Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:25

Sjuimpje, ik bedoel daar meer mee, dat hij in principe geen kant op kan met zijn hoofd, dan naar beneden. Kijk maar naar de touwtjes, er zit bijna geen boogje in, en dat terwijl hij al heel diep loopt snap je?
Maar ik zei er al bij, dat je ziet dat Ozep dit wel kan hebben, in tegenstelling tot veel andere paarden. Ozep's achterhand is erg sterk en je kunt duidelijk zien dat hij flink zijn achterhand eronder zet. Dus dit is voor hem niet moeilijk zo te zien.
Maar ontzettend veel paarden zullen dit echt niet aankunnen.

Toen Pompidou zo liep (echt zo diep etc als Ozep!) dacht ik echt'o jeetje, die rolt naar voren straks!' Maar die Pessoa zat dus echt heel los, dus het was niet gedwongen, ze deed dit zelf zeg maar.
Maar ik zag ook dat ze haar achterhand er ontzettend onderzette, dus ze kon ook weer onmogelijk gaan koppeltje duikelen.

Ik vond het een mooi gezicht, je kon zo goed zien dat ze zich erg ontspande, en erg haar best deed. Ik was er heel blij mee, want ik dwong haar niet, dit was zeg maar het resultaat wat ik kreeg.
Tsja, laat ook maar ik kan het niet uitleggen. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:12

Sjuim, doe je dat vaak, longeren op deze manier? En hoe lang achter elkaar? Zal ook verschillen naar de africhtingsgraad, maar als je Ozep als voorbeeld neemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:28

Eventjes voor Appie en andere geinteresseerden;
Ik kan me voorstellen dat je schrikt van het beeld wanneer je zo iets nog nooit hebt gezien. Wat erg belangrijk is om te weten is dat er hier geen gebruik wordt gemaakt van dwang. Wanneer je een paard mbv touwtjes zo kort in de krul trekt ga je forceren en dat komt niet ten goede aan de beweging. In het ergste geval zal het paard en bij gaan liggen.
Deze hele manier van trainen is er op gericht het paard onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk te maken, dat is je doel in de training. Dat dat resulteerd in een paard dat diep en laag loopt is een gevolg van de training en geen doel op zich. En net zo goed als dat het paard met zijn neus tussen de benen moet kunnen lopen willen we ook dat ie mooi bovenin aan de LL kan lopen. Het paard moet in al die posities kunnen lopen zonder steun te zoeken in de hand van de ruiter. En omdat hij die steun niet mag nemen leert hij op eigen benen lopen.
Het gevaar van het longeren is dat het paard toch te veel steun gaat zoeken in de touwtjes. Dat is ook de reden dat ik niet [meer] op deze manier longeer. Onder het zadel kan ik de dingen veel sneller oplossen met hand en been. Maar op de foto's kun je zien dat er niet extreem veel druk op de touwtjes staat en dat het paard mooi actief blijft doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:32

Anneke schreef:
Kijk maar naar de touwtjes, er zit bijna geen boogje in, en dat terwijl hij al heel diep loopt snap je?

Maar hoe wil jij ooit aanleuning krijgen door een volledig losse teugel? Als je er op gaat zitten rijd je toch ook niet met een bocht van een halve meter in je teugel (en ben je daar vervolgens nog trots op ook...)

Vergelijk voor mij part de foto van Ozep met de prachtig licht doorhangende touwtjes (wie had het hier over 'druk', hij hangt er toch niet aan/in???) met een foto van de perfecte aanleuning van Bonfire of zo. Daar hangt die teugel ook heel licht door, maar er is wél aanleuning. Het gaat om hetzelfde principe.

Bij iedere discussie over het diep rijden/longeren van paarden is de veelgehoorde kreet:
"Hij loopt veel te diep dus hij loopt op de voorhand/is te kort/etc." Ik snap niet dat mensen zo kortzichtig kunnen denken, je ziet toch nota bene dat het niet zo is? Hoe rijd jij je paard dan, Appie, dat ie compleet over de kop slaat als ie z'n hoofd een keer omlaag doet (en ik wil dat arme dier niet zien als ie een keer het land in loopt!)

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:29

Kwijl eigenlijk hoef ik niet meer te zeggen he,wat lijkt die ozep toch veel op mijn bertje,bert is ook altijd zeer los in rug en hals en je pakt hem na een week stil staan(wel los)zo weer op no problemo!
Ik longeer vaak met z'on elastiek en dan gewoon op het langst en dan tussen de benen door aan de singel vast,hij staat dan helemaal niet strak maar na 10 minuten loopt hij te stofzuigen Haha! over de grond,dan zit hij ook heerlijk door.
Bert heeft ook altijd heel veel takt in zijn gangen maar 't is wel een diesel hij moet wel even aan het werk gezet worden om de achterhand er ook echt onder te krijgen. Gaaaap

Die andere 2 zou ik ook zo voor vallen vooral triump,simba lijkt me wat beknopter maar kan ook door moment opname komen natuurlijk.

Als je weet dat je paard het kan verwerken vind ik dat er absoluut niks mis mee is met deze manier van lopen,de eerste 10 minuten met rijden loopt die van mij ook met de neus over de grond en het bevalt prima.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:37

Even een opmerking:

Eerst over de volgende termen die elke keer aangehaald worden:

Achterbeengebruik:
Dit paard blinkt juist uit in het achterbeengebruik. Maar door deze wijze van afbuigen is het voor het paard onmogelijk om zich lateraal te stellen (dus van bovenaf gezien dat het paard dezelfde buiging heeft als de lijn van de volte; zie slappe longe), waardoor het harmonieuze samenwerken van ALLE spieren niet mogelijk is. Bij een paard dat goed gelongeerd wordt, heb je de indruk dat de energie die door de achterbenen wordt opgewekt door het hele lichaam naar voren wegvloeit. Dit gebeurt bij een meer verzamelde houding, maar ook bij een paard die in een lagere houding loopt. Bij het eerste draagt de achterhand meer, bij het tweede stuwt de achterhand meer.

Bergop:
Uitgaande van het principe dat een paard van achter naar voren gereden moet worden ga ik ervan uit dat met bergop rijden bedoeld wordt dat alle gewrichten van de achterhand zich meer sluiten, waardoor de achterhand meer zakt en voorhand meer wordt opgetild; hierdoor ontstaat meer schoudervrijheid. Dus de schoudervrijheid wordt bepaald door de kracht en de souplesse van de achterhand, de lendenen en de rug. Dus een paard met een steile schouder krijgt hierdoor meer schoudervrijheid en dus de mogelijkheid om zich ruimer te bewegen. Kortom, het is van belang om alle spieren op de juiste manier te laten werken, dus spieren die min of meer verkrampt zijn kunnen zich nooit tot sterke spieren ontwikkelen. Want een paard verzamelen betekent voor het paard een zeer hoge krachtsinspanning, dus ik betwijfel of op deze manier van longeren het paard atletisch wordt ontwikkeld.

En even op reacties ingaan:

Sjuimpje"]
Als de verbinding (wat jij harmonieus noemt) van dit paard niet in orde zou zijn, zou hij onmogelijk dit kunnen volhouden!
[/quote]

Ik blijf erbij dat de samenwerking van alle spieren niet harmonieus is. Dit wil niet zeggen dat dit paard geen conditie heeft.

[quote="Sjuimpje"]
Ook je verhaal over aanspanning kan ik niet anders als weerleggen, er is geen andere manier waarop je hem zo lang kunt maken in de bovenlijn, het is onmogelijk dat hij dan niet zijn hele bovenlijn zou aanspreken.
[/quote]

Bij aanspanning van de bovenlijn wordt naar mijn mening vergeten dat spieren die van de achterhand over de rug langs de schoft over de hals naar de nek toelopen alleen van belang zijn. Spieren zoals bijv. de onderhalsspieren hebben ook duidelijk een functie bij de voortbeweging ( bij deze opmerking moet je er niet van uitgaan dat het paard met uitgedrukte onderhalsspieren loopt). Dit paard kan bijv. zijn onderhalsspieren door deze manier van bijzetten niet gebruiken, waardoor de harmonie tussen beide genoemde spiergroepen nooit tot stand kan komen.

[quote="Sjuimpje"]
Het verruimen en sluiten is iets wat ik aan de lijn juist continue vraag, ik snap niet dat jij van een foto kan zien dat hij niet kan verruimen
[/quote]

Ik blijf erbij dat het zwaartepunt van het paard door deze manier van bijzetten teveel naar voren ligt. Zie bergop. Wat ik dus wel duidelijk op deze foto’s zie is dat het paard niet tot verruiming kan komen. Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat hier versnellen van de gang wordt benoemd als verruimen.

[quote="Sjuimpje"]
Ook het verhaal over slijtage slaat dus kant noch wal omdat hij NIET op de voorhand loopt!
[/quote]

Alle paarden dragen van nature ¾ van hun lichaamsgewicht op de voorhand, waarbij hoofd- en halshouding en het onderbrengen van de achterhand bepalend zijn voor de verplaatsing van het zwaartepunt van het paard. Probeer eens te schatten hoe zwaar het hoofd en de hals zijn, wetend dat het zwaartepunt van het paard net achter de singel ligt. Dus deze houding zal ten allen tijde het paard meer op de voorhand brengen. Bij een goed ontwikkeld paard heb je altijd de indruk dat de rug vanaf de achterhand naar de schoft omhoog loopt (dit zie je dus niet op de foto’s). Dit zie je ook bij een paard dat de hals strekt. Dus bij strekken zie je een ronde bovenhalsspier en een gebogen halslijn met de neus voorwaarts-neerwaarts.

[quote="Sjuimpje"]
Ozep is id atletisch, maar al het atletisch vermogen wat er nu inzit heb ik bereikt met dit systeem, Ozep was een heel gewoon paard toen ik hem kocht
[/quote]

Wat ik bedoel met atletisch vermogen is bij dit paard het succes van de fokker.

[quote="Sjuimpje"]
Ik ben van mening dat er meerdere wegen naar Rome (de FEI erkende reglementen) lopen, en niet alleen de klassieke methode
[/quote]

Ik ben het er ook mee eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar met de klassieke methode wordt bedoeld: De klassiek rijkunst legt een onverbrekelijk verband tussen lichaam en geest van het paard, door systematische gymnastisering moet het paard in staat worden gesteld de van hem verlangde natuurlijke beweging schijnbaar moeiteloos uit te voeren. Ik heb niet de indruk dat je met deze manier van trainen zoals op de foto’s dit doel bereikt.

[quote="Sjuimpje"]
Verder is het ook heel belangrijk dat je ze goed op de stem hebt, Ozep en Simba longeer ik eigenlijk altijd zonder zweep
[/quote]

Het is niet mogelijk om een paard zonder zweep naar buiten te drijven, zodat de longe en de hand van de longeerder en de mond van het paard continu contact hebben. Ik ben er wel mee eens dat een paard moet terugkomen op de stem, maar het paard moet voorwaarts gaan op de geringste aanwijzing van de zweep. Hierbij moet je de zweep niet zien als strafmiddel, maar alleen als verlenging van de arm van de longeerder. Het paard heeft dmv de zweep de indruk dat de longeerder hem ten allen tijde kan aanraken. En ik kan me nog steeds niet onttrekken dat dit paard op de voorhand naar voren stormt met overigens een goed gebruik van de achterhand. Maar het gewicht is nog steeds op de voorhand, de achterhand stuwt meer, maar het draagt NIET.

[quote="Jippie"]
Wat erg belangrijk is om te weten is dat er hier geen gebruik wordt gemaakt van dwang.
[/quote]

Ik praat liever over begrenzen van de hals en begrenzen kan met een slofteugel, bijzetteugel en onder andere een gogue. De bijzetteugel traint het paard alleen op nageeflijkheid, de gogue en slof op nageeflijkheid en voorwaarts-neerwaarts. Het voorwaarts-neerwaarts gaan geeft het paard de mogelijkheid om na flinke inspanning te ontspannen. Goed vw-nw wordt ingeleid door nageeflijkheid, dus als het paard bijv. te hoog loopt zal hij na flinke inspanning ontspanning van de spieren zoeken. Als de spieren weer uitgerust zijn door deze ontspanning kan je door meer opwekken van impuls het paard weer meer aanspannen. Dit is niet mogelijk bij deze manier van longeren, bij het paard zullen bepaalde spiergroepen alleen maar verstijven.

[quote="Zep schreef:
Hoe rijd jij je paard dan, Appie, dat ie compleet over de kop slaat als ie z'n hoofd een keer omlaag doet (en ik wil dat arme dier niet zien als ie een keer het land in loopt!)

De arme dieren lopende gedurende de zomermaanden in het land en lopen daar fijn te ravotten met hun stalgenoten. Met hoge snelheid galopperen ze daar over het land, maken hele snelle stops, keren over de achterhand om en galopperen weer weg en maken alle mogelijke capriolen zoals steigeren. Dus niks arm dieren, de arme dieren worden zelfs ook in het terrein gereden, o.a. de duinen met veel dalen en heuvels, de dieren kunnen uitstekend hun balans bewaren. En by the way, het zijn ook geen onverdienstelijk springpaarden. “en ik ben nog steeds niet met ze over de kop geslagen!” Dus zo’n opmerking van jou slaat kant nog wal!

j
[

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:06

Nou ja, jij beweert dat een paard een koprol maakt als je hem zo longeert... ik longeer er meerdere zo en heb er nog niet één zien vallen, dus ik vraag me dan af hoe jouw paarden in elkaar zitten... (want als die in het land rennen, lopen ze veel meer op de voorhand dan je van Ozep aan de longe kan zeggen!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:18

Citaat:
Achterbeengebruik:
Dit paard blinkt juist uit in het achterbeengebruik. Maar door deze wijze van afbuigen is het voor het paard onmogelijk om zich lateraal te stellen (dus van bovenaf gezien dat het paard dezelfde buiging heeft als de lijn van de volte; zie slappe longe), waardoor het harmonieuze samenwerken van ALLE spieren niet mogelijk is. Bij een paard dat goed gelongeerd wordt, heb je de indruk dat de energie die door de achterbenen wordt opgewekt door het hele lichaam naar voren wegvloeit. Dit gebeurt bij een meer verzamelde houding, maar ook bij een paard die in een lagere houding loopt. Bij het eerste draagt de achterhand meer, bij het tweede stuwt de achterhand meer.

Hoe komt het dat je niet ziet, dat dit paard vanaf de schoft bergopwaarts loopt, en daardoor dus zeker wel goed gelongeerd wordt. Juist door het paard ldr in te stellen en de schoft naar boven te rijden of te longeren krijg je mits goed achterhand gebruik veel souplesse van. Als je het kunt, is dit een hele goede manier, waardoor je het ruggebruik en de lendenenpartij heel goed sterk maakt en elastiseerd.

Citaat:
Bergop:
Uitgaande van het principe dat een paard van achter naar voren gereden moet worden ga ik ervan uit dat met bergop rijden bedoeld wordt dat alle gewrichten van de achterhand zich meer sluiten, waardoor de achterhand meer zakt en voorhand meer wordt opgetild; hierdoor ontstaat meer schoudervrijheid. Dus de schoudervrijheid wordt bepaald door de kracht en de souplesse van de achterhand, de lendenen en de rug. Dus een paard met een steile schouder krijgt hierdoor meer schoudervrijheid en dus de mogelijkheid om zich ruimer te bewegen. Kortom, het is van belang om alle spieren op de juiste manier te laten werken, dus spieren die min of meer verkrampt zijn kunnen zich nooit tot sterke spieren ontwikkelen. Want een paard verzamelen betekent voor het paard een zeer hoge krachtsinspanning, dus ik betwijfel of op deze manier van longeren het paard atletisch wordt ontwikkeld.

Juist door het paard ldr in te stellen en de spieren dus nog meer op te rekken, met ruggebruik en de bergopwaarste drang vanuit de schoft, krijg je meer atletisch vermogen.

Verder ben ik blij dat je het boek over klassieke rijkunst goed gelezen hebt. Maar je zou je eens kunnen verdiepen in de nieuwe en modernere manieren van paardrijden.

Edward Gal, Anky, Judith Scholte..............ga zo maar door. Rijden allemaal via dit systeem. En toch niet geheel onverdienstelijk. Zelf rijd ik niet op deze manier, omdat ik de juiste begeleiding niet heb, die sjuim wel heeft.

En daarbij ben ik van mening, dat ik de laatste jaren weinig ruiters gezien heb die hun paarden zo fijn, elastisch, los door het lijf, snel en goed achterbeen gebruik, als het rijtje wat ik hierboven noem. Dus bazeer je mening niet op feiten uit een boekje maar sta open voor vernieuwingen. En voor nieuwe systemen, vooral als ze zo goed werken.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:18

Ik vind het echt een hele interessante discussie. Jammer dat er af en toe steken onder water gegeven moeten worden. Juist omdat niet iedereen het met elkaar eens is, is het voor mij een hele leerzame discussie die me aan het denken zet. Ga zo door!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:25

Pipo schreef:
[En daarbij ben ik van mening, dat ik de laatste jaren weinig ruiters gezien heb die hun paarden zo fijn, elastisch, los door het lijf, snel en goed achterbeen gebruik, als het rijtje wat ik hierboven noem. .
[/quote]

Daar kunnen veel Duitsers nog een voorbeeld aan nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:35

Steef"]
[quote="Pipo schreef:
[En daarbij ben ik van mening, dat ik de laatste jaren weinig ruiters gezien heb die hun paarden zo fijn, elastisch, los door het lijf, snel en goed achterbeen gebruik, als het rijtje wat ik hierboven noem. .
[/quote]

Daar kunnen veel Duitsers nog een voorbeeld aan nemen!

absoluut!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:39

Appie"]
[quote="Jippie schreef:
Wat erg belangrijk is om te weten is dat er hier geen gebruik wordt gemaakt van dwang.

........... Dit is niet mogelijk bij deze manier van longeren, bij het paard zullen bepaalde spiergroepen alleen maar verstijven.
[/quote]
Als dat waar zou zijn dan zouden deze paarden na verloop van tijd alleen maar slechter gaan lopen en het tegendeel is juist waar. Kijk alleen maar naar de paarden van Anky en Edward.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 00:20

Heel interresant allemaal..... Scheve mond
Maar ik vind idd ook dat meerdere wegen naar Rome leiden.
Sjuim en nog belangrijker Ozep doet het volgens mij goed, het ziet er misschien wat heftig uit, maar ik heb ook niet het idee dat Ozep er veel moeite mee heeft ( ik zeg niet dat ie het makkelijk heeft, want dat kan ik niet zien van een foto) Maar van wat ik er zie, lijkt het mij dat Ozep zich prima vermaakt. Daarnaast weet ik zeker dat Sjuimpje heus niet op een goede dag dacht, van kom laat ik dit eens doen. Dit zal onder goede begeleiding gaan en met heel veel deskundige hulp.

Verder vind ik Simba en Triumph er ook heel goed uit zien op de foto's.

Voor mij als toch redelijk leek op dit gebied, is dit reuze interresant.
Ik snap ook eigenlijk niet waar mensen zich druk over maken. Het is Sjuim haar paard en doet wat haar goed dunkt.

Ik vind het er zo van de foto hartstikke goed uitzien. Ik hoop ook zeker te horen of het nou echt heel erg veel bevorderd. Misschien is er zelfs al resultaat, maar dat heb ik er zo niet uit kunnen halen.

Hoelang ben je hier nu mee bezig Sjuimpje?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 00:28

Met het systeem an sich nu een jaar of 5,
dit paard heb ik nu bijna 2 jaar en was alleen zadelmak toen ik hem kocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 00:34

Citaat:
Het is Sjuim haar paard en doet wat haar goed dunkt.

Ik heb een life presentatie onder het zadel gezien van Sjuim en Ozep, en hij loopt los door het lijf, met een fijn achterbeengebruik. Ik denk dat veel mensen wat van haar kunnen leren.

Als het allemaal zo slecht zou zijn, dan zou ozep niet zo lopen. En ik ben behoorlijk kritisch altijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-03 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:32

pfffff wat een lappen tekst! ik ben het voor een gedeelte wel eens met appie! maar ik kijk vanuit mijn kant, ik kijk vanuit mijn pony!
simba vind ik echt een kwijlbeest.........echt ene prachtding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 02:24

Deze oudere jongere heeft op een hele andere manier leren rijden en longeren en in eerste instantie kreeg ik dan ook de bibbers toen ik de foto's van Ozep zag.

Maar als ik heel kritisch kijk zie ik dat Ozep ook los, zonder de touwtjes er aan, heel diep loopt. En zie ik een Ozep die allesbehalve in protest zo diep loopt met de touwtjes er aan. De oren zijn attent, uit niets spreekt verzet.

Ik blijf er moeite mee hebben maar als ik in mijn eigen wei kijk zie ik zelfs mijn Tinker af en toe met het hoofd zo diep door de wei galopperen. Blijkbaar is het dan toch niet zo onnatuurlijk als ik in eerste instantie denk als ik naar de foto's kijk.
Dat neemt niet weg dat ik me er niet aan ga wagen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:09

Afbeelding

Anky met Idool, dit valt bij haar onder diep en rond. Is wel een stuk hoger ingesteld dan Ozep.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 14:37

Even vanuit een heel andere invalshoek: mijn draverhengst is nu bijna 5 en steeds sterker aan het worden. Twee keer per week wordt hij (voor de sulky) echt snel gereden en nu hij sterker wordt, gaat hij steeds vaker uit zichzelf ook ldr lopen, op aardige snelheid. Het is echt een gaaf gezicht en hij doet het volkomen vrijwillig, en ik ben er blij mee, want hij wordt door de jaren heen steeds elastischer en sterker. Ik denk dat het voor een paard dus niet zo heel erg onnatuurlijk is, als een paard dat al helemaal niet gefokt is voor dressuur er af en toe al zelf voor kiest om zo te gaan lopen - en vallen doet hij niet, terwijl hij toch zo'n 45 km per uur gaat.

En Sjuimpje, wil je alsjeblieft mijn eerder gestelde vraag (hoe vaak, hoe lang) nog beantwoorden? Dank je!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 14:59

Zep"]
Nou ja, jij beweert dat een paard een koprol maakt als je hem zo longeert..
[/quote]

Waar heb ik dat geschreven?

[quote="Jippie schreef:
Als dat waar zou zijn dan zouden deze paarden na verloop van tijd alleen maar slechter gaan lopen en het tegendeel is juist waar. Kijk alleen maar naar de paarden van Anky en Edward.

Even voor de duidelijkheid; in mijn hele betoog doelde ik alleen op Ozep.

Als afsluiting van dit onderwerp voor mij wil ik iedereen ervoor behoeden dat als je teveel van de klassieke rijprincipes afwijkt je al gauw op een dwaalspoor komt. Wat ik bedoel met klassiek is ’uit vroegere tijden stammend en toch niet verouderd’ (sla het woordenboek er maar op na), dus niks minder modern Pipo. Dus de klassieke opvattingen zijn door de eeuwen heen ontwikkeld en we hebben nu grootmeesters, maar de klassieken hebben ook hun grootmeesters. En de huidige grootmeesters zijn weer op de basis doorgegaan van de oude klassieken. Het gevaar schuilt zich vooral in het projecteren van systemen zonder dat er een gedegen kennis aanwezig is.

Tot slot hoop ik dat een goede lezer zich gestimuleerd voelt om zich meer te verdiepen in ook wat mindere recente werken, zoals bijv. van de schrijvers Klimke, Musler, van Loon, Watjen, Treffers, Nemethy, Podhajsky en Paalman.
Deze klassieke werken geven een leidraad in de praktijk, die overigens zeer gecompliceerd is. Maar door de klassieke principes voor ogen te houden heb je minder kans dat je te ver van het doel afwijkt.

Einde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 17:47

Appie schreef:
Maar door de klassieke principes voor ogen te houden heb je minder kans dat je te ver van het doel afwijkt.

Einde

Toch jammer dat je zo normatief moet eindigen, erg kortzichting ook en het getuigd van onbegrip. Pas wanneer mensen vrijuit en beargumenteerd kunnen discussieren over verschillende visies, pas dan kunnen we van elkaar leren. Er zijn duidelijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Het gaat ook niet om goed of fout of wat nu het beste is. Het beste is dat wat jou aanspreekt en wat past bij je paard.
Onder andere Sjuimpje, Zep en ik hebben gekozen om op deze manier onze paarden te trainen en halen daar heel veel resultaat [en plezier ] uit. We zijn daar alle 3 zeer serieus mee bezig en hebben ons ook verzekerd van professionele begeleiding.
Als jou deze manier niet aanspreekt dan vind ik dat prima maar ga nu niet vertellen dat jouw weg toch eigenlijk de beste is .

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:04

Pipo schreef:
Citaat:
Het is Sjuim haar paard en doet wat haar goed dunkt.

Ik heb een life presentatie onder het zadel gezien van Sjuim en Ozep, en hij loopt los door het lijf, met een fijn achterbeengebruik. Ik denk dat veel mensen wat van haar kunnen leren.

Als het allemaal zo slecht zou zijn, dan zou ozep niet zo lopen. En ik ben behoorlijk kritisch altijd.

Dat bedoel ik dus. Niets uit de foto's blijkt dat Ozep in verzet of iets dergelijks komt.

Ik heb Ozep nog nooit in het echt gezien, maar geloof zeker dat Ozep een paard is, waar velen als berijder een voorbeeld aan kunnen nemen. Hier bedoel ik dus mee, dat Sjuim volgens mij gewoon goed en gericht bezig is met de training en daar haar voordeel mee uithaalt.....

Ik geloof ook zeker dat veel mensen van Sjuim kunnen leren.....

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:38

Ik vind het wle een rot gezicht, lijkt me toch niets om zo als paard te lopen. Maargoed ik heb er absoluut geen verstand van. Behalve dat dat hij zijn achterbeen goed bebruikt! Lachen
Dat 2e paard vind ik super mooi zeg. Hoe oud zijn ze nu?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:12

Jippie schreef:

Toch jammer dat je zo normatief moet eindigen, erg kortzichting ook en het getuigd van onbegrip....
Als jou deze manier niet aanspreekt dan vind ik dat prima maar ga nu niet vertellen dat jouw weg toch eigenlijk de beste is .

Jij interpreteert mijn woorden totaal verkeerd; ik heb nooit gezegd dat 'mijn' weg de beste is.
Juist heel jammer dat jij mijn verhaal ook niet begrepen hebt en mij op een manier gaat veroordelen wat ik bij jullie zo niet gedaan heb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:43

Ik ga niks zeggen of het nou goed of fout is, dat weet ik gewoon niet.
Maar sjuimpje, kan je me misschien iets uitleggen?

op deze foto
Afbeelding

zie ik 2 touwtjes, althans, zo lijkt het.

1 wit touwtje dat van de singel door het bit, tussen de benen door weer naar de singel gaat, en 1 touwtje van de singel richting bit, en dan Verward Verward

Wat zie ik, en waar is het voor?