Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:08

Ik moet wel een beetje lachen om sommige adviezen die hier gegeven worden.

Lenneke_ schreef:
Ik heb ze gisteren eens flink laten rennen in de wei. Hij ging echt helemaal uit z'n dak. Bokken, springen, racen, hij had er duidelijk lol in.
Maar de wei is eigelijk te groot om hem een beetje op te jagen. Hij rent keihard naar de andere kant en gaat daar op me staan wachten met en kop van "nananana, kom je nog?"
En als ik dan net weer aan de andere kant van de wei ben crosst hij snel weer de andere kant op.
Gevolg, ik ben na 5 minuten doodop en hij begint net warm te worden Clown
Mijn oude pony moest ook altijd opgejaagd worden ook al stond hij hele dagen buiten. Anders ging de overtollige springerigheid er niet uit.
Misschien kun je een keer met iemand anders opjagen dan hoef je niet het hele weiland over te rennen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:10

heb je je voer al eens onder de loep genomen ?
Misschien reageert hij daarom wel zo heftig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:13

Wat bij Rena ook goed werkt : een skippybal !

Die geef je een rotschop en dat is bij haar ook succes verzekerd voor een whaaaaaaa hij valt me aan !!! Party!! uitleef reactie.

Rena rennen door de wei , bijna plat op de lange zijde , je kent het wel Tong uitsteken Paar scheten tussendoor. En dan de bal steeds een rotschop geven in haar richting zodat hij vlak achter haar uitkomt in die volle vaart. Dan springt ze ervoor opzij en geeft een paar vuile bokken ernaar , stuitert vervolgens weer weg in voorbereiding op de volgende aanval die ze heroïsch af kan wenden , hahaha Haha!

Of juist een eind voor haar mikken , zodat ze in volle vaart ziet dat die bal haar op gaat wachten , dan gaat ze er ook in allerlei rare kronkels bij vandaan. Moet je wel goed kunnen mikken en inschatten zodat je niet dat paard eroverheen laat struikelen ofzo Tong uitsteken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:14

Heb je al eens een foto laten readen,ik heb er erg veel aan gehad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:15

garny95 schreef:
heb je je voer al eens onder de loep genomen ?

Lenneke_ schreef:
Hij krijgt helemaal geen voer, alleen gras.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:18

En dat zou bij Rena dus funest zijn. Moeten wel vitamientjes binnenkomen en ook ruwvoer , blijkbaar heeft haar spijsvertering / lijf dat nodig , anders zit ze na een tijdje vol met vervelende energie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 18:47

Op het moment is er gewoon zoveel gras dat hij het hooi gewoon laat liggen en dat vind ik zonde.
Hij krijgt wel van die pavo koeken.

Vandaag de wedstrijd gereden. Met bit en martingaal. Het eerste rondje was hij echt gigantisch druk. Hij wilde ook steeds maar galoperen op het asfalt, wat dus niet mag.
Aan het einde van het eerste rondje werd hij rustiger en het tweede rondje heb ik het bit eruit gehaald. Toen ging het goed en heb ik hem weer lekker aan een lang teugeltje kunnen rijden.

Dit was de laatste wedstrijd, dus ik ga het werk afbouwen en dan krijgt hij een paar weken vakantie

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:03

misschien een vreemde suggestie, maar mijn paard was een tijd terug ook helemaal gek. Ze liep onder het zadel en aan de longeerlijn alleen maar als een kip zonder kop rond te rennen en was totaal niet aanspreekbaar. Bij haar bleek het een magnesiumtekort te zijn. Onze wei is erg arm, ze krijgt weinig krachtvoer en zweet veel, een tekort ontstaat dan al snel. Ze kreeg wel extra kuil maar dat was niet voldoende. Misschien is bij jouw paard ook sprake van een tekort aan het een of ander?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:37

Het wordt steeds erger Frusty Hij rent nu steeds keihard rontjes door de wei en zit maar achter de shetlander aan.
Gelukkig komt er binnenkort een ander paard bij, kan hij die druktemakerij een beetje verdelen over 2 paarden.
Als ik even met hem ga spelen kan hij gewoon nauwelijks nog stoppen met rennen. Hij gaat dan keihard door de wei al bokkend en springend.

Hij heeft nu verplicht vakantie, maar ik hou m'n hart vast als ik er straks weer op moet

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:51

Ik heb het hele topic niet gelezen dus misschien is het al gezegd, maar zorgen dat hij zijn energie kwijt raakt, dat helpt niet. Een Arabier (die zich nu eindelijk happy voelt Haha! ) wordt daar alleen maar heter van, en niet rustiger, ze gaan door totdat ze er dood bij neervallen bij wijze van spreken.
Ik zou het toch in het dressuurmatige zoeken en het juist kalmeren ipv opjagen etc. dus: ho rustig maar ipv gaan met die banaan. Haha!
Het zal niet meevallen om zo'n diertje nog rustig onder je kont te krijgen. Maar nogmaals, zoek het in het dressuurmatige rijden.
En misschien juist niet te veel trainen. Hoe meer je traint, des te meer uithoudingsvermogen en conditie hij krijgt.
Succes ermee. Haha!
Ik spreek uit ervaring, had het bloed soms in m'n handen staan en werd uitgemaakt voor dierenbeul tijdens buitenritten omdat mijn zwarte Arabiertje wit van het schuim zag! Wat dierenbeul, hij beulde mij af en ik niet hem. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:54

ik vind het toch apart hoor.
met wat voor paarden staat hij?

is hij doelbewust de shet aan het opjagen of rent hij zowiezo rond...
krijg haast het idee dat er misschien toch iets mis kan zijn waardoor hij zo druk word.
is zijn hart goed nagekeken?
heb je bloedonderzoek nog weer laten doen?

enne hij krijgt niks behalve gras he

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:58

Hij krijgt idd niks behalve gras.
Z'n hart wordt op elke wedstrijd geluisterd, als daar iets geks mee is horen ze dat meteen.

Hij staat alleen met een shet, dus die is standaart slachtoffer. Gelukkig komt er over een maandje een ander paardje bij, kan hij z'n druktemakerij delen.
Hij rent ook in z'n eentje (je moet toch wat als je de shet niet kan overhalen om mee te doen), maar wil ook heel graag spelen. Dus elk moment dat de shet niet aan het grazen is ziet hij als een kans. Van de week wilde hij haar zelfs al overhoop lopen toen ze lag te rollen (niet kwaad hoor, gewoon met z'n oren naar voren)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:14

toch wel apart he....zal hij last hebben van adhd?
Tong uitsteken
maar als hij zo druk is en zo gek doet lijkt me toch haast niet normaal.
ja oke hij was dan eest ziek,maar dan nog..als hij nu zo druk is....

misschien verveeld hij zich hoor en dat het met die andere er bij een stuk rustiger word als hij meer het groepsidee zou hebben. Haha!
ohw ik lees net in vorige bericht van je dat hij wel pavokoeken krijgt?
dan kun je denk ik niet zeggen dat hij druk is vanwege een bepaalde vitamine tekort ofzo..

vraag even aan hem of ie wat energie naar de mijne wil sturen, die zit juist momenteel niet helemaal lekker in zijn vel en kan wel wat gebruiken Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:18

ellepel schreef:
vraag even aan hem of ie wat energie naar de mijne wil sturen, die zit juist momenteel niet helemaal lekker in zijn vel en kan wel wat gebruiken Haha!

Zou ik morgen even doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:25

Ach Lenneke je hebt gewoon een toppaardje, menigeen zou er wat voor doen om hun paard in zo een gezonde conditie te krijgen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:36

russel schreef:
Ach Lenneke je hebt gewoon een toppaardje, menigeen zou er wat voor doen om hun paard in zo een gezonde conditie te krijgen.

Nou erg positief klinkt dit niet ik zou het ook niet zo luchtig zien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:38

Saar4 schreef:
misschien een vreemde suggestie, maar mijn paard was een tijd terug ook helemaal gek. Ze liep onder het zadel en aan de longeerlijn alleen maar als een kip zonder kop rond te rennen en was totaal niet aanspreekbaar. Bij haar bleek het een magnesiumtekort te zijn. Onze wei is erg arm, ze krijgt weinig krachtvoer en zweet veel, een tekort ontstaat dan al snel. Ze kreeg wel extra kuil maar dat was niet voldoende. Misschien is bij jouw paard ook sprake van een tekort aan het een of ander?

Ik moet zeggen dat ik idd ook weleens iets heb gehoord over vreemd en druk gedrag bij tekorten aan magnesium Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:39

Waarom niet positief? Het dier is gezond. Er hoeven geen kiloos brok in en bergen supplementen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 08:42

Daar heb je wel gelijk in, Russel
Maar ik ben toch een beetje bang om er weer op te gaan na z'n vakantie Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:53

Dat snap ik. Kan hij springen? laten vrij springen is ook een goede energielater. Mijn paard is ouder geworden en loopt nu in een kudde waardoor hij timidener is geworden en ik kan hem regelmatig laten gaan in een uitgebreide zandvlakte die kmters lang is en kmsters breed.

Zo ken ik iemand die moest 45 minuten galopperen om haar paard redelijk rustig te krijgen om daarna pas met haar dressuuroefeningen te beginnen.

Misschien is hij een stresskikker en is hij daardoor zo energiek. Bij mijn paard is er duidelijk gedragsverandering als hij verplaatst wordt. Nu de rust zelve, maar hij heeft op een drukke stal gestaan en daar rende hij gillende de hele dag op en neer op de wei. Zeer bizar, hier doet hij nog niet eens een vreugderondje.

Ik denk dat je paard zich snel verveeld en steeds iets zoekt. Idd misschien als er een ander paardje bij komt, gaat hij zich rustiger gedragen. Hoop het voor je.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:49

Hoi,

ik heb ook een Arabier, voor het eerst. Hij doet me in bepaalde opzichten denken aan mijn expaard, een Engels Volbloed.

Hoe meer ik hem rijd, hoe heter en sterker hij wordt, hoe alerter, vrolijker, maffer. hoe meer spoken hij ziet en hoe meer spanning hij zoekt.
Dat donderjagen in de wei komt me ook bekend voor, arme pony.

Ik denk dat jouw paard, net als wat Russel zegt een supergoede conditie heeft; het gedrag vind ik in die zin absoluut niet verstoord of gestoord. Bji magnesiumtekort kan er zelfs met poetsen, aanraken, wnadelen of andere activiteiten met weinig externe input al een hele hoop spanning en stress tevoorschijn komen.

En dat soort stress manifesteert zich uiterlijk gezien op een heel andere manier dan wat jouw paardje doet, volgens mij..

Sterkte!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:10

shan schreef:
Ik zou het toch in het dressuurmatige zoeken en het juist kalmeren ipv opjagen etc. dus: ho rustig maar ipv gaan met die banaan. Haha!
Het zal niet meevallen om zo'n diertje nog rustig onder je kont te krijgen. Maar nogmaals, zoek het in het dressuurmatige rijden.

Afgod

1.
´Energie kwijt laten raken´resulteert alleen maar in een betere contitie.
Tegen proberen te houden verhoogt het stressniveau.

Een bit als rem en de verkeerd toegepaste martingaal als rembekrachtiger ´werken´ alleen maar tijdelijk.

Een druk paard wordt rustig van de monotonie van stap of onderhoudsdraf.
Een flegmatiek paard wordt levendiger van tempo-draf en galop.

2.
Door het voortduren van de situatie is dit nu een gewoonte.

Het tussen jouw en zijn oren proberen ´loslaten´ is nu niet zonder meer mogelijk omdat hij dan gáát en jij gaat remmer = escalatie.
Het doorbreken van de gewoonte, een verandering vinden is basisvoorwaarde.

Wat je m.i. het beste kan doen is een ervaren trainer zoeken.
Iemand die iets begrijpt van probleemgedrag. Je moet nl. éérst 2. adresseren voor je aan rijtechnisch aan 1. kan gaan werken.

Verbeter je paard, begin bij jezelf.

hc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:26

russel schreef:
Waarom niet positief? Het dier is gezond. Er hoeven geen kiloos brok in en bergen supplementen.

Dat krijgt hij toch ook niet? het is natuurlijk fijn dat hij gezond en energiek is, maar het is wel een plotselinge verandering en het is ook geen echt fijne verandering.
Dus dat vind ik niet echt positief.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:30

Of het is er in geslopen... Waarom zouden paarden niet een omslag kunnen maken terwijl ze gezond zijn? mocht er toch aan de gezondheid getwijfeld worden, dan lijkt een onderzoek me het meest rendabel.

HC, ik ga mee in je theorie dat er ontspanning gezocht moet worden en dat conflictsituaties per defenitie stress geven waardoor het eind steeds verder in zicht komt..

Mocht het dier gewoon topfit zijn, dan is er in mijn ogen dus geen probleemgedrag maar wordt dat door de TS zo ervaren.
Of het rijtechnisch iets is kunnen we van deze kant niet zien.. Tenslotte heeft ze veel ervaring met het rijden van dit dier en is het ook soepel verlopen..

Zou toch eerder gaan voor arts als er getwijfeld wordt aan paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:32

Qimm schreef:
russel schreef:

Dat krijgt hij toch ook niet? het is natuurlijk fijn dat hij gezond en energiek is, maar het is wel een plotselinge verandering en het is ook geen echt fijne verandering.
Dus dat vind ik niet echt positief.

De plotselinge verandering is verklaarbaar. (hij was ziek)
Ik weet niet of jullie een beetje bekend zijn met het karakter van Volboed Arabieren, maar die zijn zeer sensibel en barsten uit hun voegen van de energie. Daar tegenover staat dat het goudeerlijke dieren.
In die zin is het voor de ruiter misschien geen fijne verandering maar gezien de aard van het paard een hele normale verandering dus in die zin wel positief.
Wat heb je liever een paard dat rustig maar ziek is of een paard dat barst van de energie maar wel gezond is?
Daar komt nog bij dat bijna alle paarden in dit jaargetijde wat drukker en energieker zijn.
Laatst bijgewerkt door shan op 14-10-07 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt