Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:26

De ellende is dat goed wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp niet te doen is. Dan moet je namelijk een forse groep paarden hebben (minstens 100 liefst 500) die op een aantal verschillende tijdstippen op dezelfde wijze inrijden (bijvoorbeeld de helft op 3 jaar en de andere helft op 6 jaar) vervolgens al die paarden de daaropvolgende pakweg 30 jaar op identieke wijze rijden (qua rijstijl qua hoeveelheid belasting etc) en kijken wat er gebeurt.. Volledig onmogelijk dus!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:10

tyleysmiley schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens,maar waar ik echt over val,een aantal paarden wordt over een PAAR maanden pas drie jaar,zijn nu dus net goed twee en een half,dus ingereden met ruim twee jaar en laten we zeggen drie maanden??? Maakt me geen bal uit hoe goed je als ruiter bent,ik vind dat je een paard de kans moet geven om goed uit te groeien.Opmerkingen als van:de ene drie-jarige is de andere niet en ziet er stukken volwassener uit,onzin natuurlijk:inderdaad,het ene paard oogt meer 'af ' als het andere,maar van binnen zijn het ongeveer dezelfde peuters lijkt me.Maar goed,voor mij absoluut een reden om zo'n stal niet te bezoeken.

2.5 of 3, beide zijn ze nog lang niet uitgegroeid,dan kun je pas beginnen op 6 jarige leeftijd.
Mijn ervaring is dat de kwaliteiten van de ruiter wel degelijk veel uit maken, meer nog dan de beginleeftijd. Een ervaren ruiter zal het paard ook niet overbelasten. (anders is hij niet ervaren genoeg of speelt er een financieel gewin)

Dat laatste is idd de grootste onzin - zegt genoeg over de ervaring van mensen die dat zeggen.
Wel moet je kijken naar het uiterlijk, want een paard in een groeispurt of met een lichamelijke of geestelijke achterstand, moet je niet nog extra belasten. Paarden die er "af" uuit zien, zijn natuurlijk niet 'af' op 3 jarige leeftijd.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:13

Ik ga er eens lekker tegen in, ik heb een hengst. Deze wordt met 2,5 beleerd. Niet doorgereden , maar wel onder het zadel gebracht. Daarna mag hij gerust nog een jaartje op het land. We doen dit al jaren en merken dat het goed werkt.
Iedereen heeft zijn of haar eigen manier van doen, wij doen het zo!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:45

@Sieppus: Zo ken ik er idd ook zat bij wie dat al jaren goed gaat. Ik zie daar ook niks verkeerds in.
Helaas vergeten sommige de rust te geven na het beleren en dat is volgens mij veel risico-voller.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:47

superwoman schreef:
@Sieppus: Zo ken ik er idd ook zat bij wie dat al jaren goed gaat. Ik zie daar ook niks verkeerds in.
Helaas vergeten sommige de rust te geven na het beleren en dat is volgens mij veel risico-voller.

Zo hebben we er al wel een stuk of 50 a 60 beleerd. En we hebben nog steeds geen problemen gehad, of dat er paarden terug zijn gekomen, omdat het niet goed gaat.
Dus ik ben van mening dat dit een goeie manier kan zijn. Als je ze wel de rust erna geeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:49

Sieppus schreef:
Zo hebben we er al wel een stuk of 50 a 60 beleerd. En we hebben nog steeds geen problemen gehad, of dat er paarden terug zijn gekomen, omdat het niet goed gaat.
Dus ik ben van mening dat dit een goeie manier kan zijn. Als je ze wel de rust erna geeft.

Helemaal mee eens! Die ervaring heb ik ook gezien bij andere stallen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:31

Ik heb ook een 3-jarige en ben er heerlijk mee aan het troetelen. Half maart ga ik erop en dan rustig aan een paar keer per week wat rijden. Natuurlijk is ze nog niet volgroeid, maar als je het met beleid doet dan kan het echt geen kwaad!
Afbeelding

criollolover

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:34

tilmar, dus ook al zadel op gehad zie ik, ook al een hoofdstel omgehad??? en idd, als je het met beleid doet......

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:40

Tuurlijk, hoofdstel om, bitje in. Beetje wandelen, beetje longeren, beetje aan het zadel hangen. Ik doe elke dag wel iets. En af en toe een dagje gewoon alleen maar los en wat met een ander paard spelen. Maar het paard geeft zelf ook aan dat het alles prima vindt, ze is echt heel leergierig. Natuurlijk pas ik heel erg op dat ik niet te snel ga.

frank39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:07

Mijn Lucas is na 3 jaar ook beleerd hoor, lijkt me geen probleem. Gewoon rustig opbouwen en goed naar je paardje luisteren.

Zara-pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:09

Ik zou nog ff wachten als ik jou was.
Dan kan ze nog wat spieren ontwikkelen.
En sterkere botten enzo.
Als je gaat overhaasten is er kans dat de groei niet helemaal 100% verloopt :9

suc6 !!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:23

Zara-pride schreef:
Als je gaat overhaasten is er kans dat de groei niet helemaal 100% verloopt :9

suc6 !!

Hoe weet je dat? Waar baseer je dat op?

TS: ik denk dat je dat het beste zelf kunt beoordelen. Of als je er zelf niet zeker van bent, vraag je iemand anders die het paard kent en die er verstand van heeft. Ik denk dat er sowieso niks mis is met hem nu al beleren zolang je maar niet elke dag iets met je paard doet en hem weer ff op rust zet.

Voor alle peter ryckeboer (wie?) fanatiekelingen en de mensen die onzin uitkramen als "voor elk jaar dat je later begint met je paard krijg je er vijf jaar bij" (waarom wil je dan uberhaupt nog paardrijden?) etc: ik zat al op mijn haflinger toen ze 3 jaar en 4 maanden was, dus nu krijgt mijn haflinger straks rugklachten oid? Of een hernia ofzo? En wanneer krijgt ze dat dan precies, over een jaar al of pas als ze 20 is? :=
Hier rij ik op mijn haflinger (eind december, toen was ze 3 jaar en negen maanden): http://nl.youtube.com/watch?v=m_QdViZX6 ... annel_page

Ja je kunt echt wel zien dat ze last van mijn gewicht heeft :Z

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:25

ik heb zelf een haflinger van 2 jaar en 10 maanden.
ik ben van de zomer al begonnen met longeeren bitje in zadeltje op enz.
hij deed dit erg goed.
ik ben er begin dec een keer opgkropen en ben er 1x in de 3 weken een keer op gaan zitten.
ik vond zelf dat hij er klaar voor was.
volgende week komen ze een zadeltje aanmeten zodat ik hem langzaam aan kan beleren.
hij vind het werken leuk en ik zie niet dat hij hinder van mij heeft.
je moet naar je paard kijken.
er staat ook nog een 3 jarige op stal die er nog lang niet klaar voor is.

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:02

Ik zou nog even wachten, en het heel langzaam opbouwen.

Karinvdtoorn

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:33

Rustig aan beginnen, en dan op een vriendelijke manier. Dus niet gelijk 5 dagen per week longeren. Maar een keer of 2 per week. OOk iedere keer kort. Dan blijft het voor je paardje ook leuk. Vind het ook wel aan de bouw van je paardje liggen of hij er met 3 of pas met 4 klaar voor is.