Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
simodi schreef:Kan iemand (die dan wel VD doet) mij dan eens uitleggen wat het nut of de lol van steigeren is?????
Het blijft gewoon een levensgevaarlijke oefening, of eigenlijk meer een stunt, waarbij je altijd kans hebt dat je een keer samen achterover klapt, hoe goed en vaak je ook oefent. Het paard blijft een (vlucht)dier en als hij tijdens het steigeren schrikt weet je niet 100% wat hij gaat doen! Juist als je aan VD doet zou je je moeten verdiepen in de aard van het paard (en het lijkt me dat de meeste VD-ers dat ook wel doen omdat ze niet-authentieke dingen doen met hun paard en een goede band daardoor met ze krijgen) en dan weet je toch dat bij een schrikreactie altijd iets onverwachts kan gebeuren?!
Dus los van de ervaring van de TS, haar liefde voor de pony en haar band er mee vind ik het gewoon hartstikke onverstandig en stom om een paard te leren steigeren! Het leidt nergens toe ...
Bovendien stel je je paard ook nog eens bloot aan de kans dat jullie achterover klappen, ook voor hem niet bepaald een prettige ervaring!
Ik vraag me af of de TS over dit soort dingen goed nagedacht heeft voor ze hieraan begon ...

Ik had vroeger ook zo'n pony waarmee ik zonder iets op buitenrit ging. ga zo door hoor! 
kelz schreef:ik vroeg trouwens ook niet om kritiek maar om reacties...
en het is alles behalve gedwongen..
Suziej schreef:Vrijheidsdressuur, het ziet er niet echt uit of je pony de vrijheid krijgt.
. Ik zou het hem wel leren terwijl je er naast staat (zoals er al eerder vernoemd staat in dit topic) en gewoonweg dan opnieuw foto's plaatsten. Trek je vooral niet teveel aan over wat sommige mensen tegen je zeggen, de manier waarop je dat beest behandeld is zeker diervriendelijk! Probeer iets op te steken van mensen die hier reageren mét ervaring over dit soort oefeningen.
kelz schreef:ik vroeg trouwens ook niet om kritiek maar om reacties...
en het is alles behalve gedwongen..
. Ik weet dat het niet leuk is om deze reacties te ontvangen, maar ik denk persoonlijk dat je dat bij dit topic wel had kunnen verwachten. Daarentegen vind ik het wél erg zonde dat het hele topic erdoor verpest moet worden. Sommige reacties vind ik wat ver gaan.. Bokt staat nou eenmaal bekend om zijn commentaar, daar kan ik verder weinig aan veranderen. Maar mag je pony dit nog zo leuk en gaaf vinden, het is niet verstandig om al na 3 dagen én steigeren geleerd te hebben, en er ook meteen op te gaan zitten. Zie het niet aanvallend, ik probeer mijn commentaar zo goed mogelijk te onderbouwen. Ook al kent hij die andere kunstjes al aardig, hou die dan nog een tijd vol. Dat hij ze kent wil niet zeggen dat meteen de complete basis er is. Fouten maken is niet erg, als je er dan ook maar van leert
.. En ik ben er zeker van dat als je na een tijdje nog eens foto's plaatst wanneer je erlangs staat en je de andere kunstjes wat langer aangehouden hebt, dat de bokkers het echt wel zullen waarderen 

AstraGirlie schreef:Een paard moet je altijd dwingen iets te doen, op de één of andere manier.
Isabellover schreef:dat bonte paard vind ik zelf een prima voorbeeld. alleen k zou een ander zadel opdoen anls je gaat steigeren. of geen. je kan nu niet goed vooroverzitten en je haalt je paard uit balans. Zeker met zo'n hoogte is dit niet zo'n slim idee. Ik vind er naar uitzien hoe jij daar op je paard zit.
Als ik naar het paard kijk vind ik het er prima uitzien.
karoliena schreef:Al het steigeren is en blifjt gevaarlijk ook al ben je nog zo goed en vergevorderd in de VD. Een kennis van mij heeft haar paard in meoten laten slapen die had ze ook steigeren geleerd. Heel mooi beheerst en ook zeker neit hoog. Paard steigerde op commando en schrok en klapte daardoor achterover. Paard had iets in zn rug gebroken. Kan je zeggen dat je het jezelf nooit meer vergeeft als door je eigen schuld je paard dood gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en zoiets kan iedereen gebeuren hoe netjes het steigeren er ook in zit.
lovelance schreef:Omdat ik meerdere topics van de TS heb gezien, kan ik het niet geloven dat dit 'gedwongen' is.
Meid, ik bewonder jouw manier van omgaan met je pony. Verbaasd me ook niks dat je dit heb kunnen aanleren zo snel!
Snap dat bij sommige mensen de nekharen rechtovereind gaan staan als ze horen dat iemand dr paard weer heeft leren steigeren op commande.
Ik zie hier geen kwaad in, ook niet vanaf deze foto's.