Tips Voor Heet Paard Rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 07:07

Ik zie waar je vandaan komt, vriendin van me heeft dat spul ook een tijd gevoerd aan haar oude paard. Veearts zei dat het niet uitmaakte met onbeperkt hooi Knipoog, heb daar nl specifiek naar gevraagd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:23

IKbenEllen schreef:
Als ik je nog 1 tip mee mag geven: gooi die slof weg Knipoog Ontspanning is the keyword.

Weet je wat die van mij bv had (misschien herken je het Haha! ): dan liep ie in draf eindelijk rustig en ontspannen, wil ik een volte draaien, zo gauw ik de hoefslag af ga is het weer gassen.
Mijn instructrice legt echt super de nadruk op VW NW en ontspanning die het paard ZELF opzoekt. Ik denk dat dit voor de mijne het beste is, dan maar niet naar de Olympische Spelen Haha! .
Ik heb ook op andere manieren les gehad en er is anders op mijn paard gereden: het ging alleen van kwaad tot erger...Ter illustratie: Sub topper lag er na 2 dagen langs, ik (B van buiten ruiter) heb dat nog niet mee hoeven maken (wel bijna trouwens Bloos )

op die slof loopt ze ontspannen(-der?) dan zonder slof. Zonder slof drukt ze zo gigantisch de rug weg.
Ik rijdt alleen op de binnenhoefslag dus het rennen op de voltes doet ze niet. Ze gaat juist rennen op de lange zijdes. of ze gaat heel erg drammen aan de voorkant. (lees: Wel een ontspannen gevoel onder me maar aan de voorkant de teugels eruit willen trekken en zo een tandje harder te gaan lopen.
of ze wil helemaal niks, dat als ik een volte op draai, ze gewoon niet meewerkt..

ikheb ze nu ff aan de pessoa om spierpijn uit te sluiten, en even een paard dagen ontspannen lopen, dat doet ze aan de longe namelijk wel. het gekke is dat ze dan ook rustig loopt.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:27

Wat mijn ervaring is met na de galop: Omdat je weet dat ze hard zal gaan draven zit je op de één of andere manier al wat gespannen en dat zag ik dus ook aankomen en vergat los te laten, waardoor we alleen maar harder gingen (alweer tijd terug Knipoog). Daar wees mijn instructrice op en sindsdien ging het een stuk beter. Maar i kzeg niet of jij ook zo rijd, anders is dit namelijk een nutteloze post.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:28

Ik had dit probleem ook en heb nu les van een professionele ruiter. Deze heeft mij erg geholpen.

Ten eerste is er een osteopaat bijgekomen, dit heeft erg geholpen. Ander zadel, minder voer en tandarts langskomen waren bijpunten, maar niet noodzakelijk.

In de les; wat doen veel mensen verkeerd? Téveel handgebruik en té weinig been.
Wat ik dus deed: veel druk op de hand, naar voren zitten, benen afsteken.
Je moet juist het tegenovergestelde doen. Langzaam lichtrijden, benen aanleggen, buitenteugel aanhouden, binnenteugel spelen. VEEL overgangen rijden.

Succes. Aniek.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:29

Misschien is het al geopperd, maar ligt het niet misschien aan het zadel omdat je zegt dat ze het zo aan de pessoa niet doet. Een paard doet niets voor niets en kan zich niet aanstellen. Misschien toch eens na laten kijken, het lijkt alsof ze toch ergens voor probeert te vluchten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:38

ik durf mijn handen in het vuur te steken dat er niks medisch aan de hand is.
zadel is op maat gemaakt en 2en halve week geleden nog nagekeken. Tandjes zijn goed en de rug is ook goed. Is 3 maanden geleden helemaal nagekeken.

het langzaam lichtrijden heb ik ook geprobeert, dan gallopeerd ze aan. been geven zijn we aan het leren. En het rijden doe ik zowieso al op de buitenteugel. (niet dat ik eraan hang ofzo Clown)

ik weet niet of iemand er iets aan heeft maar toen ze bij ons op stal kwam had ze maanden niks gedaan. dus niet rijden of longeren. Toen was het ALLEEN MAAR RACEN! Plat door de bocht was niet overdreven. Na een tijdje werdt ze rustiger en regelmatiger. Toen werdt ze kreupel, dus weer tijdje niet rijden of longeren. Met oppaken precies hetzelfde verhaal, weer plat door de bochten heen racen. Niet in galop gewoon in een knoerdharde draf.
toen kwam ze bij mij en kreeg ze afgelopen maart astma, vanaf maart tot september alleen beetje gelongeerd, daarna weer racen. niet zo hard als bij de vorige eigenaar omdat ik iets verder ben met rijden dan zij. Maar weer racen enzo.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:41

Kan je haar niet op de volte zetten als ze zo druk is? Een heet paard zal niet zomaar een rustig paard worden dat niks doet.
Zorg iig al dat jij ontspannen bent, dat zal ook naar je paard uitstralen. Maar je mag ook best wel consequent zijn en als jij bijvoorbeeld verzameld wilt rijden, mag ze niet zomaar keihard gaan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:41

Bij mijn pony helpt het om haar bezig te houden met dingen die ze moeilijk vind om te doen, dan zie je haar ook echt veranderen van een drukke huppel naar een paard die meedenkt en ook echt haar best doet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:44

Renee__ schreef:
Kan je haar niet op de volte zetten als ze zo druk is? Een heet paard zal niet zomaar een rustig paard worden dat niks doet.
Zorg iig al dat jij ontspannen bent, dat zal ook naar je paard uitstralen. Maar je mag ook best wel consequent zijn en als jij bijvoorbeeld verzameld wilt rijden, mag ze niet zomaar keihard gaan.

(niet persoonlijk aanvallend bedoelt) maar hoeveel keer moet ik nog schrijven dat ik heel veel volte's rij en moeilijkere dingen van haar vraag. Krijg continu dezelfde 'tips' terwijl ik al eerder heb gezegt hoe mijn manier van rijden een beetje is.

Ik rij nooit een hele zijde alleen op de (binnen)hoefslag, maak de meeste rare figuren om haar aandacht bij mij te houden.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:45

Sorry, snap dat je dat niet fijn vind om te horen, maar ik hoop dat je snapt dat ik geen 5 pagina's ga lezen, maar ik je toch probeer te helpen. Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:51

ja tuurlijk, dat begrijp ik. Snap ook dat je het goed bedoelt alleen misschien ben ik een beetje té gefrustreerd omdat ik vrij vast zit met rijden. Mijn instructriese helpt me ongelofelijk goed maar weet het geen week vol te houden. nouja, ik wel voor mijn gevoel maar mijn paardje niet.

Pattytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:51

heb je toevallig geeen draver? de mijne is precies het zelfde geweest Clown

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:56

Overgangen rijden met name veel oefenen met halt houden;)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:56

Geen enkele tip blijkt te werken... Dan vrees ik toch dat het probleem ligt bij de uitvoering van al de tips.

Dé grote tip: ga op zoek naar een goede lesgever. Je beweerd dat degene die je nu hebt goed is, wel, dat is niet zo. Als je een goede lesgever hebt, dan kom je ook geen enkele les met een slecht gevoel van je paard af, maar weet je elke keer een stukje van het probleem op te lossen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:01

Mijn ervaring: mijn verzorgpony ging er ook in de galop vandoor puur vluchtgedrag: angst en willen rennen zonder stuur of rem erop.
je hoefde ma te gaan verzitte je hand te bewege je been te verlegge aansporen floep daar ging ze

zelf niet gaan stressen voor zover het gaat want je word er zelf ook gespannen van as ze iedere keer gaat rennen. ik rijd der nui bijna een half jaar en sins eeen maand of anderhalf gaat het veel beter ze gaat er niet meer vandoor ik kan draaien op het zadel met me benen zwabberen.

puur een band van vertrouwen en geduld is mijn ervaring.
probeer veel met haar te doen poetsen met haar wandelen longeren rijden alles om ee band op te bouwen.
success

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:03

Ladygiroc schreef:
op die slof loopt ze ontspannen(-der?) dan zonder slof. Zonder slof drukt ze zo gigantisch de rug weg.
Ik rijdt alleen op de binnenhoefslag dus het rennen op de voltes doet ze niet. Ze gaat juist rennen op de lange zijdes. of ze gaat heel erg drammen aan de voorkant. (lees: Wel een ontspannen gevoel onder me maar aan de voorkant de teugels eruit willen trekken en zo een tandje harder te gaan lopen.
of ze wil helemaal niks, dat als ik een volte op draai, ze gewoon niet meewerkt..

ikheb ze nu ff aan de pessoa om spierpijn uit te sluiten, en even een paard dagen ontspannen lopen, dat doet ze aan de longe namelijk wel. het gekke is dat ze dan ook rustig loopt.

Dat is dan anders dan bij die van mij Haha!

Longeren aan de pessoa heb ik minder moeite mee als rijden met slof. Ik vind dat het dan lijkt of ie ontspannen loopt, maar eigenlijk is het gewoon een gedwongen correcte houding. Waar je naar toe wilt is een vrijwillige correcte houding, afbuigen naar jouw hand.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:06

een paard wt ervandoor gat is duidelijk nog niet aan toe wat er van hem gevraagd word, pessoa ,slofteugel laat die dingen eens achter wegen begin met grond werk en forceer niks.

waarom word altijd overal zon hulpmiddel voor gebruikt daar krijg je je probleem eg niet mee opgelost

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:25

Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zijn, let op je ademhaling, probeer een diepe buikademhaling te doen. Adem diep en lang uit, dit helpt je paard ook te ontspannen. En vraag eens helemaal niks, alleen stappen. Geen figuren, niet aan de teugel, alleen stappen. En SAMEN ontspannen. Niet dat jij de "schuldige" bent, maar door leiding te geven op een ontspannen manier, kan je paard ook volgen in die ontspanning. Ga maar een uur stappen als het nodig is, gewoon kriskras door de bak, zonder enige prestatiedruk. Jij moet het gevoel krijgen van: "hehe", dat je zelf ook helemaal ontspant. Als dat echt goed gaat, ga je stilletjes aan wat oppakken in stap. Zolang je paard maar ontspannen blijft, anders weer een stapje terug.
Dit uitbouwen naar draf. Gewoon draven, draven, draven. Zet je paard in een rusig tempo, en geef dan weer ruimte. Versnelt ie, dan zet je hem terug, en geef je weer ruimte, tot ie niet meer versnelt als je hem ruimte geeft. Blijf je concentreren op je eigen ademhaling, en probeer te voelen welk been je paard verzet als hij stapt. Zo beweeg je meer samen ipv als passagier. Hij gaat dat "samen" ook voelen en meer op jou afstemmen.
Ga niet heel voorzichtig worden met je benen, dan maak je hem juist gevoeliger.
Oefeningen als wijken voor druk vanaf de grond kunnen helpen om hem iets ongevoeliger te maken en de juiste reacie op beendruk te geven.

Succes!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 16:10

Pattytjee schreef:
heb je toevallig geeen draver? de mijne is precies het zelfde geweest Clown

haha NEE het is geen draver. Al is ze qua rijden somds hetzelfde.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 16:13

tantjeuh schreef:
Geen enkele tip blijkt te werken... Dan vrees ik toch dat het probleem ligt bij de uitvoering van al de tips.

Dé grote tip: ga op zoek naar een goede lesgever. Je beweerd dat degene die je nu hebt goed is, wel, dat is niet zo. Als je een goede lesgever hebt, dan kom je ook geen enkele les met een slecht gevoel van je paard af, maar weet je elke keer een stukje van het probleem op te lossen.

Hoe kan jij mij vertellen dat mijn instructriese niet goed is dan???
Ik heb heel wat instructriese's langs zien komen en bij elke denk ik, goh wat ben ik toch reuze blij met de mijne. We liggen op 1 lijn en zij heeft mijn merrie ook gereden, dus ze weet precies wat ik voel en merk.

Elk paard heeft zo eens zn nukken en af en toe niet lekker in z'n vel, dan rij je ook niet lekker, knappe instructeur die dan zorgt dat je lekker gereden hebt!

Nee sorry ik twijfel aan alles behalve aan m'n instructriese, die weet echt wel wat ze doet!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:24

misschien moet je dan even een maandje 3 keer per week lessen?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:13

ik heb 2 keer per week les. mijn paard is nog niet constand in het braaf zijn, de ene keer loopt ze super en de keer daarna hebben we ruzie. Terwijl ik voor mijn gevoel niks anders doe en vraag dan de keer daarvoor.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:59

Zelf vind ik hete paarden best prettig lopen ze willen vaak te veel doen Bloos .
Ik laat ze lekker lopen en maak ze rond en dan lopen ze vaak vanzelf op jou tempo Pling .

MIJN tips:
- lekker laten lopen
- aan het been houden
- en rond houden zodat hij op jou tempo loopt en zodat je ook voltes enzo mooi kan rijden Vork

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:06

Tja weet je TS, er zijn hier nu al zooooveel tips aan gedragen, en je veegt alles van tafel. Minder krachtvoer :Nee! meer weidegang : Nee! Slof eraf: Nee ! andere instructie: Nee!

Kijk, als je het niet wilt veranderen dan zal er ook niets veranderen en je moet er wel wat voor doen. Kijk er is íets mis want het gaat niet goed. Als je dat wilt verbeteren moet je iets veranderen. En ik vind het eerlijk gezegt een vreemd verhaal als jij zgn. góede instructie hebt, die je paard heeft gereden, kent en dit dus schijnbaar op kan lossen, dat het probleem er toch nog steeds is. Krab je zelf eens goed achter de oren, je opent dit topic niet om te horen hoe goed het nu gaat.

Zo'n probleem is nu eenmaal niet 1, 2, 3 verholpen, dat heeft tijd en geduld nodig. Maar je moet iets wel de kans geven om te laten werken.

Tips genoeg, uitvoering heeeeeel weinig.

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:18

Ik vind dit een interessant topic en heb het bijna helemaal gelezen. Ikzelf heb zeven jaar een vergelijkbaar paard en ongeveer alles geprobeerd. Van mesche dingen, hulpteugels, tot allerlei soorten les. Sinds anderhalf jaar snap ik eindelijk waarom hij zo doet en kan ik het ook oplossen en wat blijkt: het is weer een rustig paard! Af en toe na het galloperen nog druk, maar wordt steeds beter!

Het blijkt dat hij nooit zijn rug heeft kunnen ontspannen en daarom alleen maar ging rennen. Door het rechtrichten, en dan bedoel ik echt op de centimeter nauwkeurig rechtrichten, kan hij zijn rug ontspannen. Dus ik ben het eens met Ponypret, die had het daar al over op pagina 1!