Longeer je weleens met dubbele longeerlijnen? Ik vind dat bij jonge paarden prettig, omdat ik dan van de grond kan zien hoe het paard loopt en bijna dezelfde hulpen (behalve beenhulpen) kan geven. Zo kan ik hem verder beleren, zonder dat ik erop moet. En ik zie toch graag een fries nog lager en dieper ingesteld lopen.... Je beugels een gaatje korter is denk ik lastig omdat je een dressuurzadel hebt, kun je niet speciaal voor beleren een veelzeidigheidszadel aanschaffen? Niet een noodzaak hoor, maar met een vzz kun je makkelijker je beugels korter maken, wat soms net even prettiger is bij een bokkesprong...
Maar het is een absoluut mooi paardje wat je daar rijdt!

ik blijf erbij dat ik het echt niet vind kunnen. slof los of vast. het zit eraan. ik vind ook dat het paard veel te veel moet. dit is de DERDE keer hoor??!! het is geen automaat. mijn scooter laat ik direct lopen als die nieuw is. een paard niet, die moet de tijd krijgen. ik heb wel een foto van ons paard toen er na 10 keer opgezeten werd. rustig stappen. leren sturen. in ieder geval geen gas erop. misschien 3 rondjes draven. maargoed ik vind niet alleen mijn eigen methode goed. ik sta open voor bijna alles, maar dit is echt niet mijn manier. verreweg van dat zelfs!! 
ik kan je vertellen dat de meeste paarden die ik zadelmak maak (die ik overigens ook met zo een losse slof rij
Haha! Dat gebeurd ons nou noóooit!