Renate en ik aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

Re: Renate en ik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:54

Ten eerste vind ik dat jij en je paard een stuk vooruit gegaan zijn,
jij zit al beter in balans en je paard loopt al ontspanneder.

Maar toch zal ik graag zien dat je wat meer je binnenteugel loslaat en dat je je paard goed op je buitenteugel rijd.
Probeer je benen goed op de plaats te houden (dus niet naar achteren leggen) daardoor kan je je eigen wat langer maken,
waardoor je bovenlichaam ook niet naar voren komt
en kom je zelf ook beter in balans.
Let er op dat als ze zo rennerig word je niet te veel op de teugels gaat rijden,
geef haar juist wat meer ontspanning daar word ze alleen maar rustiger door!
Probeer veel overgangen te rijden veel wendingen voltes etc.
Daarna gaat Renate meer opletten waardoor ze ook beter op jou zit reageerd.
Ook zo ik het stiek eraf halen volgens mij kunnen jullie het makkelijk zonder.

Over de ijzers op het gras. Is het niet verstandig om er stifgaten in de laten zetten.
Daardoor hoef je dan niet als ze gaat bang te zijn dat jullie uitglijden.

en over het zadel, een zadel met kortere zweetbladen is misschien wat meer voor jou,
je kan dan denk ik wat beter je benen kwijt en je zit dan volgens mij ook stukken beter.

Hopelijk ben je snel een aantal kilo's kwijt waardoor het voor renate misschien nog fijner is om voor haar baasje te werken!

iig succes OK dan!

p.s. sorry dat ik misschien in herhaling val op de andere geposte bokkers,
maar toch wou ik me zegje even kwijt!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:09

Henrieke schreef:
wendy_x schreef:
het spijt me maar ik vindt het er niet mooi en leuk uitzien Gaaaap
het eerst wat me opviel was een best rank gebouwd paardje voor een haf zijnde , met een stevig persoon erop.
ik vindt de combinatie niet mooi.
je zadel lijkt te klein, beugels te lang, en het lijkt of je je optrekt aan de teugels.

niet aanvallend bedoeld, maar ik vindt het gewoon geen prettig plaatje.
succes!

Inderdaad ik ook, kan er niets aan doen maar eerlijk gezegt vind ik dat het paardje wel wat van jouw mee mag hebben Bloos.

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie (en anderen) nog even wijzen op de nieuwe regels van HAW?
HAW is alleen bedoeld voor opbouwend rijtechnisch commentaar. Als je een punt van kritiek noemt, dan hoort daar ook een nuttige tip tegenover te staan.
In herhaling vallen (o.a. over het gewicht van de ruiter) en over wat je allemaal niet goed vindt, is niet de bedoeling.
Hier nog even een link naar de regels:
[HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008
Deze graag doorlezen!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:02

pubelia schreef:
Als ik haar los laat gaat ze echt racen. En racen bedoel ik mee plat door de bocht, en hard, dan in galop en daar dan nog harder in. En ze stopt dan niet met rennen.

het rare is wel. Als ik met haar buiten rij dan kan ik haar wel gewoon met een losse teugel rijden. (hoef dan ook geen contact te hebben...)

Wat wij wel eens doen, is het paard laten doen waar hij goed in is, met ruiter, racen, en als het paard wil stoppen, door laten gaan, tot het moe is. 9 van de 10 keer hoef je dat maar een paar keer te doen, en dan heeft het paard door dat ie beter zich gedijst kan houden. Niet de vriendelijkste manier misschien.. Maar wel werkend..

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:59

Wat ik op alle foto's zie is een paard dat niet van voor naar achter gereden wordt. Ze knikt in in haar nek maar gebruikt haar rugspieren niet en de achterhand treedt niet genoeg onder. Je ziet ook nog veel spanning in de kaak.

Ik rijd ook een sterke koudbloed die alleen maar vooruit wil. Ik weet hoe verleidelijk het is om gaan terug te trekken. Ik zie dit ook bij jou terug, vooral je binnenhand lijk je vast te houden. Blijf niet trekken maar zet ze terug in stap of zet ze stil, zoek de rust op en herbegin weer. Ik heb het probleem ook hoor, daarom rijd ik nu veel met een paard dat me echt duidelijk maakt dat ik men binnenhand teveel gebruik en onmiddellijk begint hard te draven of te galopperen.

Wat ik doe is massaal veel overgangen rijden. In het begin veel stap-halt-stap. Daarna steeds een paar passen draven, die eerste passen zijn meestal nog in een normaal tempo. Wanneer ik voel dat ze versnelt onmiddellijk opnieuw stap. Ik zoek dan opnieuw de rust op in stap en dan draaf ik opnieuw aan. Wanneer we iets langer rijden rijd ik de overgangen draf-halt-draf ook. En dan is het kwestie van veel afwisselen zodat ze alert blijft.

Wanneer ze beseffen dat ze elk moment opnieuw die overgang naar stap of halt moeten kunnen maken hebben ze de neiging om het tempo heel hoog te leggen minder.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:12

het verhaaltje over het meer overgangen rijden dat doe ik allang. Als ik haar niet tegen hou heb ik geen les meer want dan gaat ze gewoon alleen maar hard. Ik rij al op mn zit alleen zie je dat niet op de foto's.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:24

@ TS Misschien is het handig om een keer een filmpje te laten maken. Hierbij zien wij al een stuk beter of je wel/niet op je zit rijdt. Wel of niet jezelf optrekt aan de teugels enz.
Hierdoor zal je dan waarschijnlijk ook ander commentaar krijgen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:30

pubelia schreef:
Ik weet dat ik soms scheef zit, dit komt omdat ik dan bv mn been naar achter moet leggen om te begrenzen. Ik steun helemaal niet op mn teugels, want dan raak ik mn evenwicht kwijt. Ik steun eingelijk altijd op mn knieen...

Ook steunen op je knieen is niet correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:43

Ik rijd ook een hele drammerige haf heel veel schijnovergangen werkt ook heel goed steeds weer verzamelen op de achterhand en dr geen moment onder me uit laten lopen.

en hou dr ook heel goed aan het werk veel achtjes voltes binnenhoefslag rijden volte openen sluiten en op de volte een s contra stelling vragen en dr geen moment laten rennen dan een ophouding geven maar niet gaan trekken dat werkt niet. Dat is net als een tikkende klok in een kamer na een tijdje hoor je die ook niet meer en als je dus steedsm druk geeft voelt je paard dat na een tijdje ook niet meer Knipoog

succes!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:46

pubelia schreef:
het verhaaltje over het meer overgangen rijden dat doe ik allang. Als ik haar niet tegen hou heb ik geen les meer want dan gaat ze gewoon alleen maar hard. Ik rij al op mn zit alleen zie je dat niet op de foto's.

Op de fotos zie je juist niet dat je rijd op je zit. Maar juist met je handen. Misschien een keer een filmpje waar we duidelijk op kunnen zien dat je geen constante druk op het bit hebt. met name de laatste fotos zijn niet erg vriendelijk!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:51

pubelia schreef:

Geen les meer? Lijkt me verdomde belangrijk dat je je paard kunt controleren zonder flink te moeten trekken aan de teugels.... Misschien verstandig om na te denken wat je wilt bereiken in je lessen.

En op je zit rijden maar niet zien op de foto's? Ik zie op de foto's inderdaad dat er op de teugels wordt gereden, lijkt me stug dat je dat alleen doet wanneer er foto's worden gemaakt.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:57

Pub, je shcrijft dat je beugels niet korter kunnen..Wellicht anders een gaatje bijmaken? Dan raak je ook niet meer uit balans...Jullie zijn zeker vooruit gegaan!! Keep up the good work!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:00

Nijn schreef:
pubelia schreef:

Geen les meer? Lijkt me verdomde belangrijk dat je je paard kunt controleren zonder flink te moeten trekken aan de teugels.... Misschien verstandig om na te denken wat je wilt bereiken in je lessen.

En op je zit rijden maar niet zien op de foto's? Ik zie op de foto's inderdaad dat er op de teugels wordt gereden, lijkt me stug dat je dat alleen doet wanneer er foto's worden gemaakt.

Hier ben ik het mee eens!
Je hebt een ontzettend knappe haf, maar ik zou even kritisch naar jezelf kijken Lachen
Je krijgt allemaal goed bedoelde adviezen Lachen

Volgens mij is het voor jou niet mogelijk om op je zit te rijden. En wel om het zadel. Deze is te klein en daardoor kan je niet op je zitbeenknobbels zitten en zit je minder stabiel.
Ik weet niet of je al het grootste zadel hebt, maar zou nog wel even goed nadeken of je er weer op gaat. (weet niet hoe vaak in de week je rijd). Lachen Ik heb niet eerder een topic van jullie gezien dus ik weet niet hoeveel jullie vooruit zijn gegaan... Doe wat met de tips die je hier krijgt! Knipoog

Ik wens je veel succes, en hoop dat het met afvallen lukt. Dan word het rijden fijner voor jou en je paard! Lachen

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:12

Ook hier iemand die globaal heeft meegelezen. Als een paard of pony gaat rennen als je teugel geeft is er een verstoorde balans. Probeer die eerst recht te breien voor je "Het plaatje" goed wilt hebben. Veel overgangen, en heel veel belonen als het goed gaat. Ga slalom rijden, balkjes draven, hou de afwisseling erin.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:29

pubelia schreef:

uit dit berichtje maak ik op dat je niets gaat doen met al dit goedbedoelde advies, zo ook mijn advies. Wellicht zou je het een keer kunnen proberen in plaats van je alleen maar te verdedigen.. je maakt mij niet wijs dat je alles al een keer goed en consequent hebt geprobeerd. Er moet gewoon een oplossing voor zijn hoor Ja
Wat moet je van je instructie doen om dit probleem te verhelpen? pas als je je tempo en overgangen fatsoenlijk voor elkaar hebt kun je verder gaan, naar mijn idee Lachen
nouja nogmaals veel succes ermee en ik hoop dat je toch wat met alle adviezen gaat doen

edit, ik ben geen anky, verrevan zelfs, maar ik weet hoe vervelend het is als een paard continue onder je uit loopt, en ik weet ook hoe fijn het is als dat verholpen kan worden Haha! maar dat kun je acheraf pas zeggen

Chiara_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:36

Weet ge mense , deze mevr komt gewoon foto's laten zienn van haar en haar paardje ! Je ziet dat ze er beide plezier aan beleven ! & al die negatieve commentaar ... Laat dat zijn mensen ! @ Pubelia , Mooi paardje , beleef plezier & doe wat je graag doet ! <3

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:42

Bij deze een filmpje (wel niet zo'n goede kwaliteit) kan je dus zien dat (als ze dicht bij is vanuit dit filmpje te zien) ik geen druk op mn teugels heb, zelf ff geen contact in haar mond heb...
(om te laten zien dat ik niet aan duw en trek werk doe!

Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:46

Over je filmpje:
Probeer je handen stiller te houden, niet mee te lichtrijden met je handen
En het lijkt alsof je erg klemt met je benen, probeer ze ontspannen af te laten hangen. je onderbeen kan ook iets naar achteren dan kun je beter in balans lichtrijden

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:51

Nibbit mijn armen zijn wel erg kort, maar je bedoelt toch stil houden op een plek? Zet ik ze dan niet vast? of bedoel je wat anders?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:59

Ja ik bedoel stil houden op de plek, dus niet je armen en handen op en neer bewegen, maar scharnieren in je ellebogen. Je houdt nu je armen steeds in dezelfde hoek Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:07

Ik heb net het filmpje gekeken en je hebt je pony best leuk aan het lopen, het is in elk geval niet rennerig of zo. In de basis heb je volgens mij best een mooie zit, alleen heb ik toch het idee dat je jezelf wat in de weg zit omdat je beugels zo lang zijn. Ik weet, het is hier al eerder gezegd, maar zou je toch willen vragen een keertje te proberen met wat kortere beugels te rijden. Echt, je zult zien dat je dan veeeeeeeeeeel lekkerder zit. Heb het zelf onlangs per ongeluk gedaan en merkte dat het geven van de hulpen een stuk gemakkelijker ging en ook dat ik veel minder hard hoefde te werken om mijn zit voor elkaar te krijgen. Omdat je beugels lang zijn, ga je een beetje wiebelen, en zie ik op het filmpje dat je bovenlichaam en armen een beetje gaan meewiebelen. Oh ja ennuh... vraagje... kan het niet helemaal goed zien maar rijd je in het begin bewust licht op het verkeerde been?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:20

Je steekt je benen ook af. Ook dit komt volgens mij door te lange beugels. Probeer je kuit mooi aangesloten tegen je paard te houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:24

ik denk dat je op zoek moet naar een goede instructeur........ een goede instructeur helpt je door het drammerige heen..... drammen is namelijk altijd een rijtechnisch probleem

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 12:29

Kiwiko mijn instructrice is erg goed, dus ik ga niet naar een andere over!

Op dat filmpje waren mijn beugels langer als op de foto's!

In draf steek ik idd mijn voeten af, dit komt omdat als ik dat neit doe ik door mn enkel ga.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:31

Als jouw instructeur hier jou niet mee kan helpen is deze niet kundig genoeg.......

maar lief, het maakt mij geen ruk uit hoor Haha! Haha! Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 12:35

KiWiKo schreef:
Als jouw instructeur hier jou niet mee kan helpen is deze niet kundig genoeg.......

maar lief, het maakt mij geen ruk uit hoor Haha! Haha! Haha!

is dit vriendelijk?