Condo(Andalusierhengst) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: Condo(Andalusierhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:38

Het probleem hier op bokt is dat een aantal bokkers niet meer weet hoe een paard zichzelf draagt en dagelijks kìlo's paard in de hand hebben.
De reden waarom ik ''standaard'' dressuurles gewoon lomp, dom en paard onteerend vind .
Ik zie het wekelijks op de club waar mijn paard met mijn nichtje lest ,er word gezaagt en aan de teugels gerukt ,scheef zitten en schelden is er heel gewoon.
Het paard steigert weigert luistert niet en krijgt klappen tegen zijn hoofd omdat hij dan zo vervelend is .....
Ik zou dan wel willen schreeeuwen !!!!!!!!!!! K*twijven !!!!
Als mijn nichtje met mijn paard zoiets zou doen dan trapte ik haar er eigenhandig vanaf
trouwens bij mijn PRE hoef je dat echt niet te flikken want dan gaat ie ook voor omhoog .
Zithulpen en lichtheid zijn de antwoorden , maar wie doet daar nou nog aan ?

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:01

Wat willen we nou eigenlijk bereiken met dressuur in het algemeen? : Een paard dat op zijn eigen benen loopt, geen stimulans nodig heeft om te lopen en voornamelijk: een paard zichzelf draagt... Zijn hals draagt en veerkracht door z'n gehele lijf heeft... Op deze foto's is, naar mijn mening, een paard te zien dat op zijn eigen benen loopt, veerkracht door z'n hele lijf vertoont (ondanks z'n 18 jaar) en zichzelf goed draagt... Dit paard draagt zichzelf onvoorwaardelijk, er is geen druk van voren meer nodig om hem "aan de teugel" te laten lopen... Daarnaast vind ik dat er duidelijk van de foto's af te lezen is dat er wel degelijk contact is met de mond van dit geweldige paard... Want wat is de definitie van contact? De teugels in een rechte lijn hebben? Ik denk dat er meer achter het woord contact schuilt dan dat... Contact is een verbinding, een manier van communiceren waar geen kracht bij komt kijken denk ik... Dit paard lijkt op een lichte verandering van positie van hand of been te rijden te zijn... en ik denk dat dat iets is waar de hedendaagse ruiter nog veel van mag leren... Daarnaast werden de argumenten achter de teugel kruipen genoemt en de druk ontduiken... Ik denk niet dat dit hier opgaat... Een paard dat achter de teugel kruipt kropt zich op en vertoont spanning in de rug, verkrampt in zn lichaam... Dat zijn niet de dingen die ik in dit totaalplaatje kan ontdekken...

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:13

Amen Afgod

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:11

Mindfields schreef:
Ik ben de Nora die op Manege Oosterboer heeft gewerkt ja. In die tijd had ik Rainman waar ik ook heerlijk mee kon rijden zoals je vast wel eens hebt gezien. Waar jij het nu over hebt weet ik niet, het zal wel afgunst zijn gok ik. Ik laat me in ieder geval niet aanpraten dat ik een paar jaar geleden anders dacht over rijden dan ik nu doe.

Dat doe je dus duidelijk wel, zeker als ik kijk naar wat je in je profiel hebt staan maar daar gaat het hier verder ook niet over.
Mindfields schreef:
En waar zie jij overigens dat ik druk op dit paard zet? Omdat ie volgens jou onder de druk uit wil komen??? Dan moet er wel ergens druk zijn waar hij onderuit zou willen toch? Kom gewoon eens langs en rij dat paard een keer. Ik nodig je van harte uit.

Haha, bedankt voor het aanbod. Als jij rijd zet je druk, hoe je ook rijd. Je wilt immers dat er iets gebeurd, dat hij oefeningen doet? Dat kan alleen als je druk zet en dat is goede druk/spanning, niet te verwarren met de druk die je kunt zetten met bv sporen en zweep. Maar een paard wat goed gereden is accepteerd een licht contact met de teugel. Dit paard kruipt achter de teugel wat op een aantal foto's wel heel duidelijk te zien is. Dat hij dus op die manier onder de druk uit probeert de komen geeft aan dat hij iets moeilijk vind. Ik denk dat het te maken heeft met zijn rug en achterbeen gebruik, wat misschien ook komt omdat hij al ouder is en een half jaar niet gereden is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:15

paintedblack schreef:
Het probleem hier op bokt is dat een aantal bokkers niet meer weet hoe een paard zichzelf draagt en dagelijks kìlo's paard in de hand hebben.
De reden waarom ik ''standaard'' dressuurles gewoon lomp, dom en paard onteerend vind .
Ik zie het wekelijks op de club waar mijn paard met mijn nichtje lest ,er word gezaagt en aan de teugels gerukt ,scheef zitten en schelden is er heel gewoon.
Het paard steigert weigert luistert niet en krijgt klappen tegen zijn hoofd omdat hij dan zo vervelend is .....
Ik zou dan wel willen schreeeuwen !!!!!!!!!!! K*twijven !!!!
Als mijn nichtje met mijn paard zoiets zou doen dan trapte ik haar er eigenhandig vanaf
trouwens bij mijn PRE hoef je dat echt niet te flikken want dan gaat ie ook voor omhoog .
Zithulpen en lichtheid zijn de antwoorden , maar wie doet daar nou nog aan ?

Misschien moet je een andere mange/instructeur zoeken???? Wat doe je daar nog???
Dat doe je jezelf en je paard aan, als ik zoiets zie zeg ik er wat van, waar het ook gebeurt en wie er ook bij betrokken is.
En dat heeft helemaal niets met 'standaard dressuurles' te maken maar meer met rotte appels op de fruitschaal, blijf je ernaast zitten dan wordt je vanzelf ook rot.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:19

Vind jullie een prachtige combinatie en wil jullie heel veel succes wensen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:10

wat een geweldig paard,een kanjer!

kan me voorstellen dat je heel trots bent als je op dat paard zit,heel veel plezier nog met hem!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:16

ik ga mijn mening hier verder niet neerzetten, want dan weet ik niks af vd klassieke rij kunst Clown
en dan ben ik weer z'n dressuurprikker die alleen maar in de bek loopt te zagen.

ik snap niet dat : als je op deze manier wil trainen, en je dus zo afsteek op de "normale" manier van rijden, je dan wel westrijden op de normale manier wil doen???
en dan dus wel anders rijd?

en over dat stukje contact ben ik het dus volledig met de andere eens, je hebt geen contact, paard loopt in een houding. oeps nu gef ik dus toch mijn mening

neemt niet weg dat je er verder keurig op zit, maar dat er nog een hoop moet gebeuren mogen duidelijk zijn.

en als je geen visie van andere bokkers wil , plaats dan volgende keer geen foto's,

succes met je clinics

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:47

Mindfields schreef:
........Kom gewoon eens langs en rij dat paard een keer. Ik nodig je van harte uit..........

Nou zo'n uitnodiging zou ik direct aannemen. Je weet echt niet wat je voelt als je op zo'n paard stapt.

*denkt: of zou die uitnodiging misschien ook voor mij gelden? Jammer dat je zo ver weg zit..*

winnie03 schreef:
Wat willen we nou eigenlijk bereiken met dressuur in het algemeen? : Een paard dat op zijn eigen benen loopt, geen stimulans nodig heeft om te lopen en voornamelijk: een paard zichzelf draagt... Zijn hals draagt en veerkracht door z'n gehele lijf heeft... Op deze foto's is, naar mijn mening, een paard te zien dat op zijn eigen benen loopt, veerkracht door z'n hele lijf vertoont (ondanks z'n 18 jaar) en zichzelf goed draagt... Dit paard draagt zichzelf onvoorwaardelijk, er is geen druk van voren meer nodig om hem "aan de teugel" te laten lopen... Daarnaast vind ik dat er duidelijk van de foto's af te lezen is dat er wel degelijk contact is met de mond van dit geweldige paard... Want wat is de definitie van contact? De teugels in een rechte lijn hebben? Ik denk dat er meer achter het woord contact schuilt dan dat... Contact is een verbinding, een manier van communiceren waar geen kracht bij komt kijken denk ik... Dit paard lijkt op een lichte verandering van positie van hand of been te rijden te zijn... en ik denk dat dat iets is waar de hedendaagse ruiter nog veel van mag leren... Daarnaast werden de argumenten achter de teugel kruipen genoemt en de druk ontduiken... Ik denk niet dat dit hier opgaat... Een paard dat achter de teugel kruipt kropt zich op en vertoont spanning in de rug, verkrampt in zn lichaam... Dat zijn niet de dingen die ik in dit totaalplaatje kan ontdekken...

Idd AMEN. Helemaal mee eens.

@abcde: of ts geen visie wil, staat nergens vermeld, maar tis hier een beetje te veel op een welles-nietes discussie uitgelopen over de term contact.

Btw @ts: Ik had het nog niet gezegd maar je zult het uit m'n reacties wel begrijpen dat ik het een prachtcombinatie vind. Het swingt, er is volop arbeid en het is een geweldig dier.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:54

Ik kan me goed voorstellen dat je helemaal blij word, zeker met zo'n paard onder je bips!! Lijkt me echt een geweldig gevoel als je een paardje zo kan rijden met lichte hulpen.
Ik denk dat ik me ook maar eens meer ga verdiepen in de klasieke dressuur, ik vind het heel prettig uit zien!!

Succes met hem weer helemaal tip top in orde te krijgen, dat gaat vast goed lukken!!!
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 16-10-07 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:59

Wauw, hier wordt ik nou écht stikjaloers van!
Wat een fantastisch gezicht, een paard dat zichzelf zo draagt, en op de lichtste hulpen alle kanten op kan worden gezet, super!
Ik ben weer geïnspireerd (of is dat met een t?) Ja
Hoop nog veel vaker foto's van jullie tegen te komen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:17

Ik vind het een erg gaaf paard om te zien en jullie ook werkelijk een prachtcombinatie. Het paard straalt ontzettend veel kracht uit en lijkt zich geheel naar jouw 'hand' te gedragen en dat terwijl je jou zo weinig ziet doen! Toppie! OK dan!
Wat ik dan wel weer jammer vind is die hele ijzerwinkel in zijn mond. Ook al werk je weinig in met je hand, hij heeft toch een paar keer zijn mond open, zonder bit heb ik een paard dit nog nooit zien doen. Daarom heb ik ook de vraag waarom je er zoiets in hebt als je gaat rijden? Heb je het nodig?

Ik ben trouwens wel heel erg geïnteresseerd in hoe je zoiets voor elkaar krijgt en wat de hele insteek is achter dit rijden. Iemand een linkje misschien? Of een pm met deze rijstijl in vogelvlucht?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:27

fantastisch....

en ik weet wat je bedoeld, de 'tegenwoordige' dressuur is zeker niet meer gebasseerd op geduld beleid, en samenwerking , daadwerkelijke samenwerking met het paard....

paard moet doen wat jij wil, jij bent de meester en het paard is de leerling, op een verkeerde manier....

ooh hij wil niet, extra schop en een ruk hier en daar....
zo, nou loopt ie weer Haha! tadaaa....ben IK niet goed, kan IK niet goed rijden.....zie je dan niet hoe MIJN paard loopt, door MIJ......

zonde vind ik het, ik kom er ook steeds meer achter hoe het tegenwoordig gaat, echt dood zonde, en geen respect.....
de gp ruiters, geloof me, dat dat de top is .......

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:30

Vidn het er goed uit zien, erg mooi paard zeg!
Loopt erg netjes, super!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:44

ladylay schreef:
fantastisch....

en ik weet wat je bedoeld, de 'tegenwoordige' dressuur is zeker niet meer gebasseerd op geduld beleid, en samenwerking , daadwerkelijke samenwerking met het paard....

paard moet doen wat jij wil, jij bent de meester en het paard is de leerling, op een verkeerde manier....

ooh hij wil niet, extra schop en een ruk hier en daar....
zo, nou loopt ie weer Haha! tadaaa....ben IK niet goed, kan IK niet goed rijden.....zie je dan niet hoe MIJN paard loopt, door MIJ......

zonde vind ik het, ik kom er ook steeds meer achter hoe het tegenwoordig gaat, echt dood zonde, en geen respect.....
de gp ruiters, geloof me, dat dat de top is .......

dit bedoel ik nau,
weet je waar ik een beetje rot gevoel bij krijg,
mensen die het altijd beter weten, en iedereen over 1 kam scheren.
geef reactie op ts haar foto's daar is dit topic voor Bloos

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:44

Zo zo wat een pagina's alweer!

Ik vind het er super uit zien! Gaaf paard, gave foto's, geeft gewoon een superfijn beeld.

Over de losse teugel voor; ik ben het helemaal eens met de reacties die Nora hier op geeft.
Je wilt uiteindelijk toch die lichtheid en die verzameling....?

Desje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:52

Wauw! Super mooi!
Je houding is echt geweldig en je paard loopt zo heerlijk ontspannen!
Heel leuk om naar te kijken!
Ga zo door!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:01

@ abcde : het is niet over 1 kam scheren, waarom word dat altijd er weer gelijk gezegd...over het algemeen, dat is dus iets heel anders Knipoog
algemeen is dat het geregeld vaak komt Lachen

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:10

ladylay schreef:
@ abcde : het is niet over 1 kam scheren, waarom word dat altijd er weer gelijk gezegd...over het algemeen, dat is dus iets heel anders Knipoog
algemeen is dat het geregeld vaak komt Lachen

in jouw stukje staat niks over algemeen hoor Verward

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:11

maar goed verder ga ik hier niet meer reageren,
heb namelijk niets ontopic meer te melden

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:12

ook niet over 1 kam scheren, zo'n uitspraak gaat in principe over het algemeen...anders stond er wel...ja iedereen dit, iedereen zo.....

waarom gelijk van het negatieve uitgaan

and back on track

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:21

Als ik het goed begrijp zijn er hier dus mensen die beweren dat je je paard niet goed kan rijden met een doorhangende teugel Clown

Misschien het boek van steinbrecht eens lezen, al mag ik hopen dat mensen met een orun 3 diploma dat toch al wel eens gedaan hebben Vork anders misschien nog eens lezen Knipoog

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:12

Wat een gaaf paard zeg. Overigens vind ik Majestuoso en Rainman ook
hele gave dieren om te zien. Rijd je Majestuoso nog steeds?

Overigens wil ik niet alleen de paarden complimenteren, maar wil ik ook
jouw houding complimenteren. Voor zover ik kan zien heb je een prachtige
houding en rustige handen... Chapeau!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:32

Ziet er goed uit , wat gaaf dat je zo,n prachtig dier mag rijden.Wat een genot hé een paard wat zo fijn aan de hulpen is echt genieten !!! Was de moderne dressuur zo altijd maar zoals het eigenlijk behoord te zijn . Jammer dat er veel mensen hier op dit forum nog nooit hebben mogen aanvoelen . Dan zou men gelijk ook klassiek willen rijden. Maar helaas is het tegenwoordig grote halen vroeg thuis. Ja en dan lukt het alleen maar als je druk op de ketel zet. Noor wees verstandig en rijdt dit paard ook met zo weinig mogelijk gewicht in je handen op wedstrijd. Dan laat je in mijn ogen zien zoals het hoort . Heel veel plezier met dit paard en geniet er vooral van want daar gaat het om !!!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:30

Oef! Wat een waanzinnig paard zeg! Wow!
Vind het een even waanzinnig beeld, echt heel fijn. Dit is toch wel mijn ideaalbeeld, verzameling aan de losse teugel.
Toch eens zien dat ik mijn westernlessen met klassieke dressuur gecombineerd krijg Haha! De western wil ik niet opgeven, maar klassieke dressuur trekt me toch ook wel erg. Dilemma's, dilemma's.

Helaas ben ik niet in NL de komende maanden, anders was ik zeker komen kijken Ja