Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
haha. Hoe gaat het verder met de wedstrijden, heb je die de afgelopen weken nog gehad?
Ocorde schreef:Hey Marijke en Marga,
Allereerst een super gezond en goed 2008 toegewenst! en natuurlijk ook succesvol. Leuk om weer eens foto's van Eeke te zien, heerlijk dat ze zo jolig was. Jinke had dit exact hetzelfde na het scheren, dan zal ik daar maar geen foto's van opzettenhaha. Hoe gaat het verder met de wedstrijden, heb je die de afgelopen weken nog gehad?
Groetjes Jinke
officiele naam is Berber fan Ljouwert, wedstrijd/roepnaam Eeke
Karoliefje_ schreef:ik vind het er niet verkeerd uit zien, logisch dat het paard even uit zijn dak gaat! zou alleen niet aan een bit longeren als ze nog zo gek doet. kun je beter een halster doen ofzo. anders trek je het bit zo door de mond. succes verder met het beleren!

ditchie schreef:Wat plaatsen sommige overdreven reacties. Elk paard bokt wel van prikkels buitenaf.. er wordt gesproken alsof de paarden dan gelijk verpest zijn. Hoe heeft Gert van den hoff het dan eigenlijk.. die stapt er binnen een uur gelijk al op! Zonder vooraf weken lang een zadeltje en stap voor stap bezig zijn.
Ik vind het prima met de beugels naar beneden, je mag best wat overbluffen. Het is voor het eerst dat het zadel er op ligt, dan is deze reactie zeker niet raar!! Het komt vast allemaal goed!!

ditchie schreef:Oh![]()
Ik las wel wat door aan het begin vandaar dat ik het eruit kon opmaken..
Hmm ja dan heeft longeren met de beugels eraan weinig zin..
Je doel is ontspanning en dat wordt dan zeker niet bereikt.
Katja schreef:Toch raar dat die van jouw bokt onder het zadel en de wij zadelmak maken dat niet doen. Misschien heb je niet het perfecte systeem.
! Hte opleren kan niet gaan zonder bokken en stoten
Katja schreef:Sta met m'n mond open als ik sommige reacties lees.
Tuurlijk moet een paard wennen aan beugels maar je wilt met zadelmak maken zo min mogelijk spanning hebben zodat het een fijne ervaring voor ze is.
Hard worden ze echt niet van spanning onzeker wel.
Wij longeren de eerste keer met zadel altijd zonder beugels en met een singeltje over het zadel zodat er niets klappert.
Als ze dat fijn verwerken dan gaat het singletje eraf en klapperen de zweetbladen.
Dan pas met korte beugels en als dat fijn gaat met de beugels op m'n eigen lengte.
De laatste jaren hebben we nooit meer een paard gehad die ook maar 1 bokje gegeven heeft met zadelmak maken en die paarden zijn daarna ook heel fijn na te rijden.

'
Volgens mij loopt jou friesje best goed 
ikenindi schreef:ik zou niet zo trots zijn op dat gebok. toch een teken van verzet...