Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:31

NHW schreef:
Ga je 'andersom' werken, dus vanuit dwang en daarmee ook pijn, zal hij/zij vanuit een gespannen situatie gaan buigen. Na een paar jaar zal je paard rugblessures vertonen daar je hem/haar dwingt zijn rugspieren vanuit een gespannen situatie te werken.

En dit is dus verkeerd slofgebruik...

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:40

ik vind dat een slofteugel voordelen kan hebben. ze paard kan er losser van worden, en als hij dat lekker loopt kan je hem losser laten zodat ze bjna geen contact hebt. verder denk ik dat je beter zonder slof kan rijden, maar als je hem goed gebruikt heb ik er niet veel op tegen

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:34

als je de slof goed gebruikt, vind ik het geen slecht hulpmiddel.

Soms zie je foto's van een slof die naar het lijkt continue op spanning staat, dan vind ik het niet goed.

Maar ik gebruik ook wel eens een slof bij mijn 4 jarige vz fries. Ze is nogal een heethoofd en drukt snel haar onderhals eruit.
Door met de slof los te rijden, en dan niet met spanning erop, maar wel als ze haar onderhals eruit blijft drukken, dan kan je niets meer.
Maar dus door met die slof los te rijden, kom ik makkelijker door die spanning heen en daarna gaat de slof eraf en kan ik haar heerlijk over de rug laten lopen, zonder spanning oid

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:20

Esperanza schreef:
Dus dan ga je, omdat je niet kunt rijden er maar een slof aanhangen? Dat lijkt me echt een goede reden Vork

Nee, niet omdat ik niet kan rijden, maar omdat er voor mij op dat moment, op dat paard, in die les, geen andere manier was. Ik zeg trouwens niet dat ik voor een slof ben, ik kon niet goed een mening vormen, daarom ben ik dit topic begonnen.
En niet iedereen die niet met halsring rijdt, hangt er gelijk een slof aan, dat heeft echt niemand hier gezegd.

Maar jij bent dus tegen Tong uitsteken

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:09

ik heb even een vraagje
ik heb zelf een fjord voorlekkere buitenritten mee te rijden nu zei iemand dat ik eens een Thiedemanteugel moest gebruiken dat ik haar dan gemakkelijker kon houden en ze niet meer zoveel zou bokken, kan dit kloppen?

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:40

Ik vind een slofteugel word zo erg als je hem maakt. En in mijn ogen zit er aan een slofteugel niets verkeerds, tenzij je hem verkeerd gebruikt. Je hebt mensen die hun pony ermee in de krul trekken maar het kan ook als hulpmiddel voor het paard zijn. Ik ken een paard die helemaal vast zit in de hals en heel moeilijk wil en kan buigen, maar als de bijzet eraan gaat is dit voor hem veel makkelijker en kan hij ook losser worden in zijn nek en zijn kaak los laten die hij geneigd is vasttezetten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 08:24

shesannie schreef:
ik heb even een vraagje
ik heb zelf een fjord voorlekkere buitenritten mee te rijden nu zei iemand dat ik eens een Thiedemanteugel moest gebruiken dat ik haar dan gemakkelijker kon houden en ze niet meer zoveel zou bokken, kan dit kloppen?

Het zou kunnen helpen, maar ik heb het idee dat je dan alleen symptomen bestrijdt in plaats van de oorzaak aan te pakken. Misschien moet je eens een keer aan een instructrice ofzo vragen of zij weet waaróm je pony dan bokt. Of misschien weet je dat zelf wel Tong uitsteken Dan kan je daar mee aan de slag. Met een Thiedeman heeft z'n hoofd niet meer zoveel vrijheid. Al kunnen ze met Thiedeman ook nog steeds bokken hoor.. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:12

Vogeltje90 schreef:
Maar jij bent dus tegen Tong uitsteken

Niet om jou af te zeiken hoor. Maar ik vind het een soort van omgekeerde redenatie.

Iedereen is het er overeens dat als je het ding ´goed´ gebruikt dat er weinig fout aan is. Alleen vind ik persoonlijk, dat bijna niemand wet wat nu echt goed gebruik is. Voor de één is goed gebruik als het ding los hangt.

Maar voor mij liggen die standaarden gewoon hoger. Ik wil weten welke rugspieren er precies getraind worden bij welke instelling en hoe lang dan ´goed´ is, moet je varieren in hoogte? Kijk, de meeste ruiters onder ons kunnen nog niet eens het achterbeen voelen, of correct ruggebruik. En dan zou je wel goed een slof kunnen gebruiken?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:22

Ik denk dat de meeste tegenstanders van de slof mensen zijn die de slof zelf nooit gebruikt hebben.
Zo was ik n.l ook, een van mijn paarden heeft de neiging om te gaan racen, op zich helemaal niet zo erg ware het niet dat hij zijn onderhals erop gooit en zijn hoofd in de lucht.
de ruiter heeft dan echt niks meer te vertellen.
toen is hij dus i.d.d even met een slof gereden,niet in de krul trekken of wat dan ook maar net even de controle kunnen blijven houden als hij zijn uitspatting had.
dan bleef hij in ieder geval "stuurbaar".
eerst was ik fel tegen de slof maar nu ik de slof op een positieve manier in werking heb gezien moet ik mijn mening bijstellen.
het kan wel degelijk nut hebben als die op een goede manier gebruikt word.
daarbij vind ik wil dat je de slof dus absoluut niet langer moet gebruiken dan nodig is.
zo was het bij mijn paard maar 3 keer "nodig'.
en ik vind ook dat je niet zomaar een slof moet gebruiken als je nog nooit met slof gereden hebt, dan moet je zorgen dat je er hulp bij hebt van iemand die er wel ervaring mee heeft.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:03

Vogeltje90 schreef:
shesannie schreef:
ik heb even een vraagje

Het zou kunnen helpen, maar ik heb het idee dat je dan alleen symptomen bestrijdt in plaats van de oorzaak aan te pakken. Misschien moet je eens een keer aan een instructrice ofzo vragen of zij weet waaróm je pony dan bokt. Of misschien weet je dat zelf wel Tong uitsteken Dan kan je daar mee aan de slag. Met een Thiedeman heeft z'n hoofd niet meer zoveel vrijheid. Al kunnen ze met Thiedeman ook nog steeds bokken hoor.. Lachen

Dan heb je hem te strak zitten. Je kunt een thiedemann ook losjes houden zodat hij alleen inkomt bij het begrenzen van trekken en hoofd omhoog gooien Ja

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:13

griebels schreef:
Dan heb je hem te strak zitten. Je kunt een thiedemann ook losjes houden zodat hij alleen inkomt bij het begrenzen van trekken en hoofd omhoog gooien Ja

Maarre ff offtopic, als een paard bokt doet ie z'n hoofd toch omlaag ipv omhoog?? Ik zou dus wat dat betreft geen thiedemann gebruiken
Bloos

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:25

Als hij zijn hoofd naar beneden doet krijgt hij verlenging van de hals, dus ook daar kun je hem op begrenzen. Al zijn er natuurlijk altijd paarden die toch kunnen bokken...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 10:56

Esperanza schreef:
Maar voor mij liggen die standaarden gewoon hoger. Ik wil weten welke rugspieren er precies getraind worden bij welke instelling en hoe lang dan ´goed´ is, moet je varieren in hoogte? Kijk, de meeste ruiters onder ons kunnen nog niet eens het achterbeen voelen, of correct ruggebruik. En dan zou je wel goed een slof kunnen gebruiken?

Vind ik eigenlijk ook wel nu ja. Je kan natuurlijk nadenken over ruggebruik én nadenken over ruggebruik. Het hangt er vanaf hoe diep je daarover gaat nadenken. Als je enige doel is dat ie niet meer scheef loopt, kan een slof dus denk ik wel helpen. Maar als je daarnaast ook nog gaat nadenken over spanning op de spieren enzo, en over 'op de goede manier spannen' en alles, voldoet een slof denk ik al snel niet meer. Lachen Maar dat is denk ik jammer genoeg idd iets voor mensen die zich echt daarin willen of kunnen verdiepen.

Ikzelf doe gewoon wat m'n instructeur zegt, hij is deskundiger dan ik, dus ja...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:52

Vogeltje90 schreef:
Vind ik eigenlijk ook wel nu ja. Je kan natuurlijk nadenken over ruggebruik én nadenken over ruggebruik. Het hangt er vanaf hoe diep je daarover gaat nadenken. Als je enige doel is dat ie niet meer scheef loopt, kan een slof dus denk ik wel helpen. Maar als je daarnaast ook nog gaat nadenken over spanning op de spieren enzo, en over 'op de goede manier spannen' en alles, voldoet een slof denk ik al snel niet meer. Lachen Maar dat is denk ik jammer genoeg idd iets voor mensen die zich echt daarin willen of kunnen verdiepen.

Ikzelf doe gewoon wat m'n instructeur zegt, hij is deskundiger dan ik, dus ja...

Maar met een slof los je een scheeflopend paard niet op. Je kunt je paard niet gewoonweg rechttrekken en denken dat ie recht is. Hij zal gewoon op een andere plek gaan uitzwaaien. Het enige wat je kunt doen is je paard gymnastiseren en dat red je prima zonder slof. Denk aan buitenstelling of je paard rechthouden in de bocht op de andere kant als waar het paard krom is. Maar veel instructie kent dit soort materie niet.

Loopt je paard op 2 teugels? Zo niet is ie niet recht. Maar dat voel je niet met een slof!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:52

Esperanza schreef:
Maar met een slof los je een scheeflopend paard niet op. Je kunt je paard niet gewoonweg rechttrekken en denken dat ie recht is. Hij zal gewoon op een andere plek gaan uitzwaaien. Het enige wat je kunt doen is je paard gymnastiseren en dat red je prima zonder slof. Denk aan buitenstelling of je paard rechthouden in de bocht op de andere kant als waar het paard krom is. Maar veel instructie kent dit soort materie niet.

Loopt je paard op 2 teugels? Zo niet is ie niet recht. Maar dat voel je niet met een slof!

Hoezo voel je dat niet met een slof? Dat voel je niet wanneer je de slof verkeerd gebruikt (wanneer de slof dus nog op spanning staat wanneer het paard qua hoofdhouding goed loopt).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:21

Met een slof kun je vaak niet voelen wanneer de hoofdhouding goed is,want dat kun je allen voelen als je weet in hoeverre het achterbeen doorkomt en hoe het ruggebruik is.
Voor de rest ben ik het met Esperanza eens,maar dat wisten jullie al.
Ik ben niet tegen de slof omdat ik er niet mee gereden heb,sterker nog.Ik heb er een jaar verplicht mee moeten rijden,toen ik werkte voor een springamazone.Die paarden waren hard in de mond,hadden een zere rug.Omdat ze dus continu in een afgedwongen houding liepen zonder dat ze aan konden geven dat ze iets niet konden.Ikzelf probeerde er zo min mogelijk aan te zitten,maar die paarden waren nieteens meer fatsoenlijk te rijden.Dat was niks van met je been naar de hand toe rijden en rechtrichten etc.Er zat geen basis in,en die amazone sprong op een heel hoog niveau.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:10

Elisa2 schreef:
Met een slof kun je vaak niet voelen wanneer de hoofdhouding goed is,want dat kun je allen voelen als je weet in hoeverre het achterbeen doorkomt en hoe het ruggebruik is.

Waar haal je dan al die kennis vandaan??? Daarmee bedoel ik: waar heb je dat geleerd in theorie? Hoe ben je zoveel te weten gekomen over ruggebruik e.d.??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:02

Rijden,rijden,rijden onder goede begeleiding.Theorie en praktijk samen,laten we maar zeggen dat ik aardig door schade en schande wijs ben geworden.En ervan baal dat ik dit soort dingen niet eerder geweten heb.[niet dat ik alles weet,want er is nog zoveel meer te leren]Ik ben nu zeg maar "in de leer" bij iemand die de paarden echt goed opleid,op een eerlijke manier,en die het ook echt kan.In tegenstelling tot andere die zeggen dat ze het kunnen.En ik leer nog iedere dag bij.

Ik moet wel even erbij vermelden,dat ik over de slof nagedacht heb en tot de conclusie ben gekomen dat als je hem even 15 min. nodig hebt met losrijden en hij zit aan de zijkant.Dat ik dat wel kan begrijpen,vooral op een "verreden" paard.Als ie er daarna af gaat en je daarna echt gaat rijden zeg maar..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:06

Oké.. Maar waar zou ik als relatief beginnende dressuurruiter dan die info vandaan kunnen halen?

Ik denk dat ik zelf t antwoord trouwens al weet.. Tong uitsteken Bij iemand les nemen later die zich daar ook in heeft verdiept. Dat komt met de tijd hoop ik, als ik n eigen paard heb. Lachen

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:10

Elisa2 schreef:

ik ben het hiermee eens..maar ik vind ook met de slof voel je niet echt druk op die teugel, en dat maakt het voor veel erg moeilijk en gaan sommige het ook fout gebruiken..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:12

Ja dat vind ik dus het ellendige van de slofteugel,dat je je gevoel snel kwijtraakt.
Vogeltje: je geeft zelf inderdaad het juiste antwoord al.
Zoek iemand die zich erin verdiept heeft,en degene hoeft zelf niet hoog te rijden om de goede dingen te weten.Maar gewoon de goede basis hebben,die van het skala der ausbilding.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:15

Van het wat?? Lachen

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:20

Ik ben over het algemeen geen voorstander van slof, maar soms kan het niet anders. Ik gebruik het echter in uiterste noodzaak. Mijn merrie is wel keer heethoofd en wil er soms eens van onder door kruipen in de galop, als ik dan voel van hier gaat ze weer neem ik er hem effen bij, en inderdaad het is mss niet de juiste manier of optie maar het kan voor mij niet anders. Ik zou ook aanraden hem niet telang te gebruiken want eenmaal de slof er af is kan het resultaat minder zijn als daarvoor. Maar een goed slof gebruik daar rijden gewoon de besten mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:28

Sorry,dat is iets waar je je zelf al wel in kunt verdiepen qua theorie.Dat is het skale der ausbilding.Met google kom je vast wel op goede info daarvoor.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:48

iedereen die tegen een slof is daag ik uit om op mijn 7 jarige heet hoofdige arabier te komen rijden die al een half jaar stil staat en een half uur onder de man moet stappen en daarna 4 rondjes moet draven en twee rondjes moet galloperen.

ik ben al meerdere malen recht het hek in gegaan met als gevolg dat zijn pees iedere keer weer dik wordt en de veearts zegt dat hij me niet kan helpen, de pees moet nu met rustig opbouwen weer kracht krijgen en is nu verder medisch goed gekeurd.

zonder slof hou ik dit paard dus niet, hij mag niet uitrennen aan de longe of los in een bakje rennen puur en alleen dat half uurtje stappen en die paar rondjes draven.

ben benieuwd wie het lef heeft om dat te komen doen zonder slof!