Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:56

Jazz valt best mee. Pion en Amor bijv. gaven naar zeggen ook geen lievertjes.

Maar ik denk wel dat het karakter een punt van aandacht is.
Omdat Anky graag heetflikkers heeft om mee te werken wil iedereen een Ankypaard. Maar niet iedereen kan met zo'n paard om. Dus gelukkig dat er aandacht komt voor karakter in de fokkerij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:14

NOu ik heb met heel veel Jazzen gewerkt en stuk voro stuk wilde ze me vermoorden zo'n beetje. Voor mij nooit geen Jazz! Met Pion en Amor geen ervaring.

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:21

LADPR schreef:
NOu ik heb met heel veel Jazzen gewerkt en stuk voro stuk wilde ze me vermoorden zo'n beetje. Voor mij nooit geen Jazz! Met Pion en Amor geen ervaring.

Same here..

Maar ik denk niet dat het aan het aan de paarden ligt, maar idd aan het feit dat ik er zelf niet mee om kan gaan..
Maar ik denk dat we nu vrij off-topic gaan Knipoog

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:23

detour schreef:
Marijeh schreef:
Ik heb een pony gehad die hetzelfde gedrag vertoonde..
Heel snel steigeren. Ze had nergens last van, want ze was helemaal goedgekeurd op foto's en ze deed t al stappend aan de hand met een halster om.

Mijn moeder heeft me met deze pony geholpen.. Ik liep met haar aan de hand en mijn moeder met de longeerzweep erachter. Op het moment dat er staking kwam ging ik mijn stem verheffen en mn moeder erachter met de zweep.
Ze heeft het nog een week volgehouden (ook onder het zadel) en uiteindelijk opgegeven.
Ze staat nu nog wel eens met 4 benen aan de grond genageld, maar zodra ik nu mijn stem verhef loopt ze weer keurig mee.

Ik heb geen zware klappen gegeven.. maar gewoon net even slimmer geweest dan de pony.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe het met het paard/pony van de TS gaat en wat ze gaat doen..
Ik heb namelijk het hele topic doorgelezen en iedereen heeft (gelukkig) zijn eigen mening.

Klinkt op zich als een dier wat zijn acties vrij gedoseerd laat zien, dan is de oplossing ook dichterbij. Knipoog

Maar misschien doet het paard/pony van de TS dat ook wel?!
Er is namelijk ook niet gezegd dat het een levensgevaarlijk dier met een kronkel in zn kop Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:23

Om even terug te komen op het topic, zodra ik zeker weet dat een notoire steigeraar fysiek in orde is, net als het harnachement, krijgt -ie van mij een dusdanige behandeling dat hij niet het lef heeft om ooit, ooit nog een keer omhoog te komen.

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:27

suleilitha schreef:
Om even terug te komen op het topic, zodra ik zeker weet dat een notoire steigeraar fysiek in orde is, net als het harnachement, krijgt -ie van mij een dusdanige behandeling dat hij niet het lef heeft om ooit, ooit nog een keer omhoog te komen.

Ik heb 1x mijn paard een klap vol op zijn kop gegeven toen hij ook dit gedrag uit puberteit vertoonde, heeft het nooit meer gedaan. Het is ook een kwestie van respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:30

Precies, Linnes. Ik zeg er wel bij dat je heel gericht moet meppen, op het juiste moment, anders heeft het geen zin. Ik heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt, een steigerend paard een fles water op de kop stuk te slaan, maar als ik dat niet voor handen had, een volle vuistslag komt ook hard aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:39

Volgens mij liggen we allemaal redelijk op een lijn Lachen Lachen

De jazz van Pasdedeux kwam als mafketel bij haar..... ding kon van de spanning in haar lijf niet eens normaal lopen....... danste ook graag op twee beentjes de tango...... ondertussen rijd Natas het dier nu een maand of 3 zelf, en ik ben vorige week gaan kijken.......

en dan zie ik een sensibel, onzeker, wat bangig, heet paard met een enorme werklust en een enorme will to please..... Wel een paard dat makkelijk over de zeik te krijgen is. Een paard dat door vorige ruiters zo verkeerd begrepen is dat het eigenlijk niet weet waar heen te moeten met dat lijf als ze het even niet snapt en dan in een soort van paniek raakt.

Zo een paard moet je net even anders rijden......... spoken, niet op reageren...... laat maar gaan, gewoon rustig zitten en niks doen, behalve naar voren blijven rijden....

Miscommunicatie, even rust inbouwen...... Als dit paard aangeeft ergens moeite mee te hebben, lekker laten rusten, volgende week lukt het wel.......

ga dit dier nou niet slaan, of wordt nou niet boos, ga nou niet net effe iets groter rijden........ want dan raakt ze het kwijt Lachen

Druk kan je er wel opzetten, maar wel WERKbare druk, geen druk van nu en zo...... maar wel "kom op, je kan dit! pasje meer???"

Eigenlijk sneu dat zo een paard de eerste levensjaren bij verkeerde ruiters terecht is gekomen...... want als ik zie hoe het dier in die drie maanden opgeknapt is........ gaat het nog heel wat worden joh! Want talent heeft het dier wel!!

Ding liep in het begin zo rot, dat aan vier benen kreupel is ook rad mijn eerste mening was....... en puur, puur uit spanning.....

sneu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:42

Pffft Kiwiko, wat een verhaal joh!!!! En wat een belofte dat dat dier in drie maanden al zo vooruit is gegaan, dat zegt een hoop.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:59

TS; ik ben zo benieuwd of je door het te lezen een beetje kunt inschatten wat de problemen nu zijn, want als het gewoon een kwestie is van gebrek aan voerwicht of niet juiste chemie ga ik met de rest mee hierboven. Knipoog

Ik hoop dan ook van harte dat jouw paard verder in orde is, al blijf ik er van overtuigd dat er flippo's rondlopen die echt niet sporen, hoe lief of mooi ze verder ook ook zijn. Maargoed, daar ben ik volgens mij de enige in hier.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:04

Je bent niet de enige hoor Detour, er bestaan wel degelijk paarden met een kronkel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:51

Thanks. Zou bijna gaan denken dat ik zelf een kronkel heb..
En eerljik gezegd denk ik dat dat soort paarden het ook moeilijk zullen hebben in het wild in een kudde, dat ze heel stevig worden aangepakt of verstoten omdat ze de kudde in gevaar brengen.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:33

je kan misschien een martigaal proberen die ha dik ook voor me oude pony die regelmatig om hoog kwam maar die was al wat ouder. en misschien ergens anders opstappen en dan de bak in lopen.