Jong paard onmogelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:17

En het is een zeer succesvol kunstje voor haar geworden... Haha!
Ik begin dat paard steeds grappiger te vinden.

En idd wat ThePast03 zegt: dat paard is echt braaf als ik zie wat ze allemaal pikt. Die van mij (ook vijf) knoop je echt niet op die manier in een slofteugel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:17

rijden op een ervaren paard of een jong paard zijn 2 verschillende dingen
daarbij klikt het bij het ene paard direct en de ander heb je daar beetje hulp bij nodig
ken iemand die is goed met jonge bokken
maar zal echt echt dressuur kundig hoogstandje kunnen laten zien

maar okee
als je al 17 jaar rijd moet je weten dat vooruit de oplossing is
en puur op de voorhand remmen niet

dan kan je je ook voorstellen dat als eenn paard in de krul
gedwongen zit deze spierpijn krijgt en dus even strekken
nodig zal zijn om een explosie te voorkomen (om uit leifde
vioor je paard maar te zwijgen)_

deze ruiter geeft iig geen constante druk van voren
paard krijgt klappen in zijn bek

en klappen op zijn rug , gaatje langer doet miss al wat

daarbij de achterhand erbij rijden

maar eerst eens normaal lopen op de grond en
met ruiter in balance komen voordat er ubehaubt aan de krul word gedacht..

@ ThePast03 eens ..dit hoef je op mijn jonkie ook echt niet te doen (bijna 5 Haha! )
heb het al eerder gezegd geef je nog geen 5 minuten .. voordat je in het zand ligt
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-02-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:18

Ik lees dit topic op een andere manier dan jij. Dat is mogelijk omdat ik er niet persoonlijk bij betrokken ben en omdat mijn gevoel niet meespeelt.
isadora schreef:
Ok het ligt dus aan de ruiter, dus zowel ik als mijn vriend kunnen niet paardrijden? Mijn vriend rijdt nog niet zo heel lang maar heeft western leren rijden dus erg ontspannen. Ik rij ondertussen 17 jaar, altijd recreatie gereden, nooit de druk gehad van te presteren ofzo. Ik kan dus ook niet rijden?

Ik lees nergens dat wordt geschreven dat jij niet kunt rijden. Ik denk ook niet dat dat ergens zo bedoeld is.
De meeste reacties komen naar aanleiding van het geplaatste filmpje, en dat filmpje geeft voor de meerderheid geen fijn beeld.
Je paard is onrustig met het hoofd, dat kan komen doordat de ruiter zo onrustig met de hand is, maar is het gebit recentelijk nagekeken?
Ik wens je veel wijsheid toe, en hoop dat je samen met het paard een manier kunt vinden om ontspanning en plezier aan het rijden te beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:19

Breng dat paard eens een maandje naar een africhtingstal.

Een gevoelig paard rijden is niet iets wat iedereen kan, ook niet na bijvoorbeeld 15 jaar rijden. Daarvoor moet je gewoon veel ervaring hebben opgedaan met veel verschillende paarden.

Klem je teveel met je bovenbeen, is dat bijv al een reden om compleet over de flos te gaan.
Paard bokt, ruiter klemt nog harder...nog meer uitleg nodig? Haha!

De amazone op het filmpje...tja...wat daar nog over zeggen wat niet gezegt is...dat is iig geen ruiter voor een gevoelig paard...die moet opletten dat ze een manege paard niet voer de zeik krijg met haar buts zit, evenwicht zoekend aan de teugel met haar trek handen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:21

zou gezien de leeftijd eerst eens naar de tanden kijken
grote kans dat het wissellen nu mee speelt ..
beetje pijn kan menig paard al blind in de rengalop zetten
(al zal die van mij gewoon net zo lang exploderen tot dat de rede weg is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:27

isadora schreef:
Ok het ligt dus aan de ruiter, dus zowel ik als mijn vriend kunnen niet paardrijden? Mijn vriend rijdt nog niet zo heel lang maar heeft western leren rijden dus erg ontspannen. Ik rij ondertussen 17 jaar, altijd recreatie gereden, nooit de druk gehad van te presteren ofzo. Ik kan dus ook niet rijden?

Lange tijd geleden ook een zeer goede ruiter gevraagd om te komen rijden toen de ruiter die haar normaal gezien rijdt tijdelijk niet kon, paard werd gelongeerd en ruiter wou er niet eens aan beginnen om te rijden? Hoe lang moet je dan kunnen rijden, en op welk niveau? Misschien is dit een betere vraag, want het ligt volgens jullie dus duidelijk aan de ruiter. Maar als het echt aan de ruiter ligt hoe komt het dan dat mijn pony (met een moeilijk karakter) rustig gereden kan worden door ons allen?

Gezien het feit dat jij de ruiter op het filmpje een goede ruiter vind, twijfel ik inderdaad iets aan je paardenkennis Knipoog

Hummell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:29

Heey,
Ik heb een beetje de verhalen gelezen..
En misschien is dit al gezegt.. maar hoevaak word het paard gereden? of staat het paard in een stal?
Misschien is het een idee om je paard eens lekker los te gooien dat hij wat rustiger is..
En na het filmpje gezien te hebben zou ik (misschien doe je dat al..) eens proberen rust te krijgen.. is hij in stap rustig? of ook gehaast.. neem de tijd voor je paard en straf hetgene wat fout is.. maar als hij rustig is en wel zijn best doet dat ook uitermate laten merken! dus flink belonen..
En wat nickyu ook al zegt misschien zijn het de tanden die in de weg zitten!

Sorry als dit een herhaling is wat andere mensen al hebben gezegt.. maar ik hoop je te helpen..

Groetjes

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:29

nickyu schreef:
(al zal die van mij gewoon net zo lang exploderen tot dat de rede weg is)

Die van mij ook, die was dan braaf onder de man en een seconde later kon hij uit zijn panty gaan en dan lag je dus echt te zandhappen.
Dat is de rede dat de mijne naar een goede trainer is gegaan en de ostreo en de tandarts en de zadelmaker erbij is geweest.

resultaat... heup vast (dat kwam door een val).. haken aan zijn kiezen, nieuw zadel moeten aanschaffen en in training bij een Maestro in de Klassieke rijkunst...
Okay we waren na 3 maanden wat centjes lichter maar ik heb wel een pony waar ik op kan rijden en die het nu super doet.. niet meer bokt en gewoon braaf zijn werk doet zonder beperkingen.

Ik ben ook geen topruiter maar vind wel en dat heb ik al eerder gezegt dat je paard je iets wilt vertellen en of ze nou 5 of 15 zijn.. maakt niet uit je er ook naar moet luisteren.

Ik vind je een beetje kortzichtig.... maar blijf vooral in jezelf geloven... dan rij je over 3 maanden nog niet.

Ik kan alleen zeggen: Laat dat paard nakijken en zet hem bij een goed iemand in training.. dan praten we wel verder.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:01

misschien moet je je doelen eens bijstellen en kijken wat je nu eigenlijk met je paard wilt.........en waar je verantwoordelijkheid voor wilt nemen

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:51

Wat ik alleen echt niet snap is waarom de ruiter geen cap draagt.. als het paard zomaar kan ontploffen en door gaat tot je eraf ligt dan zou ik echt wel een cap opzetten.
maar ben je al eens naar iemand geweest die je paard heeft nagekeken of het allemaal lichamelijk goed zit? dan bedoel ik niet gewoon een da..

iig succes ermee

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:06

ik had al eerder gevraagd hoe hij loopt in stap, geen antwoord gehad mischien wil je er effe op reageren. loopt hij in stap wel regelmatig, niet soms korter ofzo. omdat hij zo waggelt met zijn hele lichaam. ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:16

isadora schreef:
dan heeft ze geen zin ofzo en dan MOET je eraf.

Zucht Gaaaap

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:47

mm volgens mij past dit paardje het beste tussen een broodje. het moet wel echt een rot paard zijn zeg..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:56

Ik heb niet alles gelezen (het was wel erg veel Vork) maar ik raad je aan hem inderdaad een maandje naar een africhtingsstal te sturen, kijk wat zij ermee kunnen, ze zijn veel paarden gewent en hebben hier veel kennis over. Ikzelf heb een poging gedaan tot het inrijden van een kruising (belg x iets) die uiteindelijk een kronkel bleek te hebben (waarschijnlijk fout bij kruising), dit is ook door de DA vastgesteld. Het paard ging langzaam vooruit en het grote probleem was dat hij wíst dat hij groot en sterk was, levensgevaarlijk achteraf dus. Om een lang verhaal kort te maken, er zijn echt paarden waarbij de fout echt aan het paard ligt (en dan niet eens echt aan het paard, de fout is alsnog door mensen gedaan), kijk of ze er bij een africhtingsstal wat van kunnen maken.

Succes verder

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:50

JessiiCaa schreef:
Wat ik alleen echt niet snap is waarom de ruiter geen cap draagt.. als het paard zomaar kan ontploffen en door gaat tot je eraf ligt dan zou ik echt wel een cap opzetten.
maar ben je al eens naar iemand geweest die je paard heeft nagekeken of het allemaal lichamelijk goed zit? dan bedoel ik niet gewoon een da..

iig succes ermee

De ruiter dragt enkel een cap op wedstrijd omdat dat verplicht is, ze heeft vorig jaar een lelijke val gemaakt, waarbij ze haar nek zwaar geblesseerd had. De ruiter is verzekerd tegen zulke dingen, dus het is haar eigen verantwoordelijkheid, en zij kiest ervoor om geen cap op te zetten, dus ik respecteer dat.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:51

jolentinus schreef:
mm volgens mij past dit paardje het beste tussen een broodje. het moet wel echt een rot paard zijn zeg..

Het is helemaal geen rot paard, ze heeft gewoon kuren die heel gevaarlijk zijn voor haar ruiters!!!

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:52

johanne schreef:
ik had al eerder gevraagd hoe hij loopt in stap, geen antwoord gehad mischien wil je er effe op reageren. loopt hij in stap wel regelmatig, niet soms korter ofzo. omdat hij zo waggelt met zijn hele lichaam. ???

In stap neemt ze regelmatige en grote passen. En ze waggelt idd met haar hele lichaam, maar dit is sterk vermindert tegenover wanneer ik haar juist had.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:24

Als ik alles zo lees zou ik TS adviseren om met haar paardje naar een goede kliniek te gaan en um daar helemaal te laten nakijken. Het lijkt mij dat er iets in de zenuwbanen/hersenen misschien niet goed zit. Mijn broer heeft ook een jong paard zadelmak gemaakt, dier kon geweldig lopen, aan de longe altijd bokken enz., uiteindelijk er toch op gaan zitten (dat was een heel groot probleem, erop komen!!) en het rijden ging redelijk. Soms ook een gebok en gedraak van jewelste, maar soms ook goed lopen. Op en afstijgen bleef heel riskant.
Deze merrie is helemaal nagekeken omdat er geen verbetering in zat. Het bleek dat de merrie waarschijnlijk als veulen al een hersenbloeding heeft gehad. De coordinatie was redelijk, maar belast en op voltes kon de merrie het niet aan. Opstijgen was een probleem omdat het paard de ruiter niet zag en wel iets voelde. Die link kon ze niet leggen en raakte dan in paniek.

Ze is uiteindelijk alleen voor de fok gebruikt omdat het te gevaarlijk was om erop te blijven rijden. En als ik lees dat het paardje van TS ook overal doorheen rent als het gebok begint, dan lijkt dat er toch wel op. Zeker ook het schudden met het hoofd en dergelijke. Paardje kan op een of andere manier niet zijn evenwicht houden op het moment dat er iemand opzit of dat 'ie verplicht zijn rondjes moet lopen (ad longe).

Zou de kliniek vragen om een uitgebreid onderzoek en dat ze hem dus zowel belast als onbelast zien bewegen. Misschien komt er dan iets uit waardoor 'ie zo doet.

Succes in ieder geval met je paardje.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:08

onze pony waggelt nammelijk ook maar dit is heel erg als je haar gewoon laat lopen. bij haar was het toch iets met de rug en de spieren nou rijden we haar iedere keer lekker over de rug en er is iemand bij haar geweest waardoor ze echt beter is gaan lopen. rijd je haar goed nagelijk doet ze dit nagenoeg niet meer. ik zou dus ook effe een fysio of laten komen. helpt bijna altijd. kan zijn dat ze er met bepaalde bewegingen maar last van heeft. het is het proberen toch waard en anders naar de africhtings stal. succes

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:21

Ik neem aan dat de ts helaas geen goedbedoeld advies aan wil nemen, en daarbij ook nog eens het paard overal de schuld van geeft. Ik wil een ding inprinten bij de ts. En wil ook graag dat ze dit onthoud, een paard is nergens aan schuldig, de ruiter is een begeleider, die moet het paard op de juiste manier kunnen begeleiden, als dat zou gebeuren zonder slofteugel is dat al heel wat.

Jou paard moet je zien als een kind van 4 die erg prestatie gericht is (aangezien het hoge bloed waarin ze staat) En die alles moet leren, het begint bij 1+1=2. En bij een paard is 1+1 Is voorwaarts zijn. Dit paard word zo tegen gehouden doormiddel van een begeleider die haar tegenhoud, en dingen aan blijft vechten. Begin opnieuw, met een kundige ruiter, die haar die begeleiding kan geven, en die dit paard op kan leiden op de juiste manier. Een kind die de juiste begeleiding niet krijgt, zou zelf ook in een diep dal vallen en ook dingen gaan uitproberen, noem bijvoorbeeld doorzeuren, etteren, opstandigheid etc. Een paard en een kind is daar niet echt in te vergelijken, maar een degelijke zelfde begeleiding is daarin wel nodig.

Je kan je paard wel een slofteugel aan doen, absoluut maar gebruik hem dan op de juiste manier, durf los te laten. het woord hulpteugel zegt het al. HULP. En ik zie eigenlijk geen toegevoegde waarde met dit ding bij dit paard, mischien omdat ik het paard niet ken?

Ik heb ook een tijd een paard gereden die zo was, zoals menig ruiter of amazone die hier reageert. Die bokte ook iedereen eraf. Maar als ik die mensen zelf vaak zag rijden? tegen werken met de hand, een verplichting stellen je moet in de krul lopen, trekwerk dus, en dat is wat de slof hier ook bij jou paard doet. Voor mijn is het paardrijden nog een samenspel tussen mens en paard. Lees Dans.

Wat je bereikt met dingen voorwaarts op te lossen; een paard wat de kans niet heeft om te bokken, zowel, heb je als ruiter zijnde gewoon erg dikke pech. Maar dat is het vak. Het durven loslaten van je paard, doormiddel van de goede begeleiding. Ik heb die fouten ook gemaakt in het verleden. En zag pas naar 15 jaar professionele ervaring in dat je je paard moet durven vertrouwen, leer het paard aanvoelen en leer je paard kennen. Bokt het paard? Ga denken, naar voren, leer dat aan als automatisme, en daarna ga je denken waarom ging het paard zo tekeer, vroeg ik teveel, zit het paard vast? Elk jong paard bokt wel een keer extreem, puur omdat die spieren moet gaan gebruiken die die nog nooit gebruikt heeft. Wil niet teveel van dit paard. Laat het gewoon allemaal is op je af komen en zorg voor iemand die dat aankan, op professioneel gebied. Op dit filmpje zie ik een paard, die er tegen in komt om over zijn rug te lopen, en een sterk inwerkende ruiter met door de slof ene gedachte van ja het moet. Op een jong paard hoef je geen show weg te rijden. Dit paard heeft nog een hele opleiding nodig op professioneel gebied.

Om een jong paard op te leiden, is niet voor iedereen weggelegd. Dat is net zo als een kind les geven, op een basisschool, een kind wat wat moeilijker is met dingen begrijpen kan je ook niet van groep 3 in groep 5 plaatsen.

Het is mischien een stomme overeenkomst, en het klinkt mischien allemaal raar. Maar wat ik alleen wil zeggen hiermee, wil niet teveel op dit moment, begin van voor afaan met een ruiter of amazone die dit ook aankan, die het paard op de juiste manier kan begeleiden, die niet nadenkt over het bokken, maar denk naar voren met die handel, loslaten van voor, zorg dat het paard op een gegeven moment de juiste aanleuning zoekt. Die fijn word rechtgesteld en zorg daarbij voor een ruiter die dat ook aan kan voelen, en daarin ook de juiste begeleiding kan geven. Met die juiste basis kan je veel verder gaan uitbouwen, En als die basis er eenmaal in zit, kan je zelf zeggen ik neem het allemaal over. Ik neem daar les in bij de ruiter die hem heeft opgeleid, want die kent mijn paard het beste onder het zadel, die weet hoe ik het moet aanpakken.

Ik zeg niet dat de ts geen gevoel heeft, want dat kan je niet oordelen. Maar als de amazone op het filmpje dat gevoel zou hebben zou ze daar ook meteen op moeten inspelen, en dat zie ik helaas niet gebeuren.

Zoals ik al zei, Ik heb hier ervaring mee, heb verschillende van dit soort paarden onder mijn kont gehad, En wil best geloven, dat menige posters hier op bokt daar ook ervaring mee hebben, want uiteindelijk bedoelen we merendeel hetzelfde. Alleen hier een wat uitgebreiderde uitleg.

Sorry als het niet helemaal begrijpelijk overkomt maar heb het erg snel geschtypt, want moet er zo ook weer vandoor.

Verder wil ik de ts sterkte wensen met dit paard, en ik hoop dat alles goed komt. Het is jou paard en jou beslissing of je dingen aan neemt of niet.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:10

Alles is al een keer gezegd en er zijn in mijn ogen heel goede adviezen gegeven.
Ik zou deze ruiter niet op mijn paard willen. Ik krijg toch de indruk (hoewel TS er niet aan wil) bij het zien van het filmpje en de informatie van TS dat het paard niet orde is.
Ook al meerder keren vermeld, ik denk toch in de richting van een vorm van ataxie, dat kan zich op vele manieren uiten. Veel paarden met ataxie zijn niet te rijden, ze kunnen het niet aan, ik weet het uit ervaring want ik heb er zelf een.
TS laat je paard nog een keer hierop onderzoeken voor je eigen veiligheid en die van anderen!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:28

Citaat:
En het is een zeer succesvol kunstje voor haar geworden...
Ik begin dat paard steeds grappiger te vinden.

En idd wat ThePast03 zegt: dat paard is echt braaf als ik zie wat ze allemaal pikt. Die van mij (ook vijf) knoop je echt niet op die manier in een slofteugel.

Klopt en die van mij die al 10 is ook niet hoor, dan kun je net zo goed hari kuru plegen Vork .

Weetje wat ik denk, dat jullie gewoon er te bang van zijn. En hem daarom helemaal in elkaar trekken met die slof. Geloof me ook met die slof zal er een dag komen dat dat dier ( en terecht) uit zijn "slof schiet". Alleen zal het door dat slof gebruik niet zonder gevolgen zijn..Lees bijvoorbeeld omhoog komen, omklappen. En dat wil je met een paard van 700 kilo niet hebben.

Verder zou ik zeggen trek een BP aan als dat dier zo gevaarlijk is, zet een cap op je kop, hang een beugelriem om zn nek en haal die slof eraf. Hij gaat rennen zeg je? PRIMA, hij stopt vanzelf wel een keer, gooi die teugels los en laat maar rennen. Wanneer hij zo voorwaarts is zal hij ook minder gemeen bokken waarschijnlijk.

Ik denk dat bij dit dier wederzijds respect echt nodig is..! Die van mij heeft ook verschrikkelijk veel fratsen gehad, staken, steigeren, bokken. Geloof me af straffen heb ik ook zat gedaan, en ik schoot er geen drol mee op. Hij werd alleen maar feller tegenover mij en ik kon er steeds minder mee. Na een paar keer wisselen van lesgevers heb ik de perfecte gevonden. En waar begon die..? JUIST bij mij, pijnlijk maar waar. 95% van wat een paard doet, is een reactie op wat de RUITER DOET. Dus inderdaad zoek daar de fouten en niet bij een paard! Helemaal niet bij zn jong ding waarvan dit de eerste ruiter is...!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:54

ik hoop dat het je nu duidelijk is dat we allemaal t beste voor hebben met je paard, en ik denk ook dat je toch echt na moet gaan denken over wat je nu verder wil, en blijf je niet herhalen in het zeggen dat dit de enige ruiter is voor je opaard, misschien wel de enige die het voor niets doet, maar je paard en jij dus ook schieten hier helemaal niets mee op!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:14

isadora schreef:
JessiiCaa schreef:

iig succes ermee

De ruiter dragt enkel een cap op wedstrijd omdat dat verplicht is, ze heeft vorig jaar een lelijke val gemaakt, waarbij ze haar nek zwaar geblesseerd had. De ruiter is verzekerd tegen zulke dingen, dus het is haar eigen verantwoordelijkheid, en zij kiest ervoor om geen cap op te zetten, dus ik respecteer dat.

Kijk uit, want hiermee zit je ontzettend scheef Lachen Lachen Jij als eigenaar van het paard blijft altijd verantwoordelijk, dus aansprakelijk! Altijd!

Toen ik nog in de paarden werkte en dus beroepshalve betaald op paarden van anderen reed, waren nog steeds de eigenaren aansprakelijk! Ik heb het in de praktijk meegemaakt, en geloof me das niet leuk

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:56

ff een vraagje hoe lang is het geleden dat de tandarts is geweest??