) lijf, dus ik rij lekker bitloos met mijn sidepulletje op mijn zit en dat rijdt voor mij en mijn paard het allerfijnste.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) lijf, dus ik rij lekker bitloos met mijn sidepulletje op mijn zit en dat rijdt voor mij en mijn paard het allerfijnste.
moow schreef:nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen
maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!
Zoals je zelf zegt: iedereen is op zijn eigen manier met zijn paard bezig, zo goed mogelijk. En dat kan dus op een andere manier zijn dan jouw manier. Scum schreef:moow schreef:nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen
maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!
Je vraagt mensen hier zelf om een mening. Als die mening anders is dan die van jou moet je dat ook kunnen respecterenZoals je zelf zegt: iedereen is op zijn eigen manier met zijn paard bezig, zo goed mogelijk. En dat kan dus op een andere manier zijn dan jouw manier.
.
(arm dier).
.
en dat leeftijd, ras, geslacht en karakter er niets mee te maken hebben.
Het ligt ook aan het paard. Sommige paarden reageren veel beter op een bit, en andere weer veel beter op bitloos. moow schreef:conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben
Tinkerloos schreef:Ik zie het net andersom:
Je moet eerst de basis er goed in hebben,dan mag je pas met een bit rijden.
(als je je paard niet bij je kan houden zonder bit,is er wat mis,en moet je daar eerst aan werken voordat je er een ijzer bit in hangt)
. traan_beauty schreef:Tinkerloos schreef:Ik zie het net andersom:
Je moet eerst de basis er goed in hebben,dan mag je pas met een bit rijden.
(als je je paard niet bij je kan houden zonder bit,is er wat mis,en moet je daar eerst aan werken voordat je er een ijzer bit in hangt)
Daar heb je wel gelijk in.. Maar vertel mijn moeder dat maar eens.
moow schreef:conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben
Cynthiaaapje schreef:als ie echt gaat houdt je hem met bit net zo min als bitloos, Uit mijn ervaring ik krijg hem sneller terug bitloos als met bit.
Nadya schreef:moow schreef:conclusie: Bitloos rijden is leuk voor erbij (om te oefenen om terug te komen op je zit enz.) maar als je je handen gewoon netjes stil houdt en het meerendeel op je zit rijdt hoeft je paard geen hinder van het bit te hebben
Ik vind dat je met zo'n opmerking behoorlijk tekort doet aan degenen die serieus bitloos rijden op zit, focus en vertrouwen. Ik zie mijn manier van bitloos rijden niet als 'leuk voor erbij', ik RIJ altijd bitloos. Ik erger me heel erg aan al die mensen die denken dat ik als bitloze ruiter maar wat rondhobbel, terwijl ik serieus bezig ben om mijn paard zijn lichaam ook goed te laten gebruiken. Iets waar ik overigens als in mijn grondwerk mee bezig ben.
Nadya schreef:Ok, nou snap ik het, Moow.....
Hier op bokt heerst vaak zo'n mening van als je bitloos rijdt, dan hobbel je maar wat rond.
Vind ik zo jammer, want ik ken genoeg mensen die wel degelijk serieus bitloos rijden.....
Citaat:tjaa ik denk dat het er bij sommige mensen toch nog wel inzit dat een bit veiliger is in de vorm van "maar als ie gaat dan kan ik hem in iedergeval nog omtrekken of in zn mond zitten ofzo" (en ik moet eerlijk zeggen dat ik geloof dat dat in sommige gevallen misschien toch helpt (en dan heb ik het over omkeren) ik ben dan toch van mening dat omdat je met een bit veel hander in kan werken hij eerder omdraaid als bitloos.
stephanie09 schreef:ik heb niet alles gelezen dus zeg ik gewoon maar wat ik weet.
bitloos is duidelijk beter dan met bit en nu vraag je waarom?
bit beschadigt de tanden en doordat er een ding(bit) bij het paard in de weg zit kan het niet goed eten verteren waardoor de maagzuur zich tegen de maagwand gaat keren waardoor ze last van hun maag hebben dut heeft meer dan de helft van de sportpaarden.
bij bitloos rijden gebruik je je handen niet en gebruik je je stem en je benen om het paard te sturen aan te drijven enz.
daarom als mensen gaan bitloos rijden moeten ze maar eerst eens gaan verdiepen met wat ze doen en wat de voordelen en nadelen zijn. als je paard een papieren huis heeft neem je een leren bitloos hoofdstel verder kan je er gewoon eentje van touw nemen. een touwhoofdstel is precies hetzelfde als een halster dus wat wil je zeggen dat een halster ook slecht in?
mijn punt is bij bitloos rijden heeft een paard een vrij mond en kan het verteren waardoor het geen zere maag krijgt. dit zijn ook voor de mensen die zich erin verdiept hebben.