Tor & Black @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jefreyginny

Re: Tor & Black @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:21

misschien een tip voor jou , doe alsjeblieft even niet zo arrogant.
De 1 heeft wel geld voor les en de ander niet he , voor sommige (verwende nesten) is het gewoon te vanzelfsprekend dat je maar les krijg en een goed passend zadel etc. Maar je moet er ook mee rekening houden dat niet iedereen alles maar zo even krijgt.

als je een paard of pony koopt weet je dat je ook les moet betalen. zal het anders zeggen. ik koop een paard maar heb geen geld voor stalling.
1. zou ik geen pony paard kopen
2.iedereen heeft les nodig
3. waarom rijden als je weet dat je 1. te groot ben 2. zadel niet goed is.
4. je een zadel moet kopen.
5. dat het zadel wel nagekeken moet worden,meestal 1 keer in de twee jaar, beter is het om het elk jaar te doen, want je auto keur je ook elk jaar.
6. als je het niet kan betalen, beter idee om iemand te zoeken die de kosten en je pony wil delen met je

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:13

Lord_Ik schreef:
Laura_horse schreef:
sorry hoor maar eerlijk gezegt vind ik je wel veel te groot voor die pony. en het zadel lijkt me ook niet echt goed liggen..
vooor de rest vind ik de zwarte pony wel mooi lopen

Het zadel ligt ook helemaal niet goed, ze krijgt binnenkort (max. 2 weken) een ander, boomloos zadel (ze heeft geen schoft) maar tot dan moet ik het met dit zadel doen en me behelpen met een staartriem. Voor deze foto's genomen zijn heeft ze overigens een tijd geweigerd om een deftige volte te lopen met als gevolg dat ze een eindje door de bak heeft zitten crossen waardoor d'r zadel nog slechter ligt dan gewoonlijk.

@Sappos: omdat ik niet het gevoel heb dat ze moeite heeft om me te dragen, en ze anders toch maar in de wei of op stal veel te dik staat te worden en nooit buiten komt. Ik rij d'r ook maximum 3 keer in de week een uurtje, meestal 2x en ze hoeft nooit echt zwaar te werken.

Dan nog vind ik niet dat je er netjes oppast.
Zoek een leuk verzorgstertje zou ik zo zeggen.

Als je weet dat het zadel niet goed licht,zou ik tot die tijd niet met dat zadel gaan rijden,
de rug gaat aan de kloten.

Verder leuke pony's om te zien & zo Kusje

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:23

Waarom zoek je niet iemand die wél goed op de pony past. en help die persoon met de pony om te gaan (wat ik begrijp uit je teksten is het nogal een duveltje Knipoog ). en vraag aan dat andere meisje of je dan 1x in de week op Tor mag?

De rest van je tijd kun je dan steken in het longeren, wandelen, vrijheidsdressuur, vrijspringen... etc.

Wij kunnen je niet verbieden iets te doen hoor, maar denk eens na... is het fijn voor je pony dat je hem belemmerd omdat je te groot bent..? is het fijn voor de pony dat hij een zadel op heeft liggen dat schuift en overal ligt behalve op de juiste plaats?
Soms is de beste manier niet de leukste... maar ik neem aan dat je het toch ook fijn vind al gaat Black nog een lange tijd mee..?!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:10

Tikkie te groot voor je zwarte duveltje Knipoog

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:47

bokt is weer aant zagen Clown

haw was toch voor RIJTECHNISCHE commentaar?
en niet voor zadels of ruiters te keuren? Haha!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:34

Falling schreef:
TS waar woon je en staan de pony's? Dacht de pony's te herkennen..

Ze staan in Hofstade (België)

@merrieveulen op dé vraag: omdat ik het graag doe, omdat zij het graag doet en omdat ik het zonde zou vinden voor d'r om d'r nooit meer te berijden aangezien ze het ook heel goed kán.

Het westerndeken waar ik het over heb is er een van Equitex, maar om er het beste uit te zoeken ga ik dus naar de winkel want ik ben er nu niet direct expert in Tong uitsteken

en even iets wat er misschien niet veel mee te maken heeft maar wat ik wel opgemerkt heb: Waarom wordt er bij mensen die niet te groot zijn voor hun pony/paard, maar wel degelijk te zwaar zijn voor hun rijdier geen commentaar gegeven over hun gewicht Slapen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:51

saroanda schreef:
@Lord_Ik: Het spijt me om je het te moeten mededelen. Maar het "zadel" wat jij besteld hebt is geen zadel. Dat is een lamsvellen barebackpad. Zoals je op de foto kan zien kunnen er geen stijgbeugels aan. Dit is een hele luxe barebackpad waar je af en toe op kan gaan rijden. Maar zeker niet dagelijks. Er zijn wel barebackpads met opstapbeugeltjes, maar deze beugels kan/mag je niet gebruiken om mee te gaan rijden.

Ik heb eenzelfde probleem met mijn pony, dat ze geen schoft heeft en dat het zadel eroverheen schuift. Ik los dit tijdelijk op door een boomlooszadel om te voorkomen dat een boomzadel op haar schouders gaat liggen en teveel beklemt. Ik ben al een tijd bezig door haar intensief te trainen en ze staat flink op dieet. Nu ze wat is afgevallen en wat bespiering krijgt merk ik dat het zadel ook beter blijft liggen.

Dus: ga flink veel longeren, wandelen, aan de hand kleinere ruitertjes erop laten rijden. Voor 150-200 euro heb je ook merkloze boomzadels met een bredere boom die wel op de pony zullen passen.

Er hangen wel degelijk stijgbeugels aan Tong uitsteken die zitten alleen niet inbegrepen, en het is een verkoopsfoto, dus hangen die er ook niet aan op de foto. En ik ben ook niet van plan om d'r meer te gaan rijden dan ik nu doe Tong uitsteken dus maximum 3x in de week. En als ik de eigenaar ooit nog vraag een zadel te kopen (hoofzakelijk voor de Fjord dan) zal het een wintec 2000 zijn, en ik weet niet of een gepaste boom voor d'r bestaat in die serie. Ze heeft overigens ook nog een enorm vlakke rug. Of dit nu komt doordat ze drachtig is, omdat ze te vet is of doordat ze gewoon zo gebouwd is weet ik niet. Maar als ze zo gebouwd is zal de combinatie van geen schoft/vlakke rug het heel moeilijk maken om een niet op maat gemaakt passend zadel te vinden volgens mij.
Ik heb d'r ook al mee gereden, met zo een zadel, en het zit niet anders dan een barefoot cheyenne met een bontje op Tong uitsteken

@algemeen: Ik heb dus besloten om alleszinds niet meer te gaan rijden met dat zadel en het boomloze+westernpad af te wachten.

Loesje88 schreef:
Waarom zoek je niet iemand die wél goed op de pony past. en help die persoon met de pony om te gaan (wat ik begrijp uit je teksten is het nogal een duveltje ).

Ze is de twee uitersten Tong uitsteken zolang ze d'r plezier in heeft is ze een engeltje, maar als er iets is wat d'r niet aanstaat is het geen gewoon duveltje meer XD. Niet dat ze als een gek gaat zitten bokken ofzo Tong uitsteken maar een rengalopje richting huis is geen probleem. Ik ken maar 2 personen in de buurt die lichter en kleiner dan ik zijn die een kans zouden hebben om er in een duivelige bui op te blijven zitten en die hebben allebei een eigen paard Tong uitsteken

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:34

Lord_Ik schreef:
omdat ik het zonde zou vinden voor d'r om d'r nooit meer te berijden

Wat je doet is schadelijk voor de gezondheid van de pony en op de hele valide vraag waarom je dit doet is dit alles wat je hebt aan te voeren? Omdat JIJ het zonde vindt???? Vind je dit niet erg egoistisch van jezelf?
Ik heb zelf absoluut geen verstand van de barebackpad die je hebt besteld maar heb in een paar van de vorige entries gelezen dat het niet echt de bedoeling is om daarmee met stijgbeugels te gaan rijden...met een boomzadel ben je al te groot en te zwaar en nu ga je dat gewicht ook nog eens in stijgbeugels aan een pad hangen????

Lord_Ik schreef:
Waarom wordt er bij mensen die niet te groot zijn voor hun pony/paard, maar wel degelijk te zwaar zijn voor hun rijdier geen commentaar gegeven over hun gewicht Slapen

Als je even in HAW kijkt, zul je zien dat er in de afgelopen paar dagen een topic op slot is gezet omdat er een nogal volslanke dame op een pony reed die hier ook pagina's lang op gewezen werd.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:39

Citaat:
@algemeen: Ik heb dus besloten om alleszinds niet meer te gaan rijden met dat zadel en het boomloze+westernpad af te wachten.

Ik vind het jammer dat je zo eigenwijs bent. Dat ding wat jij een zadel noemt is geen zadel, al helemaal geen boomloos zadel. Het is een barebackpad, en die zijn ook zeker niet geschikt om 3x per week mee te rijden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:49

Bare = bloot
Back = rug
Pad = pad (haha hoe vertaal je dat?)

Oftewel, ik denk zonder beugels, omdat het een pad is zeg maar om te rijden alsof je op de "blote rug" rijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:57

ik las dat je zei dat de pony veel meer dan 300 kilo zou wegen, daar vergis je je in! ik ben 3 dagen in oenkerk geweest, en daar wogen ze een forse fries van 1,80, die was 600 kilo.. deze pony is een stuk kleiner, en een stuk smaller dan deze fries..

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:59

Jethafa schreef:
Bare = bloot
Back = rug

Oftewel, ik denk zonder beugels, omdat het een pad is zeg maar om te rijden alsof je op de "blote rug" rijdt!

Een bare-foot wordt toch ook als zadel gerekend Tong uitsteken en omdat het idd verder een pad is komt er ok geen gewone zadeldoek onder maar een drukverdelend westernpad Tong uitsteken en er kan wél een boom in, die bestaat echter slechts in 2 maten, waardoor die waarschijnlijk dus niet zou passen.

d'r wegen kan ik nu niet direct doen he Tong uitsteken meten wel, en dat ga ik dan ook eens doen.
is 600 kilo niet heel weinig voor een fries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:03

Lord_Ik schreef:
Jethafa schreef:
Bare = bloot
Back = rug

Een bare-foot wordt toch ook als zadel gerekend Tong uitsteken en omdat het idd verder een pad is komt er ok geen gewone zadeldoek onder maar een drukverdelend westernpad Tong uitsteken en er kan wél een boom in, die bestaat echter slechts in 2 maten, waardoor die waarschijnlijk dus niet zou passen.

d'r wegen kan ik nu niet direct doen he Tong uitsteken meten wel, en dat ga ik dan ook eens doen.
is 600 kilo niet heel weinig voor een fries?

daarom zeg ik, daar vergis je je in.. deze fries was fors gebouwd, tótaal niet mager, en groot.. ik dacht eerst ook dat ze zo rond de 800 kilo zou zitten, maar dat was dus niet zo.. deze fries was gewoon gezond, en lekker vol!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:06

heb je er al eens ooit over na gedacht dat de pony misschien zo vervelend doet omdat er een te grote en zware ruiter op zijn rug zit, en ook nog eens een verkeerd liggend zadel?(reken maar dat ik daar ervaring mee heb, een pony doet wel degelijk zo om die reden..) Een bareback pad die al helemáál geen druk verdeeld, maakt het dus echt niet beter.. dan kun je net zo goed zonder zadel gaan rijden, beter gezegd, gewoon helelmaal niet..

Je zegt dat je het zonde zou vinden hem niet te rijden, maar volgens mij rijd je hem gewoon omdat je het leuk vind, anders had je het wel anders aangepakt. Je kunt veel meer doen dan alleen rijden om zo'n dier in een goede of zelfs nog betere conditie te krijgen.

Ook krijg je nu al 5 pagina's commentaar en alles wat ik zie in jouw reacties is tegenstribbelen en zo nu en dan een heel klein beetje toegeven, Maar ik heb dit soort situaties vaker meegemaakt, ja knikken en nee doen. Misschien dat jij daar juist verandering in kunt brengen, door ja te zeggen en het dan ook na te komen!
na 5 pagina's commentaar, moet het toch duidelijk zijn, dat er best een kern van waarheid in zit?

Wél vind ik het erg leuke pony's, en vind ik dat je leuk past op die eerste Lachen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:12

Lord_Ik schreef:
Er hangen wel degelijk stijgbeugels aan Tong uitsteken die zitten alleen niet inbegrepen, en het is een verkoopsfoto, dus hangen die er ook niet aan op de foto. En ik ben ook niet van plan om d'r meer te gaan rijden dan ik nu doe Tong uitsteken dus maximum 3x in de week. En als ik de eigenaar ooit nog vraag een zadel te kopen (hoofzakelijk voor de Fjord dan) zal het een wintec 2000 zijn, en ik weet niet of een gepaste boom voor d'r bestaat in die serie. Ze heeft overigens ook nog een enorm vlakke rug. Of dit nu komt doordat ze drachtig is, omdat ze te vet is of doordat ze gewoon zo gebouwd is weet ik niet. Maar als ze zo gebouwd is zal de combinatie van geen schoft/vlakke rug het heel moeilijk maken om een niet op maat gemaakt passend zadel te vinden volgens mij.
Ik heb d'r ook al mee gereden, met zo een zadel, en het zit niet anders dan een barefoot cheyenne met een bontje op Tong uitsteken

Lord_Ik
Lees deze quote please nog eens Sigaar

nikki160287 schreef:
Klopt wat saroanda zegt, bij het 'zadel' dat jij hebt gekocht kunnen geen stijgbeugels. Naja technisch gezien kan het wel maar het mag gewoon niet. Als je namelijk gaat lichtrijden en gaat staan in de beugels komt alle druk van jouw gewicht op slecht 1 of 2 wervels en dat is natuurlijk funest. Bij andere boomloze zadels kan dit wel omdat die anders opgebouwt zijn en beter de druk verdelen gecombineerd met een speciale pad. Deze barebackpad is gewoon niet geschikt alleen om af een toe een bosritje te maken met een ruiter van het juiste gewicht. Ik zou dit zadel gewoon terugsturen en stoppen met rijden.

Volgens mij wil je het niet begrijpen?
Het heeft een beetje het zelfde gevoel als ik met mijn naalt hak op jou voet gaat staan.
Het hele gewicht van jou komt maar op 2 plekken hoe kleiner de plek hoe meer druk der ontstaat.
Vind het echt op recht zielig wat je met die pony uit spookt sorry als ik soms bod over kom maar vind dit gewoon niet kunnen.
Jammer genoeg probeer je der ook nog onderuit te komen.

Mijn vraag is dan ook waarom?
Waarom doe je dit dat arme dier aan?
Heb je dan niet door dat je der echt aan het verpesten ben?
Waarom leg je het de eigenaar niet voor dat dit niet meer kan?
Dat er een nieuw zadel moet komen.
Vind het raar dat jij een zadel moet kopen lijkt mij dat dit meer iets voor de eigenaar is en niet jou pakkie aan.
Alleen doe het het arme dier dan niet aan om toch door te rijden.
Laatst bijgewerkt door x_Mliss op 20-11-07 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:13

ik vind je idd ook een beettje veeeeel te groot voor die pony maar jah het zal wel...
kus ryanne

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:13

En nog wat, aan beugels heb je bij zo'n pad helemaal niets..
sterker nog, het gebonk wordt er alleen erger van, je hebt alleen wat aan lichtrijden als de ruggengraat vrij ligt. Op dezen manier trekt de stof tussen de beugels juist heel erg aan de ruggengraat, omdat je erop steunt.
dan trekt het dus strak van boven..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:14

wacht, nikki160287 heeft al gezegd wat ik zojuist zei..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:15

Precies Jaimyliefje, je haalt me de woorden uit de mond Ja Laat eens zien TS dat het ook anders kan! En je schreef dat je die jonge Fjord in gaat rijden, dus wat rijden betreft zal je genoeg te doen hebben. Ook is Black drachtig, dat betekent dat er een veulen inzit die veel van haar lichaam vraagt, en dan vooral van haar rug! Om het veulen goed en gezond te wereld te laten komen moet de moeder óók gezond zijn. Een pijnlijke rug is wel het laatste wat ze kan gebruiken!

Overigens, ik rij ook op een Fries en die is pas gewogen en die zat op de 580 kg. 1,67 m hoog en ook vrij fors gebouwd (foto's staan in mn profiel)
Vergelijk die maar eens met de pony waar jij op rijdt Knipoog Die past er ongeveer 3 keer in.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:15

wat doet jou denken dat dit paardje jou makkelijk kan hebben?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:17

te groot vind ik wel maar ik rijd ook nog af en toen op een welsh x Hackney van 1,30 en ik ben zelf 1,74 maar eel slank ik hinder hem zo min mogelijk.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:18

Dancie schreef:
te groot vind ik wel maar ik rijd ook nog af en toen op een welsh x Hackney van 1,30 en ik ben zelf 1,74 maar eel slank ik hinder hem zo min mogelijk.

en wat zou je daarvan vinden als een ander dat doet.. Dat jij het doet praat het toch niet goed dat zij het ook doet?
Daarbij, hoe slank je bent heeft er weinig mee te maken, het gaat hem nou juist om je lengte..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:19

Ik heb namelijk ook op shetlanders rondgehobbeld met een vriendin, gelukkig doen we dat nu niet meer, het was vreselijk. Ik heb er vreselijk veel spijt van, het waren ook draken van pony's in eerste instantie. Het zijn engeltjes geworden nu de kleintjes erop rijden. Ze hebben het zoveel beter nu.
Ik stap nooit meer op een shet, mijn vriendin denk er precies zo over!

Kortom, ik weet inmiddels wel waar ik over praat als ik zeg dat iemand een pony hindert, weet dat het zo veel anders kan. er zijn zoveel alternatieven. Waarom is rijden toch zo belangrijk??
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 20-11-07 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:20

als boomloos zadel in aantocht is waarom wacht je daar niet op! rij je liever zijn arme ruggetje kapot door gewoon door te rijden op dit zadel (daarbij weg gelaten dat je hem al kapot rijd door je eigen, Veel te groot! )

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:21

ik weet het ik rijd hem daarom ook niet echt intensief hij is voor de handel en ik geef hem eens in de zoveel tijd zijn beweging in de bak voor een kwartiertje. Verder longeer ik doe ik een beetje vrijheidsdressuur. het is de bedoeling dat mijn zusje hem gaat rijden maar hij moet op en afstappen leren. Dat nis de enigste reden da tik hem rijd ik stap op rijd hem een kwartier om te laten zien dat het goed is en ik stap dan af.