ThisIsMe schreef:Precies, er zijn mensen die met een trens alleen meer schade berokkenen dan anderen met een stang en trens
Citaat:Z klasse rijden met een trens => voor die mensen heb ik respect
Zo'n opmerking gaat natuurlijk helemaal nergens over, het één is toch niet per definitie beter dan het ander, is volkomen afhankelijk van de combinatie paard - ruiter wat het beste werkt. Paard zelf is ook blijer met stang en trens én een ruiter met een zachte, stille hand dan met enkel een trens die door de ruiter continu door zijn mond geragd wordt lijkt me zo.
Natuurlijk ben ik het eens met wat je zegt. Ik ben gewoon niet duidelijk genoeg geweest. Dit is gezegd vanuit de veronderstelling dat Z-ruiters goed genoeg rijden (met stille hand!). Ik zeg ook niet dat ik tegen stang en trens ben!!!
Neem nu twee ruiters, ze rijden allebei even goed (stille hand, zacht beengebruik, ...), hun paarden lopen hetzelfde en ze hebben na de proef dezelfde punten. Het enige verschil is dat de ene op stang en trens rijdt en de andere alleen met een trens. In dat geval heb ik meer respect voor die met alleen een simpele trens.