een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fury

Re: een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:43

Ik ben het wel met Cin_penotti eens. Als jij zelf echt goed kunt rijden, geduld hebt en op een gezond paard zit heb je die slof echt niet nodig. Zit je op een paard wat perse niet ontspannen naar beneden wil (en geef hem dan ook de tijd, je kan in een uurtje rijden soms echt niet bereiken wat je graag had gewild), dan is er vaak wat aan de hand, of bij het paard, of bij jou.
Wel vind ik de slof, mits er goed mee omgegaan wordt, een redelijk hulpmiddel. Voornamelijk ook omdat je hem zelf kan controleren en bepalen hoe strak/los je hem houdt. Maar of de slof echt problemen oplost? Ik vraag het me af.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:56

Cin_penotti schreef:
als je een beetje goed kunt rijden heb je hem niet nodig denk ik

wat een onzin! en kortzichtig! Boos! een slofteugel kan een ideaal hulpmiddel zijn voor paard en ruiter mits je er goed mee om kan gaan...en goede begeleiding bij krijgt...wij hebben een 17 jarig paard wat met slof wordt gereden en er zit echt wel een goede ruiter op.en de slof staat niet de hele tijd op spanning hoor, slof wordt niet als marteltuig gebruikt..ik denk wel dat veel mensen te snel naar een slof grijpen en dan verkeerd gebruiken...daar ben ik ook op tegen...je moet niet met de slof je paard in de krul willen trekken...daar is ie niet voor bedoeld.
en idd het lost niet het probleem op, maar als je daardoor fijner rijdt en je paard ook beter en fijner te rijden is heb je beide lol in het rijden..en dat is het balngrijkste denk ik.
de fysio komt ook elke maand bij dat paard en vindt dat ie t super doet en ook goed aanvoelt door het hele lijf... Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:00

Cin_penotti schreef:
als je een beetje goed kunt rijden heb je hem niet nodig denk ik

idd. Het is niet goed als de ruiter een slof NODIG heeft. Dat zegt idd veel over de ruiter z'n rij-ervaring.
Echter als hulpmiddel gebruiken om sneller hetzelfde resultaat te krijgen is fijn voor beide!
Dat wil dus niet zeggen dat de ruiter het paard in de krul moet trekken en daardoor de spieren ineens oprekt, want dat is echt fout gebruik.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:57

Het paard wat ik rijd is nu 7 en heeft 2 jaar stil gestaan en is slecht doorgereden. Maanden hebben we onder leiding van een instructrice 2x per week priveles gehad en geprobeerd haar nagevelijker te rijden. Het lijkt of ze het niet snapt, ze drukt zich er helemaal uit. Sinds we met de slofteugel rijden snapt ze dat ze zich los kan laten, en over de rug kan gaan lopen. Ook werkt dit niet meer frustrerend voor ons allebei doordat we zo moesten vechten. Door enkel een keer die slofteugel te hebben gebruikt is het kwartje gevallen lijkt wel.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:40

Feminsky schreef:
en idd het lost niet het probleem op, maar als je daardoor fijner rijdt en je paard ook beter en fijner te rijden is heb je beide lol in het rijden..en dat is het balngrijkste denk ik.

Een slof kan wel degelijk een probleem oplossen. Ik denk dat zowel paard als ruiter ervan leren. Het paard waar ik het gebruik is een onvoorspelbaar paard. Het kan elk moment even een sprintje trekken etc etc. Ik begin nu gewoon wel te merken dat wanneer we haar er mee corrigeren, ze het minder vaak doet.

Ook zoals siko zegt. Je hoeft de slof niet constant te gebruiken, je kan er dingen mee duidelijk maken en het paard corrigeren. Een paard is slim genoeg om die dingen te onthouden, niet dan?

superwoman schreef:
idd. Het is niet goed als de ruiter een slof NODIG heeft. Dat zegt idd veel over de ruiter z'n rij-ervaring.
Echter als hulpmiddel gebruiken om sneller hetzelfde resultaat te krijgen is fijn voor beide!
Dat wil dus niet zeggen dat de ruiter het paard in de krul moet trekken en daardoor de spieren ineens oprekt, want dat is echt fout gebruik.

Precies, wanneer enkel de ruiter de slofteugel nodig heeft zou het geen goed teken zijn. Dan zal het meer over de ruiter zeggen dan over het paard.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:54

Helemaal goed geconcludeerd Igor001 Ja

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:06

ik ben voor het goed gebruiken van de slof (en andere hulpteugels) vooral bij jonge paarden zie ik vaak dat het een stuk makkelijker gaat, en als het niet nodig is wordt hij er ook meteen afgehaald!
Maar ik ben wel TEGEN mensen die een slof gebruiken, maar niet weten wat ze doen!