fjord bitloos AdB methode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:00

Cin, zij ziet dat als onregelmatig, zo vat ze het op. Het zijn de tactfouten die je ziet. De draf is geen tweetaktgang in het filmpje, maar een viertaktgang, het achterbeen is telkens een fractie te laat. Je moet de pony gewoon van achteren actiever maken, dan gaat ie zich beter dragen en valt ie niet meer zo op de voorhand. Wat zegt je instructie van de tactmatige fouten?

Betteke

pharagirlke schreef:
Eerlijk gezegd vind ik haar op dit filmpje zelfs onregelmatig lopen := Ze loopt snel maar niet actief, da's nog een verschil.

Jij zegt het, ik dacht het. ;)

KiWiKo

Cin......... je paard is niet rad, kijk je wel een beetje uit?

linksvoor of rechtsachter zit het

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:01

19LindA83 schreef:
Dat viel mij ook al op het onregelmatige, er zit een constante ''haal'' in dr hoofd.
Verder zoals je zelf al zei je beenligging, Daarnaast je handen zijn vastgezet en je binnenhand vind ik op veel momenten strens, je haalt hem naar achteren ipv opzij.
En zoals ik al eerder zei: je zit op je verkeerde lichaamsdeel.

Om terug te komen op je weerwoord op mijn reactie over die spier: je blijft zelf elke keer hameren op het feit dat je een buikspier ziet dus dat ie goed loopt en rug niet wegdrukt.. Maar 1 spier die ''te zien'' is zegt mij helemaal niks

ik zie alleen de buikspier als een paard koliekachtige verschijnselen heeft.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:02

Je hand in laten werken is niet naar achteren halen, maar opzij, je moet je paard de ruimte geven om die kant op te gaan die jij wil, met je hand naar achteren begrens je dit alleen maar

Anoniem

geerke schreef:
ik heb ook even het filmpje gekeken...ze loopt inderdaad af en toe onregelmatig...ik denk dat dat te maken heeft met jouw teugel contact....en ze heeft een plank in haar nek...de ontspanning is ver te zoeken in de hals....verder vind ik wel dat je er netjes op zit.
Hoe loopt ze met bit?

onregelmatigheid zie je als je op het hoofd let....

Ze heeft zich die dag wel lichtejs verstapt, kan de onregelmatigheid daar vandaan komen?
Ik had DAAR geen els maar anders had mijn instructrise het wel opgemerkt denk ik!
Met bit is ze niet fijn te rijden, ze blijft constant schudden met t hoofd, overdreven op t bit bijten ( door willen bijten ) Heel gespannen en vluchterig. En MEGA sterrenkijker!
Ik ben ook van mening dat t bit vaker pijn doet dan niet en dat is ook de reden dat t bit er niet meer in komt ;)

Ayasha
Blogger

KiWiKo schreef:
Cin......... je paard is niet rad, kijk je wel een beetje uit?

linksvoor of rechtsachter zit het

ik zie idd ook gewoon een paard dat niet rad is... Dit vind ik geen tactfouten meer.
Als ik Pret zo voel lopen stap ik af :=

geerke; ben het ook niet met jou eens, Explo zijn buikspier zag je er ook op staan tijdens het rijden maar koliek had die dan toch echt niet...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-03-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:03

geerke schreef:
ik zie alleen de buikspier als een paard koliekachtige verschijnselen heeft.

Dat geeft niet, ontspant ie tenminste wel zijn rug :P :P (sorry hoor)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:04

Cinnepin, als jouw paard zich verstapt heeft en je weet dat, dan ga je toch een paar dagen aan de hand stappen of kan je dat volgens AdB ook helemaal goed rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:05

Ik had me subtiel uitgedrukt, Pharagirlke, om de TS de ogen te openen om eens goed naar de zuiverheid van de gangen te gaan kijken. Maar ik blijf er bij dat ie van achteren veel te traag is wat een overbelasting in één der voorbenen kan opleveren, verder is het inderdaad zo dat de onzuiverheid in het gangwerk tot uiting komt in het bewegen van het hoofd.....

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:06

Ik kan dit niet echt een horse at WORK noemen eigenlijk..

Ik zie een pony die op z'n gemakkie z'n rondje loopt maar geen pony die werkt in de zin van activiteit.
Kan helaas het filmpje niet zien maar ik lees dat ze daar snel op is. Dit geeft je zelf ook aan. Maar een paard wat snel loopt is nog niet voorwaarts!
Ik ben eigenlijk ben benieuwd naar een foto van lange teugels in de draf..Heb je die?
Over je houding etc ga ik niet beginnen, dat weet je inmiddels wel.

Wat ik wel jammer vind is dat je volgens mij 100% natural bent, (daar heb je alle recht toe, natuurlijk) maar als er dan een tip wordt gegeven over bijzetten aan de longe voor beter ruggebruik sla je die in de wind. Ik denk dat het best goed kan zijn om eens van je principe's af te stappen en naar je pony te kijken en luisteren. Wat je pony dus nodig heeft en niet wat jij nodig vindt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:06

nou ja...als ze minder slecht loopt zonder bit is dat natuurlijk beter....maar ik vind haar hals niet soepel hoor,ze zet haar hals vast....zijn er weleens momenten dat ze lager komt met haar hoofd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:08

Nergens voor nodig IMO. Natural of geen natural interesseerd me allemaal geen zier, áls het werkt voor ruiter en paard. En ik vraag me stiekem af of, buiten dat principe, zelfs maar een van beide baat heeft bij deze manier van rijden...... Op een paard dat niet rad is rijd je niet, zeker niet als het zich net verstapt heeft, dan stap je af als het na een halve volte nog zo is want dan zegt ie je dat ie pijn heeft! Even onregelmatigheid na het verstappen kan maar niet zo lang.

Ik snap ook al niet hoe je dit noch gevoelt, noch gezien kan hebben achteraf op het fimpje... Je vóelt je paard toch onder je? en als je het dan al niet voelt (wat me verbaast) dan zie je het toch? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:11

100% natural ben ik zeker niet, mijn paard staat snachts op stal ;) En er zijn wel meer dingen waar ik geen natural in ben, qua rijden zit ik wel meer aan die kant dat klopt
En bijzetten nee dat doe ik gewoon echt niet! Ik vind alle tips van hatre welkom maar iets doen waar mijn hart niet achter staat doe ik niet!
ook is mijn instrcutrice nog niet over bijzetten begonnen ( weet niet hoe zij er over denkt, heb npg niet zo heel veel les gehad van dr , nu een 2,5 maand ongeveer ) wel wil longeer lessen nemena an de dubbele longe ( dat doet ze wel ) maar geen bijzetteugels en andere troep!

En lichtje verstappen is geen kreupelheid, ik voel bij haar echt wel aan wanneer iets kan enw anneer niet, deze dame laat pijn DUIDELIJK merken ( ze is een beetje een aansteller en vind zichzwlf erg snel zielig :D )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:12

Betteke als het paard daarna normaal zuiver loopt niks aan de hand dan toch? Ik denk zelf dat Cinnepin dit niet onder het zadel gevoelt heeft?
Ook ik vind dr niet helemaal zuiver lopen, en het ziet er nog in de nek erg gespannen uit.... mag ik vragen hoe vaak, of wanneer er voor het laatst een ostheo bij is geweest?
En zat er dan nog wat vast aan het eind van de behandeling volgens de ostheo?

Geerke: Op de voorhand lopen is ook niet d bedoeling van deze methode :+ Het is juist de bedoeling dat het paard de achterhand meer gaat gebruiken, maar eerst moet het paard verticaal rechtgericht worden voordat dat horizontaal kan gebeuren.

Over at bijzetten aan de longe: Als dit paard al spanning in zijn lijf heeft wordt het ruggebruik echt niet beter door bij te zetten aan de longe! Dit gebeurt dan op de verkeerde manier en verknal je je paard nog meer!
Het over de rug lopen moet namelijk uit ontspanning komen, dat werkt dus niet als dit paard spanning heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:14

x_Marr schreef:
Betteke als het paard daarna normaal zuiver loopt niks aan de hand dan toch? Ik denk zelf dat Gast9373 dit niet onder het zadel gevoelt heeft?
Ook ik vind dr niet helemaal zuiver lopen, en het ziet er nog in de nek erg gespannen uit.... mag ik vragen hoe vaak, of wanneer er voor het laatst een ostheo bij is geweest?
En zat er dan nog wat vast aan het eind van de behandeling volgens de ostheo?

Geerke: Op de voorhand lopen is ook niet d bedoeling van deze methode :+ Het is juist de bedoeling dat het paard de achterhand meer gaat gebruiken, maar eerst moet het paard verticaal rechtgericht worden voordat dat horizontaal kan gebeuren.

Over at bijzetten aan de longe: Als dit paard al spanning in zijn lijf heeft wordt het ruggebruik echt niet beter door bij te zetten aan de longe! Dit gebeurt dan op de verkeerde manier en verknal je je paard nog meer!
Het over de rug lopen moet namelijk uit ontspanning komen, dat werkt dus niet als dit paard spanning heeft.

nog geen ostheo bij geweest

Geerke jahoor ik zoek foto's waar ze lager komt met dr hoofd
Ze volgt mijn hand ook altijd als ik meegeef, uitstappen gaat ze met dr neus over de grond ik ga opp zoek tussen de foto's :P

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:15

Het is in ieder geval positief dat je zo goed je best doet.

Alleen jou fjord gebruikt z'n rug echt niet hoor. Hij spant z'n buikspier aan iedere keer dat jij drijft en dan laat hij hem gewoon weer los. Als ik in de buik van m'n paarden prik spannen ze die spier ook aan, ook op de wasplaats...

Heel veel succes in ieder geval en probeer 'gevoel' te ontwikkelen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:16

Cinnepin schreef:
En bijzetten nee dat doe ik gewoon echt niet! Ik vind alle tips van hatre welkom maar iets doen waar mijn hart niet achter staat doe ik niet!
)

ook niet als het beter is voor je paard?

Ayasha
Blogger

Kennelijk niet duidelijk genoeg want ze is op dit filmpje toch echt onregelmatig.... Daar kan je niet omheen. Dat je tegen allerhande hulpteugels bent, weet ik onderhand al wel. Jammer, je zou best wat hulp kunnen gebruiken als je weinig tot niet bereid bent adviezen op te volgen. :)

X_Marr: onder een traditioneel zadel voel je het perfect, dus onder de wonderen der boomloze zadels zou je het al helemaal moeten voelen.

lindake

@ kiwiko: Kan een bijzet tijdens het rijden dan goed zijn voor een paard?
Laatst bijgewerkt door lindake op 12-03-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:17

je zal ze de kost moeten geven die het nieteens voelen als hun paard stokkreupel loopt....daar is dit kleine taktfoutje nog niets bij vergeleken.....

ik zie heel vaak bij deze methode dat paarden uitelkaar en op de voorhand lopen....misschien is dat het begin stadium?

Als jij foto's van een correct lopend paard ,die volgens de antoine methode loopt mag je ze mij laten zien....dan wijzig ik mijn mening.

Ayasha
Blogger

Re: fjord bitloos AdB methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:18

Dan moet je IMO niet alleen rijden met een paard. :o

Lindake: ja, daar hebben ze beslist baat bij als de ruiter het zelf niet voor elkaar krijgt. Beter correct lopen met hulpteugel dan op deze manier zonder...

19LindA83

Hmmm over dat bijzetten: het ligt er maar aan wat je er aan hangt... al doe je alleen het bontje van de pessoa bij de achterhand, wordt die in ieder geval bij gepakt.... Kan deze pony zeer goed gebruiken.

@Cinnepin: vind jou uitspraak behoorlijk egoistisch over komen; dat als iets in jou hart niet goed voelt doe je dit ook pertinent niet, dus ook niet als dit beter is voor je paard??????

Anoniem

Ik vind haar absoluut niet sloom moet ik zeggen, dat wist ik ookal wel, het is best een snelle pony vind ik :)
Ze mag wel achter veeel actiever en meer ondertreden, maar dat is weer een deel van het bij elkaar rijden waar je nog mee bezig gaat. Je bent nu bezig met het omstellen, dat is al een goed begin voor een pony met een wat kortere nek.
Ik " ken" TS haar instructrice ook, ken ook iemand die er al tijden les van heeft en dat paard is mooi recht en loopt heel soepel nageeflijk. Denk dus dat het wel goed komt. MIsschien kan TS beter foto's plaatsen als ze wat verder is, dan kun je meer verschil zien :)

Ohja trouwens, ik heb ook boomloos gereden (buiten in het bos dan) maar vond het veel moeilijker om daar stabiel op te zitten, je gaat snel met je benen naar achter en je lichaam naar voren! maar een vriendin van mij kan er wel heel mooi op zitten juist, misschien moet je er gewoon aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:20

Afbeelding
tijdens uit stappen
Laag genoeg?? :P

Afbeelding
draf