Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:26

rowo schreef:
Ondertussen heb ik zo'n 6 keer op mijn 3 jarige (vanaf nu dus 4 jarige) gezeten. Als ik een beetje rem en stuur heb ga ik er zeker een keer een sprongetje mee maken.

@ lowara: Na 6/7 maanden?????? Nou ik denk dat ik dan al wel een klein oefenparcoursje heb gesprongen hoor.... Ik vind 6/7 maanden onder het zadel en niet mogen springen echt heel ZWAAR overdreven. En nu de 3 jarigen vanaf 1 januari officieel 4 zijn kan het dan wel?
Krijgt een ouder paard minder gewicht op zijn benen te verduren dan?

nee, ik denk niet in de term 1 januari 1 jaar ouder Knipoog
ik hou de officiele verjaardag aan van een paard en bekijk per geval wanneer ze eraan toe zijn. E pony van mijn leerling mocht pas met 4.5 jaar voor de allereerste keer springen. beest was een soort reuzen slungel, dus ik vond het onverantwoord.
ik rij zelf m'n paarden relatief vroeg in ( met 2.5 jaar begin ik) en dan ben je toch voorzichtiger met wat je doet en ook wat langer voorzichtiger.
Qua dat artikel, hoe jonger het paard, hoe minder volgroeid de botten en het kraakbeen en hoe meer "slechte" druk op de voorbenen als er veel mee gesprongen wordt.
Mijn zus is laatste jaars dierenarts student en die heeft het al zo vaak om allerlei vage latijnse termen afgeraden om jong fanatiek te springen met een paard.
Dus gevoelsmatig en medisch heb ik daarom de keus gesteld om niet te vroeg te starten met het echte springen bij een jong paad Lachen

let wel.. hoewel ik er op tegen ben, veroordeel ik niemand die dit wel doet. er leiden meer wegen naar Rome en niet elke manier is heilig, dus ook de mijne niet Ja

FRElvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:27

ik vind dat een 3jarige nog niet hoeft te springen, want het paard heeft de balans nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:29

Genoeg 3 jarige die gewoon met balans lopen hoor Lachen

Persoonlijk vind ik dat vroeg inrijden dan weer veel slechter dan eens wat huppeltjes met de 3 Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:30

Ik vind dat een driejarige JUIST wat kleine huppeltjes moet maken OM balans te vinden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:32

En erg goed dat ze leren dat ze ook een acherkant hebben Lachen
Lekker voor de afwisseling Ja

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:48

runningkawa schreef:
Genoeg 3 jarige die gewoon met balans lopen hoor Lachen

Persoonlijk vind ik dat vroeg inrijden dan weer veel slechter dan eens wat huppeltjes met de 3 Lachen

en dat bedoel ik dus, iedereen heeft zijn/haar eigen manier en heeft en goede redenen bij om het zo te doen Ja
vandaar dat dit denk ik een discussie is die veel voors en tegens heeft,maar nooit opgelost kan worden Vork

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:58

@ Lowara: in rijden met 2,5 jaar vind je niet slecht, maar een huppeltje met 3 jaar wel? Een 2,5 jarige is bij lange na nog niet volgroeid, dat vind ik toch vele malen belastender dan een sprongetje.

Maar ieder zijn mening, dat blijkt wel. De mijne is nu dik 3,5 en heb er dus pas 6x opgezeten... ze is groot dus heeft veel tijd nodig. Maar een sprongetje er mee maken over een paar weken doe ik toch zeker wel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:01

inderdaad, daarin verschillen we van mening. een huppeltje vind ik toch een tikkeltje anders dan een compleet parkours van een meter en jong inrijden hangt ervan af wat je ermee wil doen. met 3 jaar vers uit de weide plukken en binnen 3 maanden alles moeten kunnen, DAT vind ik belastend. de mijne hoeft het komende jaar behalve wat buitenritjes en af en toe 20 minuutjes in de bak niets te verwachten. altijd zo gedaan en elk dier die ik heb gehad is nog in perfecte gezondheid en ook al oud ermee geworden ( 19 jaar onder andere)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:09

Maar waarom zou een paard dat getraind wordt op 'mijn' manier geen 19 jaar worden dan?
Mijne is dus 3,5 jaar en hoeft zeker niet in april een parcours te lopen. In juni wordt ze echt 4 en ik zie wel hoe ver we dan zijn. Van t zomer gaat ze nog een par weken op rust en waarsch doen we haar bij de hengst. Denk niet dat het voor dit paard te belastend wordt.

En ik heb het ook niet over een parcour van een meter. De eerste maanden zullen het wel sprongetjes van zo'n 70/80cm zijn.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:05

Mijn pony is 3,5 en heeft haar balans al heel goed gevonden, ik denk dat het per paard afhangt hoe hoog je kan gaan op die leeftijd, en heel af en toe een klein sprongetje kan denk ik geen kwaad..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:09

Met 3 jaar hoor je er (dat vind IK) nog niet eens op te zitten/rijden .

Af en toe (1x in de 1 tot 2 maanden) een LAAG sprongetje kan geen kwaad, denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:10

Waarom eens per 4 tot 8 weken dan traan_beauty? Wat is de gedachte daar achter? En wat voor training de rest van de tijd?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:27

@ traan_beauty: met welke leeftijd moeten ze volgens jou ingereden worden dan?

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:31

Een 3 jarig paard heeft de balans om te springen nog niet, ik zou met een jong paard voorzichtig afentoe eens een sprongetje maken, maar zou er geen week-werk van maken;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:32

Hoe ga jij een jong paard die balans dan leren Lientje_Luf?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:38

Sonja schreef:
Waarom eens per 4 tot 8 weken dan traan_beauty? Wat is de gedachte daar achter? En wat voor training de rest van de tijd?

Als je zo nodig met 3 jaar wil inrijden vind ik een lichte training nog kunnen.. Veel buitenritjes en wat dressuur lijkt mij het beste.. Waarom eens per 4/8 weken? Zo weinig lijkt me niet veel kwaad kunnen voor de botten oid. Een kleine sprong is toch een leuke afwisseling voor de meeste paarden, toch?

rowo schreef:
@ traan_beauty: met welke leeftijd moeten ze volgens jou ingereden worden dan?

Wat ík een mooie leeftijd vind is 5 jaar (minimaal). Mijn eigen pony is zelfs met 7 jaar ingereden (gewoon omdat ze er nog niet klaar voor was).
Wat een ander doet, moeten ze zelf weten.. Dat respecteer ik ook, maar ik doe het zelf niet op zo'n vroege leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:40

Probleem met paarden die "laat" ingereden worden is regelmatig (!) dat de benen toch onvoldoende "afgehard" lijken te zijn. Is wetenschappelijk nog nooit iets over bewezen volgens mij, maar ik heb zo uit mijn eigen omgeving wel eens het idee dat "laat" beginnen ook niet altijd zaligmakend is.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:42

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:42

Paard wat ik nu rijd is met 3 jaar ingereden maar pas met 6 jaar kreeg ik um te rijden, ging ie op concoursen en werd echt doorgereden. Lijkt nu wel ideaal te zijn.

5 jaar is in mijn ogen 'te laat'...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:43

Sonja schreef:
Probleem met paarden die "laat" ingereden worden is regelmatig (!) dat de benen toch onvoldoende "afgehard" lijken te zijn. Is wetenschappelijk nog nooit iets over bewezen volgens mij, maar ik heb zo uit mijn eigen omgeving wel eens het idee dat "laat" beginnen ook niet altijd zaligmakend is.

Laat INGEREDEN betekend niet dat er voor die tijd niks mee is gedaan he Knipoog ..

Wat bedoel je trouwens precies met ''afgehard'' lijken te zijn?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:43

rowo schreef:
5 jaar is in mijn ogen 'te laat'...

Interessant.. Waarom dan?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:46

Zelfde als dat ik vind dat je bijv met leren vast zetten, voetjes geven, afspuiten etc etc moet beginnen als ze nog veulen zijn. Dan zijn ze gewoon nog niet zo sterk en bazig als dat je ze dat moet leren als ze 3 zijn. Jong geleerd is oud gedaan... Vooral omdat hier de paarden na veulen zijnde 3 jaar in de opfok staan en er dus verder niet veel mee wordt gedaan qua vastzetten etc.
Zo heb ik ook het idee dat een 5 jarige dus moeilijker is met inrijden dan een 3 jarige. Ik weet waarom, maar wacht zelf liever niet tot 5.

Maar ook ik ben heel sterk voor wachten tot 3,5 jaar met inrijden en daarna heel rustig aan verder trainen. Ik ga nu over op 2 a 3 keer per week rijden....
Laatst bijgewerkt door rowo op 03-01-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:46

traan_beauty schreef:
Sonja schreef:

Laat INGEREDEN betekend niet dat er voor die tijd niks mee is gedaan he Knipoog ..

Wat bedoel je trouwens precies met ''afgehard'' lijken te zijn?

Ja daar heb jij gelijk aan. Met "afgehard" bedoel ik dat de pezen en gewrichten gewend zijn aan arbeid en dat er voldoende spierconditie is voor het verrichten van werk onder het zadel. Weidegang alleen lijkt mij (!) onvoldoende om een paard te laten ontwikkelen dat later onder het zadel moet werken.
Ik zeg niet dat het schadelijk is om een paard laat aan te rijden, maar ik denk niet dat het optimaal is.
Persoonlijk blijft mijn voorkeur uitgaan naar voorbereidend werk vanaf een jaar of 3,5 en onder het zadel werken vanaf 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

5 vind ik niet te laat, maar zie ook het nut er niet van in. Maar als je rustig opbouwd met afhankelijk van het paard tussen de 3 en 4 zie ik daar ook de ernst niet van in Lachen

bijv 1x in de maand rijden zie ik dan niet als toegevoegde waarde.
Dan laat ik ze liever een halfjaar staan en ga dan 3x in de week 15/20 min aan de gang Lachen

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:49

Citaat:
Persoonlijk blijft mijn voorkeur uitgaan naar voorbereidend werk vanaf een jaar of 3,5 en onder het zadel werken vanaf 4.
[/quote]

Daar ben ik het mee eens, met beleid en afhankelijk van ras en wat je paard aankan is dat een goede leeftijd om te trainen.