Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
niks van het commentaar aantrekken
Paintlinger schreef:Ik wens in ieder geval veel succes met bitloos rijden.
Ik vind het top dat er zoveel mensen overstappen....!
knabbelgirl schreef:ik vind het er lekker ontspannen uitzien hoorniks van het commentaar aantrekken
als het boy en jou bevalt
Rana schreef:probeer m bv met longeren d.m.v goed bij te zetten hem te leren om over zijn rug te lopenwat niet is kan komen maar heb er geduld voor en geef niet te makkelijk toe, zet hem lang en laag bij en bouw gelijkmatig de duur en intensiviteit op. dit paardje moet gewoonweg leren om zijn rug te gebruiken en als het je niet erop lukt pak hem dan aan de longe bij
hou moed en blijf doorgaan.
Kan je zien of dat er iets mee te maken heeft!

Lauss schreef:Heb je ook nog tips? Want hier heb ik in principe vrij weinig aan!

magda_90 schreef:Rana schreef:probeer m bv met longeren d.m.v goed bij te zetten hem te leren om over zijn rug te lopenwat niet is kan komen maar heb er geduld voor en geef niet te makkelijk toe, zet hem lang en laag bij en bouw gelijkmatig de duur en intensiviteit op. dit paardje moet gewoonweg leren om zijn rug te gebruiken en als het je niet erop lukt pak hem dan aan de longe bij
hou moed en blijf doorgaan.
Wordt er weer naar hulpmiddels gegrepen. Dit was voor het paard de eerste keer bitloos, ik vind dat dat best wel een gezonde spanning bij mag horen, mits dit maar verminderd als je er vaker mee gaat rijden. Daarnaast heb ik diverse topics voorbij zien komen van hun en zie ik zeker verbetering.
hoe wil jij anders je paard aan de longe over zijn rug laten lopen zonder dat hij deze wegdrukt wordt zoals op getoonde foto's? goed bijzetten bedoel ik persoonlijk het tegenovergestelde als de paint it black bijzet mocht je daar van op de hoogte zijn... Vertel mij maar wat volgens jou een goede manier is om je paard AAN DE LONGE sterker te maken van achter en hem OVER zijn rug te laten lopen.
en dan zoals jij aangeeft ZONDER een hulpmiddel..........
Helemaal kuikentjevriendelijk!
Mijn mening is dat je beter weer terug kunt stappen naar het bit, en daar zó met je handen moet zijn! Denk dat je dan meer bereikt dan met bitloos gaan rijden. De manier waarop je hem nu rijd maakt hem alles behalve losser. Ik weet niet of je nog les hebt van Lizet/Liset, (wat was het?
) maar je hebt duidelijk onbewust wel gemerkt dat haar manier niet zo geschikt is voor Boy, anders was je niet overgestapt op bitloos en zo'n los teugeltje, dit ziet er echt al 80 keer beter uit dan je les die ik toen heb gezien!
Ik blijf erbij dat Boy prima nagevelijk en opgericht moet zijn te rijden met bit, maar op een ontzettend zachte en meegaande hand, en natuurlijk met veel werk, geduld en goede begeleiding die weet waar ie mee bezig is! Als je het mij vraagt, hang je bitje er lekker weer in voor het loswerken en dressuren en houd je CRB/bitloze hoofdstel voor lekker buiten kachelen
Die laatste foto's zijn wel echt geweldig!
Wat een heerlijk beest is het toch

Mindfields schreef:Klinkt nu superarrogant dat weet ik, maar ik weet zeker dat ik je zou kunnen helpen hem in ontspanning met neusje over de grond te laten lopen, binnen een half uur. Zonder dwang en geweld overigens.
Mariek1983 schreef:Mindfields schreef:Klinkt nu superarrogant dat weet ik, maar ik weet zeker dat ik je zou kunnen helpen hem in ontspanning met neusje over de grond te laten lopen, binnen een half uur. Zonder dwang en geweld overigens.
Ik weet het ook zeker dat Mindfields je kan helpen, aangezien ze dat bij mijn paardje ook heeft kunnen doen. En die was minstens net zo stijf als die van jou, en al heeeeel wat jaartjes ouder ook!
Grappig dat ik je nou net hier ook weer tegenkom mindfields![]()
![]()
Superrrr, enne ik spreek je snel ---> Back on topic
Rana schreef:magda_90 schreef:Wordt er weer naar hulpmiddels gegrepen. Dit was voor het paard de eerste keer bitloos, ik vind dat dat best wel een gezonde spanning bij mag horen, mits dit maar verminderd als je er vaker mee gaat rijden. Daarnaast heb ik diverse topics voorbij zien komen van hun en zie ik zeker verbetering.
lieve magda....hoe wil jij anders je paard aan de longe over zijn rug laten lopen zonder dat hij deze wegdrukt wordt zoals op getoonde foto's? goed bijzetten bedoel ik persoonlijk het tegenovergestelde als de paint it black bijzet mocht je daar van op de hoogte zijn... Vertel mij maar wat volgens jou een goede manier is om je paard AAN DE LONGE sterker te maken van achter en hem OVER zijn rug te laten lopen.
en dan zoals jij aangeeft ZONDER een hulpmiddel..........
Esperanza schreef:Paintlinger schreef:Ik wens in ieder geval veel succes met bitloos rijden.
Ik vind het top dat er zoveel mensen overstappen....!knabbelgirl schreef:ik vind het er lekker ontspannen uitzien hoorniks van het commentaar aantrekken
als het boy en jou bevalt
Ik vind dit van die rare opmerkingen![]()
Het is vast erg leuk dat mensen overstappen op bitloos, maar wat is er leuk aan als het spanning voor het paard oplevert?
En Kanbbelgirl nee, het ziet er niet ontspannen uit. Natuurlijk moet ze door gaan als het haar bevalt, ze zal de overstap niet voor niets gemaakt hebben.
Maar je moet wel overstappen om de juiste redenen. En dan moet je alsnog goed gaan leren rijden ermee. Niet al je spanningsproblemen en aanleuningsproblemen verdwijnen als je je bit in de kast laat hangen. Dat is onzin! En dat is geen commentaar op het feit dat ze bitloos gaat. Daar is niets mis mee, maar je moet wel blijven rijden, Over de rug en een aanleuning met als doel balansverbetering en het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand. Anders ben je nog net zo ver van huis,.... en misschien nog wel een stukje verder.
ik heb ook naar de bit foto's in je profiel gekeken en ik vind ze, om eerlijk te zijn, beter als de bitloze foto's die je nu hebt geplaatst. En ik denk niet dat je alles kunt schuiven op een spierpijntje van het springen. Als je hem namleijk de dag er na lekker los rijd dan moeten de spiertjes daar weer lekker van loskomen, zonder het creeren van de extra spanning die je nu op de foto's ziet.
Ik vind dat als het haar bevalt dat ze door moet gaan. Zij kent haar pony het beste
Ook hiermee moet je leren rijden, en als boy hier prettiger op reageert dan op een bitje, waarom niet. Ook vind ik boy zo ruimer lopen dan op de foto's in haar profiel, maar dat hoeft niet meteen van het bit(loos) te komen
maar ik snap niet zo goed dat er zo een discussie moet komen over bitloos rijden, zij wil het basta.
ik zat er zelf heel gespannen op toen ik voor t eerst bitloos ging, en daardoor werd mijn pony ook gespannen. Ik denk dat dit ook wel een beetje meespeelt bij Laura. Mindfields schreef:Klinkt nu superarrogant dat weet ik, maar ik weet zeker dat ik je zou kunnen helpen hem in ontspanning met neusje over de grond te laten lopen, binnen een half uur. Zonder dwang en geweld overigens.
Ik rijd mijn pony ook bitloos tenminste ben bezig met de overstap en in het begin was hij inderdaad ook veel gespannender. Mischien om dat ik wat gespannen was etc..