Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Isegrim schreef:zitake schreef:@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.
En hoeveel mensen gaan er mét bit de straat op die nauwelijks kunnen rijden? Maakt het veel uit denk je? Domme mensen hou je altijd.
BlazingBoots schreef:Ik bedoel...ik vind het leuk en knap dat ze het doet maar ik vind het onverantwoordelijk om de noodrem maar gewoon weg te laten...
En...hoeveel penny's denk je dat er nu gemotiveerd zijn om dit meteen te gaan testen?? ik denk heel veel...
, ik weet het. Ik ga het ook testen (van voor dit topic hoor). Maar wel in een bak. Met halster!
en helpers! (van mij heeft het trouwens een ander doel - zoeken waar het probleem zit bij het paard en waar het vorige keer bij anderen misging, ik gok op verkeerd gebruik van zadel en bit, vandaar dat ik het zonder even ga testen)(maar dit terzijde)ponyzotje schreef:Zoals we met meerderen hebben aangegeven vorige pagina, incl ik, ik weet het. Ik ga het ook testen (van voor dit topic hoor). Maar wel in een bak. Met halster!
en helpers!
Je kan maar waarschuwen, het is heel mooi en het is voor haar waarschijnlijk veilig, maar voor de meeste anderen niet zonder een gedegen en misschien langdurige voorbereiding onder begeleiding van ervaren mensen.
bispax schreef:Isegrim schreef:Ik krijg ook altijd het gevoel dat je in geval van paniek / op hol slaan niets kunt doen, maar is dat wel zo?
Gebeurt het wel eens, bispax, dat je paard er vandoor vliegt en zo ja, wat doe je dan als je helemaal geen tuig gebruikt? Hoe krijg je hem weer tot rust?
Ik denk ook dat wij het bit overschatten. Een paard dat echt in paniek is, trekt zich weinig van een bit aan. En wat we in zo'n geval met een bit doen, doet hoogstwaarschijnlijk pijn...
Nog iets: zo'n schapenvacht, hoe heb je die nou vastzitten? Heb je er zelf een singel aan gemaakt of kun je die dingen zo kant en klaar kopen?
dat is nu de kunst om het altijd een stap voor te blijven ...je moet je zintuigen gebruiken ...je gehoor ...luister goed wat om je gebeurd ...je ogen ...kijk naar de oren van je paard en om je heen ...inschaten wat om je gebeurt ... zelfs je reuk vermogen gebruik ik (brand lucht ) en natuurlijk rij ik geen uren zo los zonder iets bij me te hebben ...ik heb altijd een halster bij me (die had de fotograaf effe vast , maar heb wel een touw in men hand voor als nood die ik om zijn hals kan doen)
en nee hij is nog nooit tussen uit gepiept of bokken ...hij is zelfs rustiger geworden sinds we bitloos rijden ...![]()
haha m`n beroemde schaapie ..nou nog 1 x uitleggen dan ik heb eerst een antie rol singel of een voltige singel en daar kan ik m`n schaapie aan vast maken
zitake schreef:Idd Bispax weet waarschijnlijk heel goed waar ze mee bezig is en kent haar paard door en door (alhoewel ik het zelfs niet zou doen met een paard dat ik door en door ken vooral in het verkeer), maar de gemiddelde penny denkt haar verzorgpony/paard ook door en door te kennen en daar zit nou net het probleem. En het hoeven niet onmiddelijk penny's te zijn hoor.
aleida_thijs schreef:Huh? Omdat Bispax wel goed zo kan rijden, en alles prima gaat, is het toch niet verstandig om te doen omdat het een slecht voorbeeld is voor de penny's??
BlazingBoots schreef:Ja maar de meeste 'pennys' zien dat proces niet en gaan meteen op pad... (vandaag nog)....
Yeay, in hun dromen...
BlazingBoots schreef:jij bent zeker nooit penny geweest....nou...ik wel...(helaas)..
Droom nog elke dag wat ik ooit met mijn paard zou kunnen gaan doen en dan beroemd wordt
Amon_ schreef:zitake schreef:@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.
Ben juist blij dat steeds meer mensen tot inzichten komen, en daarmee inzien dat het niet draait om alle tuigage en hulpmiddelen, maar aan de communicatie tussen ruiter en paard.
En ik zie duidelijk meer controle zonder bit of met halsring dan menigeen die de straat opgaan behangen met allerlei toeters en bellen.
Bispax, wat een gaaf nieuw paardje heb je erbij. Vindt het altijd weer genieten als ik foto's van jou zie. Wanneer is je dochter weer aan de beurt voor een fotoserie?
Niet aan het been en een mond van beton. Daarom dat deze paarden goed reageren als ze op een andere manier worden gereden. De mijne loopt op beide manieren goed. En ik heb geen voorkeur voor een van de twee. Ik moet zeggen dat hij veel lichter te rijden is met bit. BlazingBoots schreef:zitake schreef:Idd Bispax weet waarschijnlijk heel goed waar ze mee bezig is en kent haar paard door en door (alhoewel ik het zelfs niet zou doen met een paard dat ik door en door ken vooral in het verkeer), maar de gemiddelde penny denkt haar verzorgpony/paard ook door en door te kennen en daar zit nou net het probleem. En het hoeven niet onmiddelijk penny's te zijn hoor.
Dit is precies wat ik bedoel....leer mij penny's kennen...
(Ben er zelf jaren 1 geweest en daar schaam ik me nog steeds voor en ben enorm dankbaar dat me nooit iets overkomen is).
Citaat:daarmee inzien dat het niet draait om alle tuigage en hulpmiddelen, maar aan de communicatie tussen ruiter en paard.
En dat het dus geen bal uitmaakt of ik dat liever doe met hoofdstel of zonder.
!!
BlazingBoots schreef:Ik bedoel...ik vind het leuk en knap dat ze het doet maar ik vind het onverantwoordelijk om de noodrem maar gewoon weg te laten...
En...hoeveel penny's denk je dat er nu gemotiveerd zijn om dit meteen te gaan testen?? ik denk heel veel...
zitake schreef:Dus met tuig is er bij jou geen communicatie tussen ruiter en paard. Daar draait het rijden nu eenmaal om met of zonder tuig: COMMUNICATIE. Daar heb je het toch even mis denk ik.