edit: en we hebben al weer 5 pagina's..
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
rowo schreef:Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet?
Zelf wel eens paarden zadelmak gemaakt?
En ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken. De 1 doet er 4 weken over (incl longeren, hangen etc) sommigen leggen er een zadel op en diezelfde dag stappen ze erop en gaan er direct mee het bos in. En ja ik ken mensen die dat laatste doen. Wat is dan overantwoord?
rowo schreef:Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet?
En ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken. De 1 doet er 4 weken over (incl longeren, hangen etc) sommigen leggen er een zadel op en diezelfde dag stappen ze erop en gaan er direct mee het bos in. En ja ik ken mensen die dat laatste doen. Wat is dan overantwoord?
maikeltje schreef:rowo schreef:Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet?
Ik ga er dus mee het bos in![]()
En als je dat vanaf het begin doet dan weten ze niet beter. Maar wel supergoed voor de balans. Ze doen de eerste 4 a 5 maanden niets anders dan bos of weg of tussen de weilanden. Pas als ze een beetje bekomen zijn aan het werk in de bak.
Nakisha schreef:Tja... ik sta wel even raar te kijken. Ik ben serieus zuiniger met mijn honden dan sommigen hier met hun paarden...
Ervaring of niet, een kind kan begrijpen dat springen op deze leeftijd, en zo kort onder het zadel, niets ten goede zal komen.
Als ik kijk naar het uitgroeien van dieren, en in dit geval van paarden, zeg ik; ''Dit paard is nog véél te jong om mét ruiter te kunnen springen.''
Dus vraag ik me toch af; WAAROM wil je hem nu al een sprongetje laten maken? Gewoon om te kijken naar zijn kunnen? Vanaf wanneer ga je hem trainen ECHT te springen?
Ik vind het eerlijkgezegd zonde. Als zo'n jong paard (zoals al gezegd word; hij springt ''nogal lomp'') zich nu blesseerd, heb je de poppen aan 't dansen... zonde van zo'n dier...
Ik zie gewoon geen goede réden om het dier nu al te laten springen eigenlijk...
En dat je al vele paarden zadelmak hebt gemaakt vind ik knap, maar dat is geen garantie voor kennis en goede omgang. Ik heb zelf een gedragstherapeute voor honden gekend die dominante- en angstagressie niet eens uit elkaar kon houden, terwijl ze toch al 30 jaar met honden werkte van alle rassen, types en gedragingen... Daarmee wil ik maar zeggen; ervaring kan misleidend zijn; men kan immers de verkeerde kennis opdoen.
AnnemiekvM schreef:En wat ik jammer vind van de Tser is dat het nu opeens via PM moet. Als het allemaal klopt, mag je toch trots zijn met wie je hebt samengewerkt![]()
Daarom komt het ongeloofwaardig bij mij over. Stond er nou een goed onderbouwd verhaal, dan zouden er een heleboel Bokkers anders reageren. Ik heb geen moeite om mijn mening te wijzigen als daar rede toe is. Dus kom maar op!!!
AnnemiekvM schreef:Nou bij ons was er vandaag een jury die niet lager heeft gegeven dan 198 punten. Dus dat zegt mij niet genoeg. Ik heb meer aan een theoretisch goed onderbouwd verhaal met daarbij passende foto's.
malloesje schreef:AnnemiekvM schreef:En wat ik jammer vind van de Tser is dat het nu opeens via PM moet. Als het allemaal klopt, mag je toch trots zijn met wie je hebt samengewerkt![]()
Daarom komt het ongeloofwaardig bij mij over. Stond er nou een goed onderbouwd verhaal, dan zouden er een heleboel Bokkers anders reageren. Ik heb geen moeite om mijn mening te wijzigen als daar rede toe is. Dus kom maar op!!!
Ik doe dat via pm want niet iedereen aan wie ik mijn paarden verkoop is er van gediend dat die hier publiekelijk wordt genoemd. dus als je het wil weten dan kan dat via pm!
Dan heb ik ook nog een vraag aan iedereen die negatief reageert:
wat is volgens jullie dan wel de goede manier? Een paard mak maken als ie 5 of 6 is? Want dan zijn ze pas uitgegroeid, springen als ze een 8 zijn? Want dan zijn ze pas volwassen.
Citaat:ik wil het helemaal niet meer hebben over de discussie die hier voert, want die is mijns inziens zinloos, we komen er toch niet uit.. 100 mensen geven 100 meningen. Ik ben van mening dat ik het op een goede en verantwoorde manier doe (zie overige in topic)
Maar ik wil wel ff kwijt dat zuinig zijn op hier niet alles mee van doen heeft. Dat is van veel meer aspecten afhankelijk, waar jij vanaf je pc niet over kunt oordelen
malloesje schreef:Voor iedereen die meer duidelijkheid wil; hier mijn hele verhaal
Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Dit vind ik de mooiste leeftijd omdat ze dan vaak net van de wei af komen. 4 is vaak te oud, omdat ze dan ook sterker zijn, waar wij weer hinder van (kunnen) hebben. Zoals gezegd begin ik met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Uiteraard doe ik wel wat in de mond zodat ze alvast gewend raken aan het 'sturen'. Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Dit allemaal in goed vertrouwen. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop, wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Dat vind ik, moeten ze direct leren. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren). het van hand veranderen doe ik samen met mijn hulp, zij gaat dan aan eind van de lange zijde staan en wijst als het ware het paard de diagonaal op.
Ik rijdt altijd 5 dagen achter elkaar door zodat het paard een zekere regelmaat krijgt. Dan krijgen ze voor het eerst rust en als het lekker gaat rijdt ik ze ongeveer om de dag door, een maandje lang, dan krijgen de paarden een tijdje rust en pak ik ze later zonder enige problemen op (omdat de basis er al goed in zit). In dat maandje ga ik ook klein springen (zoals op de foto's te zien is) en gaan ze 1 of 2 keer mee naar les.
Nogmaals mijn ervaring is dat de paarden in het begin zeer leergierig zijn, hier moet je gebruik van maken. Je moet ze direct vertrouwd maken met wat je er in de toekomst mee wilt gaan doen, zonder dit over te belasten. over het algemeen gaan mijn paarden niet eerder mee op concours als ze 4,5 tot 5 jaar oud zijn.