Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:45

jirina schreef:
Evelijn schreef:
@kazary: ja dezejammer genoeg onduidelijke foto, lijkt tot nu toe wel het meest.

Die oude foto's zeggen me niet zoveel jirina. Het zijn oefeningen die ik als basisruiter niet interessant vind en zoals Vudress al schrijft echt vriendelijk ogen ze ook niet.
Maar jirina jij beweert dus dat het omhoog klappen van de hoef niet door de ruiter wordt beïnvloed.

@evelijn
Ik beweer het niet.
Misschien onder veel spanning; als de been omhoog wordt gewipt, dan gaat de hoef ook mee.
Ik weet het niet.

En ik ben van mening dat het komt door niet genoeg schoudervrijheid.
Ze willen/moeten het been ver naar voren brengen, maar door de strenge hand zit de schouder vast. Het been moet dan voornamelijk de beweging maken, met in dit geval de hoef.
Ik heb nog nooit een paard onder het zadel gezien wat de hoef uitklapte en wat vriendelijk werd gereden en veel schoudervrijheid had. Wat ik zie is vaak op de voorhand lopende paarden, strakke armen/handen van de ruiters, en een paard wat daardoor geen vrijheid meer heeft in de schouder.
Het ene paard doet het sneller dan het andere, maar het gaat mij even om de vorm die je ziet op het eerste plaatje in het topic. Die manier van lopen en uitklappen van de hoef.
En ja, ik denk dat het een rijtechnische fout is.

Evelijn

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:52

@jirina, aha.. het was lastig om uit jou hele stuk een conclusie te halen... maar die was er dus ook niet echt.

Ik vind je uitleg logisch klinken, Pansy.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:54

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:06

Het ziet er te gespannen uit, vind ik. Op de foto's die Jester laat zien denk ik te zien dat het meisje te streng is met haar hand, paardje loopt te diep en je ziet de spanning in de hals. De benen zien er ook niet fijn uit, ik denk dat ze met heel veel druk rijdt, waardoor het paard wel actief is in de achterhand maar te veel wordt tegengehouden waardoor hij niet alleen zwaar op de hand wordt maar ook zijn benen niet echt kwijt kan. Of hij heeft gewoon hanetred :P De houding van het meisje is ook te gespannen, en haar benen vind ik niet zo mooi liggen.

Maarre... gaan we er nu een HAW-topic van maken? Nee toch? :P -O-

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:09

Haar benen kunnen ook niet goed liggen, want het zadel is gewoon (veel) te klein.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:21

Denk eerder dat ze te veel achterop zit, ze zit niet in het diepste punt, zie je wel? Denk dat het al een stuk beter oogt als ze haar bovenbenen ontspant. En haar rug. En haar schouders en armen...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:35

Die pony trekt gewoon het achterbeen wat bij omdat ie door de plas moet ploegen, kun je verder weinig van zeggen.

Je kunt een hoop zeggen van Nadine, maar een steekdraf heeft ze bepaald niet. Als je dat niet kunt zien en alleen maar kunt vergelijken met een getekend plaatje moet je echt eens wat meer paarden in beweging gaan bekijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:51

Oepsie, die plas had ik nog niet eens gezien :+

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:53

Dat bedoel ik met leren kijken ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:54

Eh? Laat ik nou geen paarden kennen die zich druk maken om een plasje... :roll:

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:15

Hestejente Ik denk dat jij niet kan zien,of een paard goed of slecht loopt als ik jou mening lees.Als jij denkt dat het paard van Jester een hanetred heeft,heb ik mijn twijfels over jou inzicht hoe een paard moet lopen.Op de 2 foto,s zie ik een voorbeen wat goed weggezet word,en een sterk elektrisch ondertredend achterbeen.Jester zeg maar tegen het meisje dat het er nog niet zo slecht uitziet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:17

Ik vind het er gespannen uitzien, en tja, dat jij mijn smiley over het hoofd gezien hebt kan ik ook niet helpen. Pak het woordenboek eens en zoek dan het woordje "ironie" op ;)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:21

chrissy123 schreef:
Hestejente Ik denk dat jij niet kan zien,of een paard goed of slecht loopt als ik jou mening lees.Als jij denkt dat het paard van Jester een hanetred heeft,heb ik mijn twijfels over jou inzicht hoe een paard moet lopen.Op de 2 foto,s zie ik een voorbeen wat goed weggezet word,en een sterk elektrisch ondertredend achterbeen.Jester zeg maar tegen het meisje dat het er nog niet zo slecht uitziet

ik ga verder niet veel zeggen, maar ondertredend vind ik het achterbeen absoluut niet. Ik zie het bekken niet kantelen en de achterhand niet zakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:25

Dat komt doordat het paard loopt te miepen over dat plasje, weten we nu :j Stel je toch eens voor dat het zou spetteren tegen z'n pootjes zeg... dan loop jij ook niet verzameld meer, als je bang was voor water.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 00:18

Opzwiepen van de hoef:
Ik heb een mooie foto gevonden .
Paard is vrij in de beweging, let op de mooie synchroon van de hoef en de voet .
Afbeelding
Oeps!- net op die plaats van de voeten is text van "mijn album" geplaatst, hopelijk kunnen dat jullie wel zien.
Hier dan nogmaals een detail
Afbeelding

Over de foto van het meisje kan ik zeggen dat ze, naar mijn mening, haar best doet.
Misschien te veel. Het ziet er beetje te gespannen uit. Meer ontspanning en neusje van het paard iets meer vrijheid geven . Dan kan het paard ook ontspannen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:22

En je punt met die foto is dat...?? Dit paard houdt zich op dit moment flink vast in de bovenlijn en drukt de rug weg (waarschijnlijk omdat de voorbrenger haar de bocht om moet zien te krijgen in volle vaart)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:56

Dat paard van het meisje miept inderdaad om de plas.
Equimotion, loopt nadine (dat is toch de eerste foto?) volgens jou dan wel correct?
De benaming die er aan zit kan mij namelijk niet veel schelen, wel hoe het dier loopt. En dat vind ik daar toch echt alles behalve zoals het hoort.
Paard loopt niet over de rug. Acherhand komt niet ver genoeg erbij. Neus achter de loodlijn en ook in de nek niet het hoogste punt achter de oren. 1 pluspunt, paard draagt daar op voor en achter evenveel, meestal ook niet het geval. Ben ook benieuwd naar een seconde later, dan vermoed ik dat achter al van de grond gaat raken en voor nog niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:30

Ik vind Nadine (ook na het bekijken van andere foto's) niet echt het schoolvoorbeeld van een steekdraf hebben. Dat omklappen van de hoef zie ik niet.
@jirina, paard wat wordt voortgebracht is niet vrij in zijn beweging. Voorbrenger moet duidelijk wat doen om de bocht om te kunnen. Dus zou eerder zeggen, deze wordt tegengehouden en laat daarom hier op dit moment een steekgang zien.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:22

Je kunt vinden dat Nadine gespannen loopt oid, dat heeft ze idd snel, maar die foto aanhalen als voorbeeld van een steekdraf is gewoon onzin want dat is het niet :?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 21:44

Equimotion schreef:
En je punt met die foto is dat...??

Omklappen van de hoef.
Of anders - dat het paard de grond raakt eerst met de ballen van zijn hoef.
Dit is normale stand. De voorbeen is vrij laag.
Citaat:
(Je hoeft mij niet te vertellen wie dat is ;) maar ik had het dan ook niet over jouw foto.
Ok. KUn je mij aub wijzen over welke foto het gaat?)

@equimotion
Kun je aub de foto aanwijzen waarover je het in de eerdere berichten had?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:46

Maar wel een verotte draf en dat hoort in de GP niet meer, tenminste niet voor de voldoendes die het daar krijgt.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:32

Evelijn schreef:
@jirina, paard wat wordt voortgebracht is niet vrij in zijn beweging. Voorbrenger moet duidelijk wat doen om de bocht om te kunnen. Dus zou eerder zeggen, deze wordt tegengehouden en laat daarom hier op dit moment een steekgang zien.

Dit is niet een voorbeeld van een 'steekgang". Dit woord gebruik je als het paard zijn voorbenen uitsteekt zonder gebruik van de achterbeen.
Dus veel voor en weinig achter.
Dit zou nooit op GP beloond mogen worden.
Op de foto met een vrij lopend paard - of als jullie willen - vrij lopend paard die gehinderd wordt door de naast lopende mens - zie je goed gebruik van de achterbeen. Het paard richt zijn hals en hoofd op, man probeert het te remmen.
Maar een mens op de grond kan nooit zo sterk invloed uitoefennen op het paard als een ruiter op zijn rug - met metalen stang op de gevoelige lagen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:33

ik zie op die foto (met de voorbrenger) ook weer geen goed gebruik van de achterhand. Kijk eens naar de rug, daar zie je het toch al aan?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:35

Van de rug van het paard met de voortbrenger kan ik zien dat het paard zijn hals omhoog doet.
In zijn achterbeen zie ik een beter gebruik dan op de foto op de eerste pagina (onder de man).
Ik kan echt niets anders van maken.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:46

Voor de liefhebbers van de bewegende beelden .
(Gebruik van de achterben bij uitgestrekte draf.)

De eerste link .
Het moment draf is rond 1:12 min, jij kan het meerdere keer herhalen als je op de schuifbalk iets terugklikt. ( Je hoef niet het hele filmpje te herhalen.)
De achterbenen slepen wat achter, voorbeen komt geweldig boven.
Ik weet , er zijn zeker nog betere voorbeelden. Als ik die tegen kom dan plaats ik ze.

film1;
modern gereden paard
http://www.youtube.com/watch?v=JIaONUNV ... re=related

Vorbeeld twee. Het moment is rond 1:14, met een hand gereden.
film 2:
klassiek gereden paard:
http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0