Wie weet er raad met mijn paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mkvdiest

Re: Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:57

bianca wat jij zegt klopt idd wel maar dr is geen stal in de buurt die zoiets aanbied (helaas) wij zijn gebonden aan stal en biks, hij zou eventueel in een paddoc kunen maar dan is het alsnog biks...

ik ben zelf ook absoluut niet van de hulpteugels, hooguit een martingaal dat vind ik zelf de enige redelijke hulpteugel... en een pessoa met longeren....

en gelukkig waardeerd Lika mn hulp wel en ja ik ben hier een bitch i know maar ik wil ook niet dat iedereen haar maar het gevoel geeft dat ze slecht is voor dr paard en dat ze idioot is omdat ze zelf geen oplossing kan vinden... gelukkig waardeerd zij me wel;)

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:58

Ukkiee: thnx voor de tips Lachen hier hebben we nou echt eens wat aan Hyper! en respect kan idd wel het probleem zijn.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:15

Fijn Lachen (dat ik ook niet gelijk wordt afgeschilderd als pennymeisje, haha)

Ik heb even voor je rond gezocht op internet en kwam de volgende sites tegen:
- Mens en paard - hier worden 4 fasen beschreven waarin je vertrouwen en respect kunt krijgen van je paard, volgens mij worden er ook lessen gegeven op locatie
- DressuurTotaal - er staat infomatie over een clinic 'Wederzijds respect tussen paard en ruiter', ik weet niet of dat in jullie budget ligt, maar het is misschien het proberen waard

Misschien kun je ook eens kijken naar NH, een rijstijl waarbij het vooral gaat om het wederzijdse vertrouwen en respect. Natuurlijk hoef je dan niet gelijk helemaal naar Natural Horsemanship over te stappen, maar je kunt onderdelen ervan gebruiken in de manier waarop je nu rijdt en tips meenemen om je paard beter onder controle te houden.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 00:16

Hartstikke fijn Ukkiee! Lachen

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:20

Lachen lol nee jij bent geen penny meisje haha (gelukkig!)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:32

hoop dat ik dat ook niet ben Knipoog

@MKvdiest sorry hoor, ik kan ook af en toe zo'n bitch zijn Knipoog Mensen proberen gewoon hun mening te geven, soms heb je er wat aan en soms niet. Juist omdat we niet denken dat Lika slecht is voor haar paard. Ze probeert er wat aan te doen, iedereen komt weleens voor zoiets te staan (had eergisteren nog dat Noa, mijn tinker, absoluut niet wilde lopen voor de kar, nou probeer dan maar eens een eigenwijze stinker vooruit te krijgen, terwijl haar dochter staat te hinneken in de wei Tong uitsteken ) Iedereen heeft wel problemen, daarom probeert iedereen te helpen. Vond het gewoon jammer dat je zo reageerde.

Over dat in de buurt geen mogelijkheden zijn om dit te bewerkstelligen, helaas ken ik dat maar al te goed. Ik woon in de Randstad en hier is sowieso al een plek vinden moeilijk. Dan zijn het nog meestal plekken waar ze overdag helemaal niet buiten komen de meerderheid. Ik heb op den duur wel een plek gevonden waar ze in ieder geval overdag naar buiten konden, en nu dan met heel veel geluk een eigen plekje kunnen creëren. Je moet eens weten hoeveel commentaar je daar zelfs op krijgt omdat je paard in de blub staat Knipoog

Misschien dat je met de staleigenaar iets kan bedenken, dus dat hij/zij de biks afschaft en het paard meer hooi geeft. 3x per dag is al veel (als je naar sommige stallen kijkt dan) vraag of hij dan gewoon meer geeft. Een paard heeft pas genoeg als er de volgende voerbeurt nog wat ligt. Zo weet je dat hij in ieder geval lekker kan knabbelen als hij op stal staat.
Verder toch proberen voor te stellen dat de paarden iets langer naar buiten kunnen. Ik las dat er een paddock was, en 50 paarden, eigenlijk te klein dus voor zoveel paarden Boos! Misschien dat er een stuk erf afgezet kan worden zodat de paarden langer naar buiten kunnen? Ik probeer maar wat hoor, ik weet hoe moeilijk het is om hier in de buurt wat te vinden waar je dit kan vinden...

Nogmaals succes Lachen

*edit* typen is ook een kunst voor me Knipoog

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 00:35

er zijn meerdere bakken. Het zijn er trouwens 62 & 4 bakken.. we gaan gewoon eens wat voorstellen..

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:39

thnx Lachen ja misschien dat er wat geregeld kan worden maar op een boeren erf is dat meestal helaas moeilijk, maar we zullen dr eens naar kijken. ja wij wonen ook in de randstad, is allemaal moeizaam hiero en dan ook nog eens 3x duurder dan aan de andere kant v/h land. wat hun duur vinden daar kunnen wij nie eens voor stallen Knipoog
wel chill dat je een stukje voor jezelf hebt trouwens!!

ik ga snurken.... kan iedereen weer ongestoord penny opmerkingen plaatsen haha;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:43

Een vriendin van mij heeft ook zo'n paard, of ik moet zeggen HAD.
Ze stond namelijk op een stal waar noch paddock, noch weidegang was. Tja, als je 23 uur per dag op stal staat wil je wel even flink uit je dak gaan, of dat nou in de bak is of op de hei. Nu staat ze op de stal waar ik ook sta. 7 Maanden per jaar 10 uur lang in de wei, de rest van het jaar 8 uur in de paddock en als we mazzel hebben op t land. Dat paard heeft nooit meer van die uitspattingen, hij krijgt voldoende beweging en zit lekker in zijn vel. Dat en aanpassing van je krachtvoer; ik weet zeker dat het een heel ander paard zou kunnen zijn!

Succes ermee!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 08:43

Ik vind je ronduit brutaal en je geeft me echt het idee stank voor dank nou bekijk het dan maar. Ja ik heb ook paarden en nee ik zeg niet dat ik het beter kan maar ik probeer wel mee te denken met een combinatie die ik niet ken maar toch het beste mee voorheb. Een beetje respect is daarom echt wel op zijn plaats lijkt me, of je het nu met de gegeven reacties eens bent of niet.
Een beter antwoord zou zijn:
Bedankt voor het meedenken. Het paard is echter zo dol op zo'n moment dat we denken dat nog harder gaan echte levensgevaarlijk zal worden. Fijn dat het bij jouw paard wel heeft geholpen maar helaas is ieder paard weer anders Knipoog

Moeilijk he Boos!

Vanachter de pc is het nu eenmaal lastig om je de situatie geheel goed in te beelden maar dat geeft je geen reden om mensen af te blaffen.
Ik wens de TS veel succes met HAAR paard.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:05

Ook ik ben op mijn 46ste, waarvan mijn hele leven met paarden tot penny gebombardeerd. Terwijl mijn oplossing toch de meest origineelste was, al zeg ik het zelf. (nog harder scheuren). Heb er wel bijgezegd, maar dat is blijkbaar over het hoofd gezien door TS en/of bijrijdster: als de omgeving dit toelaat. En dit laatste heb je zelf in de hand! Jij bepaald waar je gaat rijden. Het is natuurlijk tegen je reflexen om dit te doen, maar aangezien hij blijft gaan heb je tijd genoeg om je reflexen te onderdrukken. Ik zou zeggen, probeer het toch maar eens, bij sommige paarden werkt het, zoals Annie eerder uitgelegd heeft (sprak zij uit ervaring). Je moet natuurlijk wel een beetje lef hebben, maar aangezien jij de enige niet-penny hier bent zal dat geen probleem zijn.

En die adviezen van andere (scherpere) bitten zou ik maar eens niet opvolgen als ik jou was, pijn leidt niet tot controle.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:23

Scherpere bitten hebben inderdaad totaal geen nut, moesten ze helpen dan is het toch tijdelijk, doe er een ander bit in en je hebt weer hetzelfde.

Hier gaat het dus ook om het feit dat de TS tips moet verzamelen en vergelijken en gewoon alles uitproberen, je weet maar nooit welke dat helpt.. en natuurlijk zullen er wel mindere tips bij zitten maarja, vaak zijn die tips dan ook gegeven door mensen die deze situatie niet meegemaakt hebben, en daardoor kunnen de tips soms minder zijn, niet door het feit dat ze penny zijn.. zodus, ofwel heeft dit topic totaal geen nut, ofwel moet de TS en de andere persoon inzien dat wij doodgewoon proberen te helpen..

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:44

Altijd maar dat eeuwige gezeur over dat te lang op stal staan! (ok het is niet leuk)

Mijn paard staat ook in de winter dag en nacht op stal, doen absoluut geen grondwerk!! Met rijden is het een engeltje?! We hebben nou eenmaal niet allemaal de tijd/ruimte/geld voor bepaalde dingen. En kom niet dan moet je geen paard nemen, er zijn genoeg beesten die ook in een hokkie zitten!!

Sommige mensen hebben gewoon makkelijk praten!

(penny meisje of niet haha moest het even kwijt!)

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:18

Danielledm schreef:
Altijd maar dat eeuwige gezeur over dat te lang op stal staan! (ok het is niet leuk)

Mijn paard staat ook in de winter dag en nacht op stal, doen absoluut geen grondwerk!! Met rijden is het een engeltje?! We hebben nou eenmaal niet allemaal de tijd/ruimte/geld voor bepaalde dingen. En kom niet dan moet je geen paard nemen, er zijn genoeg beesten die ook in een hokkie zitten!!

Ieder paard is anders je kan ze niet met elkaar vergelijken juist zoals met mensen de ene heeft gewoon meer energie en de andere is gewoon braver.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:31

Ik krijg een beetje de indruk dat de TS en bijrijders éigenlijk geen zin hebben om moeite te doen dit probleem op te lossen.. ? Kan aan mij liggen hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:35

ik ga gewoon niet naar buiten met een onbetrouwbaar paard Lachen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:40

Wie zegt dat het paard onbetrouwbaar is? Als ik het zo lees zijn de berijders onbetrouwbaar.. Ik heb een aantal dingen gelezen over het water in dwingen enzovoorts.. en dingen waaruit blijkt dat het paard onzeker is. Lachen Dat laat me eerder denken dat de ruiters onbetrouwbaar zijn, niet het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:41

hoe of wat er onbetrouwbaar is maakt geen fluit uit. de situatie is gevaarlijk........ of dat nou aan ruiter of paard ligt. En ik voor een ga gevaarlijke situaties graag uit de weg

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:44

Danielledm schreef:

Dat je dat normaal vindt daaruit blijkt maar weer hoe triest het gesteld is met het dierwelzijn in ons land. Ik vind dat echt onacceptabel! Neem dan geen dier. Vogels in een kooitje zijn ook zielig, dieren in de dierentuin en in het circus ook. Dieren zijn hier niet zodat wij ze in een hokje kunnen stoppen. Dieren horen volgens hun natuurlijke behoeften te leven. Ik snap niet hoe mensen zulk gedrag voor zichzelf rechtvaardigen, leg me dat eens uit?

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:48

ik moet toch een aantal mensen hier gelijk geven. lijkt ne levensgevaarlijk om naar buiten te gaan met een paard dat je niet onder controle hebt. je zou er maar fietsen/rijden als er zo'n combinatie aan komt stormen. dus mijn advies eerst zorgen dat je basis goed hebt en dan pas naar buiten.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:36

Waarom zou ik geen moeite willen doen om dit probleem op te lossen? Als ik dat niet wilde had ik dit topic ook niet geplaatst. lekker vooroordeel zeg.. Ik heb mn beslissing al genomen. Hier kan een slotje op. Iniedergeval iedereen bedankt die de moeite heeft genomen om een reactie te plaatsen, of ik het er nou mee eens was of niet.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:36

ben wel benieuwd wat je beslissing is geworden?
Veel succes met je paard in elk geval! Lachen

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:37

anniee je hebt PM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:46

KiWiKo schreef:
ik ga gewoon niet naar buiten met een onbetrouwbaar paard Lachen

Ik ga met jou mee. Ik ken legio paarden die gewoon stapelidioot worden, zodra ze de ruimte krijgen en daar zitten er ook bij, die zelfs in de winter 10 uren per dag buiten lopen.
Verder kun je van achter een computer niet zien hoe goed iemand wel of niet rijdt. Een bedreven ruiter moet ook handig zijn en dat kun je van foto's zelfs niet zien.
Ik weet niet wat voor bloedvoering het racepaard in dit topic heeft, maar als je een heetgefokt sportpaard hebt, is het een hele opgave om daarmee veilig buiten te rijden...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:59

Tja er is natuurlijk altijd maar een belangrijke stelregel en dat is met alles:

" Veilgheid gaat voor alles"

Hoe leuk het ook is om buiten te rijden zodra je het paard niet voor 95% onder controle hebt moet je niet naar buiten gaan.
En ik zeg bewust 95% want een paard is en blijft een vluchtdier.
Vooral paarden die gefokt zijn om te lopen te rennen moet je een goede dosis lichaamsbeweging geven want zij hebben dat nodig zij zijn daar voor gefokt. <Een engelse volbloed heeft heel weinig krachtvoer nodig die zijn sober en qua karakter dermate heeft dat je die niet te moet voeren wil je ze cool in het hoofd houden. Maar je moet ze wel de beweging geven want hun energie moeten ze wel kwijt.

Vergelijk dat maar eens met een sledehond een husky die moet lopen anders worden ze enorm vervelend en op den duur zelfs aggresief.