Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:10

@maikeltje: wat is een 'grondwerkmiep'? (klinkt een beetje neerbuigend)

Ik doe ook regelmatig grondwerk met mijn paarden, de bedoeling daarvan is juist dat je ze leert vertrouwen in je te hebben en naar je te luisteren, juist ook als er iets spannends (zoals wiebelende benen Haha! ) gebeurt ... Misschien was ze nog in het beginstadium van grondwerken?

Overigens vind ik dat je best met anderen rekening kunt houden die misschien nog niet zoveel (zelf)vertrouwen hebben, of vertrouwen in hun paard en dit frisse weer toch wat eng vinden. Als je vriendelijk gevraagd wordt om even iets niet te doen, geen probleem toch? (mits vriendelijke he!)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:24

maikeltje schreef:
VeerenAshley er is niets mis met de opvoeding van mijn paard, het is gewoon een bloedpaard. Die stuitert met dit weer nogal aan je hand. Als je nooit gewerkt hebt met zulk soort paarden dan kan ik me je reactie wel voorstellen hoor Knipoog

Voor de TS lijkt het me ook niet zo'n goede zet om haar paard aan de hand warm te stappen. Ze staat met haar paard op een manege en moet dus wachten tot haar les begint, eerder is de bak niet vrij denk ik.
Met vriesweer buiten op de beton je paard warmstappen is dan helemaal vragen om ongelukken aangezien er waarschijnlijk plekken zijn die glad kunnen zijn. En een paard wat overdag op stal staat die houdt daar geen rekening mee met alle gevolgen van dien.

Om een misverstandje uit de wereld te helpen: ik heb jaren gereden op Volbloed Arabieren die op de renbaan liepen (daar heb ik zelfs op leren rijden), en mijn Welsh Cob mag er dan misschien uit zien als een koudbloedig exemplaar, maar zij is 'hittepetitteriger' dan al die Arabieren bij elkaar. En toch is zij zo netjes opgevoed, dat je haar aan een touwtje overal mee naartoe kunt nemen (dit is overigens niet mijn eigen verdienste, maar die van de fokker).

Over het (hypothetische) warmstappen van de TS: ik doelde ook meer op een rondje buiten over de weg, interessanter voor zowel paard als ruiter. Of vind je dat ook gevaarlijk, i.v.m. gladheid? Want dat vind ik (mijn mening dus Knipoog ) dat dat nogal overdreven is. Op de eerste plaats omdat een normaal paard echt niet zomaar op z'n snufferd gaat, en op de tweede plaats omdat, zelfs áls het paard wel valt, hij echt niet meteen iets mankeert.
Stel dat je kinderen hebt, die houd je toch ook niet binnen met sneeuw, omdat ze misschien kunnen vallen? En die laat je toch ook gewoon in bomen klimmen? Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:26

Wie heeft het er hier over dat jeje paard niet mee kunt nemen?
Maar ik weet zeker dat er op die stal ook paarden dribbelend mee liepen, dus niet in een braaf dooi stapje zonder spanning Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:26

Ik denk ook dat hoe meer je doet met je paard en ook de hoeveelheid vreemde terreinen die je opzoekt je een paard wereldwijs maakt en er samen veel van leert. Alleen ik zou zelf niet met een stuiterend paard op een vreemd terrein en met deze weersomstandigheden tussen 20 andere stuiterende paarden gaan rijden. Nog even om over levensmoe terug te komen. Al is het een kruidvat, hij heeft zich wel te gedragen als je met hem bezig bent. En natuurlijk zit er stress in je paard op zulke momenten, maar zet hem in stap rustig aan het werk en laat hem op jou gefocust blijven en rij of wandel naar een zo snel mogelijke ontspanning waarbij zijn spieren en pezen en de rest van zijn lijf rustig warm kunnen worden. En de opmerking over het karakter van mijn arabier, hij heeft een superkarakter en is boven alles echt een arabier, hij kan/kon prima stuiteren alleen wil ik dat niet, hij liep dan altijd een pasje sneller maar met alle ruimte in zijn lijf en soms een stap opzij, maar geen gestuiter.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:30

Hoe met extreme frisheid omgaan? Naar mijn mening valt die extreme frisheid allemaal wel mee als een paard ook eens de weide buiten te zien krijgt...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:31

VeerenAshley schreef:
maikeltje schreef:
VeerenAshley er is niets mis met de opvoeding van mijn paard, het is gewoon een bloedpaard. Die stuitert met dit weer nogal aan je hand. Als je nooit gewerkt hebt met zulk soort paarden dan kan ik me je reactie wel voorstellen hoor Knipoog

Voor de TS lijkt het me ook niet zo'n goede zet om haar paard aan de hand warm te stappen. Ze staat met haar paard op een manege en moet dus wachten tot haar les begint, eerder is de bak niet vrij denk ik.
Met vriesweer buiten op de beton je paard warmstappen is dan helemaal vragen om ongelukken aangezien er waarschijnlijk plekken zijn die glad kunnen zijn. En een paard wat overdag op stal staat die houdt daar geen rekening mee met alle gevolgen van dien.

Om een misverstandje uit de wereld te helpen: ik heb jaren gereden op Volbloed Arabieren die op de renbaan liepen (daar heb ik zelfs op leren rijden), en mijn Welsh Cob mag er dan misschien uit zien als een koudbloedig exemplaar, maar zij is 'hittepetitteriger' dan al die Arabieren bij elkaar. En toch is zij zo netjes opgevoed, dat je haar aan een touwtje overal mee naartoe kunt nemen (dit is overigens niet mijn eigen verdienste, maar die van de fokker).

Over het (hypothetische) warmstappen van de TS: ik doelde ook meer op een rondje buiten over de weg, interessanter voor zowel paard als ruiter. Of vind je dat ook gevaarlijk, i.v.m. gladheid? Want dat vind ik (mijn mening dus Knipoog ) dat dat nogal overdreven is. Op de eerste plaats omdat een normaal paard echt niet zomaar op z'n snufferd gaat, en op de tweede plaats omdat, zelfs áls het paard wel valt, hij echt niet meteen iets mankeert.
Stel dat je kinderen hebt, die houd je toch ook niet binnen met sneeuw, omdat ze misschien kunnen vallen? En die laat je toch ook gewoon in bomen klimmen? Of niet?

Mijn paard loopt overal mee naartoe, geen probleem.
Maar we hebben het hier over het paard van de TS en zoals ik uit haar verhaaltje opmaak is ie best fris. Daarbij is dat paard niet gewend buiten te staan en dus al zeker niet gewend aan gladheid. Dus alles bij elkaar opgeteld lijkt het mij dan verstandiger om lekker onder de man wat los te draven ipv over een donkere weg aan de hand los te gaan stappen. Een weg, waar een paard die op een manege gestald staat, waarschijnlijk normaliter nooit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:32

Leuk van je arab...niet elke arab stuitert van zichzelf, niet elke engels volbloed is maf... allemaal anders.
Dus dat die van jou blijft steppen geeft geen garantie voor alle andere paarden.
Daar voorkom je juist ongelukken mee door spanning af te vloeien in draf.
Anders bouw je spanning op, tot het knapt.... allemaal anders...

Wat doe jij met een paard dat 8 van de 10 keer op een buiten wedstrijd (dus geen koude) met de staart erop in een soort van passage rond snuift, thuis laten want hij is niet opgevoed?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:39

garny95 schreef:
Ik denk ook dat hoe meer je doet met je paard en ook de hoeveelheid vreemde terreinen die je opzoekt je een paard wereldwijs maakt en er samen veel van leert. Alleen ik zou zelf niet met een stuiterend paard op een vreemd terrein en met deze weersomstandigheden tussen 20 andere stuiterende paarden gaan rijden. Nog even om over levensmoe terug te komen. Al is het een kruidvat, hij heeft zich wel te gedragen als je met hem bezig bent. En natuurlijk zit er stress in je paard op zulke momenten, maar zet hem in stap rustig aan het werk en laat hem op jou gefocust blijven en rij of wandel naar een zo snel mogelijke ontspanning waarbij zijn spieren en pezen en de rest van zijn lijf rustig warm kunnen worden. En de opmerking over het karakter van mijn arabier, hij heeft een superkarakter en is boven alles echt een arabier, hij kan/kon prima stuiteren alleen wil ik dat niet, hij liep dan altijd een pasje sneller maar met alle ruimte in zijn lijf en soms een stap opzij, maar geen gestuiter.

Jij doet hier een aanname dat het paard van RK of de mijne zich niet gedraagt. Ik ben niet levensmoe, ik ken mijn paard en het enige wat hij doet is wat stuiteren aan de hand. Wil niet zeggen dat ie niet bij me blijft. Jullie beginnen meteen over opvoeding en daar reageer ik op. Jij reageert nu op mijn opmerking over het karakter van jouw paard omdat ik daarmee precies hetzelfde doe als jij. Een conclusie trekken nav een stukje geschreven tekst.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:01

OK, misverstandje: ik begreep dat jullie paarden zo maf waren (nou ja, in speciale omstandigheden dan!) dat je er überhaupt niet mee kon lopen. Sorry!

Maar dan nog vind ik, dat een stuiterend paard geen reden hoeft te zijn om er niet mee te gaan wandelen. Laat 'm lekker stuiteren, gaat vanzelf wel over, en als ie zich verstapt, heeft ie pech. Gaat ie niet meteen dood aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:03

Maar als je dat kunt voorkomen door rustig te draven en hij daardoor zich niet vertstapt?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:23

runningkawa schreef:
Maar als je dat kunt voorkomen door rustig te draven en hij daardoor zich niet vertstapt?

Tja, het is het een of het ander dan blijkbaar: of de kans om zich te verstappen, of de kans slijtage op te lopen a.g.v. gewrichten die niet goed "gesmeerd" zijn, of koude spieren. Dilemma!

Nou ja, de beste oplossing voor mij blijft toch altijd (en voor jou volgens mij ook): peerd naar buiten!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:38

simodi schreef:
@maikeltje: wat is een 'grondwerkmiep'? (klinkt een beetje neerbuigend)

Ik doe ook regelmatig grondwerk met mijn paarden, de bedoeling daarvan is juist dat je ze leert vertrouwen in je te hebben en naar je te luisteren, juist ook als er iets spannends (zoals wiebelende benen Haha! ) gebeurt ... Misschien was ze nog in het beginstadium van grondwerken?

Overigens vind ik dat je best met anderen rekening kunt houden die misschien nog niet zoveel (zelf)vertrouwen hebben, of vertrouwen in hun paard en dit frisse weer toch wat eng vinden. Als je vriendelijk gevraagd wordt om even iets niet te doen, geen probleem toch? (mits vriendelijke he!)

Met een "grondwerkmiep" bedoel ik in dit geval iemand die ik ken die aan grondwerk doet (zit hier niet op bokt hoor Knipoog ) en dat ook aan ieder ander probeert op te dringen alszijnde DE oplossing voor alle problemen. Die het dus voor iedereen beter weet, alleen na tig parelli, Voest en weet ik veel wat voor cursussen nog steeds niet om kan gaan met haar eigen paard. Dus voor alle duidelijkheid is het niet bedoeld in het algemeen Lachen
Daarbij vind ik dat een paard gewoon een paar basisdingen moet begrijpen en dat heeft in mijn ogen niets met een cursusje grondwerk te maken. En tuurlijk hou je rekening met mensen die met hun jonge dier door de bak heen moeten of mensen met schrik, maar in dit geval moest je echt je best doen om de kinderen te zien of te horen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:43

Ik heb eigenlijk nooit zo'n last van extreme frisheid (oftewel stuiterende paarden) Mijne gaan gewoon de hele dag naar buiten, zomer en winter en ook bij vorst. Alle paarden bij ons op stal en we hebben eigenlijk geen paarden op stal die zich echt misdragen. Veel naar buiten zal in de meeste gevallen al de ergste frisheid/spanning wegnemen.

Alleen mijn ene paard wil s'avonds als het heel koud is en het waait af en toe wel eens schieterig zijn. Wij rijden altijd in een buitenbak die niet zo heel best verlicht is met allemaal bomen er om heen (waar uiteraard regelmatig boskabouters in zitten Haha! ). En naast de buitenbak voont de buurman die sávonds heel vaak aan het rommelen is. Maar als ik in de gaten heb dat hij zo is longeer ik hem even van te voren. Dan laat ik hem mooi een paar sprongetjes maken, dan is de ergste frisheid er wel af en hij is meteen lekker los. Dan opstappen en direct gaan galloperen. Dan heb ik de meeste controle en kan ik hem mooi naar de ontspanning rijden. Als ik dat niet doe en ik ga eerst stappen dan schiet hij wel eens zo snel weg dat ik er dan (bijna) naast lig.

VeerenAshley schreef:
Nou ja, de beste oplossing voor mij blijft toch altijd (en voor jou volgens mij ook): peerd naar buiten!

Mijn idee! Niet de gevolgen bestrijden maar de oorzaak aanpakken. Bovendien: ik zou mijn paarden nooit (meer) op een stal zetten waar ze niet elke dag, zomer en winter naar buiten kunnen.

VeerenAshley schreef:
Tja, het is het een of het ander dan blijkbaar: of de kans om zich te verstappen, of de kans slijtage op te lopen a.g.v. gewrichten die niet goed "gesmeerd" zijn, of koude spieren. Dilemma!

Ach, volgens mij valt dat allemaal wel mee zolang paarden maar voldoende beweging krijgen. Als bij ons s'ochtens de paarden naar buiten gaan dan racen ze ook het land in. Dan stuiteren ze, ze dribbelen, bokken en spelen (af en toe houd je je hart vast Nagelbijten / Gniffelen ). Dan hebben de ook snachts in de box gestaan en zijn de spieren 'koud'. En dat heeft tot op heden nog nooit problemen gegeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:51

jasmijn78 schreef:
Ik heb eigenlijk nooit zo'n last van extreme frisheid (oftewel stuiterende paarden) Mijne gaan gewoon de hele dag naar buiten, zomer en winter en ook bij vorst. Alle paarden bij ons op stal en we hebben eigenlijk geen paarden op stal die zich echt misdragen. Veel naar buiten zal in de meeste gevallen al de ergste frisheid/spanning wegnemen.

Alleen mijn ene paard wil s'avonds als het heel koud is en het waait af en toe wel eens schieterig zijn. Wij rijden altijd in een buitenbak die niet zo heel best verlicht is met allemaal bomen er om heen (waar uiteraard regelmatig boskabouters in zitten Haha! ). En naast de buitenbak voont de buurman die sávonds heel vaak aan het rommelen is. Maar als ik in de gaten heb dat hij zo is longeer ik hem even van te voren. Dan laat ik hem mooi een paar sprongetjes maken, dan is de ergste frisheid er wel af en hij is meteen lekker los. Dan opstappen en direct gaan galloperen. Dan heb ik de meeste controle en kan ik hem mooi naar de ontspanning rijden. Als ik dat niet doe en ik ga eerst stappen dan schiet hij wel eens zo snel weg dat ik er dan (bijna) naast lig.

Dat is eigenlijk wel een mooie oplossing, maar doen moet je hem (lijkt mij) natuurlijk wel warmstappen aan de longe.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:59

Miss_Malfoy schreef:
Dat is eigenlijk wel een mooie oplossing, maar doen moet je hem (lijkt mij) natuurlijk wel warmstappen aan de longe.

Ja, hij loopt eerst gewoon warm aan de longe. In eerste instantie probeer ik hem wel eerst te laten stappen, maar soms is hij gewoon druk en dan geeft het alleen maar meer extra spanning als ik hem met alle geweld eerst wil laten stappen. Dus laat ik het in dat geval wel draven. Maar goed; ten eerste komt het dus niet zo heel vaak voor dat hij zo is en ten tweede; sóchtens racet hij ook de stal uit om vervolgens een uur door het land te crossen. Dus ik ben niet zo bezorgd dat hij wat oploopt doordat ik hem voor het rijden longeer en hem in die enkele gevallen direct laat draven.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:01

jasmijn78 schreef:
VeerenAshley schreef:

Ach, volgens mij valt dat allemaal wel mee zolang paarden maar voldoende beweging krijgen. Als bij ons s'ochtens de paarden naar buiten gaan dan racen ze ook het land in. Dan stuiteren ze, ze dribbelen, bokken en spelen (af en toe houd je je hart vast Nagelbijten / Gniffelen ). Dan hebben de ook snachts in de box gestaan en zijn de spieren 'koud'. En dat heeft tot op heden nog nooit problemen gegeven.

Ik weet het niet: onbelast, vrij bewegen is anders dan met een ruiter. Maar mijn grootste bezwaar zou zijn dat het hier een stalpaard betreft, die moet je volgens mij een extra goede warming-up geven!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:06

jasmijn78 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ja, hij loopt eerst gewoon warm aan de longe. In eerste instantie probeer ik hem wel eerst te laten stappen, maar soms is hij gewoon druk en dan geeft het alleen maar meer extra spanning als ik hem met alle geweld eerst wil laten stappen. Dus laat ik het in dat geval wel draven. Maar goed; ten eerste komt het dus niet zo heel vaak voor dat hij zo is en ten tweede; sóchtens racet hij ook de stal uit om vervolgens een uur door het land te crossen. Dus ik ben niet zo bezorgd dat hij wat oploopt doordat ik hem voor het rijden longeer en hem in die enkele gevallen direct laat draven.

En zo erg zal dat crossen met koude spieren toch eigenlijk ook niet zijn... In het wild zal een paard toch ook niet bijhouden of hij al 10 min. heeft warmgestapt voor 'ie gaat vluchten voor een roofdier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:15

VeerenAshley schreef:
runningkawa schreef:

Daar lopen ze niet ineens slijtage mee op. Lachen
Valt echt wel mee hoor Lachen
Van gedrippel en opzij gespring omdat de ruiter perse wil stappen is er net zoveel slijtage.

Mijn paarden komen idd elke dag buiten.
Wat toch niet altijd garantie geeft voor paarden die niet eens wat frisser zijn Lachen
Thuis in de bak valt dat idd wel mee, maar ik kom dus wel graag op een vreemde en zeg dat niet direct af Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:28

VeerenAshley schreef:
Ik weet het niet: onbelast, vrij bewegen is anders dan met een ruiter. Maar mijn grootste bezwaar zou zijn dat het hier een stalpaard betreft, die moet je volgens mij een extra goede warming-up geven!

Sja, ik ga hierbij ook uit van mijn eigen paarden en die krijgen genoeg beweging. Als ik s'avonds ga rijden liepen ze twee uur daarvoor nog buiten. En verder vind ik aan de longe de beweging vrij onbelast. Ik dwing hem niet direct te gaan draven. Ik dwing hem dan alleen niet te stappen als hij daarvoor te gespannen is.

En wat 'stalpaarden' betreft; een paard hoort gewoon niet de hele dag op stal. Dat geeft m.i. altijd problemen. Is het niet in gedrag, danwel in de spijsvertering, danwel qua spieren etc.

Miss_Malfoy schreef:
En zo erg zal dat crossen met koude spieren toch eigenlijk ook niet zijn...

Hij leeft nog steeds Haha!

Miss_Malfoy schreef:
In het wild zal een paard toch ook niet bijhouden of hij al 10 min. heeft warmgestapt voor 'ie gaat vluchten voor een roofdier...

Dat lijkt mij ook... Als je paard daar niet tegen kan dan zit er iets niet goed lijk mij...
Als paarden genoeg vrije beweging krijgen dan hoef je ze met longeren/losgooien echt niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dan kijken ze heus zelf wel uit. Met die vorst van de week pasten ze ook goed op. Ze rennen evengoed, maar veel voorzichtiger en van het buitenlaten op de bevroren grond heeft bij ons geen enkel paard last gehad...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:41

Paarden hier staan ook hele dagen buiten, toch is die van mij heeeel blij als we gaan rijden (laat ik het zo maar omschrijven Haha! )
Heeft er dus niet altijd mee te maken dat ze niet voldoende bewegen.

Van die echt koude periodes heb je ieder jaar een aantal weken en die zijn op één hand te tellen meestal.
Van warmdraven in die periodes loopt hij echt geen extreme slijtage op, ze kunnen wel iets hebben hoor.
En idd, hier is het ook de eerste 20 minuten 's morgens van stal naar buiten lekker gek doen. Zelfs met die vorst. Als ze een keer merken dat ze wat minder stevig staan dan doen ze gewoon wat kortere stukjes gek, ze kijken wel goed uit. Maar als ik hem meeneem naar de manege of ergens naar een binnenbak en hij merkt dat ie goed grip heeft onder z'n voeten dan kan ie niet meer normaal stappen hoor. Wel blijft ie netjes stilstaan met opstappen en bepaal ik het tempo in draf. En aangezien hij de hele dag dan al buiten gelopen heeft denk ik niet dat ik zijn gewrichten hier ernstige schade mee toebreng. Vantevoren longeren doe ik liever niet, ik wil niet dat hij gek gaat doen op een kleine cirkel want dat vind ik veel schadelijker.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:39

jasmijn78 schreef:
VeerenAshley schreef:

Sja, ik ga hierbij ook uit van mijn eigen paarden en die krijgen genoeg beweging. Als ik s'avonds ga rijden liepen ze twee uur daarvoor nog buiten. En verder vind ik aan de longe de beweging vrij onbelast. Ik dwing hem niet direct te gaan draven. Ik dwing hem dan alleen niet te stappen als hij daarvoor te gespannen is.

En wat 'stalpaarden' betreft; een paard hoort gewoon niet de hele dag op stal. Dat geeft m.i. altijd problemen. Is het niet in gedrag, danwel in de spijsvertering, danwel qua spieren etc.

Ik ging uit van het paard van de TS, dat wel op stal staat. Want dan zijn wij het verder helemaal eens: op stal is ongezond, paard hoort buiten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:42

maikeltje schreef:
Van die echt koude periodes heb je ieder jaar een aantal weken en die zijn op één hand te tellen meestal.
Van warmdraven in die periodes loopt hij echt geen extreme slijtage op, ze kunnen wel iets hebben hoor.

Vantevoren longeren doe ik liever niet, ik wil niet dat hij gek gaat doen op een kleine cirkel want dat vind ik veel schadelijker.

Ze kunnen wel iets hebben, inderdaad! Maar dan zitten wij dus allebei een standpunt te verdedigen dat op hetzelfde neerkomt: ik zeg dat ze wel wat kunnen hebben en dus maar lekker moeten stuiteren tijdens het stappen, en jij zegt dat ze wat kunnen hebben en dus rij ik ze los in draf. Knipoog

Over dat longeren: helemaal eens.
Misschien is los longeren een betere optie? Dan kan het paard makkelijker z'n balans houden. (Ik heb het hier weer tegen de TS.)