Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nieszje

Re: Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:58

Shetlanders zijn ideale pony's om met paardrijden te beginnen.
Misschien zijn ze klein, maar daar kan je ze niet op afkeuren.
Ik heb shetlanders onwijs goed zien lopen!
en zeg nou zelf, met die kleintjes kun je grote lol hebben!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:05

Ze zijn niet altijd even handig, want ze zijn natuurlijk behoorlijk klein en je bent er zo op uitgegroeid.. Voor een ietwat angstig kind zal het niet ideaal zijn.
Maar pony's zijn het wel, en met een goede, passende ruiter kunnen ze behoorlijk wat bereiken! Zoals dat bij ieder gebrek loze pony is (of paard..)

Een echte rijpony vind ik echter de welsh, ofja, ik denk dat ik onder het kopje rijpony iets versta wat eigenlijk onder het kopje sportpony valt Clown

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:37

Shezzit schreef:
Shetlanders zijn idd geen rijpaarden. (even los van het woord "paard", waar ik paard schrijf kun je ook pony lezen).Het woord zegt het ook al: een rijpaard is een paard dat erop gefokt is om erop te rijden.
Een shetlander stamt af van de oerrassen, die zijn niet gefokt maar die waren al zo (ok, ze zijn wel verbeterd en worden nu zuiver gefokt) maar ze hebben zichzelf ontwikkeld en aangepast, toegespitst op hun omgeving en leefwijze.
Een echt rijpaard, is een paard dat speciaal gefokt is om (ja een inkoppertje") : erop te rijden.
Een shetlander is dus gewoon een paard waar je op kunt rijden, maar niet definitie een rijpaard.

Er zullen toch ook vast wel mensen zijn die Shetlanders fokken om te rijden, of niet dan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:56

Ik ind dat er best op shetten gereden kan worden. Heb laatst een meid met shetlander zien rijden....dat beest kon sjouwen hoor! natuurlijk hoeven er geen volwassenen op te klimmen, spreekt voor zich, maar als je je bedenkt dat die beestjes in verhouding 1 van de sterkste paarden/ponyrassen zijn...

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:41

hiphorse schreef:
Dat is dikke onzin een shet is een prima rijpony, vooral voor kinderen

Ik vind het ook echte onzin, ik heb vroeger ook shetjes gehad en ik heb er veel van geleerd Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:46

Ik ben zelf ook begonnen op Shetlanders vroeger Haha! . Mijn dochter heeft ook al wat keertjes op een Shet gezeten. Prima kleine rijpaardjes, hoor. Kijk, ik verwacht er bij mijn dochter ook geen grote rijkunsten van in het begin. Wel vooral veel plezier, liefst voor haarzelf EN de pony. Het eerste kennis maken met het wezen paard. En ik denk dat Shets veelzijdiger zijn dan sommige mensen denken. Ja

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:47

Voor kinderen vind ik het inderdaad ideale pony..
Wat ik pas verschrikkelijk vind zijn volwassen mensen die er een grote kar achter hangen ( die mijnsinziens veel te zwaar is voor zo'n beestje) en dan dressuur wedstrijden met ze gaan rijden..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:48

SuuZzel, je weet duidelijk niet waar je het over hebt, de trekkracht van een paard is niet te vergelijken met de draagkracht van een paard

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:50

LADPR schreef:
SuuZzel, je weet duidelijk niet waar je het over hebt, de trekkracht van een paard is niet te vergelijken met de draagkracht van een paard

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb..
Wie ben jij om dat even te roepen?
Overigens zie ik hier zo'n combinatie regelmatig lopen en kan ik heus beoordelen of dat beestje dat wel of niet aan zou kunnen..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:52

Je weet dus niet waar je het over hebt. Een paard kan prima twee keer zijn eigne gewicht trekken een shetlander dus ook, getraind op vlak terrein zelfs nog meer. Terwijl een shet echt maar max 20 % van zijn eigen gezonden gewicht inclusief zadel kan dragen. Dta si dsu maar heel weinig

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:53

Ow, dus jij wilt zeggen dat het een makkie is voor een shetlander om een man van 130 kilo met een marathonwagen formaat paard mee te zeulen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:56

Ik zie geen problemen in de 130 kilo van de man hoor. Als het totaal gewicht maar passend voor de pony is en gelijk aan zijn/haar training.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:57

Dat is dus mijn hele punt.. Dat is het niet.. De pony is ongeveer 85 centimeter, druipt van top tot teen na 1 dressuurproefje en heeft zijn tong op zijn hielen hangen.. Dat is waar is bezwaar tegen heb..
Laatst bijgewerkt door SuuZzel op 06-03-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:59

Ik heb een pony van 84 cm. Die weegt ongeveer 140 kilo, die zou dus prima 280 kilo kunnen trekken. Denk niet dat die wagen van die man meer dan 150 kilo weegt. Dus als ze pony getraind word kan dat prima. Dat zweten is voor een shet zeker in deze tijd van het jaar helemaal niet gek en hoeft echt neit te zeggen dat het sneu is.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:14

ik denk dat rijpaarden en sportpaarden hier beetje verward worden.
Een shet is een rijpony, geen sportpony.
Sportpony/paard wil zeggen: gefokt voor de sport in te gaan.
Dat zijn shetjes dan weer niet...(in het algemeen dan hé Knipoog )
Shetten hebben veel kwaliteiten!en daarbij zijn het nog goede grasmaaiers ook Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:19

Alle rassen zijn goede grasmaaiers, shetten zelfs eigenlijk niet omdat ze gauw hoefbevangen worden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:22

LADPR schreef:
Alle rassen zijn goede grasmaaiers, shetten zelfs eigenlijk niet omdat ze gauw hoefbevangen worden

Dat is een hele goeie. Ja Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:31

was ook maar een grapje hoor Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:22

SuuZzel schreef:
Ow, dus jij wilt zeggen dat het een makkie is voor een shetlander om een man van 130 kilo met een marathonwagen formaat paard mee te zeulen?

wie heeft het hier over een "marathonwagen formaat paard". dit gaat werkelijk nergens over.

en trekkracht is inderdaad niet te vergelijken met draagkracht.

die 140 kilo is echt geen probleem voor zo'n pony als je er een passend wagentje achter hangt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:23

SuuZzel schreef:
Dat is dus mijn hele punt.. Dat is het niet.. De pony is ongeveer 85 centimeter, druipt van top tot teen na 1 dressuurproefje en heeft zijn tong op zijn hielen hangen.. Dat is waar is bezwaar tegen heb..

misschien een kwestie van conditietraining........?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:30

haha volgens mijn dochter is haar shet een echt paard
ze heeft er vreselijk veel plezier van (ik ook hihi)

is heel klein voor der leeftijd dus,hoop dat ze er nog jaren op kan rijden

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:47

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jullie SuuZzel zo afbranden? Trekkracht is inderdaad iets heel anders dan draagkracht maar ik zie haar daar geen commentaar over geven....

Zie haar aangeven dat zij het sneu vindt als er teveel gewicht achter gehangen wordt en ik persoonlijk ben het met haar eens. Haar voorbeeld van een shet van 85cm die een grote marathonwagen (en je hebt rustig mensen die een wagen van 150 kilo of meer achter zo'n pony hangen want ze worden als dusdanig geschikt verkocht...ook via MP) met een nogal fors persoon trekt.

ALS de man dus 130 kilo weegt en de wagen 150, zit je al op 280 kilo en dan een intensieve dressuurproef met een shet van 85cm? Je zit dan toch al aardig aan 2 keer het gewicht?

Zag hier ook iemand refereren naar de herkomst van de shet en dat ze daarom niet geschikt zouden zijn als rijpony, omdat ze daarvoor niet 'gefokt' zijn? Als we naar herkomst gaan kijken is geen enkel paard geschikt als rijdier want daar zijn ze natuurlijk nooit voor 'gemaakt', dat hebben wij (de mens) gedaan... Er worden tegenwoordig ook echt mooie, rijtypische shetlanders gefokt en nogmaals met een passende ruiter kunnen ze veel bereiken!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:07

xElienx schreef:
SuuZzel schreef:

wie heeft het hier over een "marathonwagen formaat paard". dit gaat werkelijk nergens over.

en trekkracht is inderdaad niet te vergelijken met draagkracht.

die 140 kilo is echt geen probleem voor zo'n pony als je er een passend wagentje achter hangt.

Ik had het over een marathonwagen formaat paard..
Dat is namelijk wat er achter die pony hangt, allerminst passend in deze, mijn paard zou er ook voor kunnen, met daarop een meneer van 130 kilo..
Je kan mij niet vertellen dat dat normaal is..
Als die pony dan ook nog conditietraining krijgt, lijkt het me allerminst waarschijnlijk dat hij het end zo in de bek heeft..

Je hoort mij toch niet zeggen dat iedereen dit doet? Het gaat alleen om het specifieke voorbeeld, doe er toch niet zo moeilijk over..
Jullie doen net of ik aan je geld zit ofzo..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:16

Jou standpunt hier als eerste was dat het zielig was als volwassenen er in jou ogen een te grote kar achter hangen en wedstrijden gaan rijden.

Ja sorry hoor maar wat je dan voor reacties.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:25

SuuZzel schreef:
Ik had het over een marathonwagen formaat paard..
Dat is namelijk wat er achter die pony hangt, allerminst passend in deze, mijn paard zou er ook voor kunnen, met daarop een meneer van 130 kilo..
Je kan mij niet vertellen dat dat normaal is..
Als die pony dan ook nog conditietraining krijgt, lijkt het me allerminst waarschijnlijk dat hij het end zo in de bek heeft..

Je hoort mij toch niet zeggen dat iedereen dit doet? Het gaat alleen om het specifieke voorbeeld, doe er toch niet zo moeilijk over..
Jullie doen net of ik aan je geld zit ofzo..

het is mij niet echt duidleijk wat je hiermee in dit topic wilt bereiken.