Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_Ra

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:14

Wat een verhaal, en lees net je berichtje hierboven. Wat het eerst in mij opkwam was, hoe triest ben je als je een paard verkoopt en verteld aan de koper(jij dus) dat hij hartstikke braaf is en bereden is. Bij jou is het tegendeel bewezen, steigeren en totale paniek bij alles wat je doet. Dit dier heeft iets meegemaakt, dit is geen normaal gedrag voor zo'n dier. Ik zou hem inderdaad weg doen. Vooral voor jezelf, hoe leuk je hem ook vindt! Dit is niet goed voor jou vertrouwen!! Je zegt zelf dat je vertrouwen nu helemaal weg is. Je moet niet bang meer zijn om te rijden en dan denken dat je eraf zou 'kunnen' vallen. Ik zou een iets ouder paard kopen die wél goed bereden is, géén rare dingen heeft meegemaakt in het verleden, waar je op kunt proefrijden zodat je meteen kunt zien hoe die op jou reageert tijdens het rijden. Ik wens je succes met het vinden van een ander paard waar je niet bang voor hoeft te zijn en met volle vertrouwen heerlijk mee gaat rijden Lachen

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:25

tja,, toch opzoek naar een ander..
good luck

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:23

Barmat, wat balen zeg!
Dus TOCH epilepsie Ach gut
Ik hoop voor je dat je een fijn paard vindt die bij je past.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:37

Jeetje, wat balen allemaal!
Heel goed dat je zo wel overwogen toch deze beslissing hebt genomen, je hebt het geprobeerd, en dat is al meer dan de meeste doen...

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:09

zeker inruilen, het is wel heel erg hard, moet zeggen ik heb ook een pony gehad waar ik een jaar mee had gewerkt voordat ik eindelijk eens een rustig ritje kon maken, maar jij hebt al zoveel meegemaakt,, een shire is normaal gesproken idd een rustig paard maar helaas ik denk wel dat die van jou echt wat heeft meegemaakt in het verleden kan me anders haast niet voorstellen waarom die zo'n gedrag vertoont..

veel succes ermee

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:16

ohww ohww ik las net je berichtje dat je hem dus idd terug ging brengen, tja krijg je als je niet alles leest Bloos

ik begrijp heel goed dat het je veel pijn doet, maar het is idd heel goed dat je toch voor jezelf kiest, ik hoop echt voor je dat je je super paardje vindt Pling succes met alles

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:17

Balen Bar, maar ja jullie schieten er beide niets mee op !!

Je vindt wel een leuk dier !! Geef het wat tijd !!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:33

Wat je in ieder geval moet doen is binnen twee maanden na de aankoopdatum op aantoonbare wijze klagen over het paard. Je hoeft het paard daarmee niet meteen terug te brengen, maar je moet wel aangeven dat je dat overweegt. Je moet schrijven dat je bij hem bent geweest, dat je je wensen kenbaar hebt gemaakt, dat hij je dit paard daarna heeft verkocht met de toezegging dat dat onder je (braafheids)wensen viel.

Dat je het paard daarna hebt meegenomen en dat je nu moet constateren dat het paard (om welke reden dan ook) niet is wat je er in redelijkheid van mocht verwachten. Dat het paard dus 'non-conform' is en dat je overweegt de overeenkomst op die grond te ontbinden. Als je dat wil, kan je er bijzetten dat je nog onderzoekt of er manieren zijn die maken dat je toch met het paard door 1 deur kan.

Als ik het zo hoor, zou ik echter helemaal niet verder onderzoeken. Je kan niet het leed van alle paarden op je hals nemen. Dit paard is niet wat jij zoekt en je kan m beter nu terugbrengen dan als je je er nog meer aan hebt gehecht (en je het gevoel krijgt hem 'in de steek te laten' als je m alsnog terug brengt).

Succes

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:45

Jullie moeten weten dat de verkopende partij ECHT heel meegaand is, dat die werkelijk niets te verwijten valt, dus ik wil daar (nogmaals) geen kwaad woord over horen, voordat er allerlei verhalen de ronde gaan dat het een oplichter is ofzo Knipoog

Ik heb hem gesproken vandaar en gezegd dat het echt niet gaat, wat we ook doen. Hij wil een oplossing (logisch) en biedt van allerlei opties. Één daarvan is: We brengen het paard weg naar een stal die hem verder beleerd. Hij wordt in het tuig beleerd en iedere dag gereden onder het zadel, en zo bomproof gemaakt...
Ik twijfel natuurlijk... want tja, wat als het na die paar weken nog steeds niks is?
Ik heb ook aangegeven dat ik nu, door mn epilepsie, méér dan ooit op zoek ben naar een ultra-brave knol... klinisch dood, zoals we dat weleens grappig noemen. *LOL*

Aan de andere kant is het een stiklief dier, echt zo'n trouwe hond Ja En ik zeg altijd: was hij maar zo bomproof... dan zou het een toppertje zijn, echt een blijvertje Ja

Zouden jullie zoiets doen of toch definitief zeggen: Weg er mee! Is moeilijk he, straks is hij bomproof en dan doe ik hem weg....

aaaarghghghgh, ik word GEK van mezelf!!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:21

He Barmat, wat oliebol dat het nu toch niet gaat, ik zie dit topic echt weer veel te laat! Dit is echt balen, maar ik zou echt stoppen met dit paard, des te langer je doorgaat, des te meer hecht je je en op dit punt in jouw leven is hij niet de match. Dan had je je oude paard wel kunnen houden om gevaar te lopen, te meer je al genoeg kwalen onder de leden hebt zonder een jong onbetrouwbaar superschrikachtig jong paard.

Verder aanrijden is leuk, maar voor iemand anders. Dit is niets voor jou nu. Hoe lief hij verder ook is, hij is te groot om mee te proberen en jezelf te beschadigen..
Wil je toch verder?? Paarden die hyper zijn kunnen magnesium tekort hebben waardoor ze echt achtelijk schrikachtig kunnen zijn. Of toch een osteopaat om te kijken of er iets in zijn rug dit veroorzaakt.

The point is dat hij weer terug moet naar dat relaxte vorm en als er lichamelijke oorzaak is dan kun je er wat aan doen. Is het gewoon onervarenheid en super gevoeligheid, dan blijft dit en dan kun je aanrijden tot je een ons weegt maar dan blijven jullie samen een levensgevaarlijke combi.

Doe het niet! Kies op tijd voor jezelf en laat hem gaan. Kies een 10 jarige lobbes en haal het plezier terug dat je verdient en ook verschrikkelijk nodig hebt. Geef omjezelf en gun dat jezelf Ach gut Dit is een accident waiting to happen. En je hebt al genoeg in je leven. Haal die lieve oudere lobbes en vind samen het geluk terug en geniet weer van die momenten samen.. Please.. Huilen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:43

Ik zou niet langer proberen een oplossing te zoeken, maar hem inruilen of terug brengen.

Ik begrijp de verkoper wel dat hij naar een oplossing probeert te zoeken, maar hij heeft blijkbaar niet door hoe belangrijk het voor jou is een echt bomproof paard te hebben. Als zou zijn oplossing wel werken ben ik bang dat er in jouw achterhoofd blijft spelen hoe hij eerst was en dat dit misschien wel eens terug zou kunnen komen en dat moet jij in jou situatie niet hebben.

Als je het mij vraagt heeft deze Shire al lang richting jou bewezen niet het paard voor jou te zijn dat je zoekt. Ik zou dus gewoon verder zoeken en idd beginnen met een wat ouder paard waar de scherpe kantjes al vanaf zijn.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:48

Waarom ga je niet eens een aantal keer een paard van iemand anders rijden om je vertrouwen terug te winnen?.
Het is dat het niet helemaal mijn paard is, maar anders zou ik je zo uitnodigen om onze onzettend zoete kwpner een tijdje te komen rijden en doen wat je maar wilt.

Veel sucses iig!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:17

Zoek alsjeblieft naar een ander paard, een wat ouder paard van een jaar of 8.
Je vertrouwen in dit dier is weg, als is het op de gtond een schat van een beest het zal altijd tussen jullie in blijven staan.
Mss is dit wel zo en gevoelig paard dat het gevoelig is voor je epileptie..en daar dus niet mee om kan gaan?
Na al de ellende die je hebt meegemakt is het tijd voor een leuk paardje waar je lekker je verstand op nul bij kan zetten en vol vertrouwen kan paardrijden...kies voor jezelf en niet voor het paard wat het zo leuk doet op de grond...nu hebt je nog garantie straks als het paard ergens anders verder wordt beleerd ben je weer een hele tijd verder ....kies voor je eigen plezier nu, voor dat dier komt er wel iemand anders die wel erbij past.
Paardrijden is zo leuk...en jij hebt het zo nodig dat ontspannen bezig zijn.
Luister naar jezelf, volgens mij weet jezelf al dat het klaar is en dat je opzoek moet naar een ander braaf dier.
Heeft deze man niets anders voor je staan wat wel past?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:20

Dat dacht ik trouwens ook nog marieke dat er misschien paarden zijn die misschien die epileptie oppikken of aanvoelen, ik weet het niet. Weet wel dat onze gelderse willy, niets meer te maken wilde hebben en ruzie zocht met zijn beste vriendje fargo op de dag dat die onwijze koliek had en dus anders rook of zich anders gedroeg.. en uiteindelijk 'savonds is ingeslapen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:23

En wat als jij kiest voor de optie om hem opnieuw te laten beleren, en hij blijkt daarna nog niet bomproof te zijn? Want hun hebben er dan wel weer geld ingestoken, maar als daarna nog niet het gewenste resultaat behaald is, dan zit je er alsnog mee.......

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:25

Jemig wat een verhaal zeg.....
Persoonlijk zou ik het paardje toch terugbrengen. Ik las ergens in het topic dat je ook weer een lesje hebt gereden op een manege.
Waarom niet gewoon eerst lekker daar blijven lessen op dat "half dode" paardje? Eerst weer eens lekker leren genieten van het rijden. En dan opzoek naar een mak paardje.... of misschien het manege-paardje kopen om mee te beginnen? Als het een wat ouder paardje is, geef je hem dan misschien nog een leuke oude dag en jij hebt profijt van een rustig paardje waardoor je meer vertrouwen zult krijgen...

Heel veel succes en sterkte in ieder geval!

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:41

Jeeh Bar,lees net het hele verhaal!
Héél moeilijk dit zeg en wat is wijsheid gezien de omstandigheden.
Ik hoop dat je de juiste keuze maakt en wens je daar alle geluk bij.
Ik ga dit nu even laten bezinken en ondertussen manlief en kinderen voederen Knipoog en dan kom ik nog wel even hier op terug
Sterkte iig Kusje mama bammbamm Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:48

Dat zijn idd ook allemaal dingen waar ik aan denk.... dat het altijd tussen ons zal blijven staan... dat hij mijn malaise oppikt... weet ik het?

Verdrietig hoor... en ook helemaal niet te accepteren!!

Daar zit ik dan, als zeer ervaren ruiter (Z gereden, 26 jaar ervaring, -tig paarden en pony's zadelmak gemaakt) en ik moet nu maar accepteren dat ik nog maar net op manegepaarden kan rijden Verdrietig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:53

Meissie er zit echt nog wel iets tussen een hyper jong onervaren paard en een aftands oud manegepaard. Heus er is meer voor je in de toekomst met een ander fijn paard, ik weet het zeker. Alleen moet je daar nu zelf de eerste moeilijke stap voor zetten!! Ach gut

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:03

Klopt fargo... maar een jaar geleden was ik er vol vertouwen boven op gedoken Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:08

Het is ook zwaar k*t om het maar eens subtiel te zeggen en daarom moet je nu ook juist verder, voordat je weer jaren met een paard zit waar je niets mee kan. Je moet nu eerst voor JOU zorgen en een nieuwe vertrouwde betrouwbare, bevestigde lieverd (met potentie) vinden, zodat je de omgeving en je bak daarmee onveilig kan maken en zo hard als JIJ kan en WIL er mee rond te rijden dan wel scheuren Haha! Clown .

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:10

Vraag jezelf eens af. is dit het paard wat je altijd al wilde? Heb JIJ er vertrouwen in dat het goed komt en jullie samen een combinatie kunnen worden of zeg je al snel nee. Als je snel nee zegt dan zou ik hem een retourtje trailerrit doen. Als je zegt ja dan moet je er gewoon 100% voor gaan. Gewoon rustig aan doen en hem vertrouwen proberen te geven. Succes.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:13

Je hebt helemaal 100% gelijk en ik MOET ook door.... als je echter zoals ik in de acceptatie-fase zit is dat soms niet zo gemakkelijk en ga je eerder uitvluchten verzinnen.... niet juist dat weet ik...

Of een paard wel of niet potentie heeft maakt me niet eens uit... als hij maar 100% braaf is dan is het wat mij betreft goed Lachen

Ervaring leert echter dat, ondanks het feit dat je aangeeft een hersenbloeding gehad te hebben, mensen toch vaak oneerlijk zijn. Zo ben ik voor Major naar een Tinker gaan kijken die oh zo braaf was, en toen we er aan kwamen, bleek hij overduidelijk verdoofd....

zoiets is hard, dat mensen dat kunnen, misbruik maken van iemand terwijl iemand gewoon een lichamelijke (geestelijke) beperking heeft!! Boos!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:28

Ja dat is waardeloos dat je niet van mensen op aan kunt. Ik denk dat ik via mijn bekenden circuit op zoek zou gaan zodat je de mensen die je paard leveren via via kent en dus beter kunt vertrouwen.. Ik snap ook dat je nog in ontkennings dan wel gewenningsfase van je situatie zit, maar dan juist zou een passend paard zoooo fijn kunnen zijn en zoveel direct al voor je kunnen kunnen betekenen juist in deze lastige tijd. Je hebt al meer dan genoeg aan je hoofd (letterlijk en figuurlijk; pun intended!)
You Go girl! Op zoek naar nieuw paarden geluk!

Ps ik ben nu weg (naar een feestje) zal later je topic nog even bekijken!

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:15

Ja het is altijd triest al mensen misbruik van je maken.... daaromis het erg belangrijk dat voor je besluit om een paard op proef mee naar huis tenemen dat je er bij de oude eigenaar al een paar keer wat mee gedaan hebt, dus aan de hand maar ook erop... wat je ook kan doen is iemand anders mee nemen en die er eerst eens opzetten.
En als je er dan een paar keer wat meegedaan hebt er goede afspraken over maken over een tijd waarin je het paard op proef in je eigen omgeving hebt staan.
Beslis niet snel weer over een ander paard maar neem de tijd... hoe banketstaaf het ook klinkt je bent niet meer dezelfde vrouw die je was voorheen.. dus je hebt ook meer tijd nodig om uittezoeken welk paard je nog het genot kan geven van lekker paardrijden.
Bij ons komt er regelmatig een vrouw rijden die door een omgeluk een ernstig hersenletsel heeft opgelopen, zij heeft heel hoog gereden voor haar ongeluk en rijdt nu op onze bejaarde Floris ( 27) en zij heeft er heel veel plezier in en Floris...die is er helemaal klaar voor als zij er is, en zij is zo dankbaar dat Floris er is...het is liefde van 2 kanten..ik besta niet meer voor Floris als zij er is.
Dus geniet alsjeblieft nog van wat je wel kan en niet van wat geweest is...streef niet naar vroeger maar verheug je op wat je in het heden nog kan.