Mijn nieuwe aanwinst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siegje

Re: Mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:34

Hee die heb ik op Marktplaats zien staan, toen was ik al onder de indruk. Mooi! Veel plezier en succes.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:16

Aan het filmpje te zien is het paard nog niet toe aan deze druk, kijkerig nieuwschierig is tot daar aant oe. Maar ik zie daar een paard die onrust doorkijgt vanuit zijn ruiter. Als je paard zo om kan draaien/stil staan vind ik dat je daar aan meot werken, en je paard niet zo onder je uit moet laten lopen!

Nee, toen ik het eerste plaatje zag dachti k: Zo wat een pracht dier. Maar ik zie spanning en een valse knik wat voor mij al genoeg zegt. Doe rustig aan, laat het paard wennen aan alles wat er om en op hem gebeurd. Inrijden/berijden is een klap voor een paard (emotioneel) geef hem ruimte/tijd om zich hierin eigen te voelen.

Tips voor jouw:

- Lang laag. Probeer het op te bouwen v.a. de stap. Dit is geen oprichting maar gewoon weg spanning en een vaste hand. Een paard moet voorwaarts zijn, maar niet snel. Veel mensen gaan dit met elkaar verwarren. Een paard komt van achter onder zijn massa wanneer hij voorwaarts wordt gereden.
- Ik zou niet mee hebben gedaan aan het wedstrijdje. Hierin wordt er (bewust/onderbewust) toch (te) veel van het paard gevraagd! Doe lekker rustig aan met hem, bouw het goed op!

Ik vindh et een plaatje, en ik denk dat jij wel een kalme/concequente ruiter bent, maar maak geen overhaaste beslissingen en laat het paardje wennen.

Succes!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:43

Blue_Eyes schreef:
Biebz95 schreef:
mooi paard!
Maar ik schrok een beetje toen ik zag dat je na vier weken al wedstrijden reed ( o maar het is maar een onderlinge blablabla)
Eigen keuze Knipoog
Ziet er wel erg leuk uit!

12-jarige manegeruiter, sorry, maar 'blablabla'?

Dat mensen altijd zeggen dat onderline wedstrijden niet uitmaken ofzo..
En ik zeg toch eigen keuze dus ... ??

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:44

Op de film vind ik duidelijk te zien dat hij hier nog niet echt klaar voor is.. daarbij drijf je constant aan en zie ik dat als hij even niet nageefelijk loopt je toch even die flinke knik geeft om hem er door heen te rijden.. ik vind ook dat hij nog niet echt op zijn eigen benen loopt en valt nog erg naar binnen.. nee ik zou hem de tijd geven om alles goed te leren en aan te wennen.. je hebt snel iets verkloot bij een paard ik zie hem liever 1 jaar later in de sport lopen dan nu al..

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:50

Oja.. Blue_Eyes een manege kan hartstikke goed zijn om te leren rijden, en ik zie dat jij ook op een manege begonnen bent.
Intussen heb ik niet alleen op manegepony's gereden, en ookal rij ik op een manege, betekent dat dan meteen dat ik mijn mening niet mag geven?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:52

N_fotografie schreef:
Aan het filmpje te zien is het paard nog niet toe aan deze druk, kijkerig nieuwschierig is tot daar aant oe. Maar ik zie daar een paard die onrust doorkijgt vanuit zijn ruiter. Als je paard zo om kan draaien/stil staan vind ik dat je daar aan meot werken, en je paard niet zo onder je uit moet laten lopen!

Ik heb het over de lenigheid en snelheid van de pony... Die is zo vlug als water, eer je in de gaten hebt dat ie wat gaat doen, ben je al te laat Lachen

N_fotografie schreef:
Nee, toen ik het eerste plaatje zag dachti k: Zo wat een pracht dier. Maar ik zie spanning en een valse knik wat voor mij al genoeg zegt. Doe rustig aan, laat het paard wennen aan alles wat er om en op hem gebeurd. Inrijden/berijden is een klap voor een paard (emotioneel) geef hem ruimte/tijd om zich hierin eigen te voelen.

Nog maar een keer... is gewoon 'thuis' op de pensionstalling waar hij staat... HAd ze niet emegdaan was de drukte hetzelfde geweest Lachen

N_fotografie schreef:
Tips voor jouw:

- Lang laag. Probeer het op te bouwen v.a. de stap. Dit is geen oprichting maar gewoon weg spanning en een vaste hand. Een paard moet voorwaarts zijn, maar niet snel. Veel mensen gaan dit met elkaar verwarren. Een paard komt van achter onder zijn massa wanneer hij voorwaarts wordt gereden.
- Ik zou niet mee hebben gedaan aan het wedstrijdje. Hierin wordt er (bewust/onderbewust) toch (te) veel van het paard gevraagd! Doe lekker rustig aan met hem, bouw het goed op!

Ik vindh et een plaatje, en ik denk dat jij wel een kalme/concequente ruiter bent, maar maak geen overhaaste beslissingen en laat het paardje wennen.

Succes!

thanks voor de tips, doen we zeker wat mee Haha!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:05

Blue_Eyes schreef:
Voor een paardje dat je net 4 weken onder het zadel hebt... OK dan! Gaat goed!

Edit: jongens kom op, een onderling wedstrijdje.... dat is toch vooral sfeer proeven voor het beestje! Je kunt overal wel moeilijk over doen.

helemaal mee eens! voor de kleine lettertjes, het is alleen maar goed dat hij aan dat soort dingen went! super leuk paardje! Ik hoop dat je veel plz aan hem beleeft! voorderest ziet het er netjes uit let nog wel een btje op je houding maar ik kan snappen dat je daar nog niet helemaal op let met zon jong paardje!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:27

Leuk dier wees er zuinig op ! (of is hij voor de verkoop, want ik vind dat je er nu al groot zat voor bent ?!)

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:20

leuk dat filmpje vind het echt een leuk beesie..!!!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:37

Ik zie op het filmpje een paard wat bang is, wat geen steun vind bij de ruiter en wat gedeeltelijk zelfs de staart inknijpt. Daarnaast drijft de ruiter vrijwel constant en zie ik haar een paar keer flink schoppen. Het is een prachtige pony maar ik vind niet dat dit het dier ten goede komt.

Succes ermee, geniet ervan en probeer goed te kijken naar wat het dier aangeeft.

(Alane, in je laatste post schrijf je enerzijds dat het niets verschilt van een training en anderzijds dat de pony toch zwaar onder de indruk was van alles en de ruiter ook gespannen. Daarmee spreek je jezelf toch wat tegen, want het is wel degelijk heel anders)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:47

Jammer, ik zag net als andere bij de eerst een prachtig mooi dier waar een hoop uit te halen valt. Maar nu ik het verhaal gelezen heb, de foto´s en het filmpje bekeken heb vind ik het een sneu dier. Psygisch is dat dier nog helemaal niet aan het wedstrijdelement toe. Tevens vind ik je dochter er hard in de hand en met het been in het filmpje. Gun het dier wat tijd om dingen te verwerken.

Ik heb ook een 3 jarige nu een week of 3 onder het zadel, is ook leergierig maar toch heb ik alleen nog maar gestapt en 3 rondjes draf gedaan. Zo´n dier moet op zijn eigen benen leren lopen, dan heb je er in de toekomst veel meer aan dan dat je nu dingen gaat overhaasten.

Maar goed toch veel plezier met het paardje, ik heb toch niet het idee dat je het nu rustiger aan gaat doen. Of wel soms..

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:10

mooi paardje!

is goed voor de oefening ja een onderlinge.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:24

Prachtig beest, daar mag je echt trots zijn!
Maar ook ik zie vooral heel veel spanning in het filmpje. Vooral de stap.....paard stapt niet eens in de buurt van de afdruk van zijn voorhoef met zijn achterhoef, en je geeft ook geen mm mee met je handen. Je handen moeten stil zijn ten opzichte van de paardenmond, niet stil op hun plek. Geef hem de ruimte om te stappen, hij kan het waarschijnlijk een stuk beter dan hij hier laat zien.
Daarnaast ook idd je drijven, maar dat is al genoeg gezegd.
Geef je paard de tijd om te leren ontspannen en de hand op te zoeken, in plaats van andersom.

amigo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:56

Wat een super mooie pony Bloos
Ik heb hem ook zien staan op ysselvliedt en was gelijk weg van hem.
Ik vind alleen dat het allemaal wat te snel gaat in vier weken al een B proef lopen ik zou wat rustiger aan doen, ookal was het maar een onderlinge wedstrijd.
Ook vind ik dat de ruiter erg onvriendelijk is met haar handen, als de pony zijn hoofd omhoog doet wordt hij gelijk weer naar benen getrokken. En zoals je ziet in het flimpje valt hij een paar keer uit de galop maar de laaste keer lijkt de ruiter het zat ze zijn en geeft ze hem een flinke schop waarvan de pony erg schrikt/bang wordt dit zou mischien ook wat rustiger opgelost kunnen worden. ( je zag in het filmpje dat de pony vooruit schoot en zijn staart tegen z´n kond legde) dit gebeurde ook een paar keer toen de pony iets eng/spannend vond en de ruiter hem dus met een flinke schop erlangs kreeg. Verder zou de pony wat langer en lager mogen lopen.
Wel vind ik het een geweldige pony, en jullie worden vast een top combinatie die het ver gaat schoppen in de sport.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:03

Biebz95 schreef:
Oja.. Blue_Eyes een manege kan hartstikke goed zijn om te leren rijden, en ik zie dat jij ook op een manege begonnen bent.
Intussen heb ik niet alleen op manegepony's gereden, en ookal rij ik op een manege, betekent dat dan meteen dat ik mijn mening niet mag geven?

Je mag gerust je mening geven, maar ik vind wel dat dat op een iets meer respectvolle manier mag, in plaats van meteen van 'blablabla' gaan roepen. Je komt net om de hoek kijken, zeg. Je doet net of je de wijsheid in pacht hebt. En daarom roep ik '12-jarige manegeruiter' - maneges zijn prima, maar je leert er niet meteen genoeg om op je 12e al precies te weten hoe het zit met wedstrijden en wat het beste is voor welk paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:05

Ilsemarie schreef:
Ik zie op het filmpje een paard wat bang is, wat geen steun vind bij de ruiter en wat gedeeltelijk zelfs de staart inknijpt.

Dat viel mij ook op Ilsemarie.De TS en haar moeder kunnen wel erg luchtig doen over dit proefje, maar de pony denkt daar duidelijk anders over en was hier zeker nog niet aan toe.
Laat zo'n jong dier liever eerst vertrouwen krijgen voordat je hem aan vreemde situaties wilt laat wennen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:10

ik denk niet dat veel mensen er last van hebben dat je meteen start, vanwege de drukte of whatsoever.
meer dat je een proefje rijdt, en nog niks bevestigd is, en alles gelijk snel achter elkaar moet, en korte wendingen etc.
ik denk dat daar veel mensen tegenaanbotsen, vooral met een dier dat net onder het zadel is. nou ja net...3 wk nog maar.

het verstandigste uberhaubt met dieren verder rijden / doorrijden. veel rechte stukken rijden e.d. bevestigenen. Lachen
en het dier was er idd zeker nog niet aan toe. vooral om dat hij nog nergens in bevestigd is.
en dat is de realiteit

paardensport is geduld heel veel geduld en dan nog meer geduld

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:20

Ik heb medelijden met de pony als ik naar het filmpje kijk. Bloos
Beest vind het eng en snapt veel dingen volgens mij nog niet. Komt ie van de hoefslag wordt ie van voren teruggetrokken. In galop gejaagd enz. Nee, not my cup of tea.
Ik zou dan ook m'n staart tussen m'n billen knijpen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:29

Jeetje wat kunnen jullei met zn allen zeuren zeg!

TS: Jullie zijn een geweldige combi, zo te horen hebben jullie prima begeleiding en het komt vast helemaal goed met jullie kan niet anders aangezien jullie na een paar weken al zo lekker op weg zijn.

Te snel de onderlingen wedstrijd? Paard ziet er gestrest uit? Kom op zeg.

Mijn pony was bijna 2 jaar onder het zadel voor zijn eerste onderlingen en die was heel wat gekker in de ring en een heel stuk enger was alles. Kom op zeg waar gaat het over.

TS: Heel veel succes, zijn goede tips gegeven en kan neit wachten op het volgende HAW topic van jullie, leuk om naar te kijken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:32

* pakt een zak chips, leunt achterover en vindt dit intressanter dan een gemiddelde spannende aflevering van GTST.
kijken waar hier de climax komt en dan de eind aftiteling*

bokt is zooooooo grappig soms Clown
Laatst bijgewerkt door Lowara op 29-03-08 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:32

hey prachtig paardje heb je hoor!!
echt straalt wat moois uit!
ik zie op de fot's dat je op het slangenbeek bent daar haha(mijne heeft dr gestaan)
sta je daar of was je dr voor een wedstrijd?
edit:heb het al gezien op het filmpje was idd voor een wedstrijd.
wat ik over het filmpjeaan tips wil geven:gun je paard wat meer rust laat het even kijken speel wat met de stem,stel hen gerust!wat ik zie is dat het allemaal te gehaast is,zo komen de gangen niet goed uit.probeer er wat meer rust in te brengen.probeer veel overgangen etc te rijden.
rustig opbouwen ook!
komt helemaal goed met jullie!aan het paardje zal het niet liggen die heeft de capiciteiten geloof ik wel!
vind sommige reacties erg overdreven,nee gestrest is het dier niet,gehaast gereden is het wel,maar houd er aub ook rekening mee dat het ook allemaal heel spannend is he zo'n wedstrijd!
succes t.s!!ben benieuwd naar een volgend topic!
groetjes

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:48

Waarom rijd je nu al een wedstrijd? Ik zie het verschil niet tussen een onderlinge wedstrijd en een officiele. De druk is hetzelfde want je wilt toch winnen maar moet dat ten koste gaan van je paardje? Oke het is een mooi beestje om te zien maar nu al een wedstrijd? Geef hem de rust om te wennen aan zijn ruiter en oefeningen(weet niet hoe ik het moet zeggen). Naar mijn idee mag je groene paarden toch niet zo zwaar rijden? Want dan kan je toch blessures krijgen die soms fout aflopen? Maar wel leuke combi

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:49

Heel mooi dier heb je!
Veel plezier en succes ermee!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:54

purny schreef:
Waarom rijd je nu al een wedstrijd? Ik zie het verschil niet tussen een onderlinge wedstrijd en een officiele. De druk is hetzelfde want je wilt toch winnen maar moet dat ten koste gaan van je paardje? Oke het is een mooi beestje om te zien maar nu al een wedstrijd? Geef hem de rust om te wennen aan zijn ruiter en oefeningen(weet niet hoe ik het moet zeggen). Naar mijn idee mag je groene paarden toch niet zo zwaar rijden? Want dan kan je toch blessures krijgen die soms fout aflopen? Maar wel leuke combi

wat maakt het uit???
ze kan ook gewoon voor spek en bonen meedoen om alleen het dier wat ervaring te laten krijgen.
kan geen kwaad imo.
niet iedereen hoeft altijd te winnen he!!sommigen hebben wel die mentaliteit(ik zelf ook dus)maar de ander bekijkt het vanuit een ander opzicht..
ik vind daarom ook dat je niet kunt oordelen over de t.s daar kennen we haar en dr paard niet(goed genoeg) voor.. Knipoog

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:21

WAUW! echt een super mooi dier zeg!
Ik vind het juist goed dat je al wedstrijdjes rijd, hij kan er alleen maar van leren.