Nobel voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Nobel voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:56

janouk schreef:
Als ik het topic zo lees, begrijp ik de ervaren menners wel. Ze proberen je gewoon te waarschuwen voor de gevaren. En in plaats van dat mensen zo fel er tegen reageren, kan je ook profiteren van de ervaring van ervaren menners.
Mijn pony is M dressuur mennen en L vaardigheid mennen. Een ervaren coole pony. Ik woon vlakbij Schiphol Amsterdam, midden in de randstad.

Maar ik zou nooit zonder oogkleppen mennen. Voor de veiligheid van je paard, jezelf en de mede weggebruikers. En vooral dat laatste!

Een koets vlak achter je hebben, kan toch wel eng zijn. Er springen mensen op en af te koets, jassen aan en uit, etc. Verder is het in het verkeer veel rustiger om oogkleppen te hebben. En het laatste wat je wil, is dat je paard uitgebreid alles gaat bekijken. En zich bijv. omdraait om iets beter te zien. Onder het zadel is dat niet gevaarlijk, maar een omdraaiend paard voor de koets is dat wel.

Met een paard en koets rijd je op de weg, tussen het andere verkeer en niet zoals onder het zadel in de berm. Dat betekent op een kruising ook voor het stoplicht wachten, naast een bus of een vrachtwagen. Je bent een hele andere verkeersdeelnemer dan onder het zadel.
En geloof me, de schade die een op hol geslagen paard aanbrengt met een koets erachter is vele malen groter, dan de schade die een paard onder het zadel aan kan brengen.
Verder concentreert een paard zich beter voor de koets met oogkleppen op.

Als je een rondje bos maakt, zou je wel zonder oogkleppen kunnen. Maar midden in het verkeer zou ik het nooit doen. Dus beleren met oogkleppen zou ik zeggen.
Het is een waarschuwing. Doe er mee wat je wilt.

Verward

Ik heb op een fokkerij gewerkt waar we dagelijks menden met twee paarden voor een huifwagen, dwars door de stad heen. Zonder oogkleppen.

Dat oogkleppen meer veiligheid bieden is eenzelfde illusie als denken dat een bit veiliger is dan bitloos, of een stang veiliger is dan een trensje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:15

Flicka loopt nu ook zonder oogkleppen, met die dingen werd ze van alles wat ze hoorde of voelde (zweephulpen) zenuwachtig en rennerig. bij haar is de keuze om zonder oogkleppen te gaan een bewuste geweest. nu ze alles kan zien gaat het uitstekend, als we bijv. een wit paaltje passeren wil ze kunnen kijken, en als ze die ruimte krijgt is niks eng. in haar geval (en ik denk dat dat voor meer paarden geldt) is zonder kleppen dus een prima optie, hoewel ik wel denk dat ze eraan zou kúnnen wennen. maar zolang ze het zonder kleppen geweldig doet, zie ik geen aanleiding om de kleppen er weer bij te pakken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:33

janouk schreef:
@ Angela
Toch zal het je verbazen hoeveel rustiger een paard wordt met oogkleppen. Een kwestie van uitproberen. Als je paard zo schrikkerig is als jouw paard, is het inderdaad verstandig niet te mennen met jouw paard. Niet ieder paard is geschikt als menpaard.

Mijn paard raakt dus volledig in paniek als je iets met oogkleppen wilt doen. Als een paard het goed doet zonder oogkleppen, dan is dat toch prima??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:41

@ arabesk
Jij hebt het over ervaren koetsiers met ervaren paarden (twee) die dagelijks de stad in gaan, dat is toch iets heel anders dan een onervaren koetsier met een onervaren enkelspan. Dat is niet vergelijkbaar.

Maar het maakt mij niet uit, hoor. Ik vind het allemaal prima!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:04

gwen1222 schreef:
@JoyCiej007
Waar kan jij een probleem over dat ik jouw noem die over de fiets begon ipv slimmerik . Ga aub een ander topic verzieken ipv zo achterlijk te doen.

Ik doe niet achterlijk, ik verziek ook je topic niet, ik geen alleen de feiten even op de júiste manier weer Knipoog Wat jij zei klopte niet, en ik zette dat even recht Knipoog

Zie nou eens in dat dit allemaal in jóuw belang is, én dat van je paardje, én van je mede-weggebruikers. Ik probeer je alleen maar dringend iets duidelijk te maken, iets waarvoor jij blijkbaar je ogen sluit. Je komt ook niet met goede argumenten om het wél op de manier te doen zoals jij het hebt aangepakt. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:09

janouk schreef:
Met een paard en koets rijd je op de weg, tussen het andere verkeer en niet zoals onder het zadel in de berm. Dat betekent op een kruising ook voor het stoplicht wachten, naast een bus of een vrachtwagen. Je bent een hele andere verkeersdeelnemer dan onder het zadel.
En geloof me, de schade die een op hol geslagen paard aanbrengt met een koets erachter is vele malen groter, dan de schade die een paard onder het zadel aan kan brengen.
Verder concentreert een paard zich beter voor de koets met oogkleppen op.

Is in mijn geval wel weer te merken geweest; lamoen schoot los, dus pony met lamoen, tuig en al (zonder wagen) schoot op hol. Gelúkkig is ze niet onder een auto gekomen of heeft ze geen mensen of kinderen omver gedenderd, maar wel even minstens €2000,= schade aan een geparkeerde auto die ze in haar tocht heeft geraakt met het lamoen. Je zou als wandelaar of kind oid. maar een wagen, opgeholgeslagen pony of een lamoen tegen je aan gedenderd krijgen.... Sigaar Edit: zelf had ik niets, pony echter had 2 flinke sneeen in haar achterbenen, net boven kootholte. Hele huid was door, gelúkkig zijn de pezen op een haartje na niet geraakt...

Misschien dat ze zonder oogkleppen wat eerder was 'gekalmeerd', maar aan de andere kant is ze die oogkleppen júist gewend, dus dat is speculeren over iets dat je in zo'n situatie niet zal weten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:27

JoyCiej007 schreef:
anneliesdj: 'even een keer voor de gein een shet inspannen' of een ervaren menner?
Nooit geleerd dat je een paard nog zo goed kan kennen, maar dat het altijd een dier blijft?
het makste paard is je grootste vijand, zelfs de allerbraafste en állerliefste pony's kunnen nog schrikken en op hol slaan.

Ik wil mezelf geen ervaren menner noemen maar het was zeker niet de eerste keer dat ik een paard voor de kar had staan. Sterker nog, ik heb 4-span, tandem en een variatie op klavertje 3 gereden maar dan met 4 paarden Vingers aflikken (o ja, allemaal zonder oogkleppen!). Dus onervaren zou ik mezelf ook zeker niet noemen. overigens was het geen shet maar een D pony

Wat ik al zei; als je je paard kent en weet welke gevaren er zijn is er niets ergs aan zoiets, als je het allemaal maar in de gaten houd. Als je je knol inspant, op de bok klimt en denkt dat je er zo mee weg kunt rijden terwijl het dier nog niet eens weet wat een stemcommando is dan heb je 't mis ja.
Maar een paard wat al gereden is heeft al een heleboel voorbereidend werk gehad, daarbij is het wenselijk dat ze stemcommando's kennen en die leer ik mijn paarden al van jongs af aan en dat kende die pony dus ook al. Dan is het enige wat ze nog moeten leren accepteren, het feit dat ze 'opgesloten' zitten en dat kun je ze maar op 1 manier leren; voor de kar zetten.

En als jij ervaring hebt met paarden dan weet je niet alleen dat ieder paard op hol kan slaan, ook de braafste. Maar dan weet je ook dat het niet uitmaakt of je op dat moment een stang of trens gebruikt of wel of geen oogkleppen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:28

toch zou ik hier nog een reactie willen plaatsen
persoonlijk wat voor tuig je er op hangt zal mij een worst zijn zolang het maar degelijk en correct is (een goed tuig geen schade, goedde maat etc etc)
wat mij tegen het hoofd stoot is je voor bereiding of eingelijk het gebrek ervan
en het feit dat je direct de weg bent op gegaan

mijn shetje heb ik ook eerst in de bak voor de kar gehad (zware bak) maar het ging mij er om dat ze wist wat een kar trekken is en dat dat lawaai ed kan maken en hoe ze hem moet remmen etc etc
voorafgaande heb ik regelmatig de bak en de paden naar de weilanden gesleept met de band
dit noem ik voor bereiden en niet van de een op andere dag goh leuk kar tuig ponny laten we haar/hem er maar voor doen en direct de weg op wand ze is zo braaf

dat is wat ik nooit zal goed kunnen keuren
de rest qua tuigage kan me niks intreseren zolang het maar een goed tuig is zodat kar ook aan paard blijft zitten en het nergens knelt voor het dier

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:32

anneliesdj: dat ijzers, kleppen en liverpoolstang niet veel uitmaakt ben ik met je eens.

Maar ik vind het, om het zo even te zeggen, nogal zéer kortzichtig, die redenatie van jou; 'als je je paard goed kent en een goeie vertrouwensband hebt, kun je dit soort dingen wel doen'. Sorry hoor, maar je kunt je paard nog zó goed vertrouwen, het zijn en blijven (vlucht)dieren en zijn geen mensen die kunnen denken 'ach, ik ken mijn vrouwtje nu al zóo lang, en zij mij, ik ga maar niet op hol slaan, want we hebben zoooo'n goeie band'.

Hoevaak hoor je niet dat er paardenmensen worden getrapt/gebeten of een ongeluk krijgen terwijl ze met het betreffende paard een zeer sterke band hadden?

Ik vind het om eerlijk te zijn, je reinste kul, dat soort redenaties. Paarden zijn nu eenmaal niet altijd en voor de volle 100% te vertrouwen en te voorspellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:01

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor
Goed het schoftje past niet helemaal.
Maar ik ga al jaren zonder ooit een sleep erachter te hebben gehad gelijk met paard en wagen rechtuit de weg op
1 of 2 personen ernaast met een touw(nee niemand erbij op de wagen)

Pas als we goed rechtuit gaan gaat er iemand mee achterop

Dit paard heeft nog een touw om de hals, dus men kan hem zo pakken, wat veel meer effect heeft dan welk bit dan ook

Neem aan dat je wel hebt laten wennen aan het gevoel van stengen tussen en aan de benen..

En oh ja wat is ervaren en wat is onervaren, meisje zegt dat ze vaker ment..
Zelfs na meer dan 40 jaar werken met paarden leer ik nog dagelijks bij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:09

JoyCiej007 schreef:
anneliesdj: dat ijzers, kleppen en liverpoolstang niet veel uitmaakt ben ik met je eens.

Maar ik vind het, om het zo even te zeggen, nogal zéer kortzichtig, die redenatie van jou; 'als je je paard goed kent en een goeie vertrouwensband hebt, kun je dit soort dingen wel doen'. Sorry hoor, maar je kunt je paard nog zó goed vertrouwen, het zijn en blijven (vlucht)dieren en zijn geen mensen die kunnen denken 'ach, ik ken mijn vrouwtje nu al zóo lang, en zij mij, ik ga maar niet op hol slaan, want we hebben zoooo'n goeie band'.

Hoevaak hoor je niet dat er paardenmensen worden getrapt/gebeten of een ongeluk krijgen terwijl ze met het betreffende paard een zeer sterke band hadden?

Ik vind het om eerlijk te zijn, je reinste kul, dat soort redenaties. Paarden zijn nu eenmaal niet altijd en voor de volle 100% te vertrouwen en te voorspellen.

Ik heb het niet over vertrouwen, ik snap niet waar je dat leest want ik heb het hele woord zelfs niet genoemd. Ik heb het over je paard KENNEN en weten welke gevaren er zijn. Als je je paard KENT kun je tot op zekere hoogte voorspellen hoe hij in bepaalde situatie's gaat reageren en daar dus van tevoren op inspelen. Ik zie vertrouwen en kennen als 2 aparte dingen. Als je weet tegen welke obstakels/gevaren je aan kunt lopen bij het (voor het eerst) mennen met je paard dan kun je die 2 dingen aan elkaar koppelen en ben je mijns inziens net zo goed voorbereid als iemand die zijn paard al jaren voor de kar heeft lopen. Een paard wat al jaren voor de kar loopt kan nog net zo goed schrikken en op hol gaan als een paard wat er voor het eerst voor staat, er blijven altijd bepaalde dingen waar je geen invloed op hebt.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:19

@ Echwel Ja de strengen was ze al gewent ze heeft al eens eerder de bak gesleept en heb haar een poos gelongeerd met dubbele lijnen zodat er iets lang lichaam hing.
@ anneliesdj De stemcommando's die kent ze allemaal. Ik longeer haar zonder lijn en zweep en dan gaat ze netjes halt , stap , draf , galop . en de andere kant op.

Ik ben zelf van mening dat het vertrouwen het belangrijkst is . Ik zie al ruim van te voren wat mijn paard eng zou kunnen vinden. Daarom is het kijken naar het orenspel heel belangrijk.
En je moet vooral met een zeker gevoel aan beginnen als je al begint van ojee er komt een vrachtwagen aan en je gaat jezelf al spannen dan weet je ook wel hoelaat het is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:30

Met die voorbereiding die je hierboven beschrijft denk ik niet dat er veel meer mis kan gaan dan met een paard wat al jaren voor de kar loopt.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 17:34

Ja lijkt mij ook ik heb er ook achter gelopen zodat ze niet op mij steun ging zoeken . Maar blijkbaar vind niet iedereen deze voorbereiden goed. Maar ik zeg zosommige doen het via het 'boekje' en de ander op zijn eigen manier ik doe dat laaste.
En ik ben van mening dat er niet fouts kan gaan door te weinig voorbereiden of het feit dat ik geen oogkleppen en stang in heb.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:01

Door te weinig voorbereiden kan er dus wel veel fout gaan... Knipoog dat is wat velen hier wel proberen uit te leggen.

Maargoed, volgens mij is dat gedeelte tegen dovemansoren gericht, helaas...

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:23

Ja maar ik ben van mening dat ik niet te weinig voorbereiding heb gedaan. daar heeft zo iedereen zijn mening over.
Dus het is niet zo dat ik er niet naar wil luisteren .maar ik heb gewoon een goed gevoel bij hoe het nu gaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:26

Tsja goed, geef ook eerlijk toe dat mensen van mening kunnen verschillen, en dat is blijkbaar bij ons dus wel het geval.

Graag wil ik even duidelijk hebben, ondanks dat ik sommige dingen misschien nogal op een niet zo leuke manier heb geschreven, ik het wel allemaal goed bedoel en je alleen maar dringend wil adviseren.

Hoop in iedergeval dat je door hebt dat het mennen wel een vrij risico volle bezigheid is Knipoog

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:29

Ja natuurlijk is het risicovol maar wat is tegenwoordig niet gevaarlijk. Je hoort steeds de raartste dingen. Je hebt sommige dingen inderdaad niet echt leuk verwoord daarom reageerde ikzelf ook best fel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:34

Dat was inderdaad niet echt handig van mij.

als je maar goed in je oren knoopt, dat er nogal een verschil zit in het rijden ohz. en het mennen, je hebt gewoon veel minder te zeggen en veel minder hulpen, dat maakt het wel degelijk een groter risico dan het rijden ohz.

Ikzelf zit nog altijd 10x liever óp een opholgeslagen paard, dan dat ik er achter zit Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:01

Echwel schreef:
Ik vind het allemaal wel meevallen hoor
Goed het schoftje past niet helemaal.
Maar ik ga al jaren zonder ooit een sleep erachter te hebben gehad gelijk met paard en wagen rechtuit de weg op
1 of 2 personen ernaast met een touw(nee niemand erbij op de wagen)

Pas als we goed rechtuit gaan gaat er iemand mee achterop

Dit paard heeft nog een touw om de hals, dus men kan hem zo pakken, wat veel meer effect heeft dan welk bit dan ook

Neem aan dat je wel hebt laten wennen aan het gevoel van stengen tussen en aan de benen..

En oh ja wat is ervaren en wat is onervaren, meisje zegt dat ze vaker ment..
Zelfs na meer dan 40 jaar werken met paarden leer ik nog dagelijks bij

Wij hebben wel een langer voorbereiding genomen met het beleren van Jorrit maar sit was uit noodzaak. Ik had nog geen kar Clown
De eerste keer hebben we hem aangespannen in het land. Ik zie ook niet veel beren op de weg als je met het paard gelijk de weg uitrijdt mits je dit niet doet als je in een druk gebied woont.
Ze moeten immers rechtuit en voorwaarts en dat kan nergens beter dan op de weg.
En dan wel op de manier zoals Echwel om schrijft dus met goede oplettende grooms een halster onder het hoofdstel en touwtje eraan.

Je kunt er voor kiezen om zonder oogkleppen en op een gebroken trensje te gaan mennen, dat doen er wel meer. Hoewl mijn voorkeur uitgaat naar een liverpoolstang.. Jorrit is overigens gewent om met oogkleppen gereden te worden en ik denk dat hij veel te veel gaat zien zonder oogkleppen Duivel

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:09

Zo dat was een boel leeswerk Knipoog

Ik vind dit echt onverantwoord!
Niet alleen het niet goed passende tuig, zomaar de eerste keer de weg op ect..

Op de foto's heb je niet eens contact met je paard! Als ie was weg gesprongen was je sowieso te laat geweest!
Weten jullie ook wel dat je als je ZONDER cap op de wagen zit je niet eens verzekerd bent?!

Ik heb een heel erg men ongeluk meegemaakt, een les, cap was daar toen vrijwillig,
sommige hadden toen wel cap op en andere niet. Het meest ervaren paard is ervan door gegaan, om een lang verhaald kort te maken, paar mensen afgevoerd met ambulance waaronder 1 dode..(geen cap ernstig hoofdletsel)
De mensen met cap hebben alles vergoed gekregen terwijl de mensen zonder cap nog aan het betalen zijn voor hun eigen stomminiteit..

Dus alleen daarvoor zou ik al een cap opzetten voor je eigen veiligheid!
daarnaast ben ik benieuwd volgens welk systeem je ment..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:14

Waterkippie: jouw 'verzekeringstheorie' klopt van geen kanten.
In een les ligt het misschien wat anders, maar als je op eigen terrein of op de weg schade veroorzaakt met een aanspanning en je hebt géén cap op, ben je gewoon verzekerd.

Ook zo'n foefje; zonder KB ben je niet verzekerd. Niets van waar, als je gewoon zorgt dat je je WA-verzekering goed geregeld hebt, ben je gewoon verzekerd als je een ongeluk op de weg met aanspanning krijgt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:17

JoyCiej007 schreef:
Ook zo'n foefje; zonder KB ben je niet verzekerd.
Wat is een KB?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:17

Het was idd in een les, miss dat dat dan anders is, dat weet ik niet Lachen Het waren ook allemaal ruiters met KB, dan betaald WA sowieso niet uit...
Dus miss ben je idd wel beter uit zonde KB zit ik me nu te bedenken... Knipoog

maargoed neemt niet weg dat ik het onverantwoord vind om zonder cap op een aanspanning buiten te rijden voor de eerste keer, daarnaast heeft de ts de leidsels niet correct, dus als er wat was gebeurd..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:18

Dat klopt idd niet, wij hebben het na gevraagt, en een cap is niet verplicht.

je bent gewoon verzekerd met je aanspanning wel of geen cap op.