Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:59

Die da's zouden misschien zelf eens moeten nadenken over termen die ze zelf gebruiken Lachen Of in ieder geval uitleg geven wat dit concreet betekent, op welk vlak het paard afgekeurd is, welke mogelijkheden er wel nog zijn. Als ze zo goed zijn dat ze deze woorden in de mond nemen, zullen ze ook wel zo goed zijn dat ze er uitleg bij kunnen geven.

Maar goed, dit wijkt af.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:05

WinBinChes schreef:
Waratje schreef:
Een paard dat afgekeurd wordt voor de sport en dan maar wordt aangeboden als "recreatiepaard" vind ik dus per definitie fout. Belangrijkste punt daarbij is dat het paard lichamelijk iets mankeert, want afkeuren gebeurt niet vanwege gebrek aan talent.

Een paard wat afgekeurd is voor de sport, is per definitie niet een ongezond paard

Nee, maar er mankeert wel wat aan, er is wel een gezondheidsaspect dat beperkingen in het gebruik oplevert.

Ligt er maar net aan waar hij voor afgekeurd wordt. Dat hij geen 1.30 kan springen betekent niet dat je er niet meer op kan rijden.

WinBinChes schreef:
Waratje schreef:
Waarom zou een jong wedstrijdpaard minder geschikt zijn voor recreatie dan een jong niet-wedstrijdpaard? Ook een niet-wedstrijdpaard moet veel leren, voor een groot deel zelfs hetzelfde als een wedstrijdpaard, namelijk het accepteren van een ruiter, het in een correcte houding lopen, met prettige aanleuning leren lopen, etc.

Niet wedstrijd paarden hebben doorgaans een ander karakter, die zijn over het algemeen minder snel onder de indruk van iets

Dat veel recreanten geen zin hebben om met een neuroot om te gaan die bij elke bewegende grasspriet voor een auto springt, lijkt me voor de hand liggen Knipoog Maar heel veel is ook te trainen, leer ze gewoon omgaan met de wereld. En ook bij de rassen die minder specifiek wedstrijdgericht zijn heb je soms heel eigenaardige gevallen, die ook niet door iedereen gereden kunnen worden. En soms heeft een recreant een paard dat inderdaad zo neurotisch is dat buiten niet veilig kan, dan rij je dus heerlijk dressuur ermee in de bak en hoef je nog steeds niet op wedstrijd te gaan. Er zijn zoveel keuzes mogelijk. Knipoog

Helemaal mee eens, er staat ook bij ''doorgaans'' en ''algemeen'' Uitzonderingen op de regel zijn er altijd Knipoog

WinBinChes schreef:
Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.

Waarom zou je dan minder met je talent doen? Je laat het alleen niet zien op wedstrijden, maar voor hetzelfde geld hebben ze hun paarden net zo goed nog op hoog niveau getraint, wat is er dan minder gedaan met het talent? Iemand met talent die ervoor kiest om het paard te blijven verbeteren, gebruikt het talent om het paard te verbeteren en niet om juryleden bezig te houden. Een talentvolle ruiter die wel wedstrijden rijdt, gebruikt (hoop ik) ook het talent om het paard te verbeteren. Is voor mij hetzelfde nuttige gebruik van het talent. Het bezighouden van juryleden lijkt me een bijzaak Knipoog

Ik zie dat toch ander Knipoog

edit: verkeerd gelezen en dus verkeerd geantwoord, is aangepast

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:11

Esther schreef:
Een paard wat afgekeurd is voor de sport, is per definitie niet een ongezond paard
Maar mankeert wel wat waardoor hij niet meer intensief kan worden gereden. Zo'n paard kan bijvoorbeeld ook niet regelmating een tocht aan van 30 km door het heuvelachtige bos.

Dat ligt er maar net aan waar zo'n dier op afgekeurd is. Een afgekeurd paard hoeft geen ongezond paard te zijn.

Hoezo? Een paard ongeschikt voor de sport kan een gezond paard zijn, waar een niet wedstrijd ruiter veel plezier mee en aan kan hebben
Onderschat het rijden van niet-wedstrijdruiters niet, die kunnen ook hoge eisen stellen aan een paard maar niet de behoeft voelen om op wedstrijd te gaan.
Lees mijn eerdere post maar even, dat weet ik donders goed.

Niet wedstrijd paarden hebben doorgaans een ander karakter, die zijn over het algemeen minder snel onder de indruk van iets
Nou, zeg dat maar niet te hard, geen enkel paard wordt verkeersmak geboren.
Hoe denk je dat mijn als sportpaard gekocht paard mak is geworden buiten? Kilometers maken buiten, geen ander chippie in zijn hoofd oid, hij is nog steeds dezelfde. Veel zgn wedstrijdruiters durven dat niet en hebben dus een paard wat overal voor aan de kant springt. Daarbij worden ze vaak meer op stal gehouden en wordt er een flinke hoeveelheid krachtvoer in gestopt. Alle paarden kun je aan vreemde dingen laten wennen zodat ze minder onder de indruk raken van vanalles.
Zeg dat ook maar niet te hard, de mijne is dus wél, verkeers en objectmak geboren. Dier heeft soms alleen een eigen willetje. Als je beter had gelezen, stond er ook bij, dat niet iedere ''niet wedstrijd ruiter'' daar zin in heeft. Is maar net de keuze die je maakt.

Wat is daar raar aan. Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.
Toch kom ik veel vooroordelen tegen over niet-wedstrijdruiters, net of die alleen maar meeliften met hun paard en geen fatsoenlijke dressuur kunnen rijden. Daarmee doe je heel veel ruiters tekort. Denken de wedstrijdruiters nou echt dat een paard zomaar zonder fatsoenlijke dressuurmatige basis regelmatig een lange bosrit kunnen maken. Ook die paarden moeten getraind worden en op de achterhand gereden, ook die paarden moeten soepel zijn en de rug loslaten. En in het bos kun je prima dressuurmatig oefenen.. Af en toe de benen flink mogen strekken is ook beter voor de spieren dan steeds dezelfde arbeid moeten doen en daarbij blijft het paard fris in het hoofd.

Vooroordelen heb je aan beide kanten. De ''niet wedstrijd ruiters'' moeten niet de gebeten hond gaan uithangen. Over wedstrijd ruiters wordt ook het nodige gezegd, terwijl dat maar voor een kleine deel geldig is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:12

Citaat:
Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.

Dit vind ik echt nergens op slaan. ik rij geen wedstrijden, ik heb de middelen en het geld helaas niet. Toch heb ik mijn paard in anderhalfjaar tijd correct opgeleid van zadelmak naar M1 niveau. Met een verzorgpony, waar geen bak was, reed ik in het bos appuyementen in draf en galop en deed ik wissels om de 3 passen. Boshobbelen is maar net wat je er zelf van maakt. Als je geen wedstrijden rijdt, goeft dat nog niet automatisch te betekenen dat je je talent vergooid. Je kun namelijk wel je paard correct aanrijden, en mocht je dan later toch die ambitie en de mogelijkheden hebben, ben je dan al halverwege.

Ik heb ook zo'n neurotisch sportpaard, tenminste, dat dacht ik. tot ik gewoon kilometers ging maken buiten, niets neurotisch meer, waar hij vroeger niet het erf afging en bokte en steigerde. Elk paard kun je leren om een rustige bosrit te maken, het vergt alleen wat geduld.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:14

Tieneke schreef:
Die da's zouden misschien zelf eens moeten nadenken over termen die ze zelf gebruiken Lachen Of in ieder geval uitleg geven wat dit concreet betekent, op welk vlak het paard afgekeurd is, welke mogelijkheden er wel nog zijn. Als ze zo goed zijn dat ze deze woorden in de mond nemen, zullen ze ook wel zo goed zijn dat ze er uitleg bij kunnen geven.

Maar goed, dit wijkt af.

Iedereen die een paard aankoopt doet er goed aan zijn paard voor aankoop te keuren. De DA kan je prima vertellen wat er wel en niet mogelijk is voor een paard.

Ongeacht ik wel of geen wedstrijden rijs, er komt geen paard ongekeurd bij mij op stal. en ik raad iedereen aan die een paard koopt hetzelfde te doen. Zo kom je nooit van een koude kermis thuis.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:19

Alicia2u schreef:
Citaat:

Dit vind ik echt nergens op slaan. ik rij geen wedstrijden, ik heb de middelen en het geld helaas niet. Toch heb ik mijn paard in anderhalfjaar tijd correct opgeleid van zadelmak naar M1 niveau. Met een verzorgpony, waar geen bak was, reed ik in het bos appuyementen in draf en galop en deed ik wissels om de 3 passen. Boshobbelen is maar net wat je er zelf van maakt. Als je geen wedstrijden rijdt, goeft dat nog niet automatisch te betekenen dat je je talent vergooid. Je kun namelijk wel je paard correct aanrijden, en mocht je dan later toch die ambitie en de mogelijkheden hebben, ben je dan al halverwege.

Ik heb ook zo'n neurotisch sportpaard, tenminste, dat dacht ik. tot ik gewoon kilometers ging maken buiten, niets neurotisch meer, waar hij vroeger niet het erf afging en bokte en steigerde. Elk paard kun je leren om een rustige bosrit te maken, het vergt alleen wat geduld.

En precies hier om zijn het 2 andere werelden. Je zegt geen wedstrijden te rijden, maar toch rijd M niveau. Een appuyment in het bos is heel anders dan in proef. In het bos heb je veel meer voordeel. 1 van de redenen dat ik wijken, SB en travers graag in het bos train. Een proefje is meer dan wat oefeningen uit je mouw schudden.

Ik ben zelf ook geen actief wedstrijd ruiter. Ik kan met mijn paard best een SB rijden, maar dat is niet hetzelfde als het in een proefje verwerken. En nogmaals, dat geeft ook niks. Je kiest ergens zelf voor. Dat ik een paard SB en travers kan leren, betekent niet dat ik ook dat nivo bezit. Ik heb nooit een M proef gereden en weet als ik dat wel ga doen dikke onvoldoendes ga krijgen, die routine heb ik gewoon niet. Een proefje rijden is heel anders dan thuis in je eigen bak.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:24

runningkawa schreef:
ja maar kunnen de wedstrijdruiters er iets aan doen dat die term zo heet?
En kunnen de wedstrijdruiters er dan wat aan doen dat er recreantenz ijn die dan op hun achterste pootjes gaan staan door te zeggen... recreatie is niet minder...

Dat lijkt me dan ook duidelijk dat het niet minder is...alleen trekken ze dat naar zichzelf toe Lachen

Zegt inmiddels ook de persoon die jaren geen ring heeft gezien,,,

Het is niet minder, maar wel anders. Het zijn 2 hele andere werelden.

Daarbij ken ik genoeg receanten die zo af en toen een wedstrijdje meepakken en dat heel leuk en goed doen. Maar niet de behoefte hebben elke 2 weken weg te gaan op wedstrijd.

dr_phil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:53

Wat een grappige discussie.
Een proefje is wel degelijk "oefeningen uit je mouw schudden" . Ooit hebben een stel ruiters die in verenigingsverband paardreden bedacht dat het wel leuk zou zijn om eens wat oefeningen te rijden tussen wat bordjes in een weiland. Eén van de ruiters nam plaats aan de korte zijde en die beoordeelde zijn kameraden. Diegene die de oefeningen het mooiste kon rijden verdiende een beker.
Dit dames en heren was het begin van onze huidige dressuurwedstrijden.
Uiteindelijk maakt het geen donder uit of je alleen (of samen met je instructeur) thuis in de bak traint of hetgeen wat je in de les in in de training hebt geleerd, in het weekend aan een jury laat zien.
Er zijn hier veel die last hebben van valse bescheidenheid of die hun eigen kunnen onderschatten. Een schouderbinnenwaarts is een schouderbinnenwaarts of je hem in het bos rijdt, thuis in de bak of tussen hekjes. Ook iemand die geen wedstrijden rijdt heeft echt wel door of een schouderbinnenwaarts (of andere oefening) faliekant de mist in gaat of voldoende, goed of uitmuntend is.
Uiteindelijk gaat deze hele discussie erom of je je eigen kunnen kunt meten aan die van een ander om daar waardering voor jezelf uit te halen. In dat opzicht hoeft een "recreatie ruiter" zich niet te verantwoorden omdat hij/zij niet op concour gaat en hoeft de wedstrijdruiter de rijkunst van een recreatieruiter niet te bagatelliseren, want uiteindelijk is 99% van bokt een amateur, al dan niet een wedstrijdruiter.
Laatst bijgewerkt door dr_phil op 01-08-08 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:01

dr_phil schreef:
Wat een grappige discussie.
Een proefje is wel degelijk "oefeningen uit je mouw schudden" . Ooit hebben een stel ruiters die in verenigingsverband paardreden bedacht dat het wel leuk zou zijn om eens wat oefeningen te rijden tussen wat bordjes in een weiland. Eén van de ruiters nam plaats aan de korte zijde en die beoordeelde zijn kameraden. Diegene die de oefeningen het mooiste kon rijden verdiende een beker.
Dit dames en heren was het begin van onze huidige dressuurwedstrijden.

Wat grappig, dat wist ik niet Haha! Toch ben ik het met de eerste zin niet eens.

Uiteindelijk maakt het geen donder uit of je alleen (of samen met je instructeur) thuis in de bak traint of hetgeen wat je in de les in in de training hebt geleerd, in het weekend aan een jury te laten zien.
Er zijn hier veel die last hebben van valse bescheidenheid of die hun eigen kunnen onderschatten. Een schouderbinnenwaarts is een schouderbinnenwaarts of je hem in het bos rijdt, thuis in de bak of tussen hekjes. Ook iemand die geen wedstrijden rijdt heeft echt wel door of een schouderbinnenwaarts (of andere oefening) faliekant de mist in gaat of voldoende, goed of uitmuntend is.

Het gaat er ook niet om of je het kan beoordelen, maar of je jezelf een roze bril wilt opzetten, door te zeggen dat je het kan, maar het eigenlijk niet kunt.

Uiteindelijk gaat deze hele discussie erom of je je eigen kunnen kunt meten aan die van een ander om daar waardering voor jezelf uit te halen. In dat opzicht hoeft een "recreatie ruiter" zich niet te verantwoorden omdat hij/zij niet op concour gaat en hoeft de wedstrijdruiter de rijkunst van een recratieruiter niet te bagatelliseren, want uiteindelijk is 99% van bokt een amateur, al dan niet een wedstrijdruiter.

Absoluut mee eens.

dr_phil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:06

Zelfoverschatting komt in de hele maatschappij voor. Je kan je eraan ergeren, je kan erom glimlachen of je haalt je schouders op. De keuze is aan u.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:27

Daar heb je absoluut gelijk aan. Zolang is een ander er niet mee beschadigen heb ik er geen problemen, maar dat heb ik geloof ik al eerder gezegd, maar helaas zijn er mensen die een zaak draaien op hun zogenaamde kennis, ja daar kan ik wel boos om worden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:10

Ik leer mijn paard de moeilijkere oefeningen en verzameling aan in het bos ja, omdat ik daar beschik over lange rechte stukken. Mijn bak is gewoon te klein! Maar dat houdt ons niet tegen om diezelfde oefeningen in een later stadium in de bak te rijden. In het bos heb ik meer dingen om mee te werken, meer elementen om oefeningen te verbeteren.
Ik weet niet of je wel eens een schoudervoor of travers tegen een heuvel op hebt gereden, maar dat is toch echt een stuk moeilijker dan in de bak.
En als je dat afschrijft op recreatie-rijden, dan moet je jezelf misschien maar eens afvragen wat dressuur dan eigenlijk is.

Ik kan trouwens ook prima met mijn paard dressuur in de bak rijden hoor Lachen

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:26

Maar nu gaat dit over dressuur, hoe zit dat dan met springen? Zo kun je het ook draaien... "Ik weet een hindernis of 2 van 1.20 te springen dus ben ik M niveau??" is dat hetzelfde als "ik kan SB, travers en wijken dus ben ik M niveau"?
of gaat het dan niet op en ben je gewoon reacreatie ruiter die een sprongetje weet te maken??

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:26

Definieer recreatie ruiter eens, ik heb het idee dat het beeld wat sommigen heel anders is namelijk.

Ik zie mijzelf als recreatie ruiter, maar rijd dressuur heb les en ben aan het trainen voor het springen. Ik neem af en toe een wedstrijd mee. Zo eens in de paar maanden.

Dus ja Alicia wat jij zegt zie ik als recreatie ruiter. Jij blijkbaar niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:49

WinBinChes schreef:
Definieer recreatie ruiter eens, ik heb het idee dat het beeld wat sommigen heel anders is namelijk.

Ik zie mijzelf als recreatie ruiter, maar rijd dressuur heb les en ben aan het trainen voor het springen. Ik neem af en toe een wedstrijd mee. Zo eens in de paar maanden.

Klinkt alsof we vrij aardig hetzelfde idee hebben over "recreatieruiter" Haha!
Ook ik ben absoluut recreatieruiter, ik rij veel buiten, soms kort en soms heel lang, meestal vrij vlot, ik heb regelmatig dressuurles (om de week), rij daarbij oefeningen die niet in de B gevraagd worden Duivel en zit erover te denken om voor de lol eens wat cross-les te nemen. Verder regelmatige deelname aan weekenden van de NVVR, waarbij we ook wel aan andere dingen snuffelen (laatst een weekend TREC gehad, was ook leuk). Alleen die wedstrijden, daar heb ik dus echt niets mee Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:29

Ja crossles! Leuk moet je doen! Ik heb op Ermelo crossles gehad.
Wino vond het tof!

Ja wedstrijden. Om eerlijk te zijn, de lokale wedstrijden waar je iedereen kent vind ik leuk. Die rijdt ik nog.

Wel ben ik van plan om straks wat oefen parcoursen te rijden en hopelijk volgend jaar eens een wedstrijd te springen. Dat vind ik gewoon enorm leuk om te doen. Andere omgeving andere hindernissen. Daarbij zal het me een zorg zijn of we goed rondkomen. Als we maar lol hebben! Maar ik zal mezelf dan nog recreant zien.

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:25

goede dag,hier atlar, niet dat ik er zoveel verstand van heb, maar volgens mij kan iedereen wel van alles roepen maar heb je pas een niveau als t bevestigt is. t zou natuurlijk hartstikke leuk zijn als iemand je aardig vind maar er niet zoveel verstand van heeft zegt dat je heel goed rijd en bijna net zo goed als anky, dat maakt je in mijn ogen dus nog geen z ruiter ofzo. ik denk dat je punten dat uit moeten wijzen en als je een bepaald niveau bent ben je waarschijnlijk ook niet bang om dat te tonen in de ring en je punten te gaan halen. ik denk dat mensen die roepen een bepaald niveau te hebben maar niet starten zelf dus op de hoogte zijn van t feit dat ze nooit de punten zullen halen die ze roepen te kunnen rijden. groetjes atlar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:36

atlar schreef:
ik denk dat mensen die roepen een bepaald niveau te hebben maar niet starten zelf dus op de hoogte zijn van t feit dat ze nooit de punten zullen halen die ze roepen te kunnen rijden.

Want???

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:46

Sja, dan denk je fout.

Ik zie iedereen die zijn brood niet verdient met paarden(sport) als recreatieruiter.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:50

Ik vind dat je jezelf een niveau kunt geven als je de oefeningen ervan beheerst, en er dus een winstpuntwaardige proef mee zou kunnen rijden. Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:58

Vroeger als iets me goed lukte en ik had dat ook wel eens gezien bij Anky op tv of op dvd. Dan zei ik altijd ik ben nog beter als haar blablabla. Maarja dat is 10 jaar geleden. Ik denk dat je pas een nivo hebt als je ook daadwerkelijk dat nivo hebt gereden.

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:18

leuke discussie zeg, ik volg het even

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:40

WinBinChes schreef:

Ik zie mijzelf niet als recreatieruiter omdat mijn ambities anders liggen: Ik wil mijn paard minstens opleiden tot zz-licht, ongeacht of ik wedstrijden rijdt, daarvoor heb ik hem gekocht. Dat ik dan af en toe een bosritje meepak en geen wedstrijden rijdt, maakt mij nog geen recreatieruiter. Net als iemand die twee keer per maand op wedstrijd gaat nog niet automatisch een wedstrijdruiter is (misschien doen ze gewoon mee voor de lol en maakt het niet uit hoever ze komen). Ik zie het afhankelijk van de ambities en los van de beschikbare middelen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:40

WinBinChes schreef:

Ik zie mijzelf niet als recreatieruiter omdat mijn ambities anders liggen: Ik wil mijn paard minstens opleiden tot zz-licht, ongeacht of ik wedstrijden rijdt, daarvoor heb ik hem gekocht. Dat ik dan af en toe een bosritje meepak en geen wedstrijden rijdt, maakt mij nog geen recreatieruiter. Net als iemand die twee keer per maand op wedstrijd gaat nog niet automatisch een wedstrijdruiter is (misschien doen ze gewoon mee voor de lol en maakt het niet uit hoever ze komen). Ik zie het afhankelijk van de ambities en los van de beschikbare middelen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:49

Alicia2u schreef:
WinBinChes schreef:

Dáár ben ik het nou helemaal mee eens. Mooi geformuleerd. Was in ander topic over het sportpaard ook al ter sprake. Wann is een paard een sportpaard, dus niet alle paarden die op concours lopen. maar soms wel paarden die nooit aan een wedstrijd mee doen.

als jij je paard bijna dagelijks traint en hem opleid voor een hoger doel, dan behaal je toch ook een bepaald niveau? Anders zou je toch voor saus trainen?