Marijke 2,5 jaar longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: Marijke 2,5 jaar longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:45

ze heeft verder geen papieren helaas

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:32

Ach wat maakt het uit, het is een leuke Fries en op een papier kan je toch niet rijden!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 17:47

hahaha nee inderdaad. Ik ben super blij met haar en ze is wel duidelijk een friesje vind ik Knipoog

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:47

Sammie schreef:
Tiessie schreef:
Die 10 minuten kunnen in mijn eigen helemaal geen kwaad.
Ik zou voor het longeren een kaptoom gebruiken, dat werkt heel fijn.

Zelfs die 10 minuten kunnen wél kwaad,want het blijft niet bij 10 minuten.

Waarom kunnen mensen nou niet gewoon wachten? Is het nu echt zo verdomd moeilijk om voor 5 jaar meer plezier 1 jaar langer te wachten? Koop dan geen jong dier. Koop er dan 1 waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Ja maar is dat jou keuze of die van hun?
Niemand hoeft voor hun te beslissen wat ze met et paard doen.

Ziet er leuk uit! Bitstukje maybe un idee haha?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:51

s_lovee_m schreef:

Soms kijken mensen naar (de geestelijke en lichamelijke gezondheid van) het paard.....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 20:14

ik kreeg al een tip om een ander halstertje te kopen een speciale de naam ben ik ff kwijt. Bit vind ik haar nog even te jong voor

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:41

Breghje schreef:
s_lovee_m schreef:

Soms kijken mensen naar (de geestelijke en lichamelijke gezondheid van) het paard.....

Van een paard dat niet van hun is, dus kunnen hun niet beslissen voor haar.
Vind het een beetje overdrevne hoe ze reageren.
Ze mogen de eige mening hebben, maar kunnen ze ook anders overbrenge.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:20

s_lovee_m schreef:

Die mening kan ook gebaseerd zijn op feiten en ervaring, en gaan over het welzijn van een dier dat óók niet zelf kan beslissen. Er kan ook eens dieper op ingegaan worden op de redenen van het reageren ipv het meteen af te doen als onzin, of het misschien toch wel waar zou kunnen zijn? Op die manier ben ik ook heeeeel wat wijzer geworden wbt het omgaan, inrijden en de leeftijd van paarden.Juist het openstaan voor andermans mening en die onderzoeken kan vaak veel leerzaams opleveren. Helaas heb je vaak te maken met druk van buitenaf dat alles snel snel snel moet. Ook met onervaren eigenaren en mensen die het geen bal interesseert hoe een paard in elkaar zit. Die het paard zien als een fiets waar je op knopjes moet drukken en het moet doen wat jij wilt. En dat is een paard nog steeds niet. Ook een paard moet kunnen groeien en ontwikkelen waardoor het gezond kan opgroeien. Alles een paard te snel opdringen, ook al lijken ze het leuk te vinden (want de oortjes staan naar voren) hoeft niet te zeggen dat het zo is. Kauwt het paard? Stressvorming tijdens een oefening oa. En zo kan ik nog uuren doorgaan..

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:33

Breghje schreef:
s_lovee_m schreef:

Die mening kan ook gebaseerd zijn op feiten en ervaring, en gaan over het welzijn van een dier dat óók niet zelf kan beslissen. Er kan ook eens dieper op ingegaan worden op de redenen van het reageren ipv het meteen af te doen als onzin, of het misschien toch wel waar zou kunnen zijn? Op die manier ben ik ook heeeeel wat wijzer geworden wbt het omgaan, inrijden en de leeftijd van paarden.Juist het openstaan voor andermans mening en die onderzoeken kan vaak veel leerzaams opleveren. Helaas heb je vaak te maken met druk van buitenaf dat alles snel snel snel moet. Ook met onervaren eigenaren en mensen die het geen bal interesseert hoe een paard in elkaar zit. Die het paard zien als een fiets waar je op knopjes moet drukken en het moet doen wat jij wilt. En dat is een paard nog steeds niet. Ook een paard moet kunnen groeien en ontwikkelen waardoor het gezond kan opgroeien. Alles een paard te snel opdringen, ook al lijken ze het leuk te vinden (want de oortjes staan naar voren) hoeft niet te zeggen dat het zo is. Kauwt het paard? Stressvorming tijdens een oefening oa. En zo kan ik nog uuren doorgaan..

Ik ben het helemaal met je eens maar het gaat in dit geval om 1 keer in de zoveel tijd eens 10 minuutjes longeren. In mijn ogen kan dat toch niet zoveel kwaad en wordt er door meeste mensen hier een beetje overdreven gereageerd en wordt er gedaan alsof het paard elke dag flink aan het werk gezet wordt.
Een beetje wennen, en vooral het met je paard bezig zijn is alleen maar goed nu en straks voor de toekomst.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:34

kleinelinda schreef:
ik kreeg al een tip om een ander halstertje te kopen een speciale de naam ben ik ff kwijt. Bit vind ik haar nog even te jong voor

Dit is een kaptoom Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:32

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:01

Wat een leuk ding!! Ach dat longeren, je weet zelf wel wat het beste is... Succes ermee straks!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:29

Mummie schreef:
kleinelinda schreef:

Dit is een kaptoom Knipoog

o'ja dankjewel was de naam weer even kwijt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:29

__PSM__ schreef:
Wat een leuk ding!! Ach dat longeren, je weet zelf wel wat het beste is... Succes ermee straks!!

Haha dankjewel!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:02

Mummie schreef:
Ik ben het helemaal met je eens maar het gaat in dit geval om 1 keer in de zoveel tijd eens 10 minuutjes longeren. In mijn ogen kan dat toch niet zoveel kwaad en wordt er door meeste mensen hier een beetje overdreven gereageerd en wordt er gedaan alsof het paard elke dag flink aan het werk gezet wordt.
Een beetje wennen, en vooral het met je paard bezig zijn is alleen maar goed nu en straks voor de toekomst.

Ik ben ook helemaal vóór lekker met je paard bezig zijn, en opvoeden zeer zeker! Netjes meelopen, voetjes geven, halstertje meelopen en zelfs verkeersmak maken door wandelingen en soms wat grondwerk, super!! Maar de verleiding is heel groot aanwezig als het die 10 minuutjes goed gaat dat langzaam uit te breiden. Niet uit kwaadwilligheid, maar omdat het zo leuk gaat en onwetendheid. Als je dan na jaren op het paard gaat zitten en berijden zal het ook niet meteen fout gaan, maar zal de slijtage sneller toeslaan en er dus eerder blessures komen. Alleen wordt dan heel vaak niet meer de link gelegd naar het te vroeg het paard aan de arbeid zetten. En longeren is wel degelijk arbeid als het goed wordt gedaan. Dus vandaar dat ik altijd heel hard roep het niet te doen, maar wél lekker aan de slag met je paard en een goede, solide betrouwbare band opbouwen. Dat is in mijn ogen heeeeel veel waard. Maar ik zal eens in het andere topic gaan neuzen dat geopend is voor longeren. Veel succes in elk geval, en heel veel wijsheid toegewenst Knipoog Haha!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:47

Breghje schreef:
Mummie schreef:

Ik ben ook helemaal vóór lekker met je paard bezig zijn, en opvoeden zeer zeker! Netjes meelopen, voetjes geven, halstertje meelopen en zelfs verkeersmak maken door wandelingen en soms wat grondwerk, super!! Maar de verleiding is heel groot aanwezig als het die 10 minuutjes goed gaat dat langzaam uit te breiden. Niet uit kwaadwilligheid, maar omdat het zo leuk gaat en onwetendheid. Als je dan na jaren op het paard gaat zitten en berijden zal het ook niet meteen fout gaan, maar zal de slijtage sneller toeslaan en er dus eerder blessures komen. Alleen wordt dan heel vaak niet meer de link gelegd naar het te vroeg het paard aan de arbeid zetten. En longeren is wel degelijk arbeid als het goed wordt gedaan. Dus vandaar dat ik altijd heel hard roep het niet te doen, maar wél lekker aan de slag met je paard en een goede, solide betrouwbare band opbouwen. Dat is in mijn ogen heeeeel veel waard. Maar ik zal eens in het andere topic gaan neuzen dat geopend is voor longeren. Veel succes in elk geval, en heel veel wijsheid toegewenst Knipoog Haha!

Ben het weer met je eens (goh wat zijn we toch eensgezind vandaag Knipoog).
Enne, ik bedoelde jou ook niet hoor met dat overdreven reageren, ik vind juist dat je het perfect verwoord!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:29

Mummie schreef:
Ben het weer met je eens (goh wat zijn we toch eensgezind vandaag Knipoog).
Enne, ik bedoelde jou ook niet hoor met dat overdreven reageren, ik vind juist dat je het perfect verwoord!

Hahahah, ach dat mag toch ook wel eens een keertje Haha! ? En dank je wel voor het complimentje! Bloos

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:03

Ik vind het een erg leuke fries! Veel plezier ermee, voor commentaar op leeftijd en halster ben ik niet, daar is al genoeg over gezegt vind ik! Vork Leuke fries Ja

Xstravero

mrleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:07

2.5 jaar is een prima leeftijd om al een beetje 'te beginnen.' Knipoog
en de fries ziet er vrolijk uit, dus ik zie niets dat verkeerd is. ( alleen het halster een beetje maar daar kijk ik nu niet naar Clown )

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:16

neej voor het alster komt binnenkort ene oplossing als ik haar weer ga longeren