.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:21

Een goedenmorgen *D Hier weer eens een berichtje om jullie op de hoogte te stellen.. Ten eerste ben ik verbijsterd over de betrokken en hulpvaardige reacties van ieder hier.. Daarom vind ik het ook erg lastig om neer te schrijven dat ik besloten heb om afstand te doen van het rijden. Op het moment worden we beiden niet beter van elkaar en dat is voor mij toch wel een reden om mijn handen ervan af te trekken. Ik wil enorm graag dat het gewoon een beetje goed gaat en als ík dat niet voor elkaar kan krijgen dan ben ik wellicht op dit moment niet de juiste persoon voor haar. ;(
Ik heb helaas geen zeggenschap over verkopen of niet dus hoe het er naar uit gaat zien weet ik op het moment niet. Wellicht dat er een andere ruiter gezocht gaat worden, maar dat is ook nog onzeker aangezien het geld niet in stapeltjes voor het grijpen ligt.

In ieder geval enorm bedankt voor de goede tips, medeleven en kritiek.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:43

Allereerst, ik vind het een heel erg mooi paard met mooie gangen ook lijkt me. En ook eentje die er niet makkelijk uitziet. Maar wat ik kan zien op de filmpjes, is dat je hem constant tegenhoudt, maar eigenlijk moet je ook benen geven, want nu hou je hem de hele tijd tegen, dit zorgt enkel voor meer spanning. Laat hem maar eens vooruit, door z'n rug draven. Hierbij mag je wat meer naar voren zitten, zodat het paard ook z'n zwaartepunt kan verleggen. Want op de fimpjes zit je heel statisch, gewoon doorzittend, nergens geef je been, je houdt alleen tegen.

Voor de rest, volgens mij heeft het paard niet perse last van z'n rug hoor, maar ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt me gewoon niet zo.
Veel succes verder!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:44

winnie03 schreef:
Een goedenmorgen *D Hier weer eens een berichtje om jullie op de hoogte te stellen.. Ten eerste ben ik verbijsterd over de betrokken en hulpvaardige reacties van ieder hier.. Daarom vind ik het ook erg lastig om neer te schrijven dat ik besloten heb om afstand te doen van het rijden. Op het moment worden we beiden niet beter van elkaar en dat is voor mij toch wel een reden om mijn handen ervan af te trekken. Ik wil enorm graag dat het gewoon een beetje goed gaat en als ík dat niet voor elkaar kan krijgen dan ben ik wellicht op dit moment niet de juiste persoon voor haar. ;(
Ik heb helaas geen zeggenschap over verkopen of niet dus hoe het er naar uit gaat zien weet ik op het moment niet. Wellicht dat er een andere ruiter gezocht gaat worden, maar dat is ook nog onzeker aangezien het geld niet in stapeltjes voor het grijpen ligt.

In ieder geval enorm bedankt voor de goede tips, medeleven en kritiek.

En gewoon een goede lesgeefster zoeken, iemand die antwoordt aan je wensen van rijden?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:27

Ik zit net in je profiel te kijken, je hebt Winnie echt al haar hele leven hé? Dat maakt het waarschijnlijk nog moeilijker om een goed besluit te nemen. Hang de teugels niet zomaar in de wilgen, geef niet op! Iedereen kent zulke periodes met hun paard!
Ik heb in dezelfde situatie als jou gezet, met een eigen fokproduct komen tot een punt waarop je denkt van wat moet ik nu? Ik heb destijds mijn paard voor een maand onder mogen brengen bij een grote stal waar ze op een andere manier (en door een man, had ook invloed) is gereden. Dit heeft haar echt veranderd, want volgens de mensen op stal mistte ze mij en haar eigen plekje heel erg. Zo is onze band weer flink versterkt, en konden we uiteindelijk lezen en schrijven met elkaar! :)
Ik geloof dat ik je al een PB had gestuurd over de ruiter die mijn paard toen een poos onder zn hoede heeft gehad he?

Nou, succes met alles! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:35

Wat stoer dat je dit er gewoon op zet, en wat een super gaaf paard!!! :oo

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk dat je wat te afwachtend bent. Er zitten hele stukken bij waar ze niet eens op jou let, andere kant op zit te kijken en jij staat dat toe.
Ik denk dat je niet teveel korte overgangen moet rijden, probeer haar een langer stuk te laten draven en daarbij de volte te sluiten en te openen. Arbeidsdraf, en pas na een paar rondjes een langzame draf, dat weer een tijd en dan weer er uit rijden, en het " er uit" rijden heel rustig opbouwen.

Ik heb dr ook zo 1 gereden, die deed dit ook. en gelijk weg willen als je er op stapte, daarbij omhoog komen e.d
Zo'n paard moet je niet te druk mee doen, niet om de paar passen weer terug nemen en weg rijden. En ook niet toestaan dat ze niet bij jou is met haar aandacht.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik vind het iig een supergaaf dier!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:25

In je openingspost staat dat het rijden goed ging, tot je met Winnie verhuisde naar Schaijk. Is het niet een optie om eens terug te verhuizen naar je oude stal? Kijken hoe Winnie dan reageert? En hoe is Winnie verder in Schaijk? Voelt ze zich daar wel thuis, of is het een en al stress?
Ik had mijn paard ook verhuist, en moest na 3mnd terug naar haar oude stal. Paard was lichamelijk gesloopt (kilo's kwijt) en ook het rijden en de communicatie gingen daardoor drastisch achteruit. Heb mezelf toen ook afgevraagd of dit wel het paard voor mij was als ik weer eens zat te bibberen op een bokkend en stakend paard. Terug op haar oude stekje ontspande ze weer en na een welverdiende vakantie heb ik haar na de zomer weer opgepakt. We moesten elkaar wel weer vinden, maar het is wel goed gekomen.....
Denk der even rustig over na. Hoop voor je dat het goed komt!!!!!! :(:)

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:29

Kamy schreef:
In je openingspost staat dat het rijden goed ging, tot je met Winnie verhuisde naar Schaijk. Is het niet een optie om eens terug te verhuizen naar je oude stal? Kijken hoe Winnie dan reageert? En hoe is Winnie verder in Schaijk? Voelt ze zich daar wel thuis, of is het een en al stress?
Ik had mijn paard ook verhuist, en moest na 3mnd terug naar haar oude stal. Paard was lichamelijk gesloopt (kilo's kwijt) en ook het rijden en de communicatie gingen daardoor drastisch achteruit. Heb mezelf toen ook afgevraagd of dit wel het paard voor mij was als ik weer eens zat te bibberen op een bokkend en stakend paard. Terug op haar oude stekje ontspande ze weer en na een welverdiende vakantie heb ik haar na de zomer weer opgepakt. We moesten elkaar wel weer vinden, maar het is wel goed gekomen.....
Denk der even rustig over na. Hoop voor je dat het goed komt!!!!!! :(:)

Het klopt inderdaad wat je schrijft. Het is alleen helaas geen optie om terug te verhuizen naar de oude stal. Het heeft allemaal heel anders uitgepakt dan de bedoeling was. We zijn naar Schaijk gegaan omdat het rijden zo ontzettend lekker ging, om daar vervolgens zo het spoor kwijt te raken dat we nu gestopt zijn. Daarnaast komt erbij dat ik in het nieuwe studiejaar op kamers wilde gaan. Het idee was dat als we vanaf januari een half jaar flink konden trainen in schaijk, ik Winnie misschien na enige tijd mee zou kunnen nemen op kamers. Maar op dit moment is het zo dat ik Winnie gewoon niet alleen kan doen omdat de kans op (fatale) ongelukken gewoon te overheersend aanwezig is.

Ik sta trouwens helemaal achter het idee om er iemand op te zetten die van aanpakken weet. En als ik iemand zou weten die daar wat voor zou voelen dan ben ik de laatste die tegen zal stribbelen. Feit is alleen dat tot nu toe niemand erop wil :o

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:15

Dapper dat je de beslissing hebt genomen. Lijkt me wel zo verstandig, afwachten tot het echt een keer fout gaat is in dit geval niet de juiste keuze.
Er zijn in de omgeving toch wel mensen die op niveau trainen of paarden zadelmak maken? Ik kan me niet voorstellen dat niemand erop durft. Je moet echt een professional erop zetten. 't is jammer dat ik niet in de buurt woon. Vraag je hoefsmid of dierenarts eens naar een goed adres. die kennen zat mensen die je wel kunnen helpen.
Denk dat je met de juiste instructie ook een heel eind zou komen die zijn echter lastiger te vinden dan een goede ruiter

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:36

Paard is inderdaad erg gespannen.... Kun je ook duidelijk zien aan zijn gangen, hij laat zich totaal niet los! Wordt van achteren ook erg kort hierdoor en een beetje stijf in zijn voorbeen gebruik!

Probeer hem voor het rijden eens even te longeren. Hierdoor is het frisse ervan af. Ook ben ik het met de andere bokkers eens dat je meer op het vooruit rijden moet concentreren. Geef hem meer ruimte en laat hem zelf lopen. Je probeert nu nog teveel te regelen waardoor die alleen maar drukker wordt!
En waarom rij je met zweep? Hij lijkt mij al voorwaarts genoeg....

Maar is inderdaad allemaal makkelijker gezegd dan gedaan :9
Het is denk ik een goed idee om er een keer een andere ruiter op te zetten om te kijken hoe dit verloopt, en dan uiteraard niet een ruiter die bang is!

Succes ermee, het is een leuk en goed paard dus zodra je dit allemaal goed krijgt zul je er een hoop plezier van hebben!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:19

Echt jammer hoor, het is een gaaf paard! Ik denk dat je niet zozeer iemand nodig hebt die van aanpakken weet als wel iemand die idd niet bang is, maar wel rustig blijft en vooral consequent.

Ik snap je beslissing wel, als je bang bent voor ongelukken is het gewoon niet leuk meer. Kan je nog wel longeren e.d.?