Stang&trens als statussymbool-discussie op Horse Event

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Re: Stang&trens als statussymbool-discussie op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:04

ThisIsMe schreef:
Precies, er zijn mensen die met een trens alleen meer schade berokkenen dan anderen met een stang en trens Clown

Citaat:
Z klasse rijden met een trens => voor die mensen heb ik respect

Zo'n opmerking gaat natuurlijk helemaal nergens over, het één is toch niet per definitie beter dan het ander, is volkomen afhankelijk van de combinatie paard - ruiter wat het beste werkt. Paard zelf is ook blijer met stang en trens én een ruiter met een zachte, stille hand dan met enkel een trens die door de ruiter continu door zijn mond geragd wordt lijkt me zo.

Natuurlijk ben ik het eens met wat je zegt. Ik ben gewoon niet duidelijk genoeg geweest. Dit is gezegd vanuit de veronderstelling dat Z-ruiters goed genoeg rijden (met stille hand!). Ik zeg ook niet dat ik tegen stang en trens ben!!!
Neem nu twee ruiters, ze rijden allebei even goed (stille hand, zacht beengebruik, ...), hun paarden lopen hetzelfde en ze hebben na de proef dezelfde punten. Het enige verschil is dat de ene op stang en trens rijdt en de andere alleen met een trens. In dat geval heb ik meer respect voor die met alleen een simpele trens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:49

Arabesk schreef:
Tijdens het seminar ''paardenwelzijn in de basissport" op de zondag van het Horse Event, zei Imke dat 'nu zo fijn is dat in de hogere klasses de trens nu ook is toegestaan, en dat mensen die niet om kunnen gaan met stang en trens dat ook vooral niet moeten doen en dus met een trensje moeten blijven rijden'

Ik vond dat een veel te negatieve benadering en tevens een stimulans waardoor stang & trens als statussymool in stand wordt gehouden, immers; Imke zegt dat kneuzen beter op een trensje kunnen blijven rijden. En iets dergelijks werd over sporen gezegd.

Toen heb ik de microfoon gevraagd en gezegd dat je het ook anders kunt benaderen, dat sommige mensen gewoon liever op een trens of zelfs bitloos rijden. Ruiters die alle dressuuroefeningen met een trens of bitloos kunnen rijden met hun paard zou je niet op die manier moeten afschilderen zoals Imke deed vind ik. Ik vind het jammer dat er niet een positievere benadering werd gehanteerd.

En voor de mensen die erbij waren, ik vond het ook echt vreselijk dat Monty zulke Amerikaanse emo-verhalen zat op te hangen. Wat nou paardvriendelijke aanpak meneer Robert, met uw bokstopper. Hamer

en dat Imke begon te janken vond ik helemaal een achterlijke vertoning

Met stijgende verbazing dit bericht gelezen en nog maar eens gelezen. Hier is sprake van een duidelijke geval van 'Strasser-getuige, Lees haar profile en Gij zult het paardvriendelijke Licht zien.
Prima hoor, dat je een bepaalde stroming in de paardenwereld wil promoten. Maar...... moet dat via deze onzinnige constructie???
Ik heb bijna bewondering voor de manier waarop je de woorden van Imke probeert te gebruiken voor je eigen Bitloze gelijk. Maar, helaas, het lukt niet erg.
Je opmerking over het huilen van Imke geeft wel duidelijk aan dat je niet van de vriendelijke soort bent, maar da's een kenmerk fanatici.
Het komt zeker niet in je op dat we met elkaar heel veel plezier kunnen beleven aan paarden en pony's.
Niet alleen de Bitloosfanatici denken dat ze het ware geloof hebben, er zijn meer van dat soort stromingen in de paardenwereld. Laat elkaar gewoon ieder op zijn manier/filosofie/overtuiging voor zijn paarden zorgen, zonder van dit soort verhalen op te hangen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:09

Afgod

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:20

Prima tekst van Imke, ze heeft hèlemaal gelijk. Er zouden eens wat meer mensen moeten zijn in de "hogere" klasses die van de S&T af zouden blijven. Dan zou het niveau ook een stuk omhoog gaan!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 07:39

Ja mee eens als je er nog niet aan toe bent moet je het ook niet doen. Je kan het sneller verpesten als dat de meeste mensen denken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:27

Oakland1990 schreef:
Ik snap het niet helemaal, hoelanger je op trens rijd hoe beter niet? En zonder bit al helemaal. En sporen, tja als je je been stil houd, why not.

Omdat je een paard-pony dan tussen zijn ribben kan prikken/steken?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:18

Die zin van Imke slaat absoluut nergens op. En ik denk dat zij haar tranen heel selectief kan inzetten! Ik heb juist geweldig veel bewondering voor de mensen die Z of nog hoger op een simpel trensje rijden.

Ik haat de gedachte van ''ow ik ben Z nu moet er S&T in'' ik zie het heel soms op bokt voorbij komen en meestal weten die mensen niet eens wat ze in de hand hebben!
S&T vind ik geen statussymbool en de mensen die menen dat dit het wel is zijn een stelletje oppervlakkige meelopers.

Ik vind zelfs dat Anky haar S&T niet goed gebruikt! Ze heeft enorm scherp inwerkende hand, kijk maar eens naar foto's van haar, de stang is soms zelf bijna horizontaal, en dit hoort absoluut niet!

En over sporen, ik snap niet dat mensen altijd zeggen van fijnere hulpen geven of, het paard actiever op het been maken, b*llshit! Als je een paard hebt dat goed aan het been is dan heb je geen sporen nodig om je hulpen te verfijnen, hij luistert toch al perfect op je been, waarom dan nog sporen er aan?

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:30

Je hebt zoiezo weinig keus als je M dressuur wil gaan starten want een spoortje is verplicht.
Als je zelf netjes je benen stil houd dan hoef je de spoor helemaal niet te gebruiken.
En dat het b*llsh*t is dat je het paard net even extra kan actieveren ben ik het niet mee eens.
Juist bij de paarden die goed voor het been zijn kan dat heel goed werken. Als het paard bij sommige oefeningen wat minder reageert dan kan je hem met je spoor net iets meer actieveren (En dat hoeft maar eenmalig te zijn als je een voorwaarts paard hebt, maar dan zal die wel de rest van de training of wedstrijd beter reageren). plus dat ik het er een stuk netter vind uitzien dan iemand die met z'n benen zit te pompen.

Edit: Een spoortje kan ook klein knopje zijn, voor het geval dat jullie denken aan grote wielen (daar hou ik persoonlijk ook helemaal niet van).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:53

Ik wist niet dat sporen verplicht waren vanaf een bepaalde klasse.. waarom is dat?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:56

Dat vraag ik me ook af Laura. Waarom sporen vanaf M?

Ik rij nu L1 zonder ook maar een spoor of een zweep. Zou dat graag zo lang mogelijk willen doen Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:00

Miss_R_Horse schreef:
Je hebt zoiezo weinig keus als je M dressuur wil gaan starten want een spoortje is verplicht.
Als je zelf netjes je benen stil houd dan hoef je de spoor helemaal niet te gebruiken.
En dat het b*llsh*t is dat je het paard net even extra kan actieveren ben ik het niet mee eens.
Juist bij de paarden die goed voor het been zijn kan dat heel goed werken. Als het paard bij sommige oefeningen wat minder reageert dan kan je hem met je spoor net iets meer actieveren (En dat hoeft maar eenmalig te zijn als je een voorwaarts paard hebt, maar dan zal die wel de rest van de training of wedstrijd beter reageren). plus dat ik het er een stuk netter vind uitzien dan iemand die met z'n benen zit te pompen.

Edit: Een spoortje kan ook klein knopje zijn, voor het geval dat jullie denken aan grote wielen (daar hou ik persoonlijk ook helemaal niet van).

Dat sporen verplicht zijn vanaf een bepaalde klasse vind ik dus ook al grote onzin, er zijn genoeg mensen die het zonder zweep spoor en S&T heel erg goed doen, terwijl anderen dit allemaal nodig hebben. Als het niet verplicht was hadden veel meer mensen de keuze hun paard te rijden met de hulpmiddelen die zij willen, en dat lijkt mij veel beter.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:52

Ik was ook bij dat seminar.

Arabesk schreef:
Rhodos schreef:
Aberesk: wat wil je nu met dit topic?

Met name je laatste opmerking over Imke kan ik niet helemaal plaatsen.

Het is jammer dat ze zo neerbuigend deed naar mensen die op een trens rijden en zonder sporen. Ze deed net alsof die mensen dat doen omdat 'ze niet met SenT en sporen kunnen omgaan'. Terwijl het imo ook gewoon zo kan zijn dat een ruiter er gewoon geen behoefte aan heeft. Maar door haar opmerking wordt SenT weer verheven tot een statussymbool 'kijk ik kan er wél mee omgaan en mensen die met trensjes rijden zijn kneuzen'

Ik had niet het idee dat ze het zo bedoelde, dat ze mensen die niet met SenT en sporen rijden kneusjes zijn. Ik dacht dat ze gewoon bedoelde dat als je niet met die middelen kunt rijden, je het niet moet doen omwille van het paard, en dat zij het goed vond als je de keuze kon krijgen tussen wel/geen sporen en wel/geen SenT omdat sommige mensen wel een goede prestatie kunnen neerzetten zonder die middelen.

Imke huilde trouwens omdat Monty een jeugdverhaal vertelde en zijn motivatie uitlegde. Dat vond ze erg ontroerend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:34

Vanuit de klassieke dressuur hoor je met sporen te rijden .
Want als je goed kunt rijden heb je je benen stil en werkt het spoortje alleen in als jij dat zelf wilt en bepaald.

Maar omdat je in de klasse B en L nog een beginner kan zijn en je benen nog niet helemaal onder controle kan hebben, hebben deze klasses dispensatie gekregen voor het gebruik van sporen.

Dit is dus idem dito verhaal betreft de Stang en trens Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:39

Imke rijdt zelf thuis meestal op trens dus wat dat betreft zal ze mensen echt niet afvallen. Dan valt ze in principe zichzelf af, en volgens mij zit ze zo niet in elkaar Lachen Ze komt op mij altijd heel positief over.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:13

Lara_Silver schreef:
Die zin van Imke slaat absoluut nergens op. En ik denk dat zij haar tranen heel selectief kan inzetten!

Waar baseer jij deze uitspraak op???

Je mag ook met dummysporen rijden, geen enkel probleem dus voor de mensen die graag zonder sporen rijden. Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:21