Rijden op Voltaire op me stage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Rijden op Voltaire op me stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:12

_Linn_ schreef:
Adil18 schreef:

En waarom dan wel?

Nou als ik ooit weer eens een paard moet rijden met slof (als dat nodig zou zijn) dan wil ik het graag wel goed doen!

En dan vraag ik me altijd weer af welke beweegredenen er zijn om een slof te gebruiken, ik heb nog nooit paarden gereden waar ik er zelf maar toe heb geneigd...En ik heb ook wel een paar best goede sportpaarden gereden...

En: van wie wil je het leren? Als er nu al niemand bij je staat...bovendien, weet je wel hoe weinig mensen in staat zijn cerrect met een slof te rijden ?(en nee, ik behoor niet tot die catogorie Clown )

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:13

daniella74 schreef:
Elan schreef:
Normaal gesproken zou het genoeg zijn als je theoretisch weet hoe de slof wel envooral niet gebruikt moet worden.
Meerdere mensen hebben aangegeven dat het op springstallen vaker gebruikt wordt, lijkt het me toch verstandig om het te leren, zodat je niet vaker fout deze teugel gebruikt.

En daarom moet zij iets leren waar ze nog helemaal niet aan toe is? Op die stallen springen ze ook hoger dan 1.40m, dat laat je haar toch ook niet zomaar doen of even snel leren omdat het daar gedaan wordt? Er wordt op springstallen wel vaker dingen gedaan waarvan je je afvraagt of je er aan mee moet doen Lips are sealed.

Ik denk dat er wel degelijk toezicht is geweest maar dat Linn nog erg gewend is aan een lesgever in de bak terwijl op deze stal zoals bij de meeste stallen een stalruiter ook in die bak rijdt en op- en aanmerkingen geeft bij tijd en wijlen.

Jah, dat is bij ons ook zo! Soms is een andere ruiter ook aan het rijden, maar soms ook niet. En als ze zien dat het niet helemaal lekker gaat, dan zeggen ze er wat van.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:13

Ik ben ook stagebegleider van een aantal stagaires en ik weet zoe sommige zijn. Je vraagt of ze kunnen rijden en op welk niveau. Vaak kunnen ze allemaal m of z rijden. Achteraf zou je ze nog niet op een b paard durven zetten. Sorry je weet niet welke informatie de stagebegleider heeft gehad en of het allemaal wel eerlijk is gegaan.
Ik denk namelijk dat als jij inderdaad had gezegd dat je niet goed kon rijden ze je echt niet op een internationaal paard gezet hadden hoor

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:14

Silence schreef:
Citaat:
Als ik Egbert was geweest had je nu per direct een ander stage adres kunnen zoeken

Ik denk dat hij dan niet de enige zou zijn.
Als je zo met andermans paarden omspringt op internet, geef ik ze groot gelijk als je ze per direct van je stage schoppen.

Jazeker, en dan dit meisje zo door laten rijden?
Ik zou juist uitleg gegeven hebben.
Zoals de bokkers hier nu doen. Ja

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:15

En daarbij denk ik dat Linn te jong en al helemaal niet in de 'macht' is om te vertellen dat ze absoluut geen slof wilt gebruiken. In deze brachce wordt er dan heel vertederd naar dit penny-meisje-stagiaretje gelachen. Daniella, ik denk dat je geen realistisch beeld hebt van de situatie, Klinkt super zoals je het zegt, geef je eigenlijk groot gelijk. Zou ook heel goed kunnen dat Linn er nog niet aan toe is.

Ze loopt er wel nu stage, en bij een voldoende beoordeling werkt ze binnenkort ook in deze branche. Leer maar zwemmen in het diepe...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:16

Adil18 schreef:
_Linn_ schreef:
En ik moet toch ook ooit leren om met slof te rijden

En waarom dan wel?

Dat zou ik ook weleens willen weten ja.
Ik heb nog nooit in mijn 14 jaar ervaring in de paarden een slof gebruikt puur omdat het ondingen zijn en ik gewoon nooit zo'n ding zal gebruiken.
Ik heb nu een paard waar ik Z2 mee ga starten en met mijn merrie L1 ga starten en die hebben nog nooit een slof gezien en dat gaan ze ook nooit zien.
Dus je ken maar beter niet weten hoe je ermee moet rijden.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:17

Ja dat weet ik wel..
Maar ik zeg het gewoon nog een keer Tong uitsteken

mag dat f duidelijk zijn.. dat dit mijn mening is, ook al is die al vaker gegeven..
Mag ik tog wel zo vrij zijn om mijn eigen mening ook even hier in te mengen en aan te geven dat ik vind dat dit echt niet kan.
Daarbij ben ik heel erg voor opbouwend kritiek, maar eerlijk gezegt schrok ik hier een beetje van dat ik dat even niet kon.

Daarbij snap ik niet zo goed dat ts deze fotos plaatst. Buiten het verhaal om of het wel of niet mag en overlegd is met stage.

Als je een beetje kunt rijden en kijk hebt op paarden (in de paarden verder wil, neem ik aan omdat ze hier stage loopt) dat dit niet echt een beeld is om nou trots op te zijn.

Ik wil daarom ook een tipje voorleggen bij dezen. Misschien moet je wat fotos meenemen naar stage deze aan je begeleider laten zien en vragen hoe je dit kunt verbetren en of hij of iemand anders jou daar misschien mee kunt helpen.

Dat vergt lef en motivatie om jezelf te verbeteren. Op stal zullen ze er blij mee zijn dat ze een ruiter hebben die inziet dat dit niet goed is, die dit heeft besproken en daarmee initiatief toont naar de stage omdat ze hierin wil verbeteren..
Ik denk zelf dat je daarmee een grote stap in de goede richting maakt!

ps. ben het tevens helemaal eens met katiavl

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:18

_Linn_ schreef:
Er werd me gezegd toen ik voor het eerst op Voltaire ging rijden dat ik hem met slof moest rijden, en ik gehoorzaam gewoon en heb hem al die tijd met slof gereden

Als ze weer zoiets zeggen dan is het goed daaraan te gehoorzamen maar vraag dan wel hoe je die het beste kan gebruiken als je dat zelf nog niet goed weet Lachen Daaraan te gehoorzamen is goed, zij hebben tenslotte te zeggen wat je moet doen. Maar als je iets niet weet moet je gewoone ven vragen, ze horen je dat dan namelijk ook goed uit te leggen en je daar de eerste keer misschien wat bij te helpen Lachen

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:19

chertunzi schreef:
Ik ben ook stagebegleider van een aantal stagaires en ik weet zoe sommige zijn. Je vraagt of ze kunnen rijden en op welk niveau. Vaak kunnen ze allemaal m of z rijden. Achteraf zou je ze nog niet op een b paard durven zetten. Sorry je weet niet welke informatie de stagebegleider heeft gehad en of het allemaal wel eerlijk is gegaan.
Ik denk namelijk dat als jij inderdaad had gezegd dat je niet goed kon rijden ze je echt niet op een internationaal paard gezet hadden hoor

Ik rijd al 9 jaar, dus 'niet goed kunnen rijden' vind ik een te groot woord.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:19

Ook ik ben het er mee eens dat het slofgebruik op deze foto's dramatisch is...
Maar ipv TS zo aan te vallen, kun je je ook afvragen wat zij voor begeleiding op deze stage krijgt als hier niks over gezegd wordt. Zegt voor mij ook wel wat over die stal (die ik verder niet ken!).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:21

Ik ben absoluut niet tegen de slof.
Maar ik vind dit slof gebruik echt te ver gaan.
Je trekt dit paard met de slof helemaal in de krul, waardoor die ontzettend gespannen is.
Ik kan me niet voorstellen, dat dit paard lekker los in het lijf is. Scheve mond
Nee, ik vind dit geen fijn beeld geven.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 09-03-08 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:21

_Linn_ schreef:
chertunzi schreef:

Sorry, ik vind het er gewoon niet goed uit zien. Naast de slof dan he daar zijn we het allemaal nou wel overeens dat dat niet kan. Als je al 9 jaar rijd zou ik toch eens vragen gaan stellen bij de instructie. In ieder geval, als je beroepsruiter wilt worden zou ik toch maar even je school afmaken en misschien toch een andere opleiding gaan doen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:22

_Linn_ schreef:
chertunzi schreef:

'al' 9 jaar.
Ja, iedereen kan 9 jaar op een manege paard hobbelen, maar daar kom je geen steek verder mee.
Het gaat om de ervaringen, en je 'paarden kunde', dat heb je nu gewoon nog niet voldoende om op zo'n paard te rijden.

Verder houd ik me er helemaal buiten.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:23

Ik voeg niets meer toe aan eerdere opmerkingen, volgens mij is alles al gezegd.

Ik vind het wel een leuk paard om te zien (toch nog wat positiefs)....

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:24

Sorry, ik vind het er gewoon niet goed uit zien. Naast de slof dan he daar zijn we het allemaal nou wel overeens dat dat niet kan. Als je al 9 jaar rijd zou ik toch eens vragen gaan stellen bij de instructie. In ieder geval, als je beroepsruiter wilt worden zou ik toch maar even je school afmaken en misschien toch een andere opleiding gaan doen.[/quote]

Ik ga absoluut geen andere opleiding doen. Dit is wat ik wil, klaar. Ik had moeten vragen in het begin hoe je een slof moet gebruiken, maar ik denk dat ik dat in me enthousiasme niet heb gedaan.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:24

Sorry, ik vind het er gewoon niet goed uit zien. Naast de slof dan he daar zijn we het allemaal nou wel overeens dat dat niet kan. Als je al 9 jaar rijd zou ik toch eens vragen gaan stellen bij de instructie. In ieder geval, als je beroepsruiter wilt worden zou ik toch maar even je school afmaken en misschien toch een andere opleiding gaan doen.[/quote]

Ik ga absoluut geen andere opleiding doen. Dit is wat ik wil, klaar. Ik had moeten vragen in het begin hoe je een slof moet gebruiken, maar ik denk dat ik dat in me enthousiasme niet heb gedaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:24

Ik heb alleen je fotos bekeken en het enige wat ik kan zeggen dat als een slof op deze manier gebruikt word hij verboden zou moeten worden!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:25

Ik heb ook een paar keer met een slof gereden, de eerste keer dacht ik ook dat het ervoor was om je paard nageeflijk te rijden.. maar dat is het helemaal niet!! Ik werd gelijk van mijn (eigen) paard getrokken, en helemaal terecht!!

Een slof is (imo) om je paard lang en laag te laten lopen.
Als je paard elke keer zijn hoofd omhoog doet, kan dit je een handje helpen.

Maar ik weet zeker dat het geen hulpmiddel is om je paard in de krul te trekken!! Je paard leert er voorwaarts-neerwaarts van lopen. (volgens mij)
Dan kan hij/zij zijn hoofd neit elke keer omhoog gooien, of voor buiten als hij ervandoor gaat (ook hoofd omhoog gooien).. Ik heb er 4 keer mee gereden, en eigenlijk de eerste keer m'n paard compleet verkeerd gereden!!
Hij zette z'n nek heel erg vast, en drukte zijn weg verschrikkelijk weg.
Zoiezo gebruik ik het nu niet meer want rij western.. Pling

Verbeter me als ik het helemaal fout zeg.. Clown

Groetjes

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:25

_Linn_ schreef:
Sorry, ik vind het er gewoon niet goed uit zien. Naast de slof dan he daar zijn we het allemaal nou wel overeens dat dat niet kan. Als je al 9 jaar rijd zou ik toch eens vragen gaan stellen bij de instructie. In ieder geval, als je beroepsruiter wilt worden zou ik toch maar even je school afmaken en misschien toch een andere opleiding gaan doen.

Ik ga absoluut geen andere opleiding doen. Dit is wat ik wil, klaar. Ik had moeten vragen in het begin hoe je een slof moet gebruiken, maar ik denk dat ik dat in me enthousiasme niet heb gedaan.[/quote]
Als je niet weet hoe je met een slof moet rijden, waarom doe je het dan in hemelsnaam. Scheve mond

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:26

Citaat:
Het paard was ook te sterk voor me, ik kreeg hem niet snel terug in draf na de galop. Dat is ook een reden waardoor het steeds slechter ging. Hij ging mij uit proberen en ik rij er niet goed genoeg voor om dat tegen te houden. Het is ook voor het eerst dat ik op een springpaard rijd.

Ten eerste een springpaard is een gewoon paard niks meer niks minder, je doet het zelfde ermee als een dressuurpaard. Hij moet netjes aan je been zijn, lekker soepel en los voor. Dus dat is gewoon klets dat een spingpaard anders zou rijden.

ten 2de wij hebben ook een paard lopen wat ontzettend sterk is,en wat doe je als ruiter al snel al tegen reactie, terug trekken, handen vast zetten. Of ik enkele gevallen slof eraan want het paard doet het niet.. En laat de oplossing nou precies het tegen overgestelde zijn Knipoog. LOSLATEN VOOR, op je benen en je zit rijden, en nee dat gaat niet in een keer zoals het hoort. Want zn paard moet weer durven ontspannen, en leren wat wel juiste hulpen zijn..

daniella74

Kelly_ann schreef:
En daarbij denk ik dat Linn te jong en al helemaal niet in de 'macht' is om te vertellen dat ze absoluut geen slof wilt gebruiken. In deze brachce wordt er dan heel vertederd naar dit penny-meisje-stagiaretje gelachen. Daniella, ik denk dat je geen realistisch beeld hebt van de situatie, Klinkt super zoals je het zegt, geef je eigenlijk groot gelijk. Zou ook heel goed kunnen dat Linn er nog niet aan toe is.

Ze loopt er wel nu stage, en bij een voldoende beoordeling werkt ze binnenkort ook in deze branche. Leer maar zwemmen in het diepe...

Ik denk dat Daniella een heel goed beeld heeft van paardenland, ze heeft een aantal jaren geleden ook in deze branche gezeten. Bovendien hoort en ziet ze nog genoeg na kantooruren in haar vrije tijd. Linn moet heel snel leren assertief te worden want anders zie ik hele grote problemen waar deze rijtechnische slof-problematiek compleet bij in het niets valt. Hoe gaat zij dan NEE zeggen in "bepaalde situaties"?

Famke1985

Ik snap niet dat de TS zulke foto's uberhaupt durft te plaatsen!
Zeer slechte reclame voor het bedrijf en dan ook nog zeggen dat Voltaire niks meer aan is.
Ik had ze allang van het erf geschopt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:27

Solide schreef:
Ik voeg niets meer toe aan eerdere opmerkingen, volgens mij is alles al gezegd.

Ik vind het wel een leuk paard om te zien (toch nog wat positiefs)....

Dat klopt zeker. Maar wel erg zonde dat het paard nu al verzouwd word. Zonde. Dit is in mijn ogen verrre van de basis te zoeken. Zorg dat iemand jou eens heel goed gaat begeleiden. De fout staat al in je tekst met slof rijden anders is hij niet te houden. Boos! nee daarvoor is een slof niet....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:28

_Linn_ schreef:
chertunzi schreef:

Linn, ik denk niet dat dit haar bedoeling was. Niemand beweerd dat je niet goed kunt rijden (er zijn zelfs complimenten gemaakt over je houding), maar Chertunzi wijst hier op staaltje rijkunst die bij een hoger niveau eerst aan bod komen, immers is zeker niet iedereen geschikt een paard 1.50 m. te laten springen, sterker nog, jij zegt dat dit paard te sterk voor je is. Waarschijnlijk betekend dit dat je nog een klasse lager zit dan de ruiter/amazone die 1.50 met hem gesprongen heeft. Hier wil Chertunzi naar toe: dit paard van Voltaire is niet voor iedereen geschikt!!!! En als je dan een stagaire hebt die eerst beweerd het wel aan te kunnen en later blijkt dan niet, is dit terecht voor de meeste paardenbezitters een teken om aan het kunnen van de ruiter te twijfelen.

Je hebt ruiters met talent die met (goede) paarden en goede training zeer ver komen, en dan heb je ruiters die je dezelfde gelegenheid biedt en niet dezelfde prestatie neer kunnen zeeten. Paardrijden is een bepaalde vorm van "feeling", je hebt het of je hebt het niet. Als je het niet hebt, kun je trainen wat je wilt, maar je zult het niet zo ver schoppen als de gene die wel "feeling" heeft.

Ik rijdt inmiddels 16 jaar paard, en ik weet dat mijn kwaliteiten niet genoeg zijn om paarden met succes complete parcoursen van 1.50 m. te laten springen. Ik heb andere kwaliteiten, en die benut ik dan Lachen

Tot slot wil ik mijn "betoog" dan afsluiten met een zin die op jouw 9 jaar rijervaring terugslaan: Aan 1 mensenleven heb je niet genoeg om alles van paarden en de rijKUNST te snappen en te kunnen Lachen

(das mijn mening althans Knipoog )

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:28

Famke1985 schreef:
Ik snap niet dat de TS zulke foto's uberhaupt durft te plaatsen!
Zeer slechte reclame voor het bedrijf en dan ook nog zeggen dat Voltaire niks meer aan is.
Ik had ze allang van het erf geschopt.

mee eens