zappa@home week zadelmak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: zappa@home week zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 23:25

ja snoepje na het rijden dat hoort er nou eenmaal bij.. en dat kennen ze na een dag al Ja

edit: en we hebben al weer 5 pagina's..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:31

Op verzoek maar even de uitvergrote foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 23:37

Dank je mandy..
Was ff de hele discussie aan het doorlezen en kwam toch tot de conclusie dat ik in eerste instantie helemaal niet lomp of negatief heb gereageerd op alle commentaar. Maar als mensen de hele discussie niet lezen, maar alleen de foto's kijken en de laatste reacties.... tsja dan krijg je dit soort taferelen.. but for now Doei! Slapen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:51

Grotere foto's kijkt toch een stuk beter. Lachen
Blijf bij mijn eerste mening, stoer bokkie. En ik snap die discussie niet zo. Een paar sprongetjes over deze hoogte worden ze alleen maar handig van. Zolang je dat niet vaker gaat doen dan eens per week niks mis mee imo.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:59

Tja... ik sta wel even raar te kijken. Ik ben serieus zuiniger met mijn honden dan sommigen hier met hun paarden...

Ervaring of niet, een kind kan begrijpen dat springen op deze leeftijd, en zo kort onder het zadel, niets ten goede zal komen.

Als ik kijk naar het uitgroeien van dieren, en in dit geval van paarden, zeg ik; ''Dit paard is nog véél te jong om mét ruiter te kunnen springen.''

Dus vraag ik me toch af; WAAROM wil je hem nu al een sprongetje laten maken? Gewoon om te kijken naar zijn kunnen? Vanaf wanneer ga je hem trainen ECHT te springen?

Ik vind het eerlijkgezegd zonde. Als zo'n jong paard (zoals al gezegd word; hij springt ''nogal lomp'') zich nu blesseerd, heb je de poppen aan 't dansen... zonde van zo'n dier...

Ik zie gewoon geen goede réden om het dier nu al te laten springen eigenlijk...

En dat je al vele paarden zadelmak hebt gemaakt vind ik knap, maar dat is geen garantie voor kennis en goede omgang. Ik heb zelf een gedragstherapeute voor honden gekend die dominante- en angstagressie niet eens uit elkaar kon houden, terwijl ze toch al 30 jaar met honden werkte van alle rassen, types en gedragingen... Daarmee wil ik maar zeggen; ervaring kan misleidend zijn; men kan immers de verkeerde kennis opdoen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:00

rowo schreef:
Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet? ROFL
Zelf wel eens paarden zadelmak gemaakt?
En ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken. De 1 doet er 4 weken over (incl longeren, hangen etc) sommigen leggen er een zadel op en diezelfde dag stappen ze erop en gaan er direct mee het bos in. En ja ik ken mensen die dat laatste doen. Wat is dan overantwoord?

Whaha hier maak je je zelf echt belachelijk, denk niet dat de TS zo iets aan je heeft. Clown
Hoe durf je zoiets op tafel te gooien, denk je nou echt dat ik alle paarden die ik gereden heb gerangschikt in m'n profiel heb staan met prestatie's en of ik ze nou wel of niet heb afgericht?! nou nee, de paarden die persoonlijk veel voor me betekenen, ja, die staan in mijn profiel.Vind het erg neerbuigend overkomen dat je bokkers beoordeeld over wat ze wel en niet kunnen zeggen.
Zou bijna geloven dat als een bokker ZZ in z'n onderschrift zou hebben staan dat je niet eens met zulk commentaar op de post zou reageren, maar dat terzijde.

@ TS:Heb het topic even doorgebladerd, en vind dat alles goed onderbouwd word en dat je weet waar je mee bezig bent.
Persoonlijk zou dit de manier niet zijn voor mij, maar kan me in jou trainings/africhtings methode absoluut wel vinden.
Veel succes met dit talentje!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:24

rowo schreef:
Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet? ROFL
En ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken. De 1 doet er 4 weken over (incl longeren, hangen etc) sommigen leggen er een zadel op en diezelfde dag stappen ze erop en gaan er direct mee het bos in. En ja ik ken mensen die dat laatste doen. Wat is dan overantwoord?

Ik ga er dus mee het bos in Haha!
En als je dat vanaf het begin doet dan weten ze niet beter. Maar wel supergoed voor de balans. Ze doen de eerste 4 a 5 maanden niets anders dan bos of weg of tussen de weilanden. Pas als ze een beetje bekomen zijn aan het werk in de bak. Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 01:06

maikeltje schreef:
rowo schreef:

Ik ga er dus mee het bos in Haha!
En als je dat vanaf het begin doet dan weten ze niet beter. Maar wel supergoed voor de balans. Ze doen de eerste 4 a 5 maanden niets anders dan bos of weg of tussen de weilanden. Pas als ze een beetje bekomen zijn aan het werk in de bak. Knipoog

En daar heb ik dus niks op tegen!!!

Het gaat mij meer om de manier van reageren. 1 iemand zegt iets over het evenwicht van het paard, het paard kapot maken of wat dan ook en meteen komen er 100 mensen met dezelfde opmerking. Waarom? Na 1x weet iemand het wel en dan nog. Iedereen doet het op dezelfde manier.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:33

Rowo, je kent toch inmiddels wel de boktmanier van reageren? Haha! Knipoog

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:35

Mooi paardje Malloesje. Ziet er goed uit zo vanaf de foto's.
En tja, de discussie.... Ieder heeft zijn of haar manier van beleren van paarden.
Zelf ben ik van mening dat een enkel sprongetje geen kwaad kan. Zeker als ik zie hoe lekker het paardje al loopt op de andere foto's (ook al zijn dat moment opnames).
Ik heb zelf ook meerdere paarden zadelmak gemaakt en mijn idee is om ze inderdaad in het begin wat meer door te rijden en ze wat meer te laten zien en doen (klein sprongetje, buitenritje, waterbak ed) en daarna weer een tijdje op rust zodat ze wat meer uit kunnen zwaren en door kunnen groeien. Als je ze na een tijdje oppakt kun je er in de meeste gevallen weer zo mee wegrijden.

Wat je veel ziet tegenwoordig is dat mensen in mijn ogen erg voorzichtig zijn met het aanrijden (voorzichtig is natuurlijk niet erg, maar te wel!). En dat het lang duurt voordat ze een sprongetje durven maken oid. Dan heb je zoveel problemen om ze uiteindelijk over een balkje te krijgen omdat ze dat totaal niet kennen!

Dus ik zou zeggen... ga lekker door zo...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:38

rowo schreef:

Amen.... Afgod

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:41

@ Rowo: Ik denk niet dat je uit een profiel kunt opmaken wat voor paarden iemand heeft gereden en wat zijn of haar kwaliteiten zijn. Nou ja, misschien dat sommige Bokkers hun hele leven er in zetten, maar in het algemeen zou dat wel meevallen (begin misschien toch wat te twijfelen hihi... Haha! )

Vroeger was ik veel fanatieker en wilde me graag bewijzen (denk aan de puberjaren). Maar nu heb ik dat helemaal niet meer. Rijd wel wedstrijden, maar zeker niet vaker als 1 keer in de maand. Heb gewoon lekker 1 pony die van mezelf is en die ik voor geen goud wil ruilen met wie dan ook. Maar dat zegt niets over wat voor oog ik heb over beleren o.i.d.

En wat ik jammer vind van de Tser is dat het nu opeens via PM moet. Als het allemaal klopt, mag je toch trots zijn met wie je hebt samengewerkt Verward
Daarom komt het ongeloofwaardig bij mij over. Stond er nou een goed onderbouwd verhaal, dan zouden er een heleboel Bokkers anders reageren. Ik heb geen moeite om mijn mening te wijzigen als daar rede toe is. Dus kom maar op!!!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:47

Heb zelf een 3,5 jarige.. Maar de 1ste keer dat ik met haar gesprongen heb is 3 weken terug, en dan is ze nu toch al een 6 maanden onder het zadel..
Vind het zelf om eerlijk te zeggen te vroeg.. Paard moet nog spieren opbouwen, evenwicht vinden, sorry maar vind het erg onverantwoordelijk.. Op mijn 3,5 jarige beginnen nu pas de knopjes erop te zitten en alles een beetje normaal te werken, dus kan me niet voorstellen dat die van jou na een week al alles kent..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:51

Nakisha schreef:
Tja... ik sta wel even raar te kijken. Ik ben serieus zuiniger met mijn honden dan sommigen hier met hun paarden...

Ervaring of niet, een kind kan begrijpen dat springen op deze leeftijd, en zo kort onder het zadel, niets ten goede zal komen.

Als ik kijk naar het uitgroeien van dieren, en in dit geval van paarden, zeg ik; ''Dit paard is nog véél te jong om mét ruiter te kunnen springen.''

Dus vraag ik me toch af; WAAROM wil je hem nu al een sprongetje laten maken? Gewoon om te kijken naar zijn kunnen? Vanaf wanneer ga je hem trainen ECHT te springen?

Ik vind het eerlijkgezegd zonde. Als zo'n jong paard (zoals al gezegd word; hij springt ''nogal lomp'') zich nu blesseerd, heb je de poppen aan 't dansen... zonde van zo'n dier...

Ik zie gewoon geen goede réden om het dier nu al te laten springen eigenlijk...

En dat je al vele paarden zadelmak hebt gemaakt vind ik knap, maar dat is geen garantie voor kennis en goede omgang. Ik heb zelf een gedragstherapeute voor honden gekend die dominante- en angstagressie niet eens uit elkaar kon houden, terwijl ze toch al 30 jaar met honden werkte van alle rassen, types en gedragingen... Daarmee wil ik maar zeggen; ervaring kan misleidend zijn; men kan immers de verkeerde kennis opdoen.

ik wil het helemaal niet meer hebben over de discussie die hier voert, want die is mijns inziens zinloos, we komen er toch niet uit.. 100 mensen geven 100 meningen. Ja Ik ben van mening dat ik het op een goede en verantwoorde manier doe (zie overige in topic)
Maar ik wil wel ff kwijt dat zuinig zijn op hier niet alles mee van doen heeft. Dat is van veel meer aspecten afhankelijk, waar jij vanaf je pc niet over kunt oordelen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:00

AnnemiekvM schreef:
En wat ik jammer vind van de Tser is dat het nu opeens via PM moet. Als het allemaal klopt, mag je toch trots zijn met wie je hebt samengewerkt Verward
Daarom komt het ongeloofwaardig bij mij over. Stond er nou een goed onderbouwd verhaal, dan zouden er een heleboel Bokkers anders reageren. Ik heb geen moeite om mijn mening te wijzigen als daar rede toe is. Dus kom maar op!!!

Ik doe dat via pm want niet iedereen aan wie ik mijn paarden verkoop is er van gediend dat die hier publiekelijk wordt genoemd. dus als je het wil weten dan kan dat via pm!

Dan heb ik ook nog een vraag aan iedereen die negatief reageert:
wat is volgens jullie dan wel de goede manier? Een paard mak maken als ie 5 of 6 is? Want dan zijn ze pas uitgegroeid, springen als ze een 8 zijn? Want dan zijn ze pas volwassen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:07

AnnemiekvM schreef:
Nou bij ons was er vandaag een jury die niet lager heeft gegeven dan 198 punten. Dus dat zegt mij niet genoeg. Ik heb meer aan een theoretisch goed onderbouwd verhaal met daarbij passende foto's.

Had trouwens 11 voor op nummer 2, de laagste punten in de ring was 154

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:27

malloesje schreef:
AnnemiekvM schreef:

Ik doe dat via pm want niet iedereen aan wie ik mijn paarden verkoop is er van gediend dat die hier publiekelijk wordt genoemd. dus als je het wil weten dan kan dat via pm!

Dan heb ik ook nog een vraag aan iedereen die negatief reageert:
wat is volgens jullie dan wel de goede manier? Een paard mak maken als ie 5 of 6 is? Want dan zijn ze pas uitgegroeid, springen als ze een 8 zijn? Want dan zijn ze pas volwassen.

Ik heb van de TSer een goede en duidelijke uitleg via PM gehad en kijk er nu heel anders tegen aan!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:30

Citaat:
ik wil het helemaal niet meer hebben over de discussie die hier voert, want die is mijns inziens zinloos, we komen er toch niet uit.. 100 mensen geven 100 meningen. Ik ben van mening dat ik het op een goede en verantwoorde manier doe (zie overige in topic)
Maar ik wil wel ff kwijt dat zuinig zijn op hier niet alles mee van doen heeft. Dat is van veel meer aspecten afhankelijk, waar jij vanaf je pc niet over kunt oordelen

Dat is prima, en accoord... maar daarmee geef je geen antwoord op mijn vraag.

WAAROM liet je hem nu een sprong doen? Wat is de meerwaarde?

Verder geloof ik trouwens heus dat je ervaring hebt en best zuinig aan doet met je paarden hoor, daar gaat het heus niet om... het is geen kritiek op je algehele manier van doen ofzo. Knipoog Het is gewoon iets wat me erg opviel.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 22:57

Voor iedereen die meer duidelijkheid wil; hier mijn hele verhaal

Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Dit vind ik de mooiste leeftijd omdat ze dan vaak net van de wei af komen. 4 is vaak te oud, omdat ze dan ook sterker zijn, waar wij weer hinder van (kunnen) hebben. Zoals gezegd begin ik met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Uiteraard doe ik wel wat in de mond zodat ze alvast gewend raken aan het 'sturen'. Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Dit allemaal in goed vertrouwen. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop, wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Dat vind ik, moeten ze direct leren. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren). het van hand veranderen doe ik samen met mijn hulp, zij gaat dan aan eind van de lange zijde staan en wijst als het ware het paard de diagonaal op.
Ik rijdt altijd 5 dagen achter elkaar door zodat het paard een zekere regelmaat krijgt. Dan krijgen ze voor het eerst rust en als het lekker gaat rijdt ik ze ongeveer om de dag door, een maandje lang, dan krijgen de paarden een tijdje rust en pak ik ze later zonder enige problemen op (omdat de basis er al goed in zit). In dat maandje ga ik ook klein springen (zoals op de foto's te zien is) en gaan ze 1 of 2 keer mee naar les.
Nogmaals mijn ervaring is dat de paarden in het begin zeer leergierig zijn, hier moet je gebruik van maken. Je moet ze direct vertrouwd maken met wat je er in de toekomst mee wilt gaan doen, zonder dit over te belasten. over het algemeen gaan mijn paarden niet eerder mee op concours als ze 4,5 tot 5 jaar oud zijn.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:04

malloesje schreef:
Voor iedereen die meer duidelijkheid wil; hier mijn hele verhaal

Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Dit vind ik de mooiste leeftijd omdat ze dan vaak net van de wei af komen. 4 is vaak te oud, omdat ze dan ook sterker zijn, waar wij weer hinder van (kunnen) hebben. Zoals gezegd begin ik met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Uiteraard doe ik wel wat in de mond zodat ze alvast gewend raken aan het 'sturen'. Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Dit allemaal in goed vertrouwen. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop, wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Dat vind ik, moeten ze direct leren. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren). het van hand veranderen doe ik samen met mijn hulp, zij gaat dan aan eind van de lange zijde staan en wijst als het ware het paard de diagonaal op.
Ik rijdt altijd 5 dagen achter elkaar door zodat het paard een zekere regelmaat krijgt. Dan krijgen ze voor het eerst rust en als het lekker gaat rijdt ik ze ongeveer om de dag door, een maandje lang, dan krijgen de paarden een tijdje rust en pak ik ze later zonder enige problemen op (omdat de basis er al goed in zit). In dat maandje ga ik ook klein springen (zoals op de foto's te zien is) en gaan ze 1 of 2 keer mee naar les.
Nogmaals mijn ervaring is dat de paarden in het begin zeer leergierig zijn, hier moet je gebruik van maken. Je moet ze direct vertrouwd maken met wat je er in de toekomst mee wilt gaan doen, zonder dit over te belasten. over het algemeen gaan mijn paarden niet eerder mee op concours als ze 4,5 tot 5 jaar oud zijn.

ik kan hier niet meer van zeggen als dat ik het erg fijn vind klinken niets verkeerd aan is!
ga door zo!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:18

Het is ook niet mijn manier, maar als het paard er geen hinder van ondervind en nergens last van krijgt, dan zie ik het probleem niet Lachen
Wat ik alleen wel jammer vind is dat Malloesje (TS) hier eigenlijk heel netjes blijft, maar dat Rowo agressief reageert en de mensen die hier reageren penny's die niet kunnen rijden, noemt, en deze mensen ook zo afschilderd in andere topics. Mensen reageren hier nog netjes en onderbouwd, en dat heb je als commentaar gewoon te respecteren.
Erg kinderachtig Scheve mond

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:37

Als mijn reactie al aggressief is dan zou je eens in andere topics moeten kijken.
Het is gewoon vervelend dat sommige mensen hier ook niks van anderen aan willen nemen. IMO is er niks mis met de manier van zadelmak maken hier, maar ze wordt wel compleet de grond in gestampt. Waarom dat? Nu de achtergrond duidelijk is is het wel okee?

en deze mensen ook zo afschilderd in andere topics
En waar slaat dit op?

IK geef gewoon mijn eigen mening, dat mag toch?
Laatst bijgewerkt door rowo op 08-10-07 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 08:39

Ik kan mij de reactie van rowo goed voorstellen; eerst wordt door iedereen een conclusie getrokken (dat ik onverantwoord bezig zou zijn) voordag men verder gaat vragen naar het hoe en waarom. Hoezo verkeerde volgorde. Het is idd afschilderen wat velen hebben gedaan, terwijl ze er nu wel mee eens zijn na een uitgebreide beschrijving.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:48

Maar dan vind ik nog dat ze het recht niet heeft om in iemand anders topic zo te reageren op posts. Oke, het is duidelijk dat jullie elkaar kennen, maar erg vervelend dat jij zo netjes en uitgebreid reageert, en Rowo het voor jou opneemt op een nogal kinderachtige manier. Zonde van je topic zou ik zeggen. Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:53

Wat is kinderachtig dan?

Ik weet niet meer wie het zei, maar waar heb ik iemand een penny genoemd. Het woord penny werd niet door mij gebruikt maar door iemand anders.
Doe maar via Pb, anders worden we te offtopic.