Jelle(Fries)@work in bruin setje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline1985

Re: Jelle(Fries)@work in bruin setje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:13

Toen ik op de manege zat mocht er niet eens met sporen gereden worden volgens mij?? Maar goed leuk paardje om te zien

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:17

Het paard is leuk...

Ben het met de rijstijl niet eens, maar vooral omdat je gewoon geen minpunten wilt horen omdat je die al weet.
Waarom plaats je dan een HAW topic? Ja voor de fun, maar als je hier op bokt foto's plaatst kun je gewoon kritiek verwachten en dat vind ik logisch! Tis alleen om je te helpen hoor, ik heb er zelf echt wel wat aan als ik tips krijg!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:34

Het ziet er wel erg ontstuimig uit allemaal.....

Veel mensen vinden het gewoon leuk om met sporen te rijden maar komt dit niet ten goede van het paard!

Dus meid doe ze alsjeblieft af!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:48

Rijtechnisch commentaar is allemaal wel gegeven. Ik wilde er aleen even bij zeggen dat ik deze fries er goed uit vind zien. Ik zie geen ribben niks. Vooral op foto 7 en 8 zie je gewoon dat hij een mooi lijntje heeft. Hij is gewoon een slanke, sportieve Fries.

Friesen worden veels te snel achterlijk vet gevoerd, en ik weet nog steeds niet waarom...We willen toch zo graag dat Friesen meer een sportiever worden? Nou, daar hoort ook een atletisch lichaam bij dacht ik zo..!

sannekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:55

Vjestagirl schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat apart vind, dat jij met allemaal argumenten komt waarom je dingen doet of waarom dingen zijn, op het moment dat je er commentaar op krijgt.
Hij is te dun. Ja maar hij is mishandeld geweest
Je hebt je teugels te kort. Ja maar dat moest.

je plaatst foto's op HAW omdat je er rijtechnisch commentaar op wilt. Dan moet je er ook tegen kunnen als je dat krijgt.

Helemaal mee eens. als je niet tegen commentaar kunt dan moet je zoiets niet op bokt zetten. Heel simper. en je hebt overal smoesjes voor. Je zit is niet echt bepaald goed !!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:42

Dit is niet de plek om een discussie te beginnen over het spoorgebruik op manege's. Gebruik de zoekfunctie om te kijken of er nog actuele topics over lopen en zo niet, start er dan één. Maar hou het hier on topic en voorzie de TS van tips.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:48

Ik heb er gisteravond een beetje over nagedacht en heb alle tips een beetje op een rijtje gezet:
-Sporen afdoen
-zweep gebruiken(ookal gebruik ik die al)
-rechter op zitten
-tenen naar binnen(waar ik soms nog wel moeite mee heb)
-hakken beter uitdrukken
maar het probleem is met hakken uitdrukken dat ik het niet een heel uur volhoud want dan krijg ik pijn in mijn enkels heb iemand misschien een idee wat ik hieraan kan doen??
op mijn vorige manege zei een instructrice dat je speciale inlegzolen heb van petrie ofzo...iemand ervaring daarmee?
edit: spelfoutje Bloos
Laatst bijgewerkt door xShanice op 07-05-08 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:51

Da's een goed lijstje van je. Knipoog Tenen naar binnen heb ik ook moeite mee, het is soms nogal pijnlijk. Nagelbijten / Gniffelen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:05

hakken uitdrukken is iets dat je moet opbouwen vind ik zelf
ik had vroeger erg korte spieren in mijn voet waardoor het dus ook pijn deed als ik mijn hakken uitdrukte.

ik heb russtig oefeningen gedaan thuis en op het paard elke keer langer mijn hakken uitdrukken.
mijn spieren zijn wat uitgerokken en nu kan ik het toch al wel een uurtje of anderhalf volhouden Haha!

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:11

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 05-11-22 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:08

MisMartine schreef:
Yvank_ schreef:

meevallen Nagelbijten / Gniffelen vind jij sporen die in de buik verdwijnen meevallen of zie je het dagelijks nog erger Nagelbijten / Gniffelen dat kan natuurlijk ook

Kijkt even naar foto's in jou profiel.

Daar zie ik ook 2 foto's waar de sporen gewoon niet zichtbaar zijn Hamer Dat kan gewoon komen omdat je miss de voet anders hebt gedraait. Het hoeft niet te betekenen dan het dier geprikt wordt Clown

nee Clown omdat ik daar dummie sporen om heb zoder knopje maar met ribbeltjes aaan de zijkant zijn de aller zachtste sporen.

maar aan de hele houding van de ts kan je al zien dat het paard wel geprikt word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:10

xShanice schreef:
Ik heb er gisteravond een beetje over nagedacht en heb alle tips een beetje op een rijtje gezet:
-Sporen afdoen
-rechter op zitten
-hakken beter uitdrukken
maar het probleem is met hakken uitdrukken dat ik het niet een heel uur volhoud want dan krijg ik pijn in mijn enkels heb iemand misschien een idee wat ik hieraan kan doen??
op mijn vorige manege zei een instructrice dat je speciale inlegzolen heb van petrie ofzo...iemand ervaring daarmee?

dat vind ik een goed lijstje Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:13

Vanaf de eerste foto denk ik al zoiets van, zal ik verder kijken. Toch gedaan en ik zie een ontzettend leuk paard die verkeerd wordt gereden.

Dit is bokt, je plaatst een topic op HAW, dan kun je niet verwachten dat wij niks gaan zeggen over je sporen e.d.

De sporen zitten 9 van de 10 keer helemaal verstopt in zijn buik. Je houding moet echt veranderen. Houd je schouders terug, druk je hakken uit (tenen naar binnen) en ga eerst eens zonder sporen rijden.

Probeer je paard wat meer uit te leggen. Nu loopt ie gigantisch in de friezenhouding. Ik weet hoe moeilijk dat is op te lossen. Ze kunnen zo heerlijk die nek erop zetten Clown
Probeer je paard wat meer voorwaarts neerwaarts te rijden, lekker wat lager over de rug, dat zit voor jou ook fijner.

Edit: Ik zie je lijstje al Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:34

xShanice schreef:
-Sporen afdoen
-rechter op zitten
-hakken beter uitdrukken

Go jij! Go jij! Pling Wauw! Supertof van je! Hebben die 5 pagina's gezever toch een beetje nut gehad. Vork
Weetje, de kunst van het rijden is nu juist om het paard lekker aan het been te krijgen, zónder gebruik van sporen. Met sporen kan iedereen wel een paard wat ietwat minder voorwaarts is, voorruit krijgen. De kunst zit hem er juist in dat je dit zónder kan! en dat kun je nu dus mooi gaan proberen.

Tip; ben je van mening dat het paard af en toe wat slecht aan het been is of niet erg voorwaarts, handel dan direct en consequent. Zo heb ik eerder ook diverse manege-paarden gereden, die, *naar zeggen* eigenlijk sporen nodig hadden om echt lekker voorwaarts te lopen.

Mijn tactiek: wanneer je wil aansporen/je paard is niet lekker voorwaarts, gebruik dan je kuiten. Niet schoppen, enkel een aanleg en iets druk geven. Reageert het paard niet dírect na het aansporen met de kuit, dan direct een goede tik op z'n kont met de zweep (of op z'n hals als het een bokkerig paard is). Begin hier heel consequent én streng mee, al in de eerste minuten van de les. Herhaal dit zovaak het nodig is.
Echt; alle paarden waarbij ik op deze manier reed, hadden slechts 10 min. tot een kwartiertje aan het begin v/d les nodig om echt actief voor het been te worden.
Na die tijd hoefde ik alleen maar kuit/been iets aan te leggen en evt. iets druk te voeren, en ik kreeg direct respons.

Ik rijdt nu al wel een tijd eigenlijk weinig tot niet meer onder het zadel, ik ben tegenwoordig meer van het mennen. Nu heb ik wel een shetmerrie, maar die heb ik jaren geleden zelf ingereden. Niet l*llig bedoeld, maar zet ik er dan eens van die 'kleine' manegekindjes op, dan veranderd een ontzettend lieve kinderpony in een schurk van een beest; ze is niet gewend aan en houdt totaal niet van dat geschop, gepluk en getrek.
Ik heb haar toendertijd zelf ingereden op mijn manier, dat wil zeggen dat ze nu overgangen maakt op de lichtst mogelijke hulpen; kuit aanleggen = al genoeg voor een dírecte reactie. Wil je overgang maken van halt naar draf, voer je ietsje meer druk uit. Geen getik of geschop dus, maar enkel been/kuit aanleggen en ze reageert perfect.
Het is heerlijk om zo uiteindelijk te kunnen rijden, zónder sporen en al die andere middelen Lachen

Ik wens je veel succes en ik hoop dat je van dit topic en alle kritiek/commentaar en tips wat hebt geleerd, vind het echt heel goed en verstandig van je dat je eindelijk eens bent na gaan denken over bepaalde dingen Vork Haha!

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:38

Flor schreef:
Wat mij eigenlijk heel erg verbaast (en wat een bokker voor mij ook al zei) is dat een manege de ruiters toestaat sporen te dragen!

Jup mij ook!
Voor geen goud dat wij met sporen mogen rijden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:40

Dat is een andere discussie. Knipoog

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:42

De amazone moet nog heel veel leren en nog veel meer afleren.
Het paard moet beter er uit gaan zien, is veel te schraal en dat voor een Fries.

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:44

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 06-11-22 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:45

Hoezo te schraal? Er bestaan ook wat modernere types..... En het is een manegepaard!!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:57

Vindt dit paard niet echt te schraal,
Ik zie een jong paard wat nogal mager in de bespiering zit, denk ook een beetje een laatbloeier. Heb zelf een moderne friese merrie (laatbloeier) van 5 die niet veel voller is en zeker genoeg te eten krijgt.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:02

En mag een manegepaard dan niet goed gevoerd worden of mag hij alleen maar werken.
Ik blijf er bij dat het beest te schraal is ook voor een manege paard.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:09

Ik weet niet of deze opmerking voor mij is of degene die voor mij heeft gereageerd.
Ik bedoel het in ieder geval in het algemeen.
Vindt het geen excuse voor een mager paard dat het een manegepaard is. Op de manege waar ik vroeger reed zagen alle paarden er supper uit en totaal niet schraal, manege paarden moeten juist supper vezorgt/ gevoed worden voor de inspanning die ze leveren.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 15:14

Ik hoorde gisteravond dat Jelle tussen de 10/15 jaar is
ik heb dit gehoort van het meisje die Jelle leasde...ze had de paardentandarts en veearts erbij gehaalt ik weet alleen niet of het waar is...

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:22

Foutje

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:31

Didoo schreef:
Wat een leuke fries heb je onder je kont!
Ik denk dat het handiger is als je je beugelriemen goed doet, en je spoortjes af Lachen Als hij slecht voorwaarts is pak je er een zweepje bij... Sporen zijn namelijk niet om je paard voorwaarts te laten lopen maar om je hulpen te verfijnen Knipoog
Het setje staat hem leuk! Lachen

Verder denk ik niet dat de TS er wat aan kan doen dat het paard zo schriel is. Commentaar hier op lijkt me dan ook vrij zinloos.
Daarbij nemen jongeren mensen dingen vaak sneller aan van hun instructeur/instructrice, gewoonweg omdat je er van uit gaat dat de gene die je les geeft weet waar hij/zij mee bezig is.
Ik snap niet zo goed waar al dat aanvallende gedoe vandaan komt. Je kan dingen ook op een aardige manier zeggen.

Ik ben het hier mee eens.

Idd leuk paard, zelf houd ik niet zo van friezen, maar deze ziet er wel lieff uit. En van die sporen, sporen zijn altijd moeilijker te zien op een foto. Maar miss kun je idd beter een zweep nemen Knipoog