Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:09

SuzanLarissa schreef:
kellyhvj schreef:
Ik zie nu dat je je slof boven je gewone teugel hebt, maar deze moet eronder blijven.
Gewone teugel tussen middel- en ringvinger houden, slof onder de pink door Knipoog

hij zit door het bit ook eronder door , maar ik vind het fijner de gewone teugel onder zodat ik nog makkelijk kneepjes kan geven Knipoog

Maaaar slof is nu verleden tijd Lachen
ik heb gisterenavond een soort van begeleidings les gehad van hans zweers.
Ik moest hem gewoon loslaten en op mijn zit gaan rijden, in het begin was het rennen rennnen rennen maar na een tidje werd hij wel rustiger, moest langzaam gaan staan zitten zodat hij zelf ook langzamer ging, en als hij dan bijna in slaap viel, dan weer wat versnellen.
Hij heeft in een hoek bij de uitgang altijd de neiging om daar heen te gaan en versnelt daar , dus dan weer heel langzaam uit zijn tempo gaan lichtrijden zodat hij weer langzamer ging ga zo maar door.
moest hem ook even laten gaan in de galop, dat ging opzich wel maar alleen op de lange zijde, met bochten rent hij gewoon weer naar de uitgang als ik hem niet tegen hou , dus dat ging een beetje.
Maar ik ben heeeel trots op hem en ben blij dat we hier mee verder kunnen komen Lachen
en voor het eerst in een paar weken , heeft hij ook weer lekker gezweet Lachen

Heb net alle reacties door gelezen en zie dat je steeds vooruit komt! Ik vind het een enorm leuk paard om te zien en geloof dat je ook helemaal op de goede weg zit. Houden die instructeur!
Nog even een tip wat betreft de uitgang: als je klaar bent met rijden, stop dan niet bij de uitgang, maar gewoon ergens midden in de bak. Beloon hem daar en leid hem dan de bak uit. Zo leert hij dat hij pas naar de uitgang gaat als jij (ergens anders) afgestapt bent.
Heel veel plezier verder met je paardje en houd ons op de hoogte, want ik ben heel nieuwsgierig hoe alle problemen opgelost worden (want dat ze opgelost worden weet ik zeker... Haha! ).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:19

KiWiKo schreef:
nee peerd wordt niet sterker........... Lachen TS is een popje vergeleken bij dit paard......... en ts kan er weet ik veel wat aan hangen, maar ze mist echt het gewicht om in de strijd te gooien.

Ts moet technisch handiger worden door les Lachen want WAT ze er ook aan hangt, dat gaat ze niet winnen van dit paard.

Ik ben het helemaal met je eens! Mijn instructeur zegt net hetzelfde: je gewicht moet je nooit in de strijd werpen, want dat is een gevecht dat je van een paard nooit kan winnen. Je moet daarom technisch slimmer zijn. En die dingen kan je mi enkel door middel van goed begeleide instructie onder de knie krijgen.

Ik las net trouwens dat je inmiddels al les hebt genomen, heel goed!
Als ik het zo zie heb jij zo'n beetje hetzelfde probleem als ik had met mijn vorige bijrijdpaard. Zij was voor een lange tijd niet serieus meer bereden, en als ik erop zat was het enkel koppie in de lucht, rug wegdrukken en gas geven. Ik heb dan even zelf wat aangemodderd, overtuigd dat ik het zelf kon oplossen. Uiteindelijk ben ik dan toch naar een instructrice gestapt en zij heeft mij de juiste begeleiding gegeven. De eerste stap was ontspanning: uitnodigen tot voorwaarts-neerwaarts, trager lichtrijden (zoals je zelf ook al vertelde)... En als ze dreeg te hard te gaan, gelijk op een kleine volte zetten. Het probleem lag zowel bij mijn paard als ik: zij was heel nerveus, en zodra ze wat sneller ging, verkrampte ik helemaal. We hebben dus zowel aan het paard als aan mijzelf moeten werken.

Goede instructie is héél veel waard. Mijn instructrice heeft me van dit beeld, naar dit en uiteindelijk dit (en galop was zelfs haar moeilijkste gang) geholpen. Het was een proces van 2 jaar (ook wel onderbroken door zwangerschappen van beide het paard en instructrice Clown ) en het heeft me heel veel geduld gekost, maar uiteindelijk was het het allemaal waard. Mijn gouden tip: heb geduld!

Voor de veiligheid kan je wel altijd een martingaal aanhouden, dat heb ik ook nog lange tijd gedaan. Dan heb je toch één zekerheid.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:29

SuzanLarissa schreef:
bedankt voor je reactie Knipoog maar was misschien handig even 2 ervoor te lezen Tong uitsteken mja
en tja de bak is gewoon afgesloten , maar de uitgang alleen met een dik draad , zon weide draad, en tja hij vind de uitgang zo leuk Lachen Tong uitsteken

Knipoog
ja, ik las het pas toen ik mijn bericht al geplaatst had.
Ik hoop dat je mede door deze lessen die je nu krijgt weer wat plezier in het rijden vindt en weer blij kan zijn met je paard. Ik denk dat iedereen wel weer even verder kijkt al het niet zo lekker gaat!

nogmaals succes!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:10

Fijn dat het goed gaat! Mijn paard is precies hetzelfde als jouw paard, verschrikkelijk kunnen drammen en zij heeft een enorme uithoudingsvermogen. Dus die kan zich letterlijk doodlopen. Kracht helpt inderdaad niet, ik had wel eens neiging om te sterk te worden en dan verkrampte ik. Dat werkt uiteraard alleen maar averechts. Heb nu sinds kort weer een instructrice, en ik moest dit oplossen met het terugrijden met mijn zit. Nou, precies wat jij dus hebt gedaan Ja. Als je dit gewoon doorzet, moet het gewoon goed gaan Knipoog. Succes!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:59

HEEEEL erg bedankt iedereeen , zo zie je maar weer waar Bokt goed voor kan zijn Haha! Haha!

We gaan er met veel goede moed tegen aan , en het gaat ons wel lukken Vork
Normaals bedankt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 06:03

Ik ben heel blij dat je les zo goed bevallen is Haha! Haha! Haha!

super hoor!!!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:40

Ik heb hetzelfde met mijn Fjord. En ik zweer je, die trekt zich overal door heen. Heb wel es met een pelham gereden maar interesseerde dr ook niet. Toen heb ik t een tijdje heel rustig aan gedaan, veel laag longeren, vrijheidsdressuur, wandelen. Ik keek er steeds tegenop om er weer op te moeten want ik had geen rem en geen stuur meer. Een slof durfde ik niet eens te proberen. En sinds ruim een week heb ik weer een stuurbaar paard wat na lang instappen los gaat laten. Ik rijd veel overgangen van stap naar draf en andersom en na een paar minuten al heeft ze een fijn tempo en rent ook niet steeds weg. Ik moet soms wel streng doorkomen om dr wat laag te krijgen maar dat is ophouding en meteen weer los. Na een half uur heb ik een heerlijk los stuurbaar paardje onder me kont. Het kan echt maar geef m de tijd om alles te verwerken en vergeet vooral niet leuke dingen te doen!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:59

ik denk dat sporen af en lucht van voren even wennen is voor hem, maar wel voldoende om hem rustiger te laten worden..

(k heb niet alle pagina's van dit topic gelezen hoor Clown )

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:57

Ik heb de reacties een beetje snel doorgelezen,
maar volgens mij gaat het nu al een stuk beter met
het rijden. Tijd voor wat nieuwe foto's zou ik zo zeggen Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 09:44

nieuwe foto's komen nog alleen duurt denk ik nog een paar week Knipoog
ga binnenkort op vakantie , en daar na zal ik wel weer foto's laten maken Lachen

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:22

hoi ik lees dat het al beter gaat ik heb zelf ook zo'n merrie gehad wat bij mij werkt was veel met de stelling naar buiten rijden en dan weer naar binnen stellen ging ze iets tehard dan weer stelling naar buiten. wel luchten en niet strak houden want winnen doe je toch niet van zo'n paard helaas.

ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's en suc6 jullie zijn een leuk koppel

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:35

vandaag mijn eerste les van Joyce van Norden gehad Lachen
ging heel lekker en hij heeft in een lange tijd niet zo lekker gelopen Tong uitsteken

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:27

ik zou die slof sowieso af doen, maar de sporen moet je zelf weten, sporen heb je voor verfijning vd hulpen en niet als je "gaspedaal"

als je je benen goed stil hebt hoef je niet eens je sporen te gebruiken alleen wanneer dit nodig is

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:09

Ik heb je een pm gestuurd.

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:14

Leuk paardje zeg! Kan goed en leuk lopen, jullie passen leuk bij elkaar.

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:09

Hai, ten eerste, ontzettend leuk paard ! en een mooi setje, geweldig dat blauw ! Lovers
nu to the point :
dat je verkrampt gaat zitten op de laatste foto is ws omdat je hem vooruit laat schieten om te verruimen,
daardoor loopt ie dus onder je vandaan, probeer het tempo langzaam op te voeren tot verruiming en dan weer terug nemen.
niet in 1x terug, maar ook weer rustig aan tempo afnemen.
doe je sporen af, als je paard zo voorwaarts is heb je die helemaal niet nodig.
neem ook les, want dat is echt nodig.
over je slof, ik vind dat je hem nog niet eens zo strak hebt, heb wel eens strakker gezien.
probeer hem zodra die gaat knabbelen op het bit of als je voelt dat ie loslaat, je hand te ontspannen zodat ie wat meer ruimte krijgt. oefen dit continu, in alle gangen, maak veel tempowisselingen en rij veel wendingen, voltes, haal je hele trucendoos uit de kast en probeer van alles om hem bezig te houden en de aandacht op jouw te houden.
ondertussen ben je bezig met je ontspanning, zodra die loslaat , laat dan zelf ook los, wordt niet sterk maar probeer het eruit te rijden, zodra dat je allemaal lukt is die slof ook niet meer nodig Knipoog

ik hoop dat je er wat mee kan, succes ! Haha!

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:16

ik weet niet of het er al staat ,heb niet het hele topic door gelzen.maar ik wil ff toevoegen dat als je blijft rijden dat het paard alleen maar sterker erdoor wordt. probeer niet vast te houden ,maar los te laten.

succes ermee

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:44

Mijn verzorgpaard is ook erg sterk met het rijden (en groot Clown ).
Dat paard rijd ik met elastiek misschien is dat een optie? Hij heeft trouwens ook een stang, die heeft de eigenaresse op aanraden van de instructrice gekocht dus ik zou er niet zomaar een stang erin doen. Ook zou ik in ieder geval die sporen af doen als hij al zo voorwaarts is..

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:33

@Ponydreamer: Zoiets los je echt niet op met hulpteugels, een hulpteugel schuift je probleem alleen maar vooruit Knipoog
Ik denk dat de TS goed bezig is als ik haar bezig hoor, veel succes, ik kijk al uit naar de volgende foto's! OK dan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:32

Wat super dat de "nieuwe" lessen helpen! Zo te lezen heb je instructie gevonden die weten hoe je met een loperig paard om moet gaan. Fijn dat het iemand is die echt werkt met je zit, met hoe jij het paard kalmer kan maken zonder dat met je handen op te lossen (al was dat bij jou paard ook niet mogelijk). Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe foto's! Hopelijk is daar een meer ontspannen en minder opgekropt paard te zien, en een ruiter (jij dus) die de hand meer naar voren kan geven (en in de schouders kan ontspannen) zonder dat het paard er meteen vandoor gaat. Want op de foto's die je nu plaatste heeft het meer van bodybuilden weg als van lekker rijden. En dat is voor jou, maar ook voor je paard niet fijn.

Het is niet gemakkelijk om je paard om te scholen van hardloper naar "normaal" paard, maar zo te lezen gaat je dat, samen met de nieuwe insturctie, wel (een heel eind) lukken Ja

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:14

Ten eerste: ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets herhaal wat al gezegd is.
Zorg ervoor dat je jezelf lang blijft maken, consequent blijft. Laat het hem weten als hij iets fout doet maar vooral.. Belonen als hij het goed doet, dan zal hij het veel sneller goed blijven doen.

Ik heb zelf ook een paard die altijd maar wil rennen, heel hard gaat. Probeer alles vanuit de rustige stap te zoeken, niet toegeven als hij harder gaat dan je wilt, jij bepaald het tempo, zodra hij al in de stap harder gaat dan je wil en je laat dat toe, gaat dat steeds een stukje verder. Voorkom dat. Corrigeren en verder gaan, maar niet boos worden. Ook al kan het zo frustrerend zijn.
Gaat het dan in draf weer fout, stappen en hetzelfde weer opbouwen. Kleine voltes helpen ook om het tempo rustig te houden.

Balkjes draven, veel figuren en tempowisselingen doen. Laat hem weten dat je niet steeds hetzelfde doet. Verras hem. Nog geen half rondje in de bak afmaken. Het rijden in de bak moet leuk kunnen zijn. Ja Als hij het leuk vind gaat hij zijn best voor je doen. Laat hem weten dat je blij met hem bent, vooral als hij het goed doet.

SuzanLarissa schreef:
vandaag mijn eerste les van Joyce van Norden gehad Lachen
ging heel lekker en hij heeft in een lange tijd niet zo lekker gelopen Tong uitsteken

Dit is heel fijn om te lezen Lachen
Ik hoop dat het zo doorgaat. Altijd even zoeken totdat je iemand hebt gevonden die bij je past Ja

Het is een mooie pony, en als jij dit kunt oplossen met hem kom je al zo'n end.
Vergeet niet, het leerproces heeft pieken en dalen, nu zit je even in een dal. Zorg dat je daaruit komt en dan heb je volgens mij een superpony onder je kont.

Succes. Lachen

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:53

wat fijn dat je les bevallen is! ik hoop dat je nu wat meer structuur in je lessen kan hebben.

Het deed mij een beetje denken aan mijn pony die ik verkocht heb, dat was een hele snelle en ik hield daar wel van Haha!
Ik reed altijd met haar buiten en ze mocht van mij altijd haar eigen tempo lopen maar wel in mijn gang, we reden altijd alleen en hoefde met niemand rekening te houden. Als ze snel wou draven prima maar geen galop en zo ging dat in iedere gang.
Toen ik haar verkocht had bleek de nieuwe eigenaar moeite met haat te hebben buiten ze was te sterk vertelde ze me, sinds ik haar het advies had gegeven om der los te laten/ontspannen van voor heeft ze er nooit meer last van gehad.
Mijn vorige pony maakte zich dus ook heel sterk als je teveel van voren eraan zat maar zodra je ontspande (en ik bedoel echt niet de teugels helemaal los te gooien) was ze rustig en zo mak als een lammetje, snel maar niet gevaarlijk.

Dit had ik misschien rijtechnisch niet super aangepakt toen, maar ik had een overeenkomst gevonden wat voor ons beide werkte en die moet jij ook gaan vinden.

misschien is het een idee om eens aan de vorige eigenaar te vragen hoe die het deed met het rijden, misschien dat hij/zij je ook wel opweg kan helpen met een paar tips.

sascha_roze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:12

Hey,

Ik heb ook een erg sterke en snelle pony (gehad, ze is inmiddels vernaderd). Wij zijn ook van een sterker naar een lichter bit gegaan (enkel naar dubbelgebroken). Dit hielp bij ons juist goed. Maar we moesten echt niet in haar mond lopen trekken, want ze trekt net zo hard terug. Het is de bedoeling dat je met je lichaam gaat werken niet met je handen(dan winnen ze toch van je). Je moet zorgen dat je zelf heel rustig gaat lichtrijden. Zodat ze haar tempo gaat verlagen. En steeds een ophouding geven met je handen, niet blijven trekken. Bij ons werkte het ook beter zodra we met stem gingen werken, gewoon steeds hoo zeggen.
En ik lees dat de meeste adviseren om wendingen te gaan rijden, maar dat hielp juist ook niet bij ons, daar werd mijn pony alleen maar sneller en sterker van. Dus ik denk voor jou dat je beter de slof er af kan halen, en met het lichtje bitje gaan rijden. En nog niet teveel van je pony vragen(aan de teugel en andere oefeningen). Zorg dat je de rust vind en probeer het een en ander uit. Ik heb ook heel vaak op de langezijde zo langzaam gedraaft dat ze bijna in stap was en daarna weer meteen heeeel snel vooruit, dat ze ook het idee hebben dat ze wel een keer mogen gaan(niet heel de tijd dat ingeklemde gevoel).

Ik hoop dat je hier ook wat aan hebt!

En als je er wat mee doet laat het dan even weten hoe het is gegaan.

Kinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:32

Wat een tips en reacties!
Fijn dat je les goed bevallen is!!

De raad die ik je kan geven is LOS laten... Zet hem lekker aan je been, laat hem reageren op je zit en vergeet dat hoofd maar eventjes. Dus beginnen met aan een wat langer teugeltje veel overgangen rijden op been en zit. Al reageert hij niet binnen 3 seconde, rustig een ophouding, zitten, stem erbij.... zo opbouwen.... Als hij beter aan je been is zal hij ook reageren ipv vluchten op je been en kan je 'voorwaarts, neerwaarts' gaan werken. Loopt hij weer iets te hard, rusitg terug op je zit en je been, niet in die mond. Daarnaast goed belonen en consequent zijn....

Heel veel succes met je nieuwe intructreur en het rijden! (Y)

Mmarlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:41

Als eerste, stoer paard om te zien Cool .

Als ik jou verhaal zo lees, lijkt het net alsof het mn eigen verhaal is! Mijn paard was eerst ook ontzettend sterk(is ze overigens nog steeds) maar ik heb er nu mee leren omgaan. Zoals veel mensen je al schrijven, hou hem bezig. Continue overgangen rijden, voltes etc. Wanneer hij in een ontspannen houding loopt, geef hem ook de ruimte en ontspan je handen en jezelf. Hij zal merken dat dit veel fijner is.

Veel succes ermee!

Groetjes