rowo schreef:Ondertussen heb ik zo'n 6 keer op mijn 3 jarige (vanaf nu dus 4 jarige) gezeten. Als ik een beetje rem en stuur heb ga ik er zeker een keer een sprongetje mee maken.
@ lowara: Na 6/7 maanden?????? Nou ik denk dat ik dan al wel een klein oefenparcoursje heb gesprongen hoor.... Ik vind 6/7 maanden onder het zadel en niet mogen springen echt heel ZWAAR overdreven. En nu de 3 jarigen vanaf 1 januari officieel 4 zijn kan het dan wel?
Krijgt een ouder paard minder gewicht op zijn benen te verduren dan?
nee, ik denk niet in de term 1 januari 1 jaar ouder

ik hou de officiele verjaardag aan van een paard en bekijk per geval wanneer ze eraan toe zijn. E pony van mijn leerling mocht pas met 4.5 jaar voor de allereerste keer springen. beest was een soort reuzen slungel, dus ik vond het onverantwoord.
ik rij zelf m'n paarden relatief vroeg in ( met 2.5 jaar begin ik) en dan ben je toch voorzichtiger met wat je doet en ook wat langer voorzichtiger.
Qua dat artikel, hoe jonger het paard, hoe minder volgroeid de botten en het kraakbeen en hoe meer "slechte" druk op de voorbenen als er veel mee gesprongen wordt.
Mijn zus is laatste jaars dierenarts student en die heeft het al zo vaak om allerlei vage latijnse termen afgeraden om jong fanatiek te springen met een paard.
Dus gevoelsmatig en medisch heb ik daarom de keus gesteld om niet te vroeg te starten met het echte springen bij een jong paad

let wel.. hoewel ik er op tegen ben, veroordeel ik niemand die dit wel doet. er leiden meer wegen naar Rome en niet elke manier is heilig, dus ook de mijne niet

.