Hoe rijden als je paard buiten in galop niet houdt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 02:13

Desiree"]
Ik kan er niets aan doen dat ze geen vertrouwen heeft. Wat ik met haar gedaan heb was voor andere paarden voldoende en voor haar niet, is het nooit goed.
[/quote]
Ieder paard is anders net als bij mensen is geen gelijk...

[quote="Desiree"]
Ze heeft me dit 1 x gelapt, dat ze ineens omdraaide en er faliekant vandoor ging, dit was n.a.v. een zwart vlekje aan de linker kant wat daar stil lag te liggen. Ik had totaal geen invloed meer, het was alsof ik er niet was. Ik heb me nog nooit zo uitgeschakeld gevoeld als ruiter als toen. Ik begreep dat we zouden verongelukken zodra ze linksaf de weg op zou gaan naar huis. Met heeeeeeeel veel moeite kon ik dat voorkomen door uit alle macht aan de rechter teugel te trekken zodat haar hoofd iets naar rechts ging, hierdoor kon ze niet meer naar links en ze ging rechtdoor. Ondanks dat ze de weg naar huis niet af had geslagen rende ze als een dolle door. Misschien had ik dat beter toe kunnen laten want dan was ze misschien eerder bij zinnen gekomen. MAar dat deed ik dus niet: ik rukte met alle kracht die ik in me had een paar keer in haar mond en EINDELIJK< ik kreeg haar in de stap. We zijn omgedraaid naar huis en ik heb haar met veel moeite in stap kunnen houden.
[/quote]
dus heb jij de schrik goed te pakken met dit paard....

[quote="Desiree schreef:
Ik ben daarna altijd met anderen naar buiten gegaan, 1x met iemand die haar pony niet voortvarend genoeg reed, de pony maakte een neiging om om te draaien en Paddy stond toen al meteen omgedraaid. Weer een nieuwe strijd, ik draaide haar terug, zij achteruit lopen anar de sloot, steigeren, opnieuw omdraaien, ik weer terugdraaien en toen trappen trappen trappen naar voren! dat ik in galop de goede richting in ging tot aan het kanaal en daarna weer terug op MIJN initiatief. zoiets kan nog eens een keer mijn nek kosten, die aanstellerij!

Kijk angst wegnemen door derden is heel moeilijk of zelfs onmogelijk en al helemaal op afstand, angst overwinnen ook....

Ik kan tips geven, anderen ook maar jij moet het doen, jij wilt met je paard buitenrijden...en jij zult die klus moeten klaren(ik pb je even want we gaan giga off-topic zo)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:29

Ok even deze discussie terzijde en even back to basic. namelijk de vraag waarmee dit topic gestart is... Wat doe je als je je paard in de bossen niet kunt houden... Ik heb vele antwoorden gehoord als het gebruiken van een slof etc. Maar wat nou als je daar de mogelijkheid niet toe hebt...

Ik rijd op manege pony's op een pony genaamd Dundee. En die is af en toe zowel binnen als buiten niet te houden. Binnen als ze alleen in de bak is, is ze verschrikkelijk sloom, zowel in stap als in draf als in galop... Maar ben je met meerdere in de bak, dan is het vaak gewoon racen racen en nog eens racen. Zowel binnen in de bak, als buiten in de bossen. Ik heb dus niet de mogelijkheid om met slof of weet ik veel wat te rijden. Ik moet het puur op mijn eigen kracht doen en ik rijd maar 1 uurtje in de week op haar, dus het is ook erg lastig om aan de basis te werken, als andere kindjes op haar rug bonken en alle het bereikte verpesten...

Maar hoe kan ik nou zorgen dat het paard luisterd naar mij, dat ik het tempo bepaal, en dat ik bepaal wanneer we terug naar de draf gaan. In de bossen is dit hetzelfde... ik rijd meestal voorop, nou ja, achter de instructeur... en daar ga ik meestal ook achter zitten in de galop. Omdat ik weet dat de andere manege pony's noch wel eens naar dundee willen slaan als ze te dichtbij komt. Meestal gaat het wel redelijk, en kan ik hem wel redelijk achter oscar (mijn instructeur) houden, maar hoe kan ik nou zorgen, dat ze door mij rustig en op normaal tempo blijft, en niet omdat ze achter een ander zit?

wendy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:02

Ik ben ook van mening dat je beter gewoon niet meer buiten kan gaan galopperen. Als een paard eenmaal in zijn hoofd heeft altijd er vandoor te gaan in de galop buiten dan zal hij dit waarschijnlijk ook blijven doen totdat hij "oud en wijs genoeg is". Of hij blijft het echt altijd doen.
Ik zou niet meer gaan galopperen buiten maar ga bijvoorbeeld na de buitenrit in de bak nog even galopperen of ga ergens tijdens de buiterit (als dat kan) op een stuk galopperen waar het rustig is en waar je hem eventueel wel om kan trekken of op de volte zetten.
Wat je misschien ook nog kan proberen is om hem voor dat je naar buiten gaat eerst goed moe te rijden in de bak en dan buiten gaat rijden misschien dat het frisse er dan af is en dat hij dan wel rustig is.
Wat doet hij eigenlijk als je in een groot stuk land gaat galopperen? Gaat hij er dan ook vandoor???? Als dat zo is kan je dat eerst ook blijven oefenen net zo lang dat hij daar rustig is en het dan nog eens buiten proberen. Gaat het wel een keer goed buiten, dat hij een stuk rustig heeft gegaloppeerd, beloon hem dan, prijs hem helemaal de hemel in, nadat je hem hebt terug genomen in de draf.
Heel veel succes

wendy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:07

ik las net je reactie nog, vraag eens of je een keer helemaal voorop mag.
Nu ik je laatste stukje lees begrijp ik dat je altijd in een groep buiten rijd. Je pony wil gewoon voorop lopen en om hiet zeker van te zijn kun je eens proberen om een keer helemaal voorop te rijden gaat hij dan wel rustig dan weet je wat de oorzaak is. Dan moet je zelf beslisen wat je er verder mee gaat doen geef je hem zijn zin en ga je genieten van de buiterit of ga je er tegen vechten en probeer je hem af te leren dat hij voorop wil lopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:18

nu ja het zit zo, het is niet mijn eigen pony, het is een manege pony... het is niet aan mij om te besluiten, of we in de bossen gaan rijden of binnen, en het is ook niet aan mij om te besluiten of we gaan galoperen of niet.. dat geeft mijn instructeur aan....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:21

ook een beste dan!!

wendy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:00

vraag dan ook aan je instructeur wat je wel en niet moet doen. Hij kan je het beste raad geven hij is tenslotte instructeur en hij ziet wat er gebeurd

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:57

Als je nog nooit met een slof hebt gereden,kun je dat niet zomaar even doen,want zonder dat je het doorhebt,verpest het je paard best wel snel.
En dat zeg ik wel uit eigen ervaring,want toen een vriendin van mij een paar keer les had op mijn paard,die toen heel erg op het bit hing,en niet aan de teugel wilde,hebben ze er ook een slof aan gedaan.
Goh,paard liep mooi,hing niet meer (nee duhh),geweldig allemaal....
Slof ging er weer,en ze verzete zich nog veel meer met het aan de teugel lopen.
Onder goede begeleiding zou je het mischien best eens kunnen proberen,
maar ik zou het niet zomaar doen.
Probeer ook te bedenken waarom hij het niet wil.
Wil ie wel snel draven?Waarom dan niet galoperen?
En zolang het echt niet gaat moet je het ook niet doen,
want het moet natuurlijk wel veilig blijven.
Of je gaat eerst lekker lang draven,dat ie een beetje moe is.
Succes.

Yvette22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:09

[quote="ilona1987"]Haay Haay!

hoi, wat ik zelf doe als mijn paard iets te hard gaat dan moet, is been geven. ik zeg jij wil hard, dan moet je nog harder. meestal zijn ze dan zo overdonderd dat ze wel weer rustiger gaan op een ophouding. sorry dat ik zo beroerd typ, maar ik heb mijn pols gebroken met schaatsen Huilen Verdrietig
hoop dat je wat kan met deze tip...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 01:42

hey

ik heb dit ook bij een haflinger die ik sinds kort bijrij die wil er graag vandoor in galop,
ik doe steeds zodra ze ervandoor wil gaan dan trek ik d'r meteen om. ze staat dan meteen stil, dan weer verder rijden en zo doorgaan.
dan op gegeve moment wel in galop gaan maar zodra ze ervandoor gaat omtrekken. na een tijdje hebben ze er (denk ik) wel genoeg van en dan ga je een heel eind galloperen. als hij/zij niet meer wil gewoon drijven, dan zal hij ook!!!

ik weet niet of het nut heeft bij jou paard maar bij mij helpt het heel goed!