Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:58

Adil18 schreef:
Alicia2u schreef:
Mijn paard wil ook nog wel eens schrikken, wegspringen of verstijven in de bak zowel als buiten. De eerste twee keren mag hij even kijken. Dan blijven we net zolang staan tot ik hem voel ontspannen. Daarna rijden we gewoon verder en is er normaal niets aan de hand.
Soms, als we iets moeilijks of nieuws aan het doen zijn, wil hij nog wel eens proberen, omdat dat makkelijker is dan de oefening die ik vraag. Ik begrens hem wat meer (hij loopt doorgaans op de binnenschouder weg, dus dan doe ik mn binnenhand wat hoger) en dan is het klaar. Ik laat sowiesow na iets moeilijks altijd even de spanning afvloeien.
Ik geloof niet dat hij expres schrikt, maar gewoon wat meer adrenaline heeft als we met moeilijkere dingen bezig zijn. Ik ben allang blij dat hij niet meer wegrent maar verstijft en snorkt :p

En dat laatste heb je aan jezelf te danken, omdat je hem de kans geeft het object te bestuderen en daarmee eigenlijk de boodschap overbrengt "Kijk maar, dat is niet eng, het doet je niks". Je hebt hem blijkbaar al zoveel vertrouwen gegeven dat hij bij jou blijft. Het vergt een stukje geduld en oefening, maar dan heb je ook wat Lachen

Dankje Lachen Ik heb er wel vertrouwen in dat ooit op een dag hij helemaal niet meer schrikken gaat op de bekende stukken. Het is ook al niet meer zo dat hij met een ruk stilstaat, maar al langzaam afremd voor iets 'engs' en vaak kan ik hem er in één keer langs rijden zonder te stoppen (heb het over buitenritten) en zonder dat hij daarna wegsprint.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:07

Adil18 schreef:
pharagirlke schreef:
En ik vind het vreemd dat de TS hier maar niet begrepen schijnt te worden...Want volgens mij is dat soort acties precies wat ze bedoelt met "expres" schrikken.

Misschien moet de TS har vraag dan anders formuleren? Bijv. "Wat doen jullie als je paard expres wegrent of wegspringt?"

Zij brengt namelijk wegrennen en wegspringen met "expres schrikken" in verband, terwijl veel mensen dus beweren dat iets als expres schrikken niet bestaat. Het is dus niet zo dat de TS niet begrepen wordt, als ze een ander antwoord wil moet ze de vraag anders gaan formuleren Lachen

misschien moeten mensen leren tussen de regeltjes te lezen en een ts die het een beetje fout brengt toch proberen te begrijpen? Het niet willen luisteren en niet de moeite doen om te zoeken naar wat iemand bedoelt is wat zoveel problemen mee brengt in onze maatschappij Ach gut

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:14

Sorry hoor... maar best veel mensen hebben gewoon antwoord gegeven!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:43

pharagirlke schreef:
misschien moeten mensen leren tussen de regeltjes te lezen en een ts die het een beetje fout brengt toch proberen te begrijpen? Het niet willen luisteren en niet de moeite doen om te zoeken naar wat iemand bedoelt is wat zoveel problemen mee brengt in onze maatschappij Ach gut

Ik snap dit niet. Volgens mij weet de TS heel goed wat ze bedoeld, want zij DENKT namelijk dat het gaat om schrikken met opzet. Er zijn mensen die dan zeggen dat ze niet geloven in schrikken met opzet. Als de TS van deze stelling overtuigd raakt, DAN pas kan zijn gaan redeneren in de trand van "Als dit geen schrikken is, wat is het dan? Waarom onstaat het? wat kan ik er aan doen?" en misschien zelfs "Kan ik mijn vraag herformuleren en advies vragen op Bokt"

Maar dit hoeft niet, want er zijn ook mensen die wel denken dat paarden met opzet schrikken. Misschien geloofd de TS hen en voelt ze zich gesteund, gelukkig nog meer mensen die ook denken dat dit kan (ik vraag me alleen af hoe hun een dergelijk probleem als "expres schrikken" willen oplossen, want er op los rammen is zeker niet de juiste manier... Clown )

En zoals OoappeloO zegt, er zijn gewoon hele normale reacies gegeven. Als jij haar vraag zo interpreteerd (en je bent de eerste die met die visie komt, dus wel apart dat daar met geen woord over gerept is voorheen...) kun je haar ook op die manier een antwoord geven (sterker nog, niks mis mee). Je moet hierbij echter de mensen met een andere manier van interpreteren ook respecteren en zeker het advies wat daaruit voortkomt. Zeggen dat wij dan met z'n allen niet luisteren of niet tussen de regels doorlezen schiet vaak in het verkeerde keelgat, wij HOEVEN het namelijk niet vanuit jouw perspectief zien.

Ik denk wel dat de TS dacht (of denkt) dat een paard daadwerkelijk met opzet schrikt en vanuit die interpretatie heb ik haar mijn mening/advies gegeven (en met mij vele anderen).

Altijd gelijk willen hebben veroorzaakt ook de nodige probelemen in deze maatschappij, zeker als dit gepaard gaat met het opdringen van een theorie, handeling, redeneringswijze etc. waar een persoon zich niet in kan vinden. Knipoog

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:47

ik Straf hem daar niet echt op
want net zoals mensen die kunnen ook schrikken van dingen.
en dat hebben paarden ook dus ik Straf ze er niet op..

Lara_Silver

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:10

Gipsylover schreef:
horseyfries schreef:
JIJ vond dat er niets was, het paard dacht daar blijkbaar anders over.... Knipoog Dat wil nog niet zeggen dat hij expres schrikt, alleen dat jij niet begrijpt waarom hij schrikt.

Maar het probleem was dat er totáál niks veranders was. Helemaal niks, ze zette hem in een zware oefening en opeens ging hij zo doen.,

Wist je dat een paardenoog zowel als het zicht van een paard enorm verschilt van een mens? Daarbij hebben wij een hoge mate aan relativeringskunst. Je paard kan iets gezien hebben wat jij geeneens meer opmerkt omdat je het gewend bent. Takken, omheiningen, alles kan er in de ogen van een paard opeens raar en angstaanjagend uitzien. Heb je de oefening overigens in andere hoeken van de bak geprobeerd? Lukte hij daar wel, wil dit zeggen dat je paard echt schrok, lukte dit niet wil dit zeggen dat hij je probeerde te vertellen dat hij: geen zin had in de oefening, lichamelijke problemen had/heeft (een beetje last van spierpijn, een beetje stijfheid; wellicht door voorgaande trainingen), jou niet begreep op dat moment, etc, etc..

Mischien moet je eerst naar de situatie, je eigen rijden, en dan pas naar je paard kijken. Want die zien de wereld heel anders dan jij, en jij kan immers niet voelen wat je paard voelt.
Een paard schrikt nooit express.

Mocht hij de oefening willen ontlopen, ga hem dan niet stressen en pushen. Introduceer de oefening kalm en let zeer goed op je eigen lichaam. Geef zuivere hulpen en zodra je tegenwerking merkt, schakel een tandje terug. Maak de oefening fijn voor hem, als hij hem goed doet beloon hem dan op een fijne manier. (vb. het kloppen op een paardenhals is imo zo goed als het tegenovergestelde van een beloning...) Doe dan meteen iets wat hij (/zij) leuk vind; galopperen, even stappen, een aai..

Je zult zien, het resultaat gaat er zijn. Paarden 'etteren' nooit opzettelijk, ze kunnen zich niet goed voelen bij een oefening, of begrijpen hem even niet meer. Het is jou taak dit samen met je paard op te lossen. Straffen is nooit een oplossing.

LauraaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:08

Als ik mijn paard oppak voor zwaarder werk, begint ze ook alle een beetje eng te vinden. Ik negeer het gewoon en stel hem extra naar binnen. Wanneer ik met lange teugel erlangs rij, loopt ze er zonder te schrikken langs.

Mijn paard is zowiezo een druktemakertje, dus daar zal het ook aan liggen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:07

Paarden schrikken niet expres, ook al vinden wij het niet eng een paard kan het wel erg eng vinden. Ze hebben trouwens ook een zichtveld van 360 graden dus ze zien ook veel meer dan wij mensen.
Ik heb trouwens een merrie waarvan je ook denkt dat ze "spoken" ziet en "expres" schrikt, dit is idd wel vermoeiend zo nu en dan. Ik doe altijd maar alsof mijn neus bloed, als je bij haar boos word of gaat prutsen om haar ergens langs te krijgen word het alleen maar erger. Maar dat is per paard verschillend. Ik praat trouwens wel veel met haar, ik merk dat ze daar toch wat gerustgesteld van raakt.