Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos toestaan op dressuurwedstrijden?

Ja, ben ik het mee eens...
51 (51%)
Nee; vind ik niet kunnen...
48 (48%)

Totaal aantal stemmen: 99

Asciugamano

Re: Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:47

Maureenn schreef:
sflj schreef:
Een paard dat uit angst rent stopt voor die vrachtwagen niks sneller met bit dan zonder hoor! Knipoog da's een fabeltje en maar net wat ie gewend is.
Hoe zou dat kunnen denk je? een paard van 500 kilo met een snelheid van 50km/u stoppen met een stukje metaal in zn mond?
Als ik even hard aan een touw rond zn hals trek als aan dat bit, staat ie net zo snel stil hoor! Knipoog

Denk je dat?! zijn mond voelt hij eerder als iets om zijn nek, zijn mond in namelijk gevoeliger

Ik denk het niet alleen, ik weet het zeker! Uit eigen ervaring nl. Knipoog
Denk je echt dat een paardenhuid zo ongevoelig is? Wel eens een vlieg zien landen (en de reactie daarop Knipoog )
Het is maar net wat je hem geleerd hebt! Je zou je paard kunnen leren te stoppen door "poep" te zeggen. Dat zal dan beter werken dan welk bit ook, als hem dat nooit geleerd is! Knipoog

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:48

Tine_ schreef:
En dat verschilt niet per paard denk je?

nope...of het nou een shet is, of een arabier....maakt niet uit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:48

Met bit is ook niet per definitie slecht, dat was ook niet de vraag van het topic Knipoog

Als bitloos een nadeel is, waarom het dan toch verbieden?

Maar nu ga ik toch echt ff (met bit) rijden! Doei, doei

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:50

Joepju schreef:
Tine_ schreef:
En dat verschilt niet per paard denk je?

nope...of het nou een shet is, of een arabier....maakt niet uit.

HAHA ongeloofelijk! en dan zeg je wat van sommige mensen hier, omg!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:50

sflj schreef:
Met bit is ook niet per definitie slecht, dat was ook niet de vraag van het topic Knipoog

Heheee....dank je sflj..... Haha!
Dit is niet bedoeld als een anti-bit topic....wat ik al zei; ik heb zelf ook met bit gereden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:51

sflj schreef:
Een paard dat uit angst rent stopt voor die vrachtwagen niks sneller met bit dan zonder hoor! Knipoog da's een fabeltje en maar net wat ie gewend is.
Hoe zou dat kunnen denk je? een paard van 500 kilo met een snelheid van 50km/u stoppen met een stukje metaal in zn mond?
Als ik even hard aan een touw rond zn hals trek als aan dat bit, staat ie net zo snel stil hoor! Knipoog

Een paard dat schrikt en nog niet op volle snelheid is of vol in de paniek is, kan door korte pijn echt wel weer op de bewoonde wereld gebracht worden. Anders had ik nu niet meer op deze aardbol rondgewandeld. Hoe wou je dat bitloos regelen? Dat haal je niet. Ik ben echt niet van het ruk en pluk werk of geflos in de mond. Maar met voldoende snelheid en even hard en pijnlijk optreden kun je echt wel grotere problemen voorkomen. Pijnlijke mond is een zorg voor later dan. Pak makkelijker dan van de straat af schrapen.

Joepju hoe is dat bewezen, dat je ze sneller terug hebt? Hebben ze paarden een doodsangst uit laten staan om dat te testen(wil ik even weten welke etische commissie dat toestaat)? Gewone schrikreactie maakt niet veel uit denk ik, maar echt doodsangst wel. Ik heb het even over korte pijn, niet over langdurig( meer als enkele seconden).

Euh sinds wanneer reageert iedere shet of iedere arabier hetzelfde?

Edit: Ik ben absoluut niet tegen bitloos(stuk fijner dan sommige ijzewinkels), maar tegen ongelijkheid.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 24-02-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:52

Maureenn schreef:
HAHA ongeloofelijk! en dan zeg je wat van sommige mensen hier, omg!

hmmm. vreemde reactie...gaat het wel?? Ach gut

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:54

het is soms best moeilijk om ergens aan mee te doen en je aan de regels houden,elke sport heeft zijn regels,dus ook dressuur en het ligt niet alleen aan de knhs ook al is dat een makkelijk woord van 4 letters,waar je ook ter wereld officieele wedstrijden dressuur zal starten,zonder een bit kom je niet ver.
regels zijn regels,wat wil je dan als volgende?zonder zadel? achterstevoren? er naast gaan lopen?

laten we het maar gewoon houden zoals het is dat gaat al erg lang goed,als je niet goed tegen regels kan ,denk ik dat je beter geen dressuur kan gaan rijden

gr. martijn

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:14

Wat het nut is van bitloos verbieden weet ik niet. In mijn ogen kan een paard even mooi lopen zonder bit als met bit. Wel vind ik dat regels, regels zijn en dienen gerespecteerd te worden. Tegenwoordig zijn er veel mensen die bitloos rijden. Ik vraag mij af waarom er niemand van hen initiatief neemt en zelf wedstrijden organiseert. Misschien zal het khns dan op den duur toch het bitloos rijden opnemen in de regelgeving.
Laatst bijgewerkt door lindake op 24-02-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:16

Ik denk ook dat bitloos rijden een tijdelijke hype is.
Kijk dat mensen opeens iets bedenken wat in de mode is,oke.
Maar je kunt moeilijk verwachten dat een grote organisatie als het KNHS meteen achter die mensen aanrent en inspringt op de laatste mode.
Paardrijden is gewoon een ouderwetse sport met strenge regels maar dat geeft niet.
Ik vind het zelfs wel wat hebben dat je aan bepaalde regels moet voldoen en dat iedereen en chique de friemel uitziet op wedstrijden.
Ik zou er niet aan moeten denken dat we straks allemaal met het nieuwste kleurtje van ankypads met een verkleurde rode broek,bitloos en een paar gympen met chaps de ring in gaan.
Ik vergelijk het een beetje met autorijden.
Er zijn genoeg mensen die zonder rijbewijs prima kunnen rijden,echter is het verplicht een rijbewijs te halen anders kom je de straat niet op.
Er zijn nou eenmaal regels nodig om te voorkomen dat iedereen maar zijn gang gaat en het een zooitje word.
Je kunt ervoor kiezen je aan de regels te houden en je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen.
Echter moet je dan ook de consequenties aanvaarden en niet zeuren als je niet word toegelaten.
Nu is het dat mensen bitloos willen rijden,wat is de volgende stap?
Zonder zadel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:19

Bij dressuur gaat het er niet alleen om hoe het paard loopt, maar ook hoe jij als ruiter rijdt. Je wordt onder andere beoordeeld op het gebruik van het bit en de sporen. Dat gaat een beetje moeilijk zonder, vandaar dat ze verplicht zijn.

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:20

ik vind het erg krom dat bitloos niet is toegestaan in de dressuur maar wel in het springen. net zo krom als het verplicht moeten dragen van sporen vanaf een bepaalde klasse.
Laatst bijgewerkt door silvia83 op 24-02-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:23

Meetje22 schreef:
Ik denk ook dat bitloos rijden een tijdelijke hype is.
Kijk dat mensen opeens iets bedenken wat in de mode is,oke.
Maar je kunt moeilijk verwachten dat een grote organisatie als het KNHS meteen achter die mensen aanrent en inspringt op de laatste mode.
Paardrijden is gewoon een ouderwetse sport met strenge regels maar dat geeft niet.
Ik vind het zelfs wel wat hebben dat je aan bepaalde regels moet voldoen en dat iedereen en chique de friemel uitziet op wedstrijden.
Ik zou er niet aan moeten denken dat we straks allemaal met het nieuwste kleurtje van ankypads met een verkleurde rode broek,bitloos en een paar gympen met chaps de ring in gaan.
Ik vergelijk het een beetje met autorijden.
Er zijn genoeg mensen die zonder rijbewijs prima kunnen rijden,echter is het verplicht een rijbewijs te halen anders kom je de straat niet op.
Er zijn nou eenmaal regels nodig om te voorkomen dat iedereen maar zijn gang gaat en het een zooitje word.
Je kunt ervoor kiezen je aan de regels te houden en je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen.
Echter moet je dan ook de consequenties aanvaarden en niet zeuren als je niet word toegelaten.
Nu is het dat mensen bitloos willen rijden,wat is de volgende stap?
Zonder zadel?

Bitloos een hype?
Ik denk niet dat het een hype is maar meer een overtuiging. Alles is in evolutie en de mens heeft ontdekt dat een paard ook kan luisteren zonder een stuk metaal in de mond. Men heeft ook ontdekt dat een paard reageert op lichaamstaal enz...
Persoonlijk denk ik niet dat deze mensen binnen een paar jaartjes weer een bit gaan gebruiken omdat het niet meer 'in' is. Het bitloos rijden moet nog wel wat geïntegreerd worden maar dat zal wel komen. Alles op zijn tijd.
(Uiteraard zijn er ook scherpe bitloze optomingen, maar dat heb je ook in bitten. Je hebt straffe bitten en zachte bitten en in mijn ogen kan iemand die aan NH doet ook met bit rijden.)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:33

Wat ik vindt van NIET bitLOOS mogen starten ,
ergens vindt ik t jammer , rijdt mijn paard thuis regelmatig bitloos omdat ze vaak last heeft van n hangend rooster en als ik haar rijdt met bit geeft haar dat onnodig ongemak , kan thuis lekker doorrijden bitloos , maar ja moet me erbij neerleggen als ze last heeft van hangend rooster ik gewoon niet kan starten ( gelukkig is hangend rooster van voorbijgaande aard als ze klaar is met wisselen zal ze ook van t rooster geen last meer hebben of nagenoeg geen )
Ik denk idd dat je met bit beter kun zien of iemand n paard op de juiste manier nageeflijk rijdt en niet trekt , maar n neusriem vertekend dit beeld idd. weer ik rijdt mijn paard thuis zonder sperriem en mijn hoge neusriem zit erg los ,
er mag met engelse neusriem gestart worden , maar dan mag er dus geen sperriemlusje aanzitten anders dien je je sperriempje ook te gebruiken ,
dus ik ga maar op zoek naar n engelse neusriem of ooit n ander hoofdstel !
Zolang de KNHS deze regels hanteerd zullen we ons er helaas bij neer moeten leggen en anders idd als je bitloos wilt starten om wat voor reden dan ook , wordt lid van vereninging bitloos , en wie weet helpt het en mag er bitloos gestrt gaan worden
( beetje raar vindt ik t wel dat het in alle disiplines mag behalve in de dressuur )
kleine mening nog 'als je kiest om bitloos te starten moet je t ook blijven doen en niet als je t Z bereikt in eens 2 stuks ijzer in t mondje hangen ,of gewoon een heel stuk eerder weer voorzichtig overstappen naar n bit , als t ooit zover komt dat t uberhaupt mag bitloos

dit is mijn mening en respecteer verders ieders mening die er anders overdenkt !!!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:40

Ja ik denk idd dat bitloos een hype aan het worden is.
Je kunt er bijna niet meer omheen( hoeft ook niet)
Maar wat mij steeds meer opvalt is dat mensen die bitloos rijden telkens een discussie aangaan met mensen die er wel voor kiezen om met bit te rijden.
Telkens willen ze horen waarom zij niet mee mogen rijden bij het KNHS.
Telkens willen ze zichzelf verdedigen,waarom zij ervoor kiezen geen stuk metaal in het mondje van hun paard willen hangen.
Prima dat is hun keus,niet het mijne.
Maar feit is dat er regels zijn gemaakt en daar moet je je aan houden.
Waarom mag ik niet met een paars met gouden stippen jasje de wedstrijd in?
Omdat er nou eenmaal regels zijn gemaakt die aangeven welke kleuren wel worden goed gekeurd en welke niet.
Maar geef jij mij maar 1 reden waarom ik niet met een paars met gouden stippen jasje de wedstrijd mag starten.
Heeft het KNHS een hekel aan paars? verblind ik mensen met mn zeer kleurige jasje? passen de gouden stippen niet bij het zilver aan mn hoofdstel? zijn ze bang dat ik met een paars jasje beter rij dan iemand met een zwart jasje?
Ik rij met mn paarse jasje net zo goed als iemand met een zwart jasje,dus ik toon ook aan het KNHS dat ik met een paars jasje ook mn rijstijl kan tonen.
En nee ik ben niet van plan een topic te openen waarin ik 1001 redenen wil horen waarom dit niet mag Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:28

Maar dat is eigenlijk wel hetzelfde, Meetje!
Als jij dat zou willen, is er niemand die dat zou mogen tegenhouden. Alleen de regels (tot nu toe Knipoog )
Stel dat jij een heleboel medestanders krijgt die dat ook willen, kun je dat aankaarten en vervolgens heel democratisch de regels veranderen! Knipoog
Of gaan jullie dan ook allemaal roepen; "nee dat mag niet omdat het nooit heeft gemogen??"

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:48

Ja, regels zijn regels.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:49

Maar als de meeste leden het anders willen, worden ze veranderd, Biepje! Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:51

En vanwege de doelstellingen van de KNHS kan ik snel concluderen dat daar niet de meeste leden voor de toelating van bitloos rijden in dressuur zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:52

Er is nog nooit over gestemd! Knipoog Dus dat kun je niet weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:54

Ik wil graag met een bontje op mijn westernzadel zadel starten.
En ik wil ook graag dat hij beschermers om heeft.
En dan wil ik ook graag met een pelham bit starten met borsttuig...

Kan iemand mij uitleggen waarom dat niet mag..daar rij ik thuis toch ook altijd mee?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:57

Inderdaad, dat bedoel ik, als iedereen zijn zin gaat doordrijven...

Slfj, er is dan misschien nooit over gestemd, maar aangezien het overgrote deel van de KNHS met bit rijdt en daar ook blijkbaar geen problemen mee heeft Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:58

Joepju schreef:
Het is al bewezen dat je een paard bitloos in een panieksituatie sneller terug hebt met een bitloos hoofstel.

Heb je nog een bron van dat onderzoek? Anders is het een beetje loze kreet zo en dacht dat het hier juist om gegronde redenen ging, dan is het misschien handig om zelf je mening ook goed te onderbouwen Lachen .
Ik denk dat je in een panieksituatie een paard sowieso niet stil krijgt zolang paard echt over de zeik is, maar er zijn zat situaties waarin er van paniek geen sprake is en paard met bit wel degelijk sneller te stoppen is.

Ik heb verder niks tegen bitloos en eigenlijk maakt het me niet zoveel uit als het toegestaan zou worden op wedstrijden, maar ik kan er heel goed inkomen dat ze dat niet toestaan.

Waarom wil je perse bitloos wedstrijden starten?
Omdat bit zielig en dierenmishandeling is? Heb het idee dat de mensen die dat vinden over het algemeen ook geen dressuur in wedstrijdverband willen rijden.
Of omdat je paard bitloos beter loopt? Heeft je paard waarschijnlijk of een probleem in z'n mond / ergens anders. Dan moet je geen wedstrijden willen rijden maar eerst het probleem oplossen. Of misschien moet eerst naar je eigen rijden en want minder hard aan de teugels hangen, scheelt ook een hoop Haha! .

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:59

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar ik zou niet weten waarom je niet bitloos zou mogen starten. Waarom onderscheid maken tussen met bit of zonder bit? Het gaat er toch om hoe je de proef rijd? Rolleyes
Er zullen weinig mensen zijn die een gegronde reden kunnen geven..en regels zijn er om veranderd te worden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:01

Maar waarom geen beschermers, het gaat toch om hoe jeje proef rijd?
Of waarom geen borsttuig, paard gaat daar niet anders van lopen?
En waarom geen westernzadel? Waarom geen bontje op het zadel, paard loopt er niet beter door...
En ja...nu we het erover hebben...pff dat hete jasje..bah...en een witte broek..dat is toch niet schoon te houden...ik wil starten met een zwarte broek en bodywarmer Ja

Gat toch maar om het proefje Ja