help hij steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

Re: help hij steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:52

Eefsoll schreef:
Het klinkt echt heel raar (i know Clown ) maar het werkt echt!!!
Op het moment dat je paard steigert, een ei op zn kop pakot slaan..
Je paard denkt dan dat hij bloed.. wedden datie het nooit meer doet (spreek uit ervaring Duivel )
T word wel een zooitje mjaa beter dan steigertent naar buiten! Knipoog
Kijk maar wat je er mee doet Koe

Groetjes en suc6

goed idee Lachen

maar lijkt me alleen een beetje lastig buitenrijden met een ei in je hand Bloos en mijne is al zo'n stresskip Clown
ik zal eens kijken Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:54

Ik weet niet precies hoe je het op moet lossen want ik ken je paard niet. Maar weet wel dat erop slaan, schoppen, schreeuwen niet werkt. Je paard is al over de pis, en daar wordt het alleen maar erger van. Een paard wat steigert reageert niet meer, anders had hij niet gesteigerd. Los het dus rustig op, en probeer te voorkomen dat hij de volgende keer weer steigert. En dat is makkelijk gezegd, maar jij kent je paard het beste, en zou dus wel moeten weten hoe je hem rustig houdt Knipoog.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:58

pansor schreef:
goed idee Lachen

maar lijkt me alleen een beetje lastig buitenrijden met een ei in je hand Bloos en mijne is al zo'n stresskip Clown
ik zal eens kijken Haha!

Ja daar heb je gelijk in.. Tong uitsteken
Misschien kun je iets vergelijkbaars vinden.. Lachen
Noghmaals suc6!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:58

haha okee Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:50

Leuk dat ei, of dat flesje water, of de zweep tussen zijn oren. En sommige van die dingen helpen best op dat moment, been there done that. Alleen, je gaat nu het probleem 'steigeren' tegen. Maar waarom steigerd hij... juist... daaar moet je aan werken. En daar moet je een oplossing voor zoeken. Want nu lost het paard het op met steigeren, maar als hij dat niet meer mag/kan/durft, zoekt ie iets anders...

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:49

Kun je ook uitleggen wat dat protesteren dan voor een oorzaak zou kunnen hebben? De achterliggende bedoel ik dan? Ik snap dat je dat zo niet kan zeggen over dit paard, maar waar zou het dan zoal aan kunnen liggen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:06

Je zegt het zelf al, dat kun je vanaf hier (op de bank haha) niet zeggen! Maar steigeren is vaak een paard dat niet naar voren durft, niet naar achter mag en niet zijwaarts kan (of door de ruiter of doordat het een smal pad is), the only way is up voor zo'n dier!
Steigeren is meestal angst of iets wat een paard zich aan heeft geleerd in 'enge' situaties. Eigenlijk moet je zorgen voor meer vertrouwen. En dat kan door grondwerk maar vooral door heel veel geduld en rust.
Zou je het een keer kunnen proberen op de manier die ik hier eerder uitgelegd heb? Dus het passieve wachten? Trek er een ochtendje of middagje voor uit, want sommige paarden staan wel een half uur. En dan is het belangrijk dat hij stil mag staan en kijken als hij wil, niet drijven, zeker geen tik, liever geen stem of zo neutraal mogelijk (monotoon), alleen maar zitten (heeft het paard ook niks om over in discussie/protest te gaan, er is immers geen dwang). De teugels liggen tegen de hals, half slap. Als hij om wil draaien corrigeer je hem kort maar duidelijk met zit en teugel (soort klein rukje, om het zo te omschrijven, niet over de term vallen mensen!) en dan gelijk weer 'loslaten'. Vaak sta je de eerste keer ongeveer 20 minuten voordat je paard denkt 'hallo, gaan we nog wat doen??? Nou, ik ga maar naar voren"

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:07

Vergeet niet dat een paard pas steigerd als jij hem daar aanleiding voor geeft (bijv. door drijven) of hij aangevallen word en niet weg kan...

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:15

Dus je zegt met andere woorden.. dat paard steigert door de ruiter?? (of begrijp ik het nou verkeerd)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:18

Kijk, achter deze manier van oplossen kan ik helemaal staan! Ik zou het zelf ook zo kunnen oplossen. Je blijft dan consequent en respectvol tegelijk. Ook het bevestigen van zijn eigen angst blijft uit. Bedankt voor de uitstekende uitleg, maakt een hoop duidelijk!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:58

Wat leuk dat het nu allemaal een beetje begrepen gaat worden!!! Pling
Doet me echt deugt! Meen ik serieus!

En Bonita_Bon super uitgelegd!!! Had het zelf niet beter kunnen verwoorden!
Hier wordt ik blij van!!! OK dan!

Ik hoop écht dat de rest hier wat mee kan en uiteraard gaat doen! Zeg het voort!
Paard-vriendelijkheid gecombineerd met begrip boven alles! Go jij! Go jij!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:17

Haha! super uitgelegd bonita

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:39

Momenteel loopt er nog een topic over steigeren, wel een iets andere situatie. Maar toch. Hoop dat deze topic ook nog even gelezen word door de discussie-gangers.. Knipoog