Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: Merrie met veulen van 4 maand vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:27

Ik vind het beide erg mooie paarden maar een veulen met 4 maanden laten springen kan gewoon niet goed zijn. Z'n beestje is nog volop in de groei en kan zo snel overbelast worden. Ik denk dat het voor een keertje uit geheel vrije wil (want eerlijk gezegd geloof ik niet dat het veulen uit zichzelf over de hindernis is gegaan) niet kwaad kan maar voorkomen is natuurlijk beter. Zie trouwens ook totaal het nut niet in om een veulen van 4 maanden er al overheen te laten. Later is er altijd nog voldoende tijd om te kijken hoe zijn springtechniek is Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:00

Ik was erbij, en het veulen ging wel degelijk uit zich zelf over de sprong heen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:06

Bojangles schreef:
Ik was erbij, en het veulen ging wel degelijk uit zich zelf over de sprong heen.

Ja dat geloof ik best, maar een veulen is al zóóó kwetsbaar, ik snap dan niet dat iemand zijn veulen laat springen, er gebeuren zoveel ongelukken met veulens, omdat ze gewoon onvoorspelbaar en vlug zijn.
Maargoed, het is jullie dier, en als jullie er plezier aan hebben, prima! Bloos

BelleAllure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:08

Jeetje wat een gezeur allemaal.. en zij genoeg fokkerijen die al kijken bij 2 maanden hoe veulens springen omdat te kijken of ze goed zijn voor de sport het kan geen kwaad, zolang je het niet forceerd! Je hebt een super leuk veulen trouwens gewoon aankijken wat ze wil en dan komt het zeker goed! ( voor mensen met een abbo op het bit check maar nummer 137 oktober 2006 een heeel verhaal over springtalent bij veulens)

groetjes

Afbeelding

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:09

Zo die kan goed springen. Mooi veulen en mooie moeder.
Leuke foto's wil haar over 4 jaar wel zien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:14

Op zich zie ik er niet veel problemen in om een veulen eenmalig te laten springen, 1 a 2 sprongetjes hooguit.
Waar ik persoonlijk wel altijd moeite mee heb is de verhouding tussen de "zware" balken en de veulenbeentjes, zeker op deze leeftijd. Bij een verkeerde sprong kan dat toch behoorlijke blessures opleveren.
Zelf zou ik dan ook liever een strobaal gebruiken als ik perse een veulen een keer wilde laten springen.

Overigens zou ik zelf zeker wachten tot ze 3 jaar oud zijn, maar ieder zijn eigen keuze. Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 18:15

En waarom een strobaal?
Die geeft minder mee dan dit hoor!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:17

Avelienvd schreef:
En waarom een strobaal?

Komt in ieder geval minder hard aan tegen een veulenbeen, maar wel weer het risico dat het veulen over de kop slaat.

Eigenlijk is het dus gewoon altijd verstandiger om te wachten tot een paard minimaal 3 jaar is. Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:18

ThePast03 schreef:
Avelienvd schreef:
En waarom een strobaal?

Komt in ieder geval minder hard aan tegen een veulenbeen, maar wel weer het risico dat het veulen over de kop slaat.

Eigenlijk is het dus gewoon altijd verstandiger om te wachten tot een paard minimaal 3 jaar is. Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 18:25

Ja jolanda jouw mening weet ik nu wel.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 18:28

Je moet natuurlijk wel in kunnen schatten hoe het veulen springt, en wat die er dus mee doet.
Maar gezien hoe hoog ze altijd over de draden en dergelijke heen gaat durfde ik dit wel aan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:32

Avelienvd schreef:
Ja jolanda jouw mening weet ik nu wel.

rustig maar hoor.
Ik wou dr iets bijzetten wat ie dus niet gedaan heeft, weet niet meer wat ik getypt had dus laat t maar zo.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:37

Avelienvd schreef:
Je moet natuurlijk wel in kunnen schatten hoe het veulen springt, en wat die er dus mee doet.
Maar gezien hoe hoog ze altijd over de draden en dergelijke heen gaat durfde ik dit wel aan.

Deze zin van jou, doet me denken.... Hmmm als je je veulen al heb zien springen over draden, waarom dan expres laten springen over een hindernis? Als je het al gezien heb hoe ze springt?? Ik snap het niet helemaal.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:40

ik snap avelienvd opzich wel, mensen die in de herhaling vallen zijn en blijven irritant, 1x is genoeg 7x hoeft niet, wat ik niet snap is dat iedereen piept dat fokpaarden het pas op 2,5 jaar doen, dat doen ze idd ja maar vaak springen ze dan al rond de 1.30 of zelfs hoger, en nog er heen gejaagd worden ook, ik vind t geen kwaad kunnen een keertje, prachtig veulen!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:41

snoeske schreef:
Avelienvd schreef:

Deze zin van jou, doet me denken.... Hmmm als je je veulen al heb zien springen over draden, waarom dan expres laten springen over een hindernis? Als je het al gezien heb hoe ze springt?? Ik snap het niet helemaal.

dat is zoiets vergelijken als hardlopen, en wegrennen voor iets waar je bang voor bent, kortom imo niet hetzelfde.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 18:51

Dank je wel xdramaqueen.
Inderdaad is dat niet hetzelfde.
Dan doet ze het puur om weg te komen.
Nu wou ik eens kijken wat ze zou doen als er een hindernis zou staan.
Dat is toch iets anders dan over draden heen gaan.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:56

Spijt me zeer maar dat het niet hetzelfde is vind ik onzin, het lijkt mij dat je kan zien (als je er verstand van heb) als een veulen over een draad oid springt of die goeie technieken voor het springen heeft. Sorry maar bij mij kan er niet in dat je dat alleen kan zien als die over een balkje springt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 18:59

Ja dat is wel anders.
Dan worstelt ze zich er overheen.
Ook omdat dat eigenlijk te hoog is voor dr.
Dus nee dan kan je niet goed zien hoe de techniek en dergelijke is.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:01

snoeske dat is jou mening, ik vind het niet t zelfde, ontsnappen en VRIJspringen is zeker niet het zelfde zoals ik al zei neem t voorbeeld van hardlopen. ik ga verder niet in discussie want t is nutteloos, je wilt puur je gelijk en dat krijg je toch niet Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:03

Avelienvd schreef:
Ja dat is wel anders.
Dan worstelt ze zich er overheen.
Ook omdat dat eigenlijk te hoog is voor dr.
Dus nee dan kan je niet goed zien hoe de techniek en dergelijke is.

Dat een proffesionele fokstal of handelstal zo vroeg mogelijk wil weten of een veulen over de juiste instelling/techniek etc beschikt kan ik mezelf nog heel iets voorstellen.

Maar waarom is het voor jullie (ik begrijp uit je profiel dat het niet je eigen paard is) zo ontzettend belangrijk om te zien hoe de techniek is?
Heb je zelf ook de kennis om goed in te schatten wat je ziet, of is het eigenlijk toch maar gewoon voor de lol?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:05

Ja ik kan dat zeker wel inschatten.
En Gezien we met de oude merrie ook verder gaan fokken is het voor ons wel belangrijk om te kijken wat het veulen in huis heeft.
Want we hebben plaats voor 2 paarden in principe.
En als het volgende veulen beter is dan gaat deze weg.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:05

mag het tegenwoordig niet meer om lol draaien dan? ik denk dat ik dan acuut met paardrijden stop, ik heb er namelijk alleen maar lol in.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:08

Avelienvd schreef:
Ja ik kan dat zeker wel inschatten.
En Gezien we met de oude merrie ook verder gaan fokken is het voor ons wel belangrijk om te kijken wat het veulen in huis heeft.
Want we hebben plaats voor 2 paarden in principe.
En als het volgende veulen beter is dan gaat deze weg.

Dus dan was het ook vroeg genoeg geweest als je dit veulen volgend jaar een sprongetje had laten maken. Knipoog
Maar ik vind het knap dat je van een veulen al kunt inschatten hoe zijn springtechniek zal zijn op latere leeftijd en vooral hoe die het onder de man gaat doen, ik doe het je niet na.

En DramaQueen: Met lol hebben is niets mis, maar dan moet je ook wel gewoon toegeven dat het gewoon voor de lol is. Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:10

Wanneer zou dat volgend jaar kunnen dan? dan staat ze immers lekekr in de opfok met leeftijdsgenootjes.
En nee je kan nog niet zeggen hoe die het onder het zadel gaat doen.
Maar wel of ze in ieder geval wat oog voor de sprong heeft, en voorzichtig is zeg maar.
Je kan nooit inschatten hoe die het precies zal gaan doen dus, maar wel een inschatting maken van wat je er van denkt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:12

Het is geen preciese wetenschap he.
maar goed als ik zelf maar weet hoe ik er over denk, en als wij maar denken dat we er wat aan gehaqd hebben.