Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:29

Pff, na 4 bladzijden over misbruik van een slof gelezen te hebben, kom ik hier even door de bocht... Clown
Longeer je weleens met dubbele longeerlijnen? Ik vind dat bij jonge paarden prettig, omdat ik dan van de grond kan zien hoe het paard loopt en bijna dezelfde hulpen (behalve beenhulpen) kan geven. Zo kan ik hem verder beleren, zonder dat ik erop moet. En ik zie toch graag een fries nog lager en dieper ingesteld lopen.... Je beugels een gaatje korter is denk ik lastig omdat je een dressuurzadel hebt, kun je niet speciaal voor beleren een veelzeidigheidszadel aanschaffen? Niet een noodzaak hoor, maar met een vzz kun je makkelijker je beugels korter maken, wat soms net even prettiger is bij een bokkesprong...
Maar het is een absoluut mooi paardje wat je daar rijdt!

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:44

stoere fries!
je rijd m netjes!!
ik vind het juist super dat je hem gewoon met slofje erbij hebt!

Hij kan beter gelijk leren waar zijn hoofdje hoord, dan dat hij nu met zijn hoofd omhoog mag en je straks problemen hebt!!

zelf longeer ik jonge paarden ook met slofje en rijd ik ze ook met slof!!

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:47

Ik longeer de iets verder beleerde paarden zeker vaak met dubbele longe.
Roel is al gewend aan de pessoa en leert daardoor ook steeds meer te zakken.
Ik zie hem per keer meer durven te geven en pas als hij aan de pessoa durft te zakken wil ik met m gaan beginnen aan de dubbele longe.

Bedankt voor de reactiies, nogmaals: ik zal over een paar weken/maanden nog een keer foto's plaatsen!
Kijken of ik hem verpest of verbeterd heb Clown

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:27

Whoehaa, wat een gezeik over die slof zeg.
Ze gebruikt hem toch alleen voor het longeren. Ik zet mijn (jonge) Fries ook bij met longeren. Met touwtjes weliswaar, maar dat heeft dezelfde werking als hoe TS de slof bevestigd heeft. Wat heeft longeren anders voor zin? Tussen vastzetten (in de krul getrokken zoals het wordt genoemd) en bijzetten zit een heel verschil.

Maar goed, ondanks mijn longeerlessen bij Lammert Haanstra zal ik ook wel een sukkel zijn op dat gebied.

Ik rijd mijn paard met een Thiedemann teugel. Wel eens op een jong paard gezeten met een stierennek die op volle snelheid door de bak scheurt? Probeer zo'n dier dan maar eens te stoppen. Mijn veiligheid gaat boven alles. Daarbij heeft mijn paard absoluut geen last van de Thiedemann, net zo min als het Roel (de Fries op de foto's) last heeft van de (loshangende) slof.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:47

inderdaad een gezeik over die slof, houd er lekker mee op na 3x weet ze het ook wel hoor;)
en het is gewoon haar eigen mening, laat zij haar paard beleren zoals zij wil ..
pff zeker typisch bokt..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:13

Zo lotjj92 - even lekker het topic verpesten en vervolgens na pagina 3 weer vertrekken?
Stoer hoor! ROFL

Zijn mensen echt zo blind of ligt het aan mij? Je ziet duidelijk dat de slof er LOS aanhangt als de TS erop zit, dus dat heeft gewoon niks te maken met het 'op eigen benen lopen'. Ze heeft de slof er niet 1 keer aan met het rijden en hangt gewoon in een knoop om de hals, waar het paard geen enkele last van heeft. (blijkbaar is dat moeilijk te begrijpen en te zien voor sommige mensen).

Zeur niet meer zo door over die slof joh, de TS weet het nu wel en weet zelf wel hoe ze het moet gebruiken en doet dat ook op een goede manier Ja

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:17

mijn mening is duidelijk anders dan sommige andere Knipoog ik blijf erbij dat ik het echt niet vind kunnen. slof los of vast. het zit eraan. ik vind ook dat het paard veel te veel moet. dit is de DERDE keer hoor??!! het is geen automaat. mijn scooter laat ik direct lopen als die nieuw is. een paard niet, die moet de tijd krijgen. ik heb wel een foto van ons paard toen er na 10 keer opgezeten werd. rustig stappen. leren sturen. in ieder geval geen gas erop. misschien 3 rondjes draven. maargoed ik vind niet alleen mijn eigen methode goed. ik sta open voor bijna alles, maar dit is echt niet mijn manier. verreweg van dat zelfs!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:18

Een scooter heeft hier niks mee te maken

Laat maar zitten, met jou discusseren heeft toch geen zin, je wil toch gelijk hebben.
Maar je mag me wel uitleggen waarom het paard last heeft van de slof......Het hangt los! Je bent toch niet blind ofzo Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:33

Als een slof alleen maar los zou hebben gehangen bij het inrijden, waarom dan een slof?
Ikzelf rij mijn paard in zonder slof. Ik ben iemand die liever ''meer met minder'' doet en ook wel degelijk in de gaten houdt of mijn paard leert zijn rug goed te gebruiken. Kan ook zonder slof namelijk. Knipoog
Maar duurt misschien wat langer, het zij zo, ik heb alle tijd.

Tjongejonge, als je daar al niets meer over mag zeggen... Dat is nou typisch bokt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:53

Gezien het feit dat je nog in de scooterleeftijd zit, maakt je stellingen er niet geloofwaardiger op.
Al zou je een paard inrijden met een kerstslinger om de nek, so what? Zolang je er niet aan hangt te trekken is zelfs daar niks mis mee.
over scooters gesproken, als je een nieuwe scooter niet in laat lopen, molesteer je het blok!
Verder is het op alle foto's duidelijk te zien, dat de slof er voor spek en bonen bijhangt, ik snap echt niet dat er zo over doorgezeurd wordt.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:54

Lotjj92: Het paard moet dus echt helemaal niks en dat heb ik je al 49439 keer gezegd
Ik heb de lange zijde op de foto 3 a 4 keer op en neer gedraafd, verder wat voltes gestapt en dat was het.... ik weet niet waar jij de kennis vandaan haalt dat hij veel moet? Dat is niet af te leiden van de foto's.
Ik laat hem aan de longe van tevoren werken, zodat de spieren goed los zijn.
Als er geen slof om had gehangen (die ik nu ook niet gebruik), en het paard zo liep zoals nu was er niks aan het handje geweest... raar hoor.
Maar volgens mij kan ik dit blijven zeggen... oostindisch doof sommige mensen... Slapen

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:05

Wat een gedoe zeg over die slof.. Slapen
Ik vind het er echt alles behalve dan onvriendelijk uitzien, okee het longeren misschien een heel klein beetje maar het rijden echt totaal niet!
Veel succes nog met het veder doorrijden van deze kanjer! Haha!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:08

Waarom slof ?

thessashelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:09

Jeetje Lotjj92, waar ben jij mee bezig zeg?
Jij weet het zeker allemaal veel beter?? Pfffff doe lekker ff normaal!

Ik vind het echt een mooie fries, en je rijd hem erg netjes voor de 3de keer! Haha! Dat zal vast helemaal goed gaan komen.. Je ziet inderdaad dat je niet met slof in je handen rijd..

thessashelly

xsimone schreef:
Wat een gedoe zeg over die slof.. Slapen
Ik vind het er echt alles behalve dan onvriendelijk uitzien, okee het longeren misschien een heel klein beetje maar het rijden echt totaal niet!
Veel succes nog met het veder doorrijden van deze kanjer! Haha!

Lezen misschien???? Koe

Anoniem

Armani88 schreef:
Waarom slof ?

Nou ja zeg.... is het teveel gevraagd om het topic even door te lezen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:00

Ik vind een middel om paarden bewust te maken van de weg naar beneden (oei, diplomatiek zeg) heel nuttig bij het beleren. Jong geleerd is oud gedaan, en waarom eerst een paard een kleine bundel spieren laten gebruiken bij een spannende periode? Je bent beter bezig als je een paard gelijk uitnodigd om zijn lichaam te gebruiken! En ja, bij een jong paard is een hulpteugel dan niet ondenkbaar ofzo!

Of we moeten natuurlijk allemaal alles zielig vinden, want stel je voor dat je een jong paard een keer tegenzit of dat jij links wil en het paard rechts gaat.. Nee, dat ligt dan echt gelijk aan het paard.. Slapen

Tartaarsaus: Ziet er goed uit, friesje ziet er lekker werkwillig uit. Ze hebben vaak de neiging om snel op te kroppen, maar dit ziet er lekker 'vrij' uit Ja (Misschien is dat wel een positief resultaat van longeren met een hulpteugel Clown Brr stel je voor.. Knipoog)
Goed bezig!!

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:04

Als ik jou was zal ik die slof wat straker pakken.. Als hij een keer jumpt zit hij er in!. Wel een mooi paard met mooie beweging Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:07

amyke schreef:
Waarom die slof?Is het niet beter dat je hem leert zijn evenwicht te houden en op zijn eigen benen te lopen aan de longe?

Verder wel een hele mooie fries,veel succes nog met hem!

Als je goed kijkt zie je dat de slof loshangt en er is niets tegen om met longeren je paard met slof goed over de rug te houden ipv als een idioot met een weggedrukte rug te laten rondcrossen.

TS: ziet er fijn uit, komt wel goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:09

Ik ben het totaal met je eens, Petulan.

Ook ik vind het longeren er heerlijk uitzien, TS werkt fijn van achter naar voren, en voor een paard wat pas voor de 3e keer onder het zadel zit, ziet het er subliem uit Ja

Als iedereen de slof zo gebruikte, zou Bokt wellicht lang zo groot niet geworden zijn.... Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:10

DenisSjje schreef:
Als ik jou was zal ik die slof wat straker pakken.. Als hij een keer jumpt zit hij er in!. Wel een mooi paard met mooie beweging Haha!

Weet je wat het mooie is van zo rustig aandoen?
De bokkesprongen blijven uit, en daardoor is strakker pakken niet nodig.

Verder zou je juist door strakker te pakken het dier in de stress kunnen jagen, waardoor je bokkesprongen uitlokt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:13

lotjj92 schreef:
mijn mening is duidelijk anders dan sommige andere Knipoog ik blijf erbij dat ik het echt niet vind kunnen. slof los of vast. het zit eraan. ik vind ook dat het paard veel te veel moet. dit is de DERDE keer hoor??!! het is geen automaat. mijn scooter laat ik direct lopen als die nieuw is. een paard niet, die moet de tijd krijgen. ik heb wel een foto van ons paard toen er na 10 keer opgezeten werd. rustig stappen. leren sturen. in ieder geval geen gas erop. misschien 3 rondjes draven. maargoed ik vind niet alleen mijn eigen methode goed. ik sta open voor bijna alles, maar dit is echt niet mijn manier. verreweg van dat zelfs!!

Lot Lachen ik kan je vertellen dat de meeste paarden die ik zadelmak maak (die ik overigens ook met zo een losse slof rij Haha!, maar dat is een psychisch probleem bij mij Lachen )al bij pas 1 nageeflijk zijn....... en waarom niet? Gelijk, net zoals TS doet correct beleren, van achteren naar voren, recht, en van binnen naar buiten......... als je gewoon correct rijd, is een paard vanaf het allereerste moment van opstappen nageeflijk, omdat de ruiter het paard niet belemmert, maar helpt..... Helpt om zn balans te vinden, helpt om de ontspanning te vinden...... en vanuit die balans, ontspanning en de voorwaardse beweging ontstaat vanzelf de nageeflijkheid.......... en das een heel natuurlijk proces Lachen

"aan de teugel, is niet een kunstje wat een paard moet leren......... dat is een gevolg van correct rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:15

Ja AMEN!!!!!!!!

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:15

tartaarsaus schreef:
lotjj92 schreef:
ik heb een hoop beleringen meegemaakt. veel verhalen gehoord van mijn zusje (die heeft op een stal stage gelopen) en zelfs dar hingen ze er geen slof aan. ons paard is ook op een andere manier beleerd. maar niet vastgebonden en in een krulgetrokken. maar hij ging langzamerhand nageven. hij heeft 2 maanden ergens gestaan om de basis te leren. en wij longeerde dus ook niet aan een hoofdstel. (ook dat vind ik pas in latere status kunnen). maargoed je hebt er duidelijk verstand van zoals je zelf zegt. dus ik zou zeggen ga zo lekker door Knipoog . ik heb ook namelijk nog nooit een paard dat beleerd word direct aan de teugel zien lopen. dus mijn vermoeden is dat je wel bezig geweest bent met aan de teugel te krijgen.

zucht.... Zoals hij nu loopt loopt hij alles behalve zoals een paard zou moeten lopen die nageeft. Dit komt doordat hij zelf naar beneden kruipt als ik contact zoek met het bit. Persoonlijk is het enige wat ik wil dat hij mij gewoon laat meerijden. Voor de rest ben ik nog helemaal nergens mee bezig. En ik vind het erg jammer dat ik meteen in een hokje geplaatst wordt hier.
Ik kan het nog 10000x zeggen, maar geloof niet dat het gehoord wordt: Ik rij NIET met slof, is ook NIET mijn bedoeling, paard hoeft NIET aan de teugel.
Zoals je op de laatste foto's kunt zien durf ik al wat meer ruimte te geven, omdat hij zich goed gedroeg.

Sorry hoor, maar juist als je een paard net moet worden ingereden zitten ze nog enorm los (die ik tot nu toe in heb gereden in ieder geval) en is het makkelijk(er?) om ze aan de teugel te rijden. En daarbij, als een paard meteen goed leert hoe ze moeten lopen én het gaat gewoon goed(zoals op deze foto's ziet het er prima uit naar mijn mening, slof los onder het rijden)zie ik geen probleem in het nagevelijk rijden van een paard als ze net zadelmak zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:23

Yamcha schreef:
Ik ben het totaal met je eens, Petulan.

Verrassend Vork Haha! Dat gebeurd ons nou noóooit! Knipoog
[/offtopic]