Bokken uitzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Bokken uitzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:47

Toen het bij mijn pony na een tijdje iets minder werd corrigeerde ik hem altijd door mijn benen heel hard rond zijn buik te klemmen, daardoor bleef hij bokken maar kwam er na een tijdje zelf achter dat hij zichzelf vermoeide, maar het als je nog niet zo vast in het zadel zit niet aan te raden..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:13

Wat ik doe als de mijne bokt is gaan staan in de beugels en handen wat hoger.

Als je staat in de beugels, maak je niet zo heel veel mee van die bokken. In elk geval een stuk minder dan als je blijft zitten.

Verder, zoals heel vaak aangegeven: naar achter hangen.

En die tip over de beugels vastzettend door middel van een beugelriem onder de buik, vind ik ook een goede!! Lachen

En commentaar zoals dan moet je er niet op gaan rijden, vind ik nogal raar..
Als je een geweldig paard hebt dan neem je die 'af-en-toe-bokken' er gewoon bij toch?? Lachen
Tenminste, dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 17-06-08 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:14

Misschien een riempje aan het zadel vast maken zodat je je daar aan kan vasthouden

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:24

Misschien paar rondjes mechanische rodeostier Haha! Is nog leuk ook Tong uitsteken

Maar idd goed achterover zitten, zorgen dat het hoofd van paard omhoog blijft en vooral been geven, voorwaarts rijden dan kunnen ze niet meer bokken...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:37

Goldie schreef:
Misschien paar rondjes mechanische rodeostier Haha! Is nog leuk ook Tong uitsteken

hahaha!! Tong uitsteken
Ja ook een idee, en je valt niet hard want er ligt een kussen omheen Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:45

Ik heb werkelijk geen idee of dit al allemaal gezegt is (heb wel alle berichten van de ts gelezen maar de rest niet) om regelmatig in ieder geval zonder beugels te rijden (evt zonder zadel) zo leer je je balans te houden en ik denk dat dit ook wel helpt bij bokken. En ik weet niet of je een zweep gebruikt? Dan moet je -zeker voor paarden die 'vlot' bokken- deze níet op de kont gebruiken al is het maar een klein tikje dit kan juist uitlokken dat ze bokken en zéker ná het bokken daar geen tikje geven.
Tjah en verder... hmm.. misschien proberen om in het gevoel mee te gaan? net zoiets als met galopperen? En... heel belangrijk... niet bang zijn om er af te vallen Lachen

Misschien eens naar bobbyjaanland gaan en oefenen op dat rodeo geval wat daar staat Huilen van het lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:10

Ik ga ook altijd staan in mijn beugels, handen wat omhoog (om de kans dat ze erbij gaan steigeren te verminderen)
Dan gaat er groot deel van de bokken onder je door Lachen
Moet je echter wel het evenwicht hebben om in je beugels te kunnen blijven staan, wat je idd heel goed kunt oefenen door zonder beugels/zadel te rijden. Wat ik altijd een goede oefening vind is zonder teugels rijden, en dan met je armen molenwiek bewegingen maken, handen om je schouders, dat soort dingen Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:02

Heino schreef:
Ik ga ook altijd staan in mijn beugels, handen wat omhoog (om de kans dat ze erbij gaan steigeren te verminderen)
Dan gaat er groot deel van de bokken onder je door Lachen
Moet je echter wel het evenwicht hebben om in je beugels te kunnen blijven staan, wat je idd heel goed kunt oefenen door zonder beugels/zadel te rijden. Wat ik altijd een goede oefening vind is zonder teugels rijden, en dan met je armen molenwiek bewegingen maken, handen om je schouders, dat soort dingen Lachen

De meeste paarden rennen tijdens het bokken, en als ze rennen kunnen ze niet steigeren. Knipoog
Ook lijkt het me onwaarschijnlijk dat als je paard gaat bokken op de plaats je eraf keilt, dan is de snelheid namelijk veel lager, en bewegingen naar links en rechts kan je met gemak opvangen dan.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:06

Stephanie87 schreef:
Jezelf lang maken en goed achterover zitten

Inderdaad, en zodra hij bokt of je denkt dat ik zou gaan kunnen bokken, gelijk drijven en eventueel een tikje erbij, als je hem goed voorwaarts houdt, krijgt je paard minder snel een kans om te bokken. Behalve natuurlijk als hij idd in de galop bijvoorbeeld bokt...
En goed zn hoofd omhoog!!

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:27

Je kunt ook een bokriempje kopen, kun je je aan vasthouden Tong uitsteken

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:43

Ik rijd eigelijk elke week op een manege pony, die ook elke les bokt. Hij trekt ook altijd z'n hoofd naar beneden zeg maar als hij bokt. Ik weet niet of jou pony dit ook doet, maar bij mij helpt het om beter te blijven zitten, als ik me niet teveel aan de teugels 'vast te klemmen'. Want als je pony een keer zn hoofd naar beneden trekt en hij geeft een bok, en je hebt je aan de teugels vast, word je meegetrokken Knipoog Verder gewoon goed achterover zitten en je pony voorwaarts houden, succes!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:57

shakti_goofy schreef:
Hij trekt ook altijd z'n hoofd naar beneden zeg maar als hij bokt. Ik weet niet of jou pony dit ook doet,

Alle pony's en paarden doen dat zo, met hun hoofd omhoog kunnen ze niet bokken, dus om te kunnen bokken moeten ze hun hoofd naar beneden doen, als je dat kunt voorkomen ben je al halverwege

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:43

Al de andere zaken en direct of eigenlijk voor de bok voorwaarts drijven en op de volte zetten, met iets extra stelling. Dan is bokken al een stuk moeilijker.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:30

rij hem goed voorwaarts en houd hem in beweging tot je voelt dat zijn rug naar beneden komt en het paard zich ontspant

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:10

Rachelle_12 schreef:
rij hem goed voorwaarts en houd hem in beweging tot je voelt dat zijn rug naar beneden komt en het paard zich ontspant

Volgens mij ontspant een paard zijn rug als hij zijn buikspieren aanspant
En als hij zijn buikspieren aanspant gaat zijn rug omhoog en niet naar beneden.

Ik zou mij ook eerder afvragen waarom mijn paard bokt.
Doet hij dit uit joligheid, of doet hij dit uitspanning.
Vaak bokken paarden uit spanning in de rug, alleen de ruiter vind dit al zo normaal.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:16

ehh.. en niemand die zich afvraagd WAAROM je paard bokt?? Want die ene keer in het jaar dat dat bij mij gebeurd is dat toch echt mijn eigen schuld hoor.
En het enige wat ik met paarden doe is zadelmak maken, basis en buitenritten. Geen volleerde paarden dus, maar ook geen bokken. komt eraan, mijn pony gaat nooit meer weg Haha!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:47

labionics schreef:
Rachelle_12 schreef:

Volgens mij ontspant een paard zijn rug als hij zijn buikspieren aanspant
En als hij zijn buikspieren aanspant gaat zijn rug omhoog en niet naar beneden.

nee een gespannen paard loopt met een bolle rug

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:27

Meezitten en afwachten Tong uitsteken
ik ben er nog nooit tijdens een bokpartij vanaf gevallen,
dus bij mij werkt het.
En als je weet dat je op een paard rijd dat bokt;
hoofd omhoog houden en voorwaarts.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:36

Voorwaarts!
Een paard wat niet voorwaarts is zit je zeer moeilijk uit met bokken.
Een paard wat bokt maar wel voorwaarts is, kan je uitzitten.
Gewoon zijn hoofd omhoog houden, voorwaarts houden en ontspannen gaan zitten zodat je em goed kan volgen..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:57

oud topic, slotje.