3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Re: 3-jarige toppertje Zaïre (v. Rousseau) @ work (1e keer op Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:15

Dat is denk ik moeilijk te beoordelen, het kan best zijn dat het iets rijtechnisch is, maar aangezien ze hiervoor nooit naar het been heeft geslagen en toen ook geen kuilgras kreeg...

Kortom, toen ze kuilgras kreeg, ging ze dit doen.
Daarom had ik deze gedachte erover.

Ik hoop dat we, als ik weer een keer foto's kom maken, een beter beeld kunnen laten zien, zodat je gewoon kunt zien dat het een goede combinatie is Ja

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:17

Misschien wat verkeerd geformuleerd; ik bedoelde niet dat ik zeker weet dat het kuilgras de oorzaak is.
Ik dacht het en aangezien ik ook geen expert ben Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:18

denk eerder dat het te maken heeft met hormonen Lachen Lachen

heb genoeg merries meegemaakt die in bepaalde periodes heeeul naar op het been konden reageren Lachen Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:24

Ben ook geen expert. Weet wel dat mijn overgevoelige merrie nog overgevoeliger ging reageren op het moment dat ik haar (te veel) vroeg haar rug te gebruiken. Maar ik vind niet dat je die vergelijking kunt toepassen op een 3-jarige. Wat ik wilde zeggen is dat ze voor een 3-jarige al heel behoorlijk loopt en wat mij betreft mag dat zonder slof en dan af en toe wat minder 'in de houding' als ze dat nodig heeft om haar balans te houden.
Aan de combi kan ik op basis van de foto's ook niet twijfelen, ik had meer moeite met de manier waarop er uitleg aan de foto's en/of het gedrag werd gegeven.

Cin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 06:17

Zo Nadia, dat is nog eens een topic, al 5 pagina's vol...

Maar ik vind het er ook fijn uit zien. Heb zeker geen commentaar over de slof. En dat ze misschien af en toe wat opkrult komt vanzelf goed. Weet dat je goed bezig bent met haar en dat je goede begeleiding krijgt. Voor een jong paard heb je een hele fijne stille zit en zeker ook en zachte hand. Dus ga lekker zo door. Weet dat je goed bezig bent.

Hoe gaat het Trouwens met T*Jan/Joris Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:25

ik vind de fotos er helemaal niet slecht eruit zien..de slof staat nergens strak en ook de teugels niet.
maar je verhaal dat ze nog steeds kreupel loopt wanneer ze haar achterhand niet zou gebruiken vind ik niet kloppen.

zijn er fotos gemaakt van haar benen?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:27

Bedankt voor de reacties!
Toen ze naar mijn been sloeg met rijden, deed dat ze dat ook met het poetsen. We dachten dus dat het niet iets rijtechnisch kon zijn, dus gingen we even logisch nadenken. We kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk van het kuilgras komt. Nu krijgt ze geen kuilgras meer (maar hooi) en slaat ze niet meer naar het been Knipoog
Ik zal proberen om binnenkort eens een filmpje te maken!

Cin: Met Joris gaat alles goed. Hij staat nu met het veulentje in de wei. Die is nu volledig gespeend. Dus overdag heeft hij gezelschap! Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:54

Nadia_Mocca schreef:
Nee hoor, ik rijd me niet een apenzuur omdat ze loom aan het been is, ik rijd haar weg van mijn hand. Wat jullie verkeerd opvatten, is dat ze JUIST langer moet worden in der lijf, maar dat ze dat niet wil. DAAROm drijf ik me een apenzuur. Om der van mijn "hand weg te rijden", of wel; met het neusje naar beneden. Maar zoals ik zei; ik ons geval zit daar een stapje tussen omdat ik haar niet meteen laag kan rijden omdat ze zich dan vast zet. Ik moet haar dus eerst iets omhoog en nú kan ik pas naar beneden gaan rijden Knipoog

Wat ik er van kan zien is dat ze achter het bit kruipt. Het kan nooit zo zijn dat jij fatsoenlijk contact hebt met haar mond. Op deze manier kun je je zit nooit gebruiken als stuwende kracht.
Je hoeft de teugels niet los te gooien om VW NW te rijden. Ik denk, maar da´s mijn bescheiden mening, dat je met dit paard nu niet in de bak moet gaan rijden, maar lekker naar buiten, de bossen in. Laat dat paard eerst haar balans vinden, vergeet dat in de krul rijden of aan de teugel of hoe heet die hype van tegenwoordig.
Begin met de basis. Zorg dat ze reageert op je been en zit zonder haar voor teveel te begrenzen. Je handen voor het zadel en boven de manenkam. Zorg dat je met contactteugel rijdt, maar wel voorwaarts. Laat haar lekker in het bos een pasje traversachtig gaan, dan de ene en dan de andere kant. Maar ze moet wel reageren op dat been. Je schrijft dat je je het apezuur drijft. Dat moet je niet doen. Gewoon je been stil aanleggen en een keer aandrukken als ze een pasje moet versnellen. Reageert ze niet dan kom je wat harder door met je been. Ook als ze inkakt. Wees consequent met dat been maar blijf vooral niet constant drijven met je been of duwen met je bovenlijf. Je moet, als ze goed voorwaarts is, het gevoel hebben dat je haar onder je uit kunt rijden als je dat zou willen. Je zit is hierbij de stuwende kracht en daarom is een onafhankelijke zit ook zo belangrijk.

Je paard zal, als ze wat meer in balans is, vanzelf je hand gaan opzoeken, maar probeer dit niet af te dwingen. Dat ze stijf was in het begin is toch ook niet zo heel raar, evenals teugelkreupel. Geen enkele ruiter is helemaal recht en onbewust is iedereen sterker aan één bepaalde kant. Zeker een jong paard zal daar op reageren. Je moet je dus heel bewust zijn van je rijden en je zit en je evenwicht wil je een jong paard correct kunnen beleren. Want een jong paard mist zelf nog evenwicht.

Je zal haar eerst op eigen benen moeten leren lopen alvorens je haar van achter uit kunt gaan laten lopen. Oprichting, daar moet je nu nog niet aan gaan denken. Met wat voltes sluiten en openen en slangevoltes rijden en dan liefst een paar pasjes traversachtig ertussen kun je haar beetje bij beetje wat sterker maken. Evenals stapritjes in het bos, ook erg nuttig.
Het is nog een zeer jong paard, rij haar dan ook als zodanig, haar achterhand komt vanzelf wel bij.

Mooi paard trouwens hoor, leuk correct diertje Ja

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:56

Bedankt maikeltje Lachen

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:57

Ik vind het er netjes uitzien hoor eerlijk gezegd!

Ben nu ook bezig met het inrijden van een 4,5 jarige, die is nu 2 maanden onder het zadel en ik streef toch naar zo'n manier van lopen! Nero heeft ook erg de neiging om met zijn hoofd te duiken, net als jouw paardje maar naar mate ze wat meer spieren opgebouwd hebben gaan ze toch wat meer dragender lopen en wordt het duiken ook vanzelf minder.

Succes met het verder rijden! Tong uitsteken

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:23

Hartstikke mooi peerdje heb jij hoor!!

Ben het met het meeste commentaar wel eens.... Als je paard te diep loopt kan hij nooit de achterhand sterker maken. Naar voren met die neus, lengte in de hals. Als jij dan recht zit en gelijke been en teugeldruk hebt....... en ze loopt kreupel?????
Dan zou ik eens verder gaan zoeken (of de eigenaar dan).

Nb In de laatste paard en sport stond nog een stuk van Johan HAmminga over o.a.balans van het paard. Lees dat soort stukken in bladen en boeken, rijd ook eens bij een andere instructeur, kortom probeer zoveel mogelijk info te verzamelen.

Succes verder met alles!!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:26

Nadia_Mocca schreef:
Ja, eindelijk Go jij! Go jij!
. In het begin hield ze zich behoorlijk vast in het lijf en was zelfs teugelkreupel!! Toen was het welletjes en ben ik maar met slof gaan rijden. Eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks, maar hij hangt er maar aan. Ik wil daar ook geen gezeur over horen!

Wat hebben mensen toch ook altijd fijne oplossingen klaar liggen bij jonge paarden of paarden die iets mankeren, heb je verklaring wel gelezen maar daar zullen we het maar niet over hebben...... Bloos

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:00

ziet er leuk uit! Zonder slof ziet er moier uit dan loopt ie toch nog ff iest anders:P

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:57

wat een mooi paardje! Lachen ik geef geen commentaar want dat heb je al genoeg!..
maar ik vind dat die wel netjes loopt.. veel plezier iig!

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:38

leuk paardje , wel soms te diep maar ja 3.5 jarige Haha!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:22

garny95 schreef:
Nadia_Mocca schreef:
Ja, eindelijk Go jij! Go jij!
Zaïre is sinds begin augustus dit jaar onder het zadel. Eerst rustig aan begonnen, en nu sinds 2 maandjes serieus aan het werk. In het begin hield ze zich behoorlijk vast in het lijf en was zelfs teugelkreupel!! Toen was het welletjes en ben ik maar met slof gaan rijden. Eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks, maar hij hangt er maar aan. Ik wil daar ook geen gezeur over horen!
Met losrijden heb ik de slof er dus aan, maar als ze los blijft mag ie eraf.

Kijk en geniet Haha! Ze heeft een tijd vele malen beter gelopen, maar nu zitten we weer in een dipje; ze slaat naar het been. Misschien last van het kuilgras waar ze sinds een paar weken op staan, misschien gewoon aanstellerij zoals bij een hoop dingen bij haar.

Loopt goed hè voor een 3½ jarige?! Haha! Knipoog

Commentaar mag, maar houdt het vriendelijk! Lachen

Je hebt een leuk paard en ik vind het ook een leuke combinatie en ik wil het ook wel vriendelijk houden maar ik kan het niet laten om toch over die slof te beginnen evenals je opmerkingen over vast in het lijf, teugelkreupel, welletjes en aanstellerij zoals bijeen hoop dingen bij haar. Als ik jou was zou ik serieus naar je paard gaan laten kijken, net beleerd, 3 jaar en nu al zoveel klachten. Ik geniet niet echt, een slof om een 3jarige vind ik zielig, maar goed daar zijn al veel discussies over geweest.
Laat eens kijken naar je paard zodat ze daarna echt kan uitgroeien tot een toppertje want tot nu toe heb je een slechte start.

Ik ben het hardstikke eens met wat hier boven staat. Jouw instelling is fout! kan me daar aan ergeren..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:12

ik ben het er niet helemaal mee eens Lachen Lachen er zijn jonkies die het zo spannend vinden dat ze die spanning niet goed kunnen laten afvloeien en dat zich dus uit in het vastzetten van het lijf........ hoeft er verder helemaal niks mis mee te zijn.

ik vind het erger als een goed doorgereden paard van zeg 6 zich op die manier vasthoud, dan is er iets strategisch mis.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:16

ja maar als je zo'n jong paard dat daar al snel aanleiding toe geeft met slof gaat rijden, gaat die alleen maar nog vaster zitten... maarja denk dat ik mn punt nu wel een keer duidelijk gemaakt heb Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:18

niet als je de slof zo gebruikt als TS doet Lachen Lachen dan is dat geen probleem Lachen. sterker nog, dat kan het dier alleen maar helpen Lachen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:25

ik vind echt dat je een heel leuk paard hebt.
Ik ga niet mee in de discussie. Mijn mening draagt niks bij, Ik was er niet bij, ga niet beoordelen naar de hand van foto's.
Je hebt een heel erg leuk paard, en heel veel succes met haar verder

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:36

Tsja... al eens aan gedacht om de training vanaf de grond te beginnen? De achterhand sterker maken, een goed ruggebruik stimuleren... allemaal dingen die je ze heel goed kunt leren terwijl je er niet op zit. Met een pessoa, of nog beter, dubbele longeerlijnen.

Voor drijven met de bovenbenen heb ik trouwens een ander woord geleerd: klemmen. Daarbij is me ook geleerd dat je dat absoluut niet moet doen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:46

Persoonlijk ben ik niet tegen slofgebrruik. TS gebruikt de slof op de foto's correct; hij staat nergens strak en hangt gelijk. Prima.
Wat ik helaas verder wel zie is een mooi, langgelijnd paard wat veel te kort en rond in de hals wordt gereden voor een 3jarige, en duidelijk problemen heeft met de rest van het lichaam.
Het paard heeft duidelijk een goede bewegingsvorm maar loopt constant van voor naar achter.
Dat vasthouden in het lijf is een Rousseau-trekje, ik ben ermee bekend.

Verder vind ik het een beetje jammer van zo'n leuk paard.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:06

Een slof bij ene drie-jarige vind ik gewoon not done!

Geef hem wat meer de tijd om sterker te worden. Ondanks dat je de slof wel goed gebruikt ed zou ik het meer oplossen door haar meer voorwaartser en daardoor ook sterker te maken. Reageert je paard niet op je been, dan moet je vooral bij een drie-jarige dit gelijk aanpakken dmv een tik(je) met je zweep. Bij een 3 jarige is dat zooo belangrijk. Dat zijn de beginselen en dat neerwaarts rijden komt dan vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:31

Slof ziet eruit alsof ie niet verkeerd wordt gebruikt, maar aan de onderhals van je paard kan je zien dat ze niet altijd zo loopt.. Vind het er een beetje geforceerd uitzien, alsof je paard zich overgegeven heeft & daarmee een deuk heeft opgelopen..
Het is een plaatje om te zien & ik ben benieuwd hoe ze er over een tijdje uitziet!

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:09

Tja het is een mooi paard, maar echt neem 1 advies aan van wat iedereen hier al verteld.
Gooi echt die slof af, als je met een 3jarige zo al moet beginnen, zit er een slecht eind te komen aan jullie als combi.

Lekker voorwaarts rijden, dan maar niet in de krul, kilometers maken daarna lekker overgangen rijden zo veel dat je er zelf ziek van wordt. zo maak je een jong paard sterker en die krul komt wel maar echt het is zonde om dit te zien. En Idd een paard moet zichzelf kunnen bewegen zonder al die ondersteuning die jij hem wilt geven, op zijn of haar 4 benen kunnen lopen
sorry