Esther schreef:Een paard wat afgekeurd is voor de sport, is per definitie niet een ongezond paard
Maar mankeert wel wat waardoor hij niet meer intensief kan worden gereden. Zo'n paard kan bijvoorbeeld ook niet regelmating een tocht aan van 30 km door het heuvelachtige bos.
Dat ligt er maar net aan waar zo'n dier op afgekeurd is. Een afgekeurd paard hoeft geen ongezond paard te zijn.
Hoezo? Een paard ongeschikt voor de sport kan een gezond paard zijn, waar een niet wedstrijd ruiter veel plezier mee en aan kan hebben
Onderschat het rijden van niet-wedstrijdruiters niet, die kunnen ook hoge eisen stellen aan een paard maar niet de behoeft voelen om op wedstrijd te gaan.
Lees mijn eerdere post maar even, dat weet ik donders goed.
Niet wedstrijd paarden hebben doorgaans een ander karakter, die zijn over het algemeen minder snel onder de indruk van iets
Nou, zeg dat maar niet te hard, geen enkel paard wordt verkeersmak geboren.
Hoe denk je dat mijn als sportpaard gekocht paard mak is geworden buiten? Kilometers maken buiten, geen ander chippie in zijn hoofd oid, hij is nog steeds dezelfde. Veel zgn wedstrijdruiters durven dat niet en hebben dus een paard wat overal voor aan de kant springt. Daarbij worden ze vaak meer op stal gehouden en wordt er een flinke hoeveelheid krachtvoer in gestopt. Alle paarden kun je aan vreemde dingen laten wennen zodat ze minder onder de indruk raken van vanalles.
Zeg dat ook maar niet te hard, de mijne is dus wél, verkeers en objectmak geboren. Dier heeft soms alleen een eigen willetje. Als je beter had gelezen, stond er ook bij, dat niet iedere ''niet wedstrijd ruiter'' daar zin in heeft. Is maar net de keuze die je maakt.
Wat is daar raar aan. Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.
Toch kom ik veel vooroordelen tegen over niet-wedstrijdruiters, net of die alleen maar meeliften met hun paard en geen fatsoenlijke dressuur kunnen rijden. Daarmee doe je heel veel ruiters tekort. Denken de wedstrijdruiters nou echt dat een paard zomaar zonder fatsoenlijke dressuurmatige basis regelmatig een lange bosrit kunnen maken. Ook die paarden moeten getraind worden en op de achterhand gereden, ook die paarden moeten soepel zijn en de rug loslaten. En in het bos kun je prima dressuurmatig oefenen.. Af en toe de benen flink mogen strekken is ook beter voor de spieren dan steeds dezelfde arbeid moeten doen en daarbij blijft het paard fris in het hoofd.
Vooroordelen heb je aan beide kanten. De ''niet wedstrijd ruiters'' moeten niet de gebeten hond gaan uithangen. Over wedstrijd ruiters wordt ook het nodige gezegd, terwijl dat maar voor een kleine deel geldig is.