De training op weg naar de Z-ZZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: De training op weg naar de Z-ZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:01

Dit moét een grapje zijn, nog niet eens B gestart en dan denken aan de Z-ZZ, voor een ruiter die al eerder op niveau heeft gereden en goed kan rijden is dat misschien in een jaar haalbaar.

Die hackamore zo strak getrokken... ik zou je doel wat lager leggen en eerst eens beginnen met wedstrijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:02

virgin_lady schreef:
Mij is door de instructeur die ik bij de schimmel heb verteld dat ieder gezond paard binnen een jaar naar het Z te rijden is. Vandaar dat ik ook graag het voor elkaar krijg in een jaartje en ik 3 x per week les.

Daarvoor zijn wel wat meer voorwaarden nodig; een talentvol paard, talentvolle ruiter, goed op elkaar ingespeelde combinatie, kundige instructie enz.

Zo te horen heb jij iig het laatste al niet, ik zou eens een goed gesprek nemen met je instructeur want dit klopt niet. Zowel qua rijden niet als wat hij zegt. Er zijn maar weinig paarden die binnen een jaar naar het Z kunnen zonder ze fysiek en mentaal kapot te rijden.
Je moet het niet willen doen binnen het jaar, je moet er de tijd voor nemen, trek gerust 2 jaar of meer uit want dat gaat het je vast wel kosten en zoek aub een goede instructeur, deze is zijn geld niet waard.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:02

Probeer trouwens ook niet te veel voorover te zitten.
De achterhand zit er ook niet erg lekker onder, door dat je zo hard in de hand ben krijg je een valse knik zijn zijn nek (vooral bij de schimmel)
Rijd eerst liever een half jaar goed op de basis en dan pas uitbreiden met deze trainings manier strand je halverwege toch omdat deze training manier niet goed gaat bij je paard en je op sommige foto's je paard in de weg zit.

Titel vind ik niet echt storend trouwens maar dit is verreweg van M2! Bij de B krijg je hier niet eens een winst voor.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:03

ziet er niet echt dier vriendelijk uit nee.
kijk we snappe allemaal als je de top wilt berijken maar wie nou niet??

de top ken alleen berijkt worden met de ''goeie'' hulpen.
en ze willen liever geen spanning zien.
hierbij deze 2 paarden is het alleen maar spanning.
bij de vos wel iets minder dan bij t witje.
maar spanning ken je op de goede manier ook achterwegen laten
k zal eerst maar is de basis en de onspaning op gaan zoeken.
en t witje maar met een gewoon bitje rijden
ipv hackamore.
oke ik wil/ken wel snapen als die echte tand probelemen heeft dat je er dan moeielijk een bitje in
kunt hangen.
maar toch rijd hem dan met een normaal touwtje.
of slinger umh is rond aan de longse,
de hackamore gebruik je helemaal verkeerd.
teveel spanning tijdens de spanning wilt hij zijn rug weg drukken.
dus wat gebeurt er? hoofje komt omhoog jij geeft druk op de teugels omdat je wilt
dat hij laag/rond moet blijven lopen echter komt hij alleen maar hoger en ken t zijn
dat je zijn neusbotje breekt.
een neusbotje is net zo dun als een velletje papier!!
dus denk daar is goed bij na.
of je wilt echter geen wedstrijden meer willen starten met t witje??
als die dat breekt ken t zijn (nouja 80/85%) dat hij niets meer over z`n neusje ken/wilt hebben
en dan zal je paardje niet meer doennen voor de sport, maar als een weidemaatje gebruikt moeten worden!..

voor de rest je handen meer mee geven tijdens de sprong.
en wat meer lang laag gaan rijden en ontspanning op zoeken.
succes!!

en let op je handen duim hoogste punt
Laatst bijgewerkt door caboclo op 03-09-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

maar nog ga je niet in op ons verzoek om eigen commentaar, wat vind je er nou zelf van als je die foto's ziet??

ZzzeiN

Charaz schreef:
Dit moét een grapje zijn, nog niet eens B gestart en dan denken aan de Z-ZZ, voor een ruiter die al eerder op niveau heeft gereden en goed kan rijden is dat misschien in een jaar haalbaar.

Die hackamore zo strak getrokken... ik zou je doel wat lager leggen en eerst eens beginnen met wedstrijden.

Ambities zijn niet erg, zolang het niet tenkosten gaat van het paard en dat gaat het hier wel.

eknein

Misschien een idee om je beginpost volgende keer iets anders te doen Lachen ? Je kunt beter vertellen dat het achterwaars een beetje lastig ging tijdens de les dan dat je hem binnen een jaar in de Z wilt hebben.

Whitepanther

virgin_lady schreef:
Mij is door de instructeur die ik bij de schimmel heb verteld dat ieder gezond paard binnen een jaar naar het Z te rijden is. Vandaar dat ik ook graag het voor elkaar krijg in een jaartje en ik 3 x per week les.

En hoelang denk je dat jou schimmeltje nog gezond blijft als je op deze manier door blijft gaan?? Gooi die instructeur der als de wiedeweerga uit en zoek een andere.... Zo kun je ook wel zeggen dat iedereen die gezond is na een jaar de 100 meter binnen 10 seconden kan afleggen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:04

Virgin-Lady;

Je vos loopt niet heel erg verkeerd, alleen nog lang niet op het niveau dat je in eerste instantie deed voorkomen. Het ziet er braaf uit, alleen niet meer dan dat. Het dier loopt netjes voor een B- of L1- proef. Op de laaste foto zie je duidelijk dat je iets aan het dier vraagt waar ie nog niet aan toe is/snapt; hij valt uit elkaar en zwiept met de staart.
Vooral je eigen houding is een punt van aandacht, welke punten dat zijn, heb ik al eerder aangegeven.
Als je aan je houding hebt gewerkt, kun je verder vooruit, omdat je de pony hindert. Je belemmert hem om ruimer en soepeler te lopen door je zit en handgebruik. Wat ik ook voorbij hoorde komen was het zadel: òf je zit te ver achterin en je beugels kunnen langer worden gemaakt, òf het is te klein. Omdat er op de foto's aardig wat tegenlicht is, kan ik niet precies zien welke van de twee het is.
Trainen met deze om -OP DEN DUUR!- oprichting (de echte Knipoog ) te krijgen, is in eerste instantie door te schakelen in tempo; een paar pasjes langzame draf, dan weer een paar passen verruimen, dan terug naar stap, middenstap, verzamelen en direct weer weg in draf. Dit soort werk maakt ze gehoorzaam, snel aan je been en sterker. Dit is denk ik stap 1 met de vos.

Toch ben ik nieuwsgierig naar hoe JIJ je eigen foto's ontleedt.... dus; kritisch naar jezelf kijken, wat deed ik en wat zie ik terug op de foto enz. Als je dit eens probeert, kunnen wij beter inschatten waar jij rijtechnisch aan toe bent, en waar je aan wilt werken. Ook missers (zoals je vertelde dat jij gehoord hebt dat je op een goede manier je schimmel aan het oprichten bent) kunnen dan beter -eerlijker- besproken worden. Dit kan alleen als jij kritisch en eerlijk naar je eigen rijstijl kijkt (wat ik soms ook confronterend vind hoor Bloos )

Jeetje, toen ik met het typen van dit bericht begon, had dit topic nog een hele pagina minder...... hoop dat de reactie nog klopt dan.....

_claire91_

virgin_lady schreef:

Ja met een paard zou dat mischien ook wel kunnen. De vraag is alleen kan de ruiter het ook?
Let dan ook op je houding als je zo een Z proef inkom nou ik denk dat ze niet eens kijken..

Jinthe1

virgin_lady schreef:

En dat dan natuurlijk ook met de juiste combinatie! En let wel dat niet ieder paard even werkwillig is en het even snel oppakt!

Waarom wil je zo snel?? Wat maakt het uit als je er wat langer over doet? Niets toch?

Op deze manier denk ik dat je het niet gaat bereiken omdat je paard ZEKER last van blessures gaat krijgen.
Dan ben je weer een tijd bezig om hem gezond en los te krijgen.

Mijn advies zou zijn om het rustiger aan te doen. De kans dat je dan ook echt iets bereikt is dan groter!
En wellicht een tip voor je instructeur, vraag eens aan hem wat hij van deze foto's vindt!!
Daarbij zou je het commentaar wat jij hier krijgt aan hem voor kunnen leggen, wellicht geeft hij jou helemaal op een verkeerde manier les en weet jij daardoor niet waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:05

Mijn god zeg, volbloed zag ik je ergens roepen? Arabische Volbloed? Dat 'ie nog niet onwijs in protest komt en dat ie er zo braaf onder lijkt te zijn vind ik een wonder....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:06

Ik vind wel dat het er bij het vosje een stuk beter uit ziet, kan uiteraard beter maar zo te zien heb je daar een betere instructeur.
Je wilt graag naar het Z-springen? Heb je meer springfoto's van ze?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:08

_claire91_ schreef:
virgin_lady schreef:

Ja met een paard zou dat mischien ook wel kunnen. De vraag is alleen kan de ruiter het ook?
Let dan ook op je houding als je zo een Z proef inkom nou ik denk dat ze niet eens kijken..

ik zat inderdaqad net te denken, voor een gezond paard kan het haalbaar zijn... maar niet elke ruiter heeft het in zich om zz te rijden, ik zou eerst maar eens beginnen in de B en zien hoe het loopt.. je hebt veels te hoge verwachtingen van jezelf en van je pony, waarom binnen een jaar.. en waarom het zz...

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:10

Z-ZZ?? Zo je hebt al hele verwachtingen!!
Bedoel je dressuur of springen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:10

ChantalSmook schreef:
ik zat inderdaqad net te denken, voor een gezond paard kan het haalbaar zijn... maar niet elke ruiter heeft het in zich om zz te rijden, ik zou eerst maar eens beginnen in de B en zien hoe het loopt.. je hebt veels te hoge verwachtingen van jezelf en van je pony, waarom binnen een jaar.. en waarom het zz...

Een paard kan nog zo gezond zijn maar als het talent en de werklust er niet is kom je ook niet in het Z.

_claire91_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:11

ze krijgt trouwens wel veel berichten zeg!
Als ik een keer foto's er op zet ben ik al blij als ik 1 reactie heb !:P
Zei krijgt gewoon 5 pagina's vol in mischien 5 minuten haha:P

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:11

Ik vind niet dat je kunt zeggen: binnen een jaar wil ik Z...Zoiets kun je niet plannen...ik vind je verwachtingen eerlijk gezegd te hoog.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:12

Ik zal de foto's eens laten zien.
Ik vind het met de vos er wel goed uit zien. De pony heeft al hoog gelopen dus die kan het wel. Rijd er nog niet zo heel lang mee maar volgens de mensen op stal kon het bij M niveau wel begonnen worden. Al train ik dat in mijn les niet altijd.
De schimmel is wat minder dat is meer een gevecht dan lekker rijden. Die wil dus steeds hard en als je hem inhoud dan gaat hij lopen zwiepen en pissig doen. De oprichting heb ik niet echt veel verstand van maar het kan natuurlijk beter.
Als ik ze vergelijk vind ik wel dat de schimmel van achter erg kort loopt en de vos veel ruimer.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:12

ik stel voor dat je gewoon een B proef gaat starten, je doelstelling in eerste instantie stelt op 170 of meer punten rijden en ga van daaruit maar eens verder kijken

_claire91_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:12

anneliesdj schreef:
ChantalSmook schreef:

Een paard kan nog zo gezond zijn maar als het talent en de werklust er niet is kom je ook niet in het Z.

Dat is ook weer waar.!
Hoe oud is trouwens je pony als ik vragen mag of heb ik niet goed gelezen dat het er al ergens staat?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:13

Ik vind dat je de schimmel veel en veel te veel vast houdt van voren, het zwiepen en pissig doen is waarschijnlijk omdat jíj hem hinderd.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:14

Goed dat je zegt dat je zelf niet al te veel verstand hebt van zaken zoals bijvoorbeeld oprichting.
Maar zoek dan wel heel goede en kundige begeleiding van iemand die hele veel ervaring heeft en dit goed goed kan overbrengen.

En misschien kun je je een beetje verdiepen in de wedstrijdsport in het algemeen. Je kunt namelijk niet, zomaar vanuit het niets in het M beginnen met starten. Jammer dat de mensen die je helpen met deze paarden je zo aan deze illusies helpen...

_claire91_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:15

virgin_lady schreef:
Ik zal de foto's eens laten zien.
Ik vind het met de vos er wel goed uit zien. De pony heeft al hoog gelopen dus die kan het wel. Rijd er nog niet zo heel lang mee maar volgens de mensen op stal kon het bij M niveau wel begonnen worden. Al train ik dat in mijn les niet altijd.
De schimmel is wat minder dat is meer een gevecht dan lekker rijden. Die wil dus steeds hard en als je hem inhoud dan gaat hij lopen zwiepen en pissig doen. De oprichting heb ik niet echt veel verstand van maar het kan natuurlijk beter.
Als ik ze vergelijk vind ik wel dat de schimmel van achter erg kort loopt en de vos veel ruimer.

Je geeft tog les? zoiets dat ik ervan begrepen heb en dan geen verstand hebben van oprichting enz? Suc6 met je opleiding dan

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:15

Ik zou ook voor een andere instructiese gaan...