janouk schreef:Als ik het topic zo lees, begrijp ik de ervaren menners wel. Ze proberen je gewoon te waarschuwen voor de gevaren. En in plaats van dat mensen zo fel er tegen reageren, kan je ook profiteren van de ervaring van ervaren menners.
Mijn pony is M dressuur mennen en L vaardigheid mennen. Een ervaren coole pony. Ik woon vlakbij Schiphol Amsterdam, midden in de randstad.
Maar ik zou nooit zonder oogkleppen mennen. Voor de veiligheid van je paard, jezelf en de mede weggebruikers. En vooral dat laatste!
Een koets vlak achter je hebben, kan toch wel eng zijn. Er springen mensen op en af te koets, jassen aan en uit, etc. Verder is het in het verkeer veel rustiger om oogkleppen te hebben. En het laatste wat je wil, is dat je paard uitgebreid alles gaat bekijken. En zich bijv. omdraait om iets beter te zien. Onder het zadel is dat niet gevaarlijk, maar een omdraaiend paard voor de koets is dat wel.
Met een paard en koets rijd je op de weg, tussen het andere verkeer en niet zoals onder het zadel in de berm. Dat betekent op een kruising ook voor het stoplicht wachten, naast een bus of een vrachtwagen. Je bent een hele andere verkeersdeelnemer dan onder het zadel.
En geloof me, de schade die een op hol geslagen paard aanbrengt met een koets erachter is vele malen groter, dan de schade die een paard onder het zadel aan kan brengen.
Verder concentreert een paard zich beter voor de koets met oogkleppen op.
Als je een rondje bos maakt, zou je wel zonder oogkleppen kunnen. Maar midden in het verkeer zou ik het nooit doen. Dus beleren met oogkleppen zou ik zeggen.
Het is een waarschuwing. Doe er mee wat je wilt.

Ik heb op een fokkerij gewerkt waar we dagelijks menden met twee paarden voor een huifwagen, dwars door de stad heen. Zonder oogkleppen.
Dat oogkleppen meer veiligheid bieden is eenzelfde illusie als denken dat een bit veiliger is dan bitloos, of een stang veiliger is dan een trensje.