Citaat:
Achterbeengebruik:
Dit paard blinkt juist uit in het achterbeengebruik. Maar door deze wijze van afbuigen is het voor het paard onmogelijk om zich lateraal te stellen (dus van bovenaf gezien dat het paard dezelfde buiging heeft als de lijn van de volte; zie slappe longe), waardoor het harmonieuze samenwerken van ALLE spieren niet mogelijk is. Bij een paard dat goed gelongeerd wordt, heb je de indruk dat de energie die door de achterbenen wordt opgewekt door het hele lichaam naar voren wegvloeit. Dit gebeurt bij een meer verzamelde houding, maar ook bij een paard die in een lagere houding loopt. Bij het eerste draagt de achterhand meer, bij het tweede stuwt de achterhand meer.
Hoe komt het dat je niet ziet, dat dit paard vanaf de schoft bergopwaarts loopt, en daardoor dus zeker wel goed gelongeerd wordt. Juist door het paard ldr in te stellen en de schoft naar boven te rijden of te longeren krijg je mits goed achterhand gebruik veel souplesse van. Als je het kunt, is dit een hele goede manier, waardoor je het ruggebruik en de lendenenpartij heel goed sterk maakt en elastiseerd.
Citaat:
Bergop:
Uitgaande van het principe dat een paard van achter naar voren gereden moet worden ga ik ervan uit dat met bergop rijden bedoeld wordt dat alle gewrichten van de achterhand zich meer sluiten, waardoor de achterhand meer zakt en voorhand meer wordt opgetild; hierdoor ontstaat meer schoudervrijheid. Dus de schoudervrijheid wordt bepaald door de kracht en de souplesse van de achterhand, de lendenen en de rug. Dus een paard met een steile schouder krijgt hierdoor meer schoudervrijheid en dus de mogelijkheid om zich ruimer te bewegen. Kortom, het is van belang om alle spieren op de juiste manier te laten werken, dus spieren die min of meer verkrampt zijn kunnen zich nooit tot sterke spieren ontwikkelen. Want een paard verzamelen betekent voor het paard een zeer hoge krachtsinspanning, dus ik betwijfel of op deze manier van longeren het paard atletisch wordt ontwikkeld.
Juist door het paard ldr in te stellen en de spieren dus nog meer op te rekken, met ruggebruik en de bergopwaarste drang vanuit de schoft, krijg je meer atletisch vermogen.
Verder ben ik blij dat je het boek over klassieke rijkunst goed gelezen hebt. Maar je zou je eens kunnen verdiepen in de nieuwe en modernere manieren van paardrijden.
Edward Gal, Anky, Judith Scholte..............ga zo maar door. Rijden allemaal via dit systeem. En toch niet geheel onverdienstelijk. Zelf rijd ik niet op deze manier, omdat ik de juiste begeleiding niet heb, die sjuim wel heeft.
En daarbij ben ik van mening, dat ik de laatste jaren weinig ruiters gezien heb die hun paarden zo fijn, elastisch, los door het lijf, snel en goed achterbeen gebruik, als het rijtje wat ik hierboven noem. Dus bazeer je mening niet op feiten uit een boekje maar sta open voor vernieuwingen. En voor nieuwe systemen, vooral als ze zo goed werken.