Slaan zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:23

KiWiKo schreef:
Yamcha typt wijze woorden!! Lachen

She allway's do
Afgod

Haha!.

Een paard echt slaan heb ik nog nooit gedaan, maar ik heb ook nooit echt moeilijke paarden verzorgd, wel jonkies maar dat valt daar niet echt onder. Met bijten en trappen (gericht op mij) zou ik wel een knal verkopen, maar dat heb ik nog nooit mee gemaakt.
Zielig vind ik het niet mits het terecht is natuurlijk, anders is het gewoon oneerlijk en verwarrend voor het paard.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:34

hangt er vanaf, als het paard ergens last van heeft kan je hem moeilijk gaan slaan..

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:51

Ik ben er mee eens wat DaNiielle geschreven heeft een paar pagina's terug.

En tja, wat is slaan. Voor de ene is slaan al een corrigerende tik. Voor de andere slaat hij zijn paard pas als hij zijn dier 3 keer de bak doorgemept heeft bij wijze van spreken. Maar een corrigerende tik moet kunnen vind ik.
Licht ook een beetje aan het paard. Mijn verzorgpaard had het meer dan begrepen na een stemverheffing. Een ander verzorgpaard trok zich daar niet zo veel van aan.

Wel is het belangrijk dat er meteen gecorrigeerd wordt. Ik zie het wel eens op de manege dat een paard geprobeerd heeft te trappen of iets dergelijks en een nietsvermoedend meisje schrikt en niet weet wat ze moet doen. Dan roept er iemand dat ze het dier een mep moet verkopen en krijgt hij 10 seconden na de gebeurtenis alsnog een veeg. Tja, en dan heeft het niet veel nut meer.

En zoals yamcha zegt, als het dan goed gaat belonen en consequent zijn.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:40

Corrigerende tik moet ( mits het niet te hard is ) kunnen, vindt ik .

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:02

Sorry voor mijn lange afwezigheid,...maar heb moeten overwerken en niet al te weinig en heb moeten traine voor mijn kickboks wedstrijden,...
Maar al met al komt het er op neer dat wij allen er over eens zijn dat slaan verkeerd is en niet zo'n beetje ook niet!!
een corrigerende tik geen kwaad kan!!
en als je vriend/vriendin braaf is geweest goed belonen!
ik neem aan dat voor iedereen hetzelfde geld dat zijn of haar paardje zijn vriend of vriendin is,...
voor mij altijd wel geweest maar op het moment heb ikniks Huilen
ik zou het op het moment ook geen tijd voor hebben ben blij als ik thuis ben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:10

Yamcha schreef:
Brainless schreef:
Coby:

Trappen zal ik niet doen, wel een rukje aan het touw, terug plaatsen, stem een keer verheffen enz....
Oh ja ik heb 1 keer een borstel naar een paard gegooid, die probeerde mij ineens met zijn achterbenen te raken, en de borstel was het enige wat ik vast had Tong uitsteken .

Met een rukje of achteruit zetten ben je al te langzaam, en is de associatie bij het paard weg. Je kunt beter direct een schreeuw geven, of een por. Dat is véél effectiever.

En als het geen dominant gedrag is, kun je het ook negeren, en positief gedrag belonen.
Pletten en trappen en bijten en ander agressief gedrag mógen gewoon niet, moet je ook direct straffen (geef desnoods een mep met een halstertouw, natuurlijk niet aan de kant waar de haak of musketon zit), en dan ben je met een rukje of achteruit zetten gewoon niet duidelijk genoeg.

Mijn paardje is een zeer gevoelige arabier en dit is voor hem echt voldoende.
Ik heb hem ooit is een keer per ongeluk met het halstertouw in de wei tegen het hoofd 'geslagen' en toen heeft het enkele dagen geduurd voordat ik hem weer normaal met dat kleur touw uit de wei kon halen (rende gelijk weg toen hij het blauwe touw zag).
Kwam er achter dat hij niet bang was voor het rode touw. Goed geheugen toch Tong uitsteken

Temma00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:33

Ik sla mijn paarden eigenlijk nooit. Ik heb wel een zweep met rijden, maar die gebruik eigenlijk altijd als hulp zeg maar niet om hem mee te slaan. Ik denk dat slaan nooit helpt of positief is want inderdaad paarden hebben een perfect geheugen. En ze zullen ook niet vergeten wat je ze dan hebt aangedaan. En dat kan alleen maar weer negatief werken vooral met het vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:12

Brainless schreef:
Mijn paardje is een zeer gevoelige arabier en dit is voor hem echt voldoende.
Ik heb hem ooit is een keer per ongeluk met het halstertouw in de wei tegen het hoofd 'geslagen' en toen heeft het enkele dagen geduurd voordat ik hem weer normaal met dat kleur touw uit de wei kon halen (rende gelijk weg toen hij het blauwe touw zag).
Kwam er achter dat hij niet bang was voor het rode touw. Goed geheugen toch Tong uitsteken

Dan heb je het wss slecht getimed. Paarden worden vooral bang als ze niet snappen waarom ze op de kop krijgen. Je moet trouwens ook niet tegen het hoofd slaan, een tik tegen de borst is een beter plan..

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:24

Ik vind het tik geven niet zielig maar het ligt er helemaal aan hoe je paard erop reageert ik rij 1 pony en die rij ik met zweep maar ik sla hem nooit omdat ik weet dat ik het probleem ontzettend vererger als ik dat doe een andere pony die ik rij die krijgt wel een tik van mij als het nodig is als dit nodig is om te zorgen dat ze niet vervelend gaat doen.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:33

ik geef mijn paard als ik met zweep rijd een tikje als corectie. het is echt niet dat ik mijn paard af loop te slaan ofzo Verdrietig daar houd ik echt niet van. maar ik vind als je de zweep gewoon gebruikt als corectiemiddel dat het dan helemaal geen probleem moet zijn Knipoog

renspoown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:46

corrigerend niet nee, als vervanging van de been hulp wel

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:52

femkje_01 schreef:
pluklief schreef:
Onodig slaan vind ik wel sneu, maar gewoon een corrigerende tik moet prima kunnen in mijn ogen.
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja .

Idd. Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:08

Ik denk dat je beter 1x goed kun corrigeren dan 10x een slap tikje kan geven. Voorbeeldje: mijn merrie liep altijd zo de stapmolen in, kon haar bij wijze van gewoon los laten lopen. Totdat ze ineens besloot er niet meer in te willen. Dan is het dus niet mogenlijk om positief gedrag te belonen, want dat is er op dat moment niet, maar het negatieve gedrag moet er wel uit. Ze heeft toen een rotschop van hier tot tokio gehad, ze schrok zich dood, maar t werkte wel, ze heeft t nooit meer gedaan...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:51

je heb slaan en slaan met een rede.

slaan om je eigen fout: is heel sneu
maar slaan omdat je pony/paard je rede geeft kan ik me in vinden.
als me pony bijt kan ze een tik krijgen bijv

Linda29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:36

slaan klinkt wel erg gemeen..
maar een corrigerende tik geven vind ik wel kunnen..
maar dan moet het wel terecht zijn.. en niet door een eigen fout..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:49

Linda29 schreef:
een corrigerende tik geven vind ik wel kunnen..
maar dan moet het wel terecht zijn.. en niet door een eigen fout..

Vind ik ook Ja

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:14

Met een rede kan het! Als het een reactie van je paard is door wat jij verkeerd doet vind ik echt niet kunnen! het is helaas iets wat veel te veel BEWUST gebeurd!

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:27

Ik zelf denk dat slaan geen oplossing is. Met je stem en geen intresse tonen op dat moment helpt veel beter. Duke mijn verzorg paard zal nooit een klap krijgen . Ik denk dat het alleen maar afrechts werkt, je vertrouwen en je liefde naar je paard wordt daar niet beter van. Zelf heb ik ook een hond Kaya de BOXER http://www.kayadeboxer.nl en die sla ik ook nooit. Aaien met je hand en dan slaan met je hand, nou ik denk dat Kaya dan niet meer weet wat gaat ze nu doen slaan of aaien.
Met Kaya doe ik altijd de oor pakken gewoon normaal en dan zeggen is je oor kapot ofzo, en dan kijk ze mij aan en dan beseft ze oooo dat mag ik niet doen. Dit heb ik van het begin zo gedaan. En ze heeft ook wel eens een pate van de tafel gepakt en dan gaat ze met haar mand en de speeltje de gang op en blijf daar dan ook 2 of drie uurtjes. Nou ik kan je vertellen Kaya is nu acht en heeft nooit meer iets van tafel af gehaald. Negeren is het besten voor elk dier zeg ik dan maar. Ik heb ook drie katten en die sla ik ook niet. Als die iets doen dan pak ik de gids en doet deze alleen omhoog en dan weten hun al ooooooo dat mag ik niet doen. Ik was eens bij een kennis ( dat is ze nu niet meer) en schopte haar paard zo hard omdat hij niet deed wat zij wilde. Nou ik vroeg haar waarom doe je dat, dat kan toch ook anders. Nou zij vondt van niet en hij moet gewoon doen wat ik wil. Oke maar dit is niet de manier, dus heb ik een beetje afstand genomen van haar. Ik zelf kan daar niet zo goed tegen en dat geld voor alle dieren. Respect voor dieren

mvg Mo en Duke Huilen

Beauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:53

Onnodig vind ik zielig,
en erg hard slaan ook .
Maar een tikje, om ze te laten luisteren etc. heb ik geen problemen mee. Knipoog

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:00

Als mijn verzorgpony probeert te trappen of te bijten, dan kan ze een klap verwachten. Sommige mensen zeggen als hij mij trapt, trap ik hem of als hij mij bijt, bijt ik hem. Maar dat vind ik nou weer niet nodig, het is niet dat ik er echt tegen ben, maar als mijn verzorgpony mij probeert te bijten dan ga ik daarna niet zo dicht meer bij haar hoofdje om haar te bijten.
Zelf als een pony wat doe roep ik NEE! of wat anders wat in mij op komt, en dan krijgt de pony soms een klap vaak drijg ik de eerste keren(van die dag Tong uitsteken), dan doe ik alsof ik de pony een klap geef en als ze dan al schrikt sla ik haar niet.

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:36

er is een verschil tussen slaan en een tik, een tik is gewoon om een beetje voorwaartser te gaan of te corrigeren maar echt slaan is gewoon ZIELIG.

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:45

Ik vind slaan en een tik geven 2 heel verschillende dingen. Een tik is om je paard te corrigeren en slaan vind ik nergens voor nodig. Ik heb paarden gezien met de strepen op hun kont en de kale plekke van de sporen. Maar een tikje vind ik absoluut geen probleem

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:52

Ik geef mn paard gewoon een tik hoor als ie irritant is en gaat bokken rennen steigeren en dat is ie nogal vaak. Dit is gewoon om hem te corrigeren. Ik ga mn paard niet onnodig tikken maar alleen als ik hem moet corrigeren. ( mn ander paard is overigens bang voor de zweep dus gebruik ik de zweep niet )

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:55

Ik heb mijn grenzen en in principe kennen ze die en héél af en toe probeert ze toch nog eens of ik het waardeer als ze aan de hand op haar achterpootjes ga staan. Voordat ze dan nog maar terug op vier pootjes staat heeft ze een zwiep van de lijn te pakken en weet ze weer een jaar lang 'Steigeren aan de hand vindt mijn vrouwtje niet leuk en ik dus ook niet want ik krijg een zwiep'.

Het is een lief beest en ik werk ontzettend veel met belonen, ik moet wel wil ik een meewerkend paard hebben, maar ja sommige dingen pak ik gelijk even flink aan, want ze is verschrikkelijk dominant en als ze één vinger krijgt pakt ze de hele hand. En op deze manier kunnen we samen veilig door één deur.

KusFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:52

Born2BCrazy schreef:
Nou moet je eens zien hoe ze elkaar in het weiland aftuigen Clown

Vind onnodig slaan wel 'zielig', nou ja onrechtvaardig en niet correct.
Maar een corrigerende tik, die terecht is, en gegeven op het moment dat hij gegeven 'moet' worden (dus dat het paard de link wel legt)..dan vind ik het op zich geen probleem.
Maar daarbij blijft belonen heel erg belangrijk, zodat het paard ook weet wanneer hij het goed doet en een beetje 'happy'/gemotiveerd blijft.

Helemaal mee eens! Vork