hyperflexion?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: hyperflexion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:18

varjo schreef:
wat de rollkur tot stand brengt? Veel ellende.
Hoe die tot stand gekomen is? tja mensen rijden steeds slechter, en aangezien het paar gedwongen wordt kan die niet veel doen, paard hangt af van de ruiter

Ik dacht dat ik tijdens het rijden mijn benen moet laten afhangen.. Maar nu begrijp ik dat ik mijn paard van me moet laten af hangen! Haha!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:27

JOEHOE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varjo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

aaaaaaaaaantwoord nou......

Of wordt de discussie je teveel? Prima maar zo heeft de ts er ook niks mee

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:31

Als je denkt dat je een paard diep rijdt door er met heel veel kracht aan te gaan zitten trekken, kun je je inderdaad maar beter verre houden van een dergelijke trainingsmethode want dan heb je niet begrepen waar het om draait.

Voordat het zin heeft om een paard in een ronder en dieper frame te werken (het is een trainingsmiddel, geen doel) moet je basisafrichting op een aantal essentiele punten bevestigd zijn. Bij de gemiddelde bokker is dat vaak niet het geval.

Ik vind de methode niet slecht zoals deze wordt uitgevoerd door de mensen die weten waar ze het over hebben. Ik zie hem echter wel heel erg vaak slecht gekopieerd, ook door instructeurs op lager niveau die niet goed genoeg weten waar ze het over hebben, of niet voldoende inzicht hebben om een leerling te helpen met die punten waar zij zelf bijv door hun eigen trainer wel correct bij begeleid worden.

Maar om Anky nu de schuld te geven van het slechte niveau in de sport, dat slaat nergens op.

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:32

op 1e pagina schreef ik dat paarden op de oude franse methode (ondermeer francois baucher) ook zo gereden kunnen worden, hij is de de grondlegger van de ramener autrech) hetzelfde principe als de hyperflexion (van uitzicht) maar dan wel in de lichtheid

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:01

hoe weet jij nou hoe een paard voelt als je nog nooit op een GOED LDR getraind paard heb gevoeld maar alleen de op de verkeerde manier getrainde (wat bij elke methode kan?) gecorrigeerd?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:06

Ben laatst bij een leziing geweest over de rolkur. Van ene Gerd heuschmann. Deze heeft ook een boek geschreven.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:35

sorry niet rottig bedoeld, maar dat voegt niet echt iets toe kun je jezelf nader toelichten? zoals wat heeft het hiermee van doen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:59

Zou het wel willen proberen toe te lichten. Maar hij zelf kan het veel beter. Hij is een bekende dierenarts in duitsland die aangesloten is bij de duitse FN in warendorf. Hij heeft zelf jaren lang als bereiter gewerkt. Hij heeft een studie van de hyperflexie en rollkur gemaakt en er zal binnenkort ook een film over verschijnen. Hij kan zeer interresant vertellen en wanneer hij in de buurt is zou ik je zeker aanraden er heen te gaan. Hij staat graag open voor discussie. Wanneer je naar zijn site gaat kan je bij de biomechaniek zien wat er met de benen gebeurd bij zo'n soort manier van rollkur. Hij beweerd ook dat de toppaarden in Hong kong, onafhankelijk van nationaliteit, geen goede passages hebben laten zien. Dit verklaarde hij ook met foto's. Hij legde dit zeer duidelijk uit. Via plaatjes liet hij de banden zien van de spieren die van de nek lopen tot de achterbenen. Welke rugspieren voor het dragen verantwoordelijk zijn en waarom de theorie onzin is dat buikspieren de ruiter kunnen dragen. Dat tijdens de piaff de voor en en achterbeen een cirkel moeten beschrijden en dat men dat bij de meeste tegenwoordig niet meer ziet. In mijn onderschrift staat zijn site.

Wat dit aan de discussie bijvoegt. Er wordt meerdere malen naar links gevraagd en ik dacht ik gooi er eentje neer.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:16

varjo schreef:
op 1e pagina schreef ik dat paarden op de oude franse methode (ondermeer francois baucher) ook zo gereden kunnen worden, hij is de de grondlegger van de ramener autrech) hetzelfde principe als de hyperflexion (van uitzicht) maar dan wel in de lichtheid

Baucher leerde paarden kunstjes, net als je een poedel door een hoepel leert springen.

Maar weet je wat ik mij nu afvraag Varjo?
waarom mensen zoals jij zulke vreemde stromingen aanhangen.
Hoe lang rij je al en wat is je niveau ongeveer?
Wat is er tegen op het 'gewone' paardrijden?

Kortom wat is de reden geweest dat je Baucherist ben geworden?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:26

Dinopino schreef:
Zou het wel willen proberen toe te lichten. Maar hij zelf kan het veel beter. Hij is een bekende dierenarts in duitsland die aangesloten is bij de duitse FN in warendorf. Hij heeft zelf jaren lang als bereiter gewerkt. Hij heeft een studie van de hyperflexie en rollkur gemaakt en er zal binnenkort ook een film over verschijnen. Hij kan zeer interresant vertellen en wanneer hij in de buurt is zou ik je zeker aanraden er heen te gaan. Hij staat graag open voor discussie. Wanneer je naar zijn site gaat kan je bij de biomechaniek zien wat er met de benen gebeurd bij zo'n soort manier van rollkur. Hij beweerd ook dat de toppaarden in Hong kong, onafhankelijk van nationaliteit, geen goede passages hebben laten zien. Dit verklaarde hij ook met foto's. Hij legde dit zeer duidelijk uit. Via plaatjes liet hij de banden zien van de spieren die van de nek lopen tot de achterbenen. Welke rugspieren voor het dragen verantwoordelijk zijn en waarom de theorie onzin is dat buikspieren de ruiter kunnen dragen. Dat tijdens de piaff de voor en en achterbeen een cirkel moeten beschrijden en dat men dat bij de meeste tegenwoordig niet meer ziet. In mijn onderschrift staat zijn site.

Wat dit aan de discussie bijvoegt. Er wordt meerdere malen naar links gevraagd en ik dacht ik gooi er eentje neer.

Bedankt voor je antwoord! Ik zelf heb op meerdere stallen gewerkt en gereden waar deze methode toegepast werd niet op alle paarden maar degene welke ermee naar toe gewerkt kan worden ( zie nivaeu, leeftijd e.d) zoals al eerder gezegd, het is een middel en geen doel, ik ben benieuwd naar bovenstaande meneer zijn lichamelijke aantoning.

Daarmee bedoel ik heeft hij de mogelijkheid gehad om een van dergelijke overleden paarden beetje cru gezegd te ontleden of is het gebaseerd op theorie?

Ik blijf er zelf bij dat het niet schadelijk of slecht is, uitgaande op eigen ervaring maar even belangrijker, op de onderzoeken ( 3 ) van de engelse Universiteiten welke er 1 zei: Geen negatief geen positief verschil. En twee welke er alleen positieve bevindingen hadden.

@ shan: die vraag willen we al 5 pagina's beantwoordt hebben + mijn bovenstaande niet te vergeten Haha! Knipoog

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:58

Er zijn idd meerdere vragen aan varjo onbeantwoord? Ben nog steeds zeer benieuwt naar de antwoorden...

Verder sluit ik me geheel bij rana aan, als universiteiten geen nadelige effecten zien waar heeft hij ze dan gezien? Dat is dan alleen aan te tonen door meerdere klassiek en ldrgetrainde paarden te ontleden en dan te verdelijken (van te voren niet wetend welk paard op welke wijze getraind is)

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:55

varjo schreef:

Ramener outré moet dat zijn Varjo ( geeft niks maar wilde het wel even corrigeren Lachen )

shan schreef:
Baucher leerde paarden kunstjes, net als je een poedel door een hoepel leert springen.

Dat is wel een beetje heel kort door de bocht, Baucher wilde een duidelijk, begrijpbaar systeem ontwikkelen voor de dressuur van alle paarden wat aantoonbaar werkte. Hij leefde in de tijd dat de wetenschap zich serieus begon te ontwikkelen en dat men op zoek was naar verklaringen (feiten) waarom dingen wel of niet werken. Overigens is een van de oefeningen die Baucher reed en toendertijd door de Duitsers als een circus truuk werd gezien, nl. de galopswissels om de pas, nu nog gebruikelijk om te rijden dacht ik Knipoog

Baucher gebruikte idd ramener outré (diep instellen) maar vanuit een hele andere filosofie en pas als het paard alle oefeningen uit de hogere dressuur met een opgerichte hals kon uitvoeren.

shan schreef:
Maar weet je wat ik mij nu afvraag Varjo?
waarom mensen zoals jij zulke vreemde stromingen aanhangen.
Hoe lang rij je al en wat is je niveau ongeveer?
Wat is er tegen op het 'gewone' paardrijden?

Kortom wat is de reden geweest dat je Baucherist ben geworden?

Niet Shan maar ook een Baucherist dus ik wil deze vragen wel beantwoorden;
ten eerst wat is een vreemde stroming? Baucher z'n invloed is in Frankrijk nog steeds heel groot, de galopswissels worden nog steeds gereden, zijn systeem is een hele doordachte en anatomisch verantwoorde manier van trainen. Daarnaast is het systeem van Sjef Jansen nogal geinspireerd op het werk van Baucher zou ik zo zeggen ( en dan vooral op wat in de wandelgangen Baucher's First Method wordt genoemd) en dat vind je blijkbaar niet vreemd hoewel je niet weet waar het op gebaseerd is.

Ik rij al zo'n dertig jaar en start niet in de sport (geen tijd, zou het wel willen doen juist om te laten zien dat er nog meer invalshoeken zijn). Ik weet niet wat 'gewoon rijden' is,
maar ieder systeem is zo goed als de ruiter die het uitvoert denk ik. Ikzelf rij op deze manier omdat ik het een hele logische, verantwoorde en doordachte manier van rijden vindt, die je heel erg bewust maakt van de dosering en het weglaten van je hulpen en van de anatomie van je paard.

Het boek van Gerd Heuschmann is overigens een aanrader, maar ook het boek van Philippe Karl, Irrwege der Modernen Dressur, is de moeite waard om te lezen als je wat meer wilt weten over fysiek van het paard en de geschiedenis van de (klassieke) dressuur.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:34

en toch het verschil wat ik persoonlijk zie ( als ik kijk naar de link in jouw profiel ZDK zal hem hier ook even link zetten) hoop dat het mag van je. Knipoog http://communities.zeelandnet.nl/data/k ... php?page=1

is dat de paarden die dieper en ronder getraind worden veel meer door gelaten zijn dan de filmpjes en foto's op die site, de verzameling is mooi alleen kan ik er geen ontspannenheid in terug zien. oprichting is 1 ding maar ik vind ontspannenheid veeeel belangrijker en dat mis ik een stukje hier, de los gelaten rug die ik dan bv bij HP, edward, imke en anky tineke in eerdere jaren wel zie.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:14

Rana schreef:
en toch het verschil wat ik persoonlijk zie ( als ik kijk naar de link in jouw profiel ZDK zal hem hier ook even link zetten) hoop dat het mag van je. Knipoog http://communities.zeelandnet.nl/data/k ... php?page=1

is dat de paarden die dieper en ronder getraind worden veel meer door gelaten zijn dan de filmpjes en foto's op die site, de verzameling is mooi alleen kan ik er geen ontspannenheid in terug zien. oprichting is 1 ding maar ik vind ontspannenheid veeeel belangrijker en dat mis ik een stukje hier, de los gelaten rug die ik dan bv bij HP, edward, imke en anky tineke in eerdere jaren wel zie.

Ik ben het daar niet mee eens, om de twee filmpjes Oliveira en Trevijano als voorbeeld te geven (die op de voorpagina van gegeven link staan); daar zie ik twee paarden op de met een mooi gedragen rustige staart op lichte hulpen in ontspanning (met de noodzakelijke aanspanning natuurlijk, alleen ontspanning is niet genoeg) hun oefeningen uitvoeren. Menig GP paard vertoont veel staartzwiepen in moeilijkere oefeningen en en wordt met te veel druk gereden aan de voorkant, een goed gereden paard zou je aan een losse teugel (aan je zit) moeten kunnen laten piafferen. (en dat dit misschien niet handig is in een GP begrijp ik maar het contact zou niet nog zwaarder moeten worden in de piaffe).

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:29

en zit raymond hier ook ergens in de discussie?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:45

pardon?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:52

ZKD schreef:
Rana schreef:

Ik ben het daar niet mee eens, om de twee filmpjes Oliveira en Trevijano als voorbeeld te geven (die op de voorpagina van gegeven link staan); daar zie ik twee paarden op de met een mooi gedragen rustige staart op lichte hulpen in ontspanning (met de noodzakelijke aanspanning natuurlijk, alleen ontspanning is niet genoeg) hun oefeningen uitvoeren. Menig GP paard vertoont veel staartzwiepen in moeilijkere oefeningen en en wordt met te veel druk gereden aan de voorkant, een goed gereden paard zou je aan een losse teugel (aan je zit) moeten kunnen laten piafferen. (en dat dit misschien niet handig is in een GP begrijp ik maar het contact zou niet nog zwaarder moeten worden in de piaffe).

Ik kan het gedeeltelijk hiermee eens zijn maar nu heb ik een stelling he...

Kan het gewenste totaal plaatje niet veranderd zijn? Want ik denk dan; als bovenstaande link DE manier is (of in ieder geval een betere) waarom zien we dat dan niet terug op de hogere niveau's?

En dan kun je zeggen; "ja daar liggen die mensen hun prioriteit helemaal niet"
Maar dan denk ik weer als het De manier of de BETERE manier is om er te komen? Ben je toch verplicht om de rest van de wereld het te laten zien? (en dan niet op je eigen rijschool waar ze zelf veel geld verdienen aan de mensen die er komen lessen.....)

wordt ik al vervelend? niet de bedoeling maar probeer dingen te relativeren

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:00

Zolang de huidige jury met de plaatjes van tegenwoordig tevreden is, zal er ook niets veranderen.
Het nivo was vroeger hoger. Volgens meneer Gerd Bloos Hij liet bij deze stelling een paar plaatjes zien die dat ook bevestigen. Wanneer je op zijn website kijkt zie je een link naar boeken van ver terug. Hij is er ook in Warendorf uitgevlogen omdat hij tegen bepaalde punten was. Volgens een 3 tal mensen die ik daar gesproken heb is dat ook de reden waarom hij vooral bekend geworden is.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:16

ik denk dat ik dan ook een ander ideaal beeld voor ogen heb en dat wil bereiken op een andere manier.
als deze manier van trainen is onderzocht en er blijkt zelfs dat de paarden en hun gangen er beter van worden, kan het niet gewoon met twee door één deur wordt gewoon zo moe van het wellus nietus spelletje Slapen

MIJN ervaring is goed die van een ander weer met iets anders. Stop gewoon niet met kijken, en blijf je ontwikkelen

en Varjo, dat geldt voornamelijk voor jou. OPEN UP GIRL Boos!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:37

Citaat:
Dat is wel een beetje heel kort door de bocht, Baucher wilde een duidelijk, begrijpbaar systeem ontwikkelen voor de dressuur van alle paarden wat aantoonbaar werkte. Hij leefde in de tijd dat de wetenschap zich serieus begon te ontwikkelen en dat men op zoek was naar verklaringen (feiten) waarom dingen wel of niet werken. Overigens is een van de oefeningen die Baucher reed en toendertijd door de Duitsers als een circus truuk werd gezien, nl. de galopswissels om de pas, nu nog gebruikelijk om te rijden dacht ik

Zoals ik het lees, waren het kunstjes.
Het gaat niet eens zozeer om de oefeningen (al komen achteruit galopperen en de spaanse pas in draf niet een proefje voor)
Deze kunstjes zijn nl nogal tegennatuurlijk, mijn veulen van 3 weken oud sprong de ene wissel na de andere en draaide prachtige pirouettes en liep schouderbinnenwaarts langs het draad, maar die heb ik nog nooit achteruit zien galopperen! Haha!
Het gaat om de manier van aanleren, gebeurt dit ter gymnastisering van het paard, dus zit er een duidelijke opbouw in en heeft het waarde?
Of gaat het idd om een aangeleerd kunstje?
Ik kan nl mijn Shetje ook best leren te piafferen.

Citaat:
Niet Shan maar ook een Baucherist dus ik wil deze vragen wel beantwoorden;

Shan is geen baucherist! Haha!

Citaat:
Daarnaast is het systeem van Sjef Jansen nogal geinspireerd op het werk van Baucher zou ik zo zeggen ( en dan vooral op wat in de wandelgangen Baucher's First Method wordt genoemd) en dat vind je blijkbaar niet vreemd hoewel je niet weet waar het op gebaseerd is.

O,ja dat is het zeker, Sjef kent zijn klassiers!
Maar het is net wat je zegt erop gebasseerd.

Citaat:
Ik rij al zo'n dertig jaar en start niet in de sport (geen tijd, zou het wel willen doen juist om te laten zien dat er nog meer invalshoeken zijn). Ik weet niet wat 'gewoon rijden' is,maar ieder systeem is zo goed als de ruiter die het uitvoert denk ik. Ikzelf rij op deze manier omdat ik het een hele logische, verantwoorde en doordachte manier van rijden vindt, die je heel erg bewust maakt van de dosering en het weglaten van je hulpen en van de anatomie van je paard.

Dat je niet in de sport rijdt kan me niet schelen, maar dan kan je misschien nog wel een niveau aangeven.

Wat betreft de vetgedrukte zin: Die begrijp ik niet helemaal!

Als het goed is ben je met 'gewoon' rijden ook bezig met het doseren en weglaten van hulpen en met de anatomie van het paard, daar zie ik geen verschil.
Kortom ik begrijp nog steeds niet waarom iemand kiest voor zo'n stroming!
Het enige wat ik altijd zie van deze stromingen is travers, piaffe, passage enz enz.
Zelfs op je Avator probeert er een paard te piafferen.

Ik zie nooit iemand in een normale arbeidsdraf aan het werk met een fijn nagevelijk paard in de comfortzone.
Dus waar ik vooral benieuwd naar ben dat is niet die verzameling zijgangen ed. maar meer in:
Hoe rijdt je je paard nu eigenlijk, je stapt op en je begint te rijden. Hoe ziet de opbouw van zo'n trainingssessie er dan precies uit???
Hoe oud is dat paard en hoe heb je hem de basis bijgebracht en vooral wat houdt die basis dan in?

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:28

Rana schreef:
Ik kan het gedeeltelijk hiermee eens zijn maar nu heb ik een stelling he...

Kan het gewenste totaal plaatje niet veranderd zijn? Want ik denk dan; als bovenstaande link DE manier is (of in ieder geval een betere) waarom zien we dat dan niet terug op de hogere niveau's?

Ja ik denk dat het gewenste totaal plaatje veranderd is, dat is al tijden aan de gang.
Je ziet nog wel mensen net aan de onderkant van de dressuur top die wel een een proef die lichtheid en verzameling bevatten rijden (Sylvia Iklé, Balagur - ruiter?- op de O.S.), alleen die redden het vaak niet omdat lichtheid ook meer het risico met zich mee brengt dat die balans een keer verstoort wordt (foutje, verzet van het paard), naar mijn mening is het voordeel van hyperflexion dat je nog net even meer controle en aanspanning van je paard kan vragen, ook in de ring omdat ze net wat dieper achter de loodlijn blijven, het paard laat zijn verspanningen niet in hoofd-halshouding zien, wel in de rest van het lijf als je goed kijkt.

Ik hou zelf van visuele voorbeelden;

Nicole Uphoff met Remmie, eerste die haar paard diep trainde omdat hij zo spooky was, ondertussen toch ouderwets om naar te kijken, de eerst die naadloos overgangen piaffe passage liet zien zonder enige poging tot verzameling. Let even op hoe hij z'n appuyementen loopt, het kruisen van zijn voorbenen.
http://nl.youtube.com/watch?v=8zKKH0yvZ ... re=related

En Anky op de O.S. ;
http://nl.youtube.com/watch?v=o86vuVVAe ... re=related

Vindt jij het beeld veranderd?

Rana schreef:
En dan kun je zeggen; "ja daar liggen die mensen hun prioriteit helemaal niet"Maar dan denk ik weer als het De manier of de BETERE manier is om er te komen? Ben je toch verplicht om de rest van de wereld het te laten zien? (en dan niet op je eigen rijschool waar ze zelf veel geld verdienen aan de mensen die er komen lessen.....)

wordt ik al vervelend? niet de bedoeling maar probeer dingen te relativeren

Sommige mensen rijden klassiek en rijden wedstrijden, andere rijden shows of alleen in hun achtertuin, that's just the way it is, er valt heel veel te zien als je wilt kijken Lachen

Vindt je me al vervelend Clown

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:35

@shan, die vet gedrukte zin snap ik ook niet Haha! Ik rij regelmatig in een ontspannen drafje met (hopelijk) een fijn nagevelijk paard. En het gaat niet om kunstjes, het gaat om balans en lichtheid, galop op drie benen vind ik een kunstje maar kan mooi gereden zijn, achteruit galopperen en piafferen kan ook heel nuttig zijn en zegt iets over hoe fijn je je paard afgestemd hebt, hoe makkelijk je de impuls naar voren en naar achteren kan laten rollen, maar goed bijna niemand rijdt nog dat soort dingen. In de gewone dagelijkse training, en ik dressuur, longeer, rij buiten en spring soms, liggen de accenten gewoon anders dan bij de 'gewone' dressuur. Om heel de methode van Baucher uit te gaan leggen, dan moet ik een boek schrijven, mijn trainen is erg gefocussed op lichtheid (been, hand , zit) balans van het paard en met in eerste instantie een meer gedoseerde impuls dan je normaal ziet.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:45

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:45

@ aafke bedankt voor het neerzetten van de link, alleen vind ik dat een verschrikkelijk onproffessionele site en het geef precies alles weer wat hyperflexi niet is bedankt, maar het voegd niet veel waarde toe.

@ ZKD niet vervelend hoor interessant meer niet. Haha! Ik vind het indd leuk dat je met het voorbeeld Nicole aankomt, Wat ik zie is een paard die voor dat moment in tijd, een prachtige proef neerzette (en beschikt over geweldige gangen maar dat buiten ogenschouw gelaten Knipoog Haha! )

Maar ga ik het vergelijken met een proef van Anky,Edward, HP en zelfs Isabell, dan mis ik in de achter hand de "elektrischiteit"
het felle,die voortvloeid uit de enorme kracht inspanning, welke men verzamelde ontspanning noemt.

Ik denk dat de klassieke manier van rijden tot heel ver bevredegend is maar net zoals met iedere sport moet er telkens iets verder gerijkt worden. En net zoals je de wetenschap hebt welke zichzelf constant vernieuwd zal dat bij ons ook constant veranderen waardoor anderen het misschien het niet meer bij kunnen houden .

Daar komt jaloezie vandaan, en kift tussen de kampen, neem Nederland-Duitsland.

Ik moet zeggen inderdaad die Russische op de olimpische spelen heeft me de tranen in mijn ogen bezorgd met haar piaffes, maar ook zij geeft aan wel diep en rond te rijden, ik zou dat intervieuw weer eens op moeten zoeken.

Ik denk persoonlijk dat dit gewoon moet worden, iedereen zijn ding , maar red je het niet om hget bij te benen, niet piepen dan.

Ook openstaan voor de andere manier. Haha!

varjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:57

ZDK , staat de ramener outre jou dan ook bekend? en gebruik jij dan ook de flexions van de kleine nek?