opstappen met krukje als je groot bent????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:34

Mexx je bent me voor, je noemt al alle redenen op waarom wel met krukje opstappen en wuift alle tegenargumenten weg.
Zoder krukje sprong mijn paard juist weg, toen werd het pas voor mij gevaarlijk. Nu met krukje blijft ze staan.
Dat ik zonder krukje moeilijker op mijn paard kom zal best wel, heb het al 3 jaar niet meer gedaan zonder krukje, maar rug van mijn paard vind ik belangrijker dus alleen met kruk en mocht ik er in het bos af moeten dan loop ik net zo lang door tot ik een geschikte boomstam vind.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:11

_Marinke_ schreef:
Ik ben van mening dat je juist zonder krukje moet kunnen opstappen.

Het is ook wel zo dat je op moet kunnen stappen zonder krukje, maar daar gaat het nu hier niet om. De discussie gaat over of het voor je paard beter is met een krukje.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 03:15

Ja als je jezelf echt moet ophijsen om int zadel te komen zou ik wel een krukje gebruiken, dat is beter voor zijn rug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 05:40

ook als je niet hoeft te 'hijsen' schijnt het beter te zijn vanwege de druk die een stuk verminderd

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:25

Ik stap altijd via een hooi of strobaal op.
nou ben ik ook erg klein hoor 1.50 en het paard waar ik op rij is 1.80! :D
ik kom er dus echt niet op zonder een opstapje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:16

Ik kan op de grootste paarden komen zonder, maar kies toch als het even kan voor mét omdat het beter is voor het paard en het zadel.
Vreemd dat er een discussie over kan bestaan, we willen toch allemaal het beste voor het paard?
Daarbij is het een prima gehoorzaamheids oefening om een paard goed stil te laten staan. Het stilstaan IS ook makkelijker voor ze als je een opstapje gebruikt.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:29

Gisteravond was ik helemaal trots. Mijn grote vriend van de manege (1.83) bleef netjes stilstaan naast de strobaal en liet me rustig opstijgen, zónder dat iemand hielp met vasthouden ofzo. Hij is het inmiddels wel gewend dat er zo wordt opgestegen, maar er helpt altijd iemand met vasthouden terwijl je opstijgt, en gisteren was hij zo braaf en er was zo snel niemand dat ik het eerst zelf wilde proberen en het ging perfect.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:19

Laurabram schreef:
Gisteravond was ik helemaal trots. Mijn grote vriend van de manege (1.83) bleef netjes stilstaan naast de strobaal en liet me rustig opstijgen, zónder dat iemand hielp met vasthouden ofzo. Hij is het inmiddels wel gewend dat er zo wordt opgestegen, maar er helpt altijd iemand met vasthouden terwijl je opstijgt, en gisteren was hij zo braaf en er was zo snel niemand dat ik het eerst zelf wilde proberen en het ging perfect.

dat doet egge ook altijd :D
en die is 1.80
hij is zoon lief beest :D

Jose1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:22

Bij mij op de manege stapt iedereen met krukje op, groot, klein, maakt niet uit. Is ingevoerd nadat er een aantal paarden met rugklachten waren. Ik vind het wel prima, valt mijn houterigheid ook niet zo op :+

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:06

Ik vind het super dat maneges het ook steeds meer gaan invoeren, het moet eigenlijk in heel Nederland een gewoonte worden, net zoals ze in Engeland al een eeuwigheid met een trapje of krukje opstappen.
Zelf merk ik wel dat ik er waarschijnlijk zonder moeilijker op zal komen maar ik zorg er gewoon voor dat ik dat nooit meer doe. Dan maar wat stijver, maar nu blijft ze tenminste altijd braaf staan i.p.v meteen weglopen zodra ik met 1 voet in de beugel sta.
Laurabram ze hebben het snel genoeg door dat ze stil moeten staan, gelukkig hoeft die van jou nu niet meer vastgehouden te worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:57

Doet me eraan denken dat ik bij de ikea ga kijken voor een krukje :D Ik heb dit topic eeuwen geleden gestart, nooit gedacht dat zo ''n 'banaal' onderwerp mijn langste topic ooit zou worden :D

Ik heb ondertussen een eigen paard gekocht, een grote tank, dus ik ga zeker ook opstappen met krukje!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:40

Soms kunnen "banale" onderwerpen toch uiteindelijk heel belangrijk zijn, dat zie je maar weer aan dit topic. :D

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:42

ik stap ook altijd met krukje op, heb een krukje van de action 2 nog wat ideaal

90_m_arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:06

Ik stap ook vrijwel altijd op met een krukje.
Als ik dit niet doe hang ik zo lang aan 1 kant (hoezo stijf?:P)
Ik denk dat een krukje in princiepe voor de meeste mensen helpt om sneller/makkelijker op te stappen, maar het is wel altijd even oppassen dat het krukje het paard niet hinderd bij het wegstappen ed.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:54

Ik stap nooit op met krukje maar dat komt omdat ik ook nog gewoon normaal op pony's rijd en niet op paarden want ben zelf ook heel erg klein. En ben best wel lenig. Maar je hoeft je daar toch niet voor te schamen? Maar idd ik zag een reactie als je buiten rijd en af moet stappen en weer op kan je ook geen krukje ergens gemakkelijk vinden dus dat word oefenen :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:54

de meesten kunnen wel zonder krukje opstappen,maar doen het wel met omdat het beter is voor de rug ondanks als je een kleinere pony hebt.

saskiatje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:20

ik ben zelf 1m75, je denkt toch niet dat ik dan op een hafflinger stap met een krukje?

jennifer89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:39

vind ook wel dat het beter is om met een krukje op te stappen, goed voor ze rug maar ook net zo goed voor je zadel.
bij ons op stal doet bijna iedereen het.
voor je zelf ook heel makkelijk als je rijbroek net uit de was is hihi

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:32

saskiatje17 schreef:
ik ben zelf 1m75, je denkt toch niet dat ik dan op een hafflinger stap met een krukje?

nee joh natuurlijk niet,stel je voor!

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:29

Ik stap ook op met krukje op mijn paarden. Ik ben nu eenmaal niet zo groot en mijn paarden toevallig wel. Op mijn pony lukt het nog net zonder... 8-)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:44

In de laatste Bit staat een stuk over opstappen met of zonder opstapje.
Door drukpunten te meten was heel duidelijk te zien dat er heel veel druk op de rechterschouder en linkerrug komt te staan, ongelijke bespiering etc.
Misschien wel verstandig voor de anti-opstap personen om dat artikel te lezen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:46

Ik stap ook altijd met krukje op. Naja met krukje.. Vanaf de bakrand :+.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:59

sinds ik bij mijn paard een osteopaat heb gehad,stap ik altijd met een krukje op. mijn osteopaat zei al ,ik wou dat iedereen dat deed. en of ik nou op de manege ben of op een wedstrijd het kan me eigenlijk niks schelen wat een ander er van vind. ik doe het voor het behoud van mijn paard zijn rug.

staceYii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:55

het is beter als je opstap met een krukje voor de rug van je paard en voor je zadel! dan gaat het zeker niet scheef liggen :+

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:06

:j Voor wie nog niet voorzien is: :j
Echt hema: zwart kunststof opstapje/krukje met handgreep nu voor maar 9,99.
(en nee, ik werk er niet :+ )