Friese merrie @ longeerwork BOKserie ;)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Friese merrie @ longeerwork BOKserie ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:33

Wat een geneuzel in dit topic zeg...pfffft...

Wat bij mij op komt is het volgende. Zou het zo kunnen zijn, dat dit paard, ooit in de africhting heeft geleerd dat het eerst aan de longe moet uitrazen. Je hebt mensen die dat doen, omdat ze te bang zijn om er direct op te stappen, En dat kan natuurlijk een een goede reden zijn...maar dan vind ik dat je correct gaat longeren en niet het paard leert gek te doen aan de longe. Ik heb het idee dat dit paard daarom met zadel op wel eens zo kan doen. Heb ik vaker gehad, namelijk bij paarden die ik ter correctie kreeg. Longeren met dubbele longe of bijzet betekende aan het werk aan de longe, longeren met zadel op betekent gek mogen doen.... Ik loste dan altijd op door met zadel met een bijzetje te longeren en dan streng doch rechtvaardig te eisen dat het paard zich gedraagt. Dan zijn die fratsen zo afgelopen!
Wat denk je...klopt mijn beeld?

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:50

Hey Marijke en Marga,

Allereerst een super gezond en goed 2008 toegewenst! en natuurlijk ook succesvol. Leuk om weer eens foto's van Eeke te zien, heerlijk dat ze zo jolig was. Jinke had dit exact hetzelfde na het scheren, dan zal ik daar maar geen foto's van opzetten Knipoog haha. Hoe gaat het verder met de wedstrijden, heb je die de afgelopen weken nog gehad?

Groetjes Jinke

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:23

Edit: toen ik dit topic opene wou stond er dat jij mijn vijand was dus ik even in je profiel bekeken maar iks nap er niets van hahaha.... Leuke fries daar gaat nog wat leuks mee gebeuren denk ik heel veel suc6 met al je topperss!!!! Pling

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:37

Ocorde schreef:
Hey Marijke en Marga,

Allereerst een super gezond en goed 2008 toegewenst! en natuurlijk ook succesvol. Leuk om weer eens foto's van Eeke te zien, heerlijk dat ze zo jolig was. Jinke had dit exact hetzelfde na het scheren, dan zal ik daar maar geen foto's van opzetten Knipoog haha. Hoe gaat het verder met de wedstrijden, heb je die de afgelopen weken nog gehad?

Groetjes Jinke

Hé...heet deze Fries Eeke? Nu zijn er wel meer paarden met dezelfde naam....maar ik ken ook een Eeke die altijd stuiterde aan de longe.... Is dit paard in Flevoland geboren toevallig? Als dat zo is, dan ken ik het paard en weet ik hoe het komt dat er gebokt wordt aan de longe met het zadel er op.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:58

@ Polly: deze fries is in Leeuwarden geboren Knipoog officiele naam is Berber fan Ljouwert, wedstrijd/roepnaam Eeke

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:41

ik vind het er niet verkeerd uit zien, logisch dat het paard even uit zijn dak gaat! zou alleen niet aan een bit longeren als ze nog zo gek doet. kun je beter een halster doen ofzo. anders trek je het bit zo door de mond. succes verder met het beleren! Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:49

Karoliefje_ schreef:
ik vind het er niet verkeerd uit zien, logisch dat het paard even uit zijn dak gaat! zou alleen niet aan een bit longeren als ze nog zo gek doet. kun je beter een halster doen ofzo. anders trek je het bit zo door de mond. succes verder met het beleren! Knipoog

jahaaaaaaaa lezen is ook een vak! maar bedankt voor je tip Knipoog

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:07

wat een moooooooooooooooooooooooi paard.... Kwijl Kwijl Kwijl

zeker ook een lief paard? Vingers aflikken

maar als ik jou was...zou ik...

ROFL

ik zou zeggen, wees blij dat een paard eens bokt Haha!
leuke foto's Jobbel!! en een eer om al 5 pagina's te hebben! dat overkomt mij nou nooit Tong uitsteken

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:47

Wat plaatsen sommige overdreven reacties. Elk paard bokt wel van prikkels buitenaf.. er wordt gesproken alsof de paarden dan gelijk verpest zijn. Hoe heeft Gert van den hoff het dan eigenlijk.. die stapt er binnen een uur gelijk al op! Zonder vooraf weken lang een zadeltje en stap voor stap bezig zijn.
Ik vind het prima met de beugels naar beneden, je mag best wat overbluffen. Het is voor het eerst dat het zadel er op ligt, dan is deze reactie zeker niet raar!! Het komt vast allemaal goed!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:58

ditchie schreef:
Wat plaatsen sommige overdreven reacties. Elk paard bokt wel van prikkels buitenaf.. er wordt gesproken alsof de paarden dan gelijk verpest zijn. Hoe heeft Gert van den hoff het dan eigenlijk.. die stapt er binnen een uur gelijk al op! Zonder vooraf weken lang een zadeltje en stap voor stap bezig zijn.
Ik vind het prima met de beugels naar beneden, je mag best wat overbluffen. Het is voor het eerst dat het zadel er op ligt, dan is deze reactie zeker niet raar!! Het komt vast allemaal goed!!

Lees effe alles door, XD De merrie is allang zadelmak.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:08

zucht..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:25

Oh Vork
Ik las wel wat door aan het begin vandaar dat ik het eruit kon opmaken..
Hmm ja dan heeft longeren met de beugels eraan weinig zin..
Je doel is ontspanning en dat wordt dan zeker niet bereikt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:00

ditchie schreef:
Oh Vork
Ik las wel wat door aan het begin vandaar dat ik het eruit kon opmaken..
Hmm ja dan heeft longeren met de beugels eraan weinig zin..
Je doel is ontspanning en dat wordt dan zeker niet bereikt.

Nee, doel was om de merrie uit te laten razen voor het rijden. Althans zo kwam het bij mij over.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:28

Katja schreef:
Toch raar dat die van jouw bokt onder het zadel en de wij zadelmak maken dat niet doen. Misschien heb je niet het perfecte systeem.

Net zoals mensen kunnen paarden verschillen van karakter en reactie! Afgelopen zomer hebben mijn vriend en ik en Fries ingereden waar we heel grof gezegd het zadel opgeslingert hebben en d'r op zijn gaan zitten. Gebeurde allemaal wel met veel vertrouwen en geduld hoor, daar niet van, maar dit kan echt niet bij elk paard!

De een doet alsof er niks aan de hand is en de ander gaat uit zijn dak. Dito is dat zo met stijgbeugels. Ik haal deze er overigens wel af, maar dat heeft er meer meet te maken dat ik 1.84 m ben met onwijze stelten dus mijn stijgbeugels zijn lang ingesteld. Als paarden dan rare bewegingen gaan maken weet je niet waar zo'n stijgbeugel tegenaan kan slingeren en dat risico neem ik toch liever niet.

Maar ik heb er eigenlijk geen problemen mee. Als mensen dit dierkewellerij vinden wil ik wel eens weten wat ze denken van verkeersmak maken Nagelbijten / Gniffelen

Horesfriends

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:05

zo dat is een mooie Frieze merrie doet hij altijd zo wild

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 20:55

Iedereen bedankt voor de leuke reacties & tips.

Ik ben na deze bokpartijen niet meer opgestapt, het was zo koud dat mijn vingers half bevroren waren en ik dus bang was de teugels niet te kunnen vasthouden.

Een week later (paard heeft een week niet kunnen lopen ivm de vorst van toen) heb ik deze merrie meegenomen naar les, en daar liep ze super goed, zónder te bokken! Haha!

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:06

Ik vind het een vet mooie merrie en ik vind het belachelijk dat iedereen zo begint te neuzelen over het bokken. Ik vind het best dat je bok foto's zet, beter dan altijd het perfecte paard hebben. Over africhtingsmanieren staan er ook heel wat disscussies maar ik had zo iets als ik dit topic begon te lezen van: " Ik geloof dat Jobbeltje gewoon een topic wil plaatsen over haar paard en niet gesteld is op een hele hoop geneuzel, onzin en andere dingen. Natuurlijk wel opbouwende tips maar kritiek omdat ze bokfoto's plaatst vind ik er toch wel een beetje over. Dat is mijn menigng. Maar ik zeg het nog maar eens Jobbeltje PRACHTIG paard en veel geluk Knipoog! Hte opleren kan niet gaan zonder bokken en stoten Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:14

Wat een ontzettend geinig topic dit!!! Er trappen toch steeds weer mensen in die het verhaal niet goed door lezen.
Janne_BSGFM dit paard is al 7 jaar en beleerd.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 16:50

@ aerdenhout1: voor sommige mensen blijft het lastig het topic eerst door te lezen, of iig begin en einde Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:53

Ik blijf hem leuk vinden! Haha!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:58

Katja schreef:
Sta met m'n mond open als ik sommige reacties lees.
Tuurlijk moet een paard wennen aan beugels maar je wilt met zadelmak maken zo min mogelijk spanning hebben zodat het een fijne ervaring voor ze is.
Hard worden ze echt niet van spanning onzeker wel.

Wij longeren de eerste keer met zadel altijd zonder beugels en met een singeltje over het zadel zodat er niets klappert.
Als ze dat fijn verwerken dan gaat het singletje eraf en klapperen de zweetbladen.
Dan pas met korte beugels en als dat fijn gaat met de beugels op m'n eigen lengte.

De laatste jaren hebben we nooit meer een paard gehad die ook maar 1 bokje gegeven heeft met zadelmak maken en die paarden zijn daarna ook heel fijn na te rijden.

Amen Afgod
Hoe meer reacties ik las, hoe verder mn mond open zakte....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:59

ik zou niet zo trots zijn op dat gebok. toch een teken van verzet...

RRiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:03

Wauw mooi paardje!
weet wel wat uit haar dak gaan is, Tong uitsteken

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:13

Haha,

Ik volg dit topic al een tijdje.. vind het grappig om te lezen dat iedereen denkt dat je je paardje zadelmak aan het maken bent terwijl jou SUperr Mooi Friesje al 7 is Vingers aflikken '
Ik vind dat alle paarde wel eens een bokje kunnen geven! Zeker als het zo koud is!

Laat de volgende keer ook maar eens mooie rijfotows zien Haha! Volgens mij loopt jou friesje best goed Haha!

Heel veel suc6!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:16

ikenindi schreef:
ik zou niet zo trots zijn op dat gebok. toch een teken van verzet...

Verzet op wat? Deze merrie was gewoon fris en werd gelongeerd voor het rijden .Ja, zelfs een merrie van zeven kan nog wel eens bokken uit frisheid. Knipoog