Diep en rond, jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diep en rond, wat vinden jullie?

Met het filmpje eens
36 (33%)
Geen mening
11 (10%)
Niet mee eens
24 (22%)
Verschilt per paard
36 (33%)

Totaal aantal stemmen: 107

bromfiets

Re: Diep en rond, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:12

Mahitri schreef:
Het is ook een onnatuurlijke houding dus dat heb je heel goed gezien! Je zult geen paard in de wei zien dat uit zichzelf zo gaat lopen omdat het voor een paard geen toegevoegde waarde heeft.

Dat snap ik Knipoog

Maar ik zie ook maar weinig mensen die LDR met een simpele trens voor elkaar krijgen. Is het dus voorbehouden aan de ruiters die zich al "bewezen" hebben en daardoor met stang en trens rijden? Zou je het dan niet gewoon kunnen zien als misbruik van de s&t?

By the way: Dit is een vraag en geen aanval Clown

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:44

Je zou het zo kunnen zien. Zo wordt de s&t wel op meer manieren misbruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:00

Nog even terugkomend op de equisimulator:
Goofy44 schreef:
Er zijn veel betere paardrijsimulatoren om paardrijden te leren, dan die dingen die HM gebruikt. Het probleem is alleen dat die dingen duur zijn en in veel gevallen duurder dan een goed paard.
Voor een manegebedrijf zijn de kosten van zo een simulator meestal te hoog, het zou voor paarden een uitkomst zijn. Je neemt paardrijles en je begint de eerste les met heel goed zitten. Iets wat je na lange tijd op een paard pas lukt..... Haha! Ook bleek dat veel mensen niet bereid zijn om op een paardrijsimulator te willen leren zitten/rijden, omdat ze liever naar echte paardrijles gaan.

Ik geloof dat dat het grootste probleem is wat er nu speelt in Nederland iig.
Mensen willen alles nú, nú in de Z, nú goed kunnen rijden... maar ze willen niet leren zitten. Maar hoe kun je nu goed rijden als je niet eens kunt zitten?
Goofy44 schreef:
Het voordeel van een paardrijsimulator is dat je heel veel mensen goed kan leren zitten, persoonlijk kan begeleiden, fouten ter plekke kan corrigeren, om het er allemaal meteen goed in te krijgen. Een paardrijsimulator heeft ook geen stal nodig, geen voer, geen stro, geen hooi, hij/zij kan tegen een stootje en ze kunnen net als een paard stap, draf en galop. Je hebt ook minder paarden nodig om beginners te leren rijden..... Als je mensen leert rijden, berheersen ze het zitten en de bewegingen veel beter, de schade en de belasting van een paard wordt daardoor veel beter. De echte manegepaarden worden er beter van ....... Het niveau van rijden zou daardoor aardig opgeschroefd kunnen worden, veel sneller, veel efficienter naar een basis met betere kwaliteit dan nu.

En dat is precies de reden waarom ik zou willen dat iedere manege het ding zou hebben. Het biedt ongelooflijk veel voordelen, voor de ruiter en de paarden. En als je snel wilt... het ís een snelle manier. Die goed werkt ook nog, en snel en goed blijkt in de praktijk een heel moeilijke combinatie.
Goofy44 schreef:
Maar ja techniek wordt niet altijd als beter of prettiger ervaren. Het knuffelgehalte van een paardrijsimulator is nul. Haha! De Hester M. simulatoren zijn vrij eenvoudig en zouden in een manege ook goed gebruikt kunnen worden. Ook voor revalidatie van een ruiter, bijscholing en correctie van een ruiter e.d. zijn simulatoren een goede optie. Een muntjes automaat erbij, instellen van een trainingsprogramma en gaan met de geit.....

En ik denk dat daar het grote probleem zit. Want de lesklanten willen niet alleen snel, maar het moet ook prettig. Maar een mens doet er gewoon een tijd over om een goede basis te hebben... en ja, mensen maken fouten, dus als je les hebt krijg je ook kritiek... en dat willen ze niet.
En in een land waar mensen snel en prettig willen, en ook nog eens een hoop geld hebben, krijg je dan een verzameling slechte ruiters.
De ruiters die wél bereid zijn er een hoop energie en tijd in te steken, boeken te lezen, en zich aan elkaar willen spiegelen, worden vervolgens beloond met slechte punten, omdat de jury's gewend zijn geraakt aan op de voorhand gereden, in de krul getrokken paarden... raar land is dit, eigenlijk.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:01

En als de dierenbescherming uiteindelijk een kijkje achter de schermen gaat nemen en dit soort 'rare' praktijken gaat constateren dan is het paardensport Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:08

Nou idd.
Maar dat weet je toch inmiddels? Met paarden mag alles, je mag ze de kin op de borst trekken, je mag ze kapot slaan, je mag ze de godganse dag op stal opsluiten...
Dat moet je echt niet proberen met een hond of een kat, dan is het wel dierenmishandeling...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:36

viewtopic.php?f=1&t=767328&hilit=vinden

mijn topic

Wat ik vind
ls je de bovenlijn vergelijkt met een touwtje en je buigt deze veel aan de voorkant dan blijft er voor achter weinig over dus het heeft geen toevoegende waarde wat betreft het ondertreden/zakken in de achterhand. Het is wel eens lekker om even alles op te rekken maar zou het zelf niet als onderdeel gebruiken in mijn training. Ik zou werken van voorwaarts neerwaarts naar meer oprichting, en dus steeds beter achterhand gebruik en meer verzameling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:52

Wat ik nooit begrepen heb, is waarom dat wiel iedere keer opnieuw moet worden uitgevonden. De klassieke methoden zijn gewoon goed en LDR is daarop geen aanvulling.
Dat is waar het mij om gaat.
Als LDR nu aangetoond beter voor het paard zou werken, als je het paard daardoor makkelijker recht kon richten, of de achterhand er beter onder kon krijgen... maar dat is niet het geval, de paarden zetten zich vast in de onderrug, en daardoor wordt de achterhand zelfs zwakker... en dat is niet wat we willen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:41

Het is id geen aanvulling. Ik denk dat het met name om macht over het paard gaat. Ik heb onze WK een keer zien losrijden op haar geweldige paard die ze toen ongeveer een half jaartje had. ben me kapot geschrokken!! Alles met veel hand en sporen, totaal geen ontspanning. Het paard wist niet wat hij moest doen, heel schrikkerig en daarop reageerde ze weer met de hand en de teugels. En manlief het maar aanmoedigen. en kan nou ook niet zeggen dat ze zo geweldig in het zadel zit. In passage kwam ze minsten 10 cm uit het zadel iedere pas weer. Over rugproblemen gesproken. Sorry, maar ben geen A-fan

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:58

En dan word er nog wel gezegd dat niemand zo kan zitten als haar..... Vork

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:14

We zouden ook niet moeten willen zitten zoals haar. Ze heeft voor het plaatje de perfecte zit en dan is weer het probleem in onze 'plaatjescultuur'.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:31

oke, ik weet het niet.
ik ben het eens met het filmpje, maar ook oneens.
mijn paard die gaat vaak uitzichzelf zo diep en rond lopen. ik hoef hem alleen maar een beetje bij me te houden.
als ik uit ga stappen en ik geef haar lange teugel dan strekt ze haar nek niet maar gaat ze nog dieper lopen. ik zorg dan wel weer dat ze lekker haar nek strekt, maar een minuut later loopt ze weer aan de teugel.
mij is altijd geleerd:
als je paard diep en rond loopt loopt hij ontspannen en belast je zijn rug niet.
daar hou ik me ook gewoon aan. het filmpje is gewoon veelste OVERDREVEN!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:39

als je paard diep en rond loopt loopt hij ontspannen en belast je zijn rug niet.

maar het heeft niets te maken met achterhand gebruik en dat is waar je naar streeft toch. het gewicht ovder de 4 benen gelijker verdelen. En niet voorwaarts neerwaarts willen lijkt mij ook niet zo'n heel goed teken. Dat lijkt mij het eerste wat je een paard leert en lijkt me beter als zich opkrullen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:52

Ik vind het ook niet positief klinken dat jouw paard uit zichzelf zo diep en rond gaat lopen. Het kan zijn dat ze probeert om bepaalde spieren te ontlasten omdat die nog niet sterk genoeg zijn.Door het diep en rond lopen gaat het paard de lange rugspieren gebruiken en zet het zijn onderrug vast. Dat kan niet als ontspanning klinken lijkt mij, iets dat vast gezet wordt. Bovendien gebruikt het paard de verkeerde spieren om jou op zijn rug te kunnen dragen. De spieren die wel bedoelt zijn om jou te dragen worden niet gebruikt.
Dat iemand je iets vertelt is prima maar probeer je dan ook te verdiepen in wát je aan het doen bent.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:05

Dat vind ik een goede, probeer zelf verder te kijken dan je neus lang is. Ik moest dat wel bij mijn paardje, hij ging anders na 2 weken in staking, en dat gingen van bokken en aanvallen naar gericht slaan. Met name als je hem dan uit het land wil halen, of hij rukte zich los met een trap na oid. Maar als ik andere moest geloven moest hij er gewoon even doorheen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:33

Goofy44 schreef:
Er zijn veel betere paardrijsimulatoren om paardrijden te leren, dan die dingen die HM gebruikt. Het probleem is alleen dat die dingen duur zijn en in veel gevallen duurder dan een goed paard.
Voor een manegebedrijf zijn de kosten van zo een simulator meestal te hoog, het zou voor paarden een uitkomst zijn. Je neemt paardrijles en je begint de eerste les met heel goed zitten. Iets wat je na lange tijd op een paard pas lukt..... Haha! Ook bleek dat veel mensen niet bereid zijn om op een paardrijsimulator te willen leren zitten/rijden, omdat ze liever naar echte paardrijles gaan.

Ben ik mee eens, er zijn wellicht betere dan die van Heather Moffett. Maar het punt is dat zelfs deze Equisimulator bij het aanleren van de basisbeginselen zeker een grote hulp kan zijn. In enkele sessies heb je bijvoorbeeld het lichtrijden "door" en dat scheelt toch een hoop paardenleed.

Mensen willen er misschien niet direct aan. Maar we zouden ook het lesprogramma kunnen aanpassen.

Bijvoorbeeld de eerste vier lessen het leren poetsen, opzadelen, hoeven uitkrabben etc. om toch direct contact met het paard te kunnen hebben en aan de knuffelbehoefte te kunnen toegeven. Een half uur, het andere half uur basisbeginselen op de Equisimulator. Na 4 lessen ben je al een heel eind.

Grote voordelen: je hebt zelf ook veel minder fysieke spanning, leert geen grote fouten omdat je jezelf niet ten koste van alles in het zadel moet houden en je leert omgaan met het paard voordat je erop zit.

De Equisimulator is best een prijzige uitgave. Maar niet duurder dan gemiddeld manegepaard, hij eet niets, gebruikt verder niets en is altijd te vertrouwen Cool .

Daarmee wil ik niet zeggen dat ie alleen geschikt is voor beginners, want ook "gevorderden" kunnen vaak sleutelwerk gebruiken. Ik gebruik het ding verder voor kinderen met spierziektes, mensen met scoliose en andere fysieke tekortkomingen.

En als de lessen leuk en gemotiveerd gebracht worden is het allesbehalve saai!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:39

Ik vind het een prachtige uitvinding, en idd, door een en ander te combineren, voldoe je aan de "knuffelbehoefte" en je leert mensen lichtrijden en doorzitten, zonder paardenleed...
xje_kim schreef:
oke, ik weet het niet.
ik ben het eens met het filmpje, maar ook oneens.
mijn paard die gaat vaak uitzichzelf zo diep en rond lopen. ik hoef hem alleen maar een beetje bij me te houden.
als ik uit ga stappen en ik geef haar lange teugel dan strekt ze haar nek niet maar gaat ze nog dieper lopen. ik zorg dan wel weer dat ze lekker haar nek strekt, maar een minuut later loopt ze weer aan de teugel.
mij is altijd geleerd:
daar hou ik me ook gewoon aan. het filmpje is gewoon veelste OVERDREVEN!

Als je paard diep en rond loopt, geeft dat juist heel veel spanning in de ligamenten (de nekwervels). Verder kan het paard dan nog altijd de rug wegdrukken, en het geeft ook nog eens spanning in de onderrug, waardoor de achterhand niet tot dragen komt. Verkeerd geleerd dus Clown
Het hele verhaal begint nl niet aan de voorkant, maar bij de achterhand. Allereerst zullen we de achterhand tot stuwen danwel dragen moeten brengen. Vandaar uit kan het paard de rug bol maken, dit heeft bijna automatisch tot gevolg het paard de kaak loslaat, vervolgens de nek, dat het hoofd zakt, en de nek ronder wordt. Het paard zal zich in eerste instantie graag lang willen maken, en het hoofd laag willen hebben. Vandaar ook het voorwaarts/neerwaarts rijden.
Dan gaan we rechtrichten, daarmee maken we de spieren aan beide kanten even lang, zodat op beide kanten het binnenachterbeen onder de massa komt. Ook daar komt weer veel voorwaarts neerwaarts bij kijken.
Het paard zal tijdens de trainingen steeds meer opgericht gaan lopen, omdat de achterhand sterker wordt en dieper onder de massa komt, waardoor de schouders hoger komen. In de oprichting hoort de neus voor de loodlijn te komen, of er op.
Maar in dit hele verhaal is geen sprake van LDR, en het neusje komt niet achter de loodlijn. Dus nogmaals... ik zie de toegevoegde waarde van LDR gewoon niet...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:20

Het is jammer dat in dit topic alleen maar mensen discussieren die "tegen" zijn.

Zouden er wel bokkers zijn die echt zo rijden?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:11

bromfiets schreef:
Het is jammer dat in dit topic alleen maar mensen discussieren die "tegen" zijn.

Hier zijn veel voorstanders te vinden viewtopic.php?f=105&t=600224

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:06

Betteke schreef:
bromfiets schreef:

Hier zijn veel voorstanders te vinden viewtopic.php?f=105&t=600224

Dank je wel!