Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cortes_

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:49

Omtrekken. In de bak kan ik hem rustig op een volte trekken, maar buiten heb ik wel een probleem, op sommige plaatsen heb je nog een voetbalveld zonder gaten waar ik hem op kan trekken als het niet nat is, maar anders...

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:07

Vroeger ging mijn paard en ook regelmatig vandaar, nu is ze al wat ouder en heeft ze dat gelukkig niet meer zo vaak.
Bij die van mij hielp het altijd erg goed om zwaar te maken en met je stem rustig te blijven. Schreeuwen heeft geen effect, maak het alleen maar erger dan dat het was.
Soms gaat ze er ook vandoor zonder een reden. Ik voel dat wel wanneer ze echt schrikt of dat ze doet alsof ze schrikt. Dan zet ik haar op de volte zodat ze niet te hard kan galopperen we meestal 2 voltes en dan is ze weer rustig.

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:38

als het in de bak is geeft ik eerst been bij, en vang hem dan van voren op.
Als ik aan de teugels ga lopen trekken trekt zij gewoon door.

In de bossen trek ik em om, dan kan ik niks anders.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:18

pharagirlke schreef:
tja, hopen op het beste. Lachen

Een paard dat echt op hol is, krijg je niet omgetrokken, niet tegen een boom geparkeerd en je krijgt het zeker niet stil door aan de teugels te trekken. Knipoog Lukt het wel, dan is die niet echt op hol.

Als die echt gaat, kan je enkel hopen en vooral niet klemmen of opsluiten, want hoe meer het dier het gevoel heeft dat het niet weg kan als het bang is, hoe harder die zal proberen.

Hier ben ik het wel mee eens Ja

Als je paard écht op hol slaat, sta je machteloos.
Mijne is na 9.5 jaar voor het eerst weer op hol geslagen op buitenrit. Ik spoorde haar aan voor een galopje en voor ik het wist, ging ze er vandoor in een keiharde rengalop (leuk, op een hobbelig zandpaadje met alleen maar bomen en struiken aan de zijkant).
Het leek net alsof ze van de wereld was. Geen reactie op zit, stem -en teugelhulpen, niks

Ze kwam pas terug op de wereld toen ze merkte dat het bos was veranderd (weg wordt aangelegd door het bos, waardoor er een nieuw bekapt pad is nu). Ik voelde haar twijfelen en in de bocht trok ik haar gelijk met twee handen aan één teugel om, sprong er af en gaf haar op d'r sodemieter!!
Heb behoorlijk staan schelden tegen haar Bloos
Ze leek totaal niet te beseffen wat er was gebeurd en begon meteen achteruit te lopen en te likken en smakken a la 'baasje, ik doe helemaal niks'.
Je moet maar net geluk hebben als je paard op hol slaat. De eerste keer dat de mijne op hol sloeg, hadden we geluk dat die vrachtwagens net voor onze neus weg waren toen we de weg opstormden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:48

inderdaad, van het moment dat je ze voelt twijfelen heb je een fractie van een seconde de tijd om te reageren zodat ze het voelen... Zo heb ik die van mij uiteindelijk ook stil gekregen, ze twijfelde even omdat ze in een stuk kwam waar ze nog nooit geweest was en daar langs ligt een fabriek, dus ze wist niet meer zeker of ze daar wel heen wilde, dat was óók eng Clown Denk niet dat ik ooit zo snel heb omgetrokken en nog minder dat ik er ooit zo snel afgegaan ben Clown (en ik heb al aardig vaak gehad dat ik ineens op de grond lag zonder dat ik besefte wat er gebeurt was Clown)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:57

Als mijn paard er echt vandoor gaat en ik voel dat wat ik ook doe geen effect heeft, probeer ik te blijven zitten. Zo ontspannen mogelijk als kan, meestal zijn ze na zoveel meter wel weer uitgerend dan. Clown

Ik rij buiten vaak met bareback pad en voel feilloos aan mijn paard aan wat hij gaat doen. Meestal heb ik zijn aandacht dan snel weer, als ik actie onderneem (kan varieren van omsturen tot aandacht afleiden, dat soort zaken). Maar ik ben er laatst op de hei ook een keer afgegaan en verder gaan lopen. Ik heb een net ingereden paard, niet alle hulpen zijn 200% bevestigd, dus dan kies ik even voor mezelf. Knipoog

Overigens was er toen ook vuurwerk om ons heen (zo'n groepje jochies die op de hei met vuurwerk liepen te hannessen) en dat zijn echt gevaarlijke momenten. Dan ga ik echt geen risico nemen, nee, dan loop ik liever even.

In de bak gebeurt het heel soms en dan laat ik hem of uitrennen of ik stuur hem op de volte. Maar dat valt bij mij niet onder de noemer 'er van door gaan'. Meer onder de noemer 'schrikreacties'. Ik heb hem dan altijd snel weer bij me terug eigenlijk.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:07

ik rijd buiten altijd met een slof, heb een paard van 1,75 en als ie iets engs ziet draait ie zich om en gaat dr in volle galop vandoor, ook op de weg. tegenwoordig doet ie t niet elke keer meer, mr vind een slof wel zo veilig. heb m altijd losjes hangen en als dr dan iets engs aan komt pak k m ff kort. ik weet dat dit niet de ideale manier van buitenrijden is, mr liever zo dan dat ik echt nog een keer op een auto of in een sloot beland...

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 15:23

Doen jullie je handen eigenlijk laag en breed of juist hoog en smal?
Ik heb altijd geleerd handen sluiten, maar ik heb het idee dat de meningen
hierover zijn verdeeld.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:25

Mm vind het nog knap dat jullie allemaal zo helder kunnen nadenken, als mijne ervan door gaat kan ik echt niet meer nadenken en doe ik meestal ook niks en blijf maar bang zitten. Vork

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:36

Je moet ook niet nadenken, je moet gewoon wat doen, reageren! En eigenlijk ben je dan al te laat. Als hij bang is, geef 'm dan zelfvertrouwen of zorg er op z'n minst voor dat hij jou vertrouwt. Als hij zich verveelt, geef 'm dan wat te doen, leid hem af. Dat is toch juist het leuke aan paardrijden, dat je je paard zo goed leert kennen en dat je samen een team bent? Als je paard een paar keer aan de kletter is geweest weet je op een gegeven moment heus wel waarom hij dat doet, wat je eraan kunt doen en hoe je het zou kunnen voorkomen. Zo zie ik dat.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:38

ik trek hem van links naar rechts te trekken,als je echt hard gaat is een volte wat lastig,stopt ie dan nog niet,dan lacht hij een paar dagen zeg maar.of stuur hem richting boom hek wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 07-01-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:39

hestejente schreef:
Je moet ook niet nadenken, je moet gewoon wat doen, reageren! En eigenlijk ben je dan al te laat. Als hij bang is, geef 'm dan zelfvertrouwen of zorg er op z'n minst voor dat hij jou vertrouwt. Als hij zich verveelt, geef 'm dan wat te doen, leid hem af. Dat is toch juist het leuke aan paardrijden, dat je je paard zo goed leert kennen en dat je samen een team bent? Als je paard een paar keer aan de kletter is geweest weet je op een gegeven moment heus wel waarom hij dat doet, wat je eraan kunt doen en hoe je het zou kunnen voorkomen. Zo zie ik dat.

Ik kan niks doen lijkt wel, ik verstijf helemaal en krijg soort 'black out'. Heb vroeger ook niet zulke fijne ervaringen gehad met rijden vooralt oen ik er mee begon.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:49

Als mijn paard er van door gaat. ga ik goed diep in het zadel zitten! Tong uitsteken
sommige mensen trekken aan alle2 de teugels maar dat moet je eigelijk niet doen, daar merkt ie toch niks van, je kan beter 1 teugel pakken en dan omdraaien, met de hoop dat ie dan stil staat! succes ermee! Knipoog

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:02

op de manege is een jonge pony die ook nog wel eens wil gaan rennen bij haar is de truc vooral niet omtrekken maar gewoon een paar kleine ophoudingen maken en zelf ontspannen blijven.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:46

Hoi hoi, ik denk dat de meeste benoemde situaties niet als echt ervandoor gaan bestempeld worden (toch?) Ik vind inderdaad ervandoor gaan een paard wat rent en echt niet meer stopt...op die snelheid geloof ik ook niet dat ik nog aan één teugel trekken durf hoor. Mij is geleerd (nadat ik op volle snelheid van een renpaard was gevallen) dat je op zo'n moment het beste aan je teugels kan gaan hangen en blijven hangen...niet overpakken ook al heb je je handen ongeveer naast je lijf. Ook al lijkt het niet zo, ze gaan dan remmen...zodra je ook maar wat lucht geeft ben je dat kwijt en voel je ook dat ze ineens weer veel harder gaan...als je blijft hangen zullen ze toch uiteindelijk gaan remmen...Zij gaven ook de tip om een heel groot hek uit te zoeken en ze er vooral op af te sturen (let wel, dit zijn niet de op hol geslagen paarden, daar zou ik dat zeker niet mee durven!) met alles wat je hebt....dan schijnen ze te denken...ja daaahaaaag en stoppen. Alleen weet ik niet of ik dit zou durven...daarbij ben ik het eens met stillangel dat het allemaal niet meevalt....ik denk dat je dat soort dingen ook vaker moet meemaken voor je kan gaan reageren...of iemand hebben die mee is en commando's schreeuwt Knipoog

In de bak is alles weer anders natuurlijk Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:50

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ik denk dat de meeste benoemde situaties niet als echt ervandoor gaan bestempeld worden (toch?) Ik vind inderdaad ervandoor gaan een paard wat rent en echt niet meer stopt...op die snelheid geloof ik ook niet dat ik nog aan één teugel trekken durf hoor. Mij is geleerd (nadat ik op volle snelheid van een renpaard was gevallen) dat je op zo'n moment het beste aan je teugels kan gaan hangen en blijven hangen...niet overpakken ook al heb je je handen ongeveer naast je lijf. Ook al lijkt het niet zo, ze gaan dan remmen...zodra je ook maar wat lucht geeft ben je dat kwijt en voel je ook dat ze ineens weer veel harder gaan...als je blijft hangen zullen ze toch uiteindelijk gaan remmen...Zij gaven ook de tip om een heel groot hek uit te zoeken en ze er vooral op af te sturen (let wel, dit zijn niet de op hol geslagen paarden, daar zou ik dat zeker niet mee durven!) met alles wat je hebt....dan schijnen ze te denken...ja daaahaaaag en stoppen. Alleen weet ik niet of ik dit zou durven...daarbij ben ik het eens met stillangel dat het allemaal niet meevalt....ik denk dat je dat soort dingen ook vaker moet meemaken voor je kan gaan reageren...of iemand hebben die mee is en commando's schreeuwt Knipoog

In de bak is alles weer anders natuurlijk Knipoog

mij is altijd geleerd vooral niet te gaan hangen, voelen ze zich meer opgesloten, worden ze bang => vlucht instinct => nog harder rennen.

Tegen het hek opzetten moet je voor kunnen sturen en het stuur wil wel eens "uit liggen" als ze er van door gaan.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:51

dat vindt ik persoonlijk geen goed idee voor de mond dan zou ik liever iets anders verzinnen

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:37

In de bak, geef ik extra been en rij hem er zelf door heen. Dus gewoon door rijden alsof er niks aan de hand is..

In het bos ligt het eraan wat voor situatie het is. Spurt het paard weg en is dus niet te stoppen. Dan ga ik zelf heel rustig in het zadel zitten en met kalmerende tonen tegen hem spreken.

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:58

achter over zitten,,praten Bloos ,,en op de volte zetten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:21

Paardje_13 schreef:
dat vindt ik persoonlijk geen goed idee voor de mond dan zou ik liever iets anders verzinnen

Nou ja, als het echt gevaarlijk wordt en je besluit om wat voor reden dan ook om te gaan "hangen" (stel: dat werkt bij jouw paard): pech dan, zijn mond geneest wel weer. Eigenlijk heb ik liever uitgescheurde mondhoeken dan paard + ik onder een vrachtauto Bloos

Uiteraard zou dit een noodoplossing zijn. Maar ik blijf er bij: veiligheid voor alles.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:22

Als ie aan de kletter gaat omdat ie bang is, geef ik een teugelhulp om aan te geven dat het niet de bedoeling is. Dan laat ik hem even een paar passen gaan om hem niet het gevoel te geven dat ie helemaal opgesloten wordt en dan weer hetzelfde. Dan is het snel klaar.. als ik blijf "trekken" vlucht ie alleen maar meer. En als ik niks doe wordt het "leuk" om na het echte schrik moment gelijk een crossmoment te doen,,, dat dus ook niet.
Wordt het gevaarlijk, loopt op een weg af bijvoorbeeld dan maakt het me niet uit hoe diervriendelijk ik normaal ben maar ga ik staan in mijn beugels en grof hangen.. liever even pijn in zijn mond dan plat onder een vrachtwagen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:25

in de bak ga ik dan zwaar zitten, stevig in het zadel, me handen laag, teugels stevig in de hand en het paard een hoek in laten gaan. (al vaak meegemaakt) en als ik buiten ben, hetzelfde verhaal, alleen dan ook proberen een volte te maken, dan gaat het paard vanzelf wel minderen. Zoiezo mag het paard niet ervandoor gaan zonder dat IK het zeg.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:29

Pony reageert heel erg goed op mijn stem, dus dan zeg ik altijd hoo maar, rustig rustig. Zet haar als ik buiten ben, en op een breed pad op een volte, en als het een smal pad is ofzo, tegen een boom/bosje, alles waar ze maar niet doorheen kan lopen. In de bak ook gewoon op een volte zetten, desnoods tegen de bakrand en met mn stem.

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:07

niet zo veel eigenlijk :P Ik ga meestal gewoon ontspannen zitten en dan denk ik aan helemaal niks,, en ik praat ook tegen mn paard en dat gaat nergens over; over een bloemenveld met vlinders ofzo x'D, en soms begin ik ook te zingen XD. En ownder boven wonder dan stopt ze met rennen x'D
En ben ook bezig met one rein stop want soms is ze echt niet te houden en dat vind ik maar niks :n

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:12

Hem rustig terugnemen, omdat die eigenlijk makkelijk kan.
Als de omgeving het toelaat laat ik hem lekker uitrazen, bokken of steigeren zal hij nooit doen. En aangezien hij dampig is duurt het nooit zo lang ( klinkt ontzettend banketstaaf ). Eigenlijk is hij er in 1,5 jaar nog nooit vandoor gegaan. Als die schrikt zet die 2 passen opzij, en dan is het klaar.