3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:03

castreren hoeft in veel gevallen niet eens, mijn 4 jarige hengst is ook de relaxedheid zelve. Maar hij is absoluut niet futloos.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:06

@Russel, kheb hem dus 3 weken maar ik ken hem eigenlijk al 5weken.
Mijn vriendin rijd de paarden in die stal waar ik hem gekocht heb en ook zij zegt dat hij gewoon zo een karakter heeft.
Dat je er alles mee kan doen en hij naar niets kijkt.

@Ciara: wat ik dus al de hele tijd probeer te zeggen is dat hij dus vanaf nu meer op de wei gaat en dat we veel zullen gaan wandelen aan de hand, beetje grondwerk enzo
alles op een speelse manier dat hij zijn persoonlijkheid kan ontwikkelen en kan herstellen.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:06

oke ik heb het topic niet helemaal gelezen maar dit is mijn mening:

Ik vind het echt zonde dat de paarden al zo vroeg onder het zadel zijn. Mijn mening is 3 jarige leeftijd zadelmak maken half jaartje lekker in het weiland zetten en daarna weer rustig alles gaan leren. 2 a 3 keer in de week erop en als die 4 is ongeveer 4 keer per week erop. Ook als je hengst net gecastreert is, is het normaal dat hij 3 weken rust krijgt en dan in het weiland gaat lopen. succes ermee. Ik vind het overbodig om zo vroeg er al op te gaan zitten, dat is toch harstikke zonde van het beestje. Doe het allemaal rustig aan laat hem wennen, en lekker genieten van zijn jeugd.

succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Jisa op 10-06-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:07

suleilitha schreef:
Girlgamer schreef:
Die van mij was toen trouwens ook nog hengst toen ik hem kocht. Heb hem laten castreren omdat er toch geen papier bij zat en je vrijwel nergens welkom bent met zo'n gevaarlijke hengst Huilen van het lachen
Maar de mijne was zo toen ik hem kocht en zo is hij nog steeds. Gelukkig zit er met rijden wel meer pit in.
Maar het is voor jouw paardje natuurlijk ook allemaal even wennen. Neem de tijd en leer elkaar kennen.

En na de castratie ben je zeker weer meteen volop gaan rijden? Clown

Niet zo banketstaaf doen Boos!
De mijne was toen nog niet zadelmak.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:08

justicelover schreef:

Ik vind het echt zonde dat de paarden al zo vroeg onder het zadel zijn. Mijn mening is 3 jarige leeftijd zadelmak maken half jaartje lekker in het weiland zetten en daarna weer rustig alles gaan leren. 2 a 3 keer in de week erop en als die 4 is ongeveer 4 keer per week erop. Ook als je hengst net gecastreert is, is het normaal dat hij 3 weken rust krijgt en dan in het weiland gaat lopen. succes ermee. Ik vind het overbodig om zo vroeg er al op te gaan zitten, dat is toch harstikke zonde van het beestje. Doe het allemaal rustig aan laat hem wennen, en lekker genieten van zijn jeugd.

succes ermee!

Juistem, alleen het feit blijft dat ze hem zadelmak en ingereden gekocht heeft Clown
Dus aan jouw mening heeft ze niks.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 10-06-08 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:08

Sfietje, hij is nog een baby, verwacht er niet te veel van. Ik ken meer hengsten van die leeftijd die onder een hoedje te vangen zijn, maar ze zijn ook pas 3.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

Girlgamer schreef:
justicelover schreef:

succes ermee!

Juistem, alleen het feit blijft dat ze hem zadelmak en ingereden gekocht heeft Clown

Nouja dat maakt niet uit. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe en ik heb ook gekeken bij een 3jarige hengst. al helemaal ingereden en al. Als die was goedgekeurd ( wat helaas niet het geval was) wetrd die gecastreerd en de hele zomer bij een boer in het land gaan staan. in de winter zou ik dan beginnne met wat grondwerk en vertrouwen opbouwen en rustig aan gaan longeren met zadle enz.. en dan volgend jaar voorjaar er mee gaan rijden 2 a 3 keer per week. Het maakt dus niet uti of die al zadelmak en ingereden is, dat is in mijn ogen juist een voordeel maar het is niet zo als je die als is ingereden enz. dat die dan persee elke dag moet worden gereden je kan er ook gewoon voor kiezen om hem deze zomer nog gewoon lekker in het land te laten lopen, want volgens mij hoef je bij jou haf niet bang te zijn dat die dan van de winter moelijk is om weer te gaan rijden want volegns mij is het een braaf en betrouwbaar dier.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:17

Sfietje schreef:
Mijn vriendin rijd de paarden in die stal waar ik hem gekocht heb en ook zij zegt dat hij gewoon zo een karakter heeft.

Sorry... Maar waarom open je dan ingodsnaam een topic, waar in je openingspost staat: "Normaal zou een 3jaarse moeten spelen met een bal en egt jong zijn en zich kunnen uitleven. Maar dit doet hij allemaal niet. Ook in de omgang al wat je met hem doet het kan hem al niet schelen.". Als je er toch zo overtuigt van bent dat dit zijn karakter is, en niets te maken heeft met mentale overbelasting of met de castratie, waarom vraag je dan om raad?

Iedereen geeft hier goeie raad, maar je slaat de bal gewoon constant terug door met tegenargumenten aan te komen.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:17

tantjeuh schreef:
Sfietje schreef:

Sorry... Maar waarom open je dan ingodsnaam een topic, waar in je openingspost staat: "Normaal zou een 3jaarse moeten spelen met een bal en egt jong zijn en zich kunnen uitleven. Maar dit doet hij allemaal niet. Ook in de omgang al wat je met hem doet het kan hem al niet schelen.". Als je er toch zo overtuigt van bent dat dit zijn karakter is, en niets te maken heeft met mentale overbelasting of met de castratie, waarom vraag je dan om raad?

Iedereen geeft hier goeie raad, maar je slaat de bal gewoon constant terug door met tegenargumenten aan te komen.

amen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:18

Ik denk zomaar dat het kwartje gevallen is bij TS, nu nog hopen dat ze iets met de tips en informatie gaat doen!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:20

Ik wil gewoon zijn karakter een beetje beschrijven maar blijkbaar word dat niet in dank afgenomen.
Een andere vriendin haar haf is nu 4 en speelt dus wel met een bal enzo.
Misschien weet de mijne gwn niet hoe hij met een bal overweg moet.
Ik heb dit topic geopend omdat ik in de eerste plaats tips en ideetjes wilde om spelletjes met hem te doen en grondwerk en deze tips krijg ik hier ook niet.
Alleen maar dat hij in het land moet, zo werkt dat misschien in Nederland maar niet in België, hier zijn er speciale omlopen voor 3 en 4jaarsen spring en dressuurconcoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:23

Het gaat toch niet allen om een bal he? Mijn paard heeft ook nooit met een bal gespeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:24

Sfietje, in Nederland kun je met een driejarige ook starten, maar het is echt DOM om een net gecastreerd driejarig paard te belasten, of het nu een paard in Nederland, Belgie of om mijn part in Afrika is...
Jouw paard is gewoon nog niet genezen van zijn castratie en de kans is groot dat hij daarom niet wil spelen. Beest moet uitzieken van de castratie....... en geef hem alsjeblieft daar de tijd voor.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:25

Sfietje schreef:
Ik wil gewoon zijn karakter een beetje beschrijven maar blijkbaar word dat niet in dank afgenomen.
Ik heb dit topic geopend omdat ik in de eerste plaats tips en ideetjes wilde om spelletjes met hem te doen en grondwerk en deze tips krijg ik hier ook niet.
Alleen maar dat hij in het land moet, zo werkt dat misschien in Nederland maar niet in België, hier zijn er speciale omlopen voor 3 en 4jaarsen spring en dressuurconcoer

oke dat begrijp ik maar misschien moet je voortaan dan vermelden wat je wilt bereiken met dit topic want ik en volgens mij vele andere wilde je de mogelijke reden weten waarom die niet wilde spelen enz.

maar tips en ideetjes, bij ons shet hadden we altijd een hondenbal waarin je brokjes kan doen (volgens mij kan je die nu ook gewoon in de paardenwinkel kopen) en als die bal dan rolt dan komen er brokjes uit.

succes ermee

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:26

het gaat dus wel om een bal Clown

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:26

Ik heb het in mijn openingtopic wel goed vermeld vind ik, zoals ik het verwijt krijg van leer lezen geldt dit voor vele die hier gereageert hebben ook.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:27

Sfietje schreef:
Ik heb het in mijn openingtopic wel goed vermeld vind ik, zoals ik het verwijt krijg van leer lezen geldt dit voor vele die hier gereageert hebben ook.

oke maar als je naar de titel kijkt zal je denken dat je een probleem heb omdta je ruin niet zichzelf kan zijn Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:05

tantjeuh schreef:
Sfietje schreef:

Ik denk, dat ook al zegt die vriendin dat, ze het misschien toch erg vreemd vind voor zo'n jong dier.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:38

Mee eens...Ik zou goede begeleiding gaan zoeken...en ik zou eerder rustig beginnen met aan de longe gaan trainen en te zorgen dat hij goed op je stem en commando's reageert. dan kan hij ook rustig conditie opbouwen en zijn spieren ontwikkelen. Als dat allemaal fijn gaat, dan zou ik rustig met rijden beginnen. het liefst met een goede instructeur. Waarom zou je geen trekoefeningen doen...een pony krijgt echt niet meteen een 'enorme' borstkast hoor...Je kunt ook balkjes lopen, cavaletti aan de longe of hand.

En je kunt de boer toch vragen om het grasland met bijv. schrikdraad wat kleiner te maken als je je zorgen maakt over zijn gewicht? Hoe meer buiten, hoe beter!!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:45

Sfietje schreef:
@def: In een kudde kan hij niet, waar ik sta gaan de paarden per 2 naar buiten.
Als ik wil gaan wandelen moet ik eerst een stuk over baan, en ik weet niet hoe hij gaat reageren en nu met de examens ben ik altijd alleen op de boerderij.
Kan natuurlijk altijd eens proberen aan de hand maar als hij zich lostrekt zit hij op de baan...
Tip?

Ik heb hem gisteren met losse teugel gereden en alleen maar voorwaarts maar na 3 toeren kon hij niet meer.
Zat hij te puffen.

Schrikparkoertje hebben wij niet. Juist wat hindernissen maar geen zeilen ofzo...

Zou ik eens langs de baan wandelen aan de hand?
Het is wel een drukke baan en het fietspad is niet zo breed...

Je kan het altijd proberen, misschien met iemand erbij? en anders voor de zekerheid met hoofdstel of halster met touw over zn neus? kijken hoe die reageert? als ie braaf is kan touw van z'n neus af

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:49

Sfietje schreef:

Mijn paardje is vier en kijkt ook niet om naar een bal. Vindt ze gewoon niets aan.
Je moet toch echt wat beter lezen.. lees mijn posts maar eens na ik heb je ontzettend veel tips en ideetjes gegeven om met je paard te gaan doen. Vanaf de grond, spelmatig en gewoon.
In Nederland kun je ook met een 3jarige starten. Of het slim is, is een tweede.
Ik hoop dat je nu eindelijk eens wat advies gaat aannemen, er worden niet anders dan goede tips in dit topic gegeven. Dat heb ik op bokt ook wel eens anders gezien!
Mag je blij mee zijn, doe er wat mee!
Succes

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:05

Ik heb in je profiel naar de foto's gekeken... het is een PUPPIE....
Zo'n puberdoos was Mando ook toen ik hem kreeg...

en dan nog iets....het ene mens vind voetballen leuk en een ander vind er niets aan. Omdat die van je vriendin met een bal speelt moet die van jou dat ook leuk vinden.

Vind ik raar.

Die van mij vind alles geweldig, petjes, ballen, zweepjes en loopt daar idd mee te donderjagen maar de rest van stal... nog nooit gezien dat er uberhaupt ergens mee spelen.

Als je hem wilt entertainen begin lekker op deze leeftijd met een vorm van schriktraining aan de hand.

Okay je wilt tips. dan krijg je die.

Koop een goed boek over grondwerk zodat je hem dat kan leren.

Leg een zeiltje op de grond en laat hem er overheen stappen en doe het zeiltje steeds breder maken.
Zet pionnen in de bak met balletjes erop en laat hem die eraf duwen met zijn neus.
Laat hem targets aanraken.. dit kan je dmv clickertraining doen.
Laat hem dingen van de grond afhalen.
Leer hem om over van die plastic petflessen te lopen
Leg balkjes neer en leer hem er overheen te stappen en maak er kleine hindernisjes van.
Ga lekker wandelen, je komt genoeg tegen onderweg wat je kan gebruiken om "leuk" te doen met je pony...
Kijk om je heen.... je kan zoooooo vreselijk veel verzinnen en het is zo makkelijk om dingen te verzinnen....

Maar ik blijf erbij.. overvraag hem niet het is nog steeds een puppie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:19

Een pony of paard heeft minimaal 3 maanden nodig om jou te leren herkennen en te wennen aan een nieuwe plek, minimaal!!! Soms duurt het een jaar voordat ze zich ergens echt op hun gemak voelen. Je wilt te snel, teveel, te vroeg....
Hij is echt heel erg jong, en jammer dat ze hem al zo vroeg beleerd hebben.
Daar kun je nu niets meer aan doen, en daarom is het belangrijk dat je voor alle nieuwe stappen echt de tijd neemt.
Neem een goede instructeur in de arm die ook begrijpt dat je alles rustig op moet bouwen.

Kijk ook of je het toch voor elkaar krijgt hem langer buiten te laten, zet met paaltjes een stukje weide af of misschien is er een paddock? 4 uur is te weinig voor ieder paard, ook voor het jouwe.
Veel paarden worden daardoor echt depressief.... zouden wij ook worden wanneer we 20 uur per dag op het toilet zaten.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:30

Godallemachtig Ninx, hij lijkt eerder twee dan drie jaar....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:38

suleilitha schreef:
Godallemachtig Ninx, hij lijkt eerder twee dan drie jaar....

Jep, daar zijn ze echt al heel erg jong mee a.d. slag gegaan.... Ik denk dat hij echt even de rust en ruimte nodig heeft en geestelijk tot rust moet komen. Ik weet niet hoe vaak je rijdt, maar ik zou niet te intensief bezig zijn op dit moment.... geef hem een beetje rust.