Prins de Hengst Omhoog!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Re: Prins de Hengst Omhoog!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:27

Ik vind dat er hier wel veel te veel op door wordt gedramt.
Dat steigeren gevaarlijk is, vind ik ook. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Zij doet dat wel. Geef gewoon tips over hoe ze het beter kan doen als je vind dat ze het niet goed doet. Maar ga iemand nou eens niet zo afblaffen.
Dat is iets tipisch bokts, laat de TS in haar waarde en geef gewoon tips.
Niet verkeerd bedoeld, maar het komt te vaak voor dat er mensen gekwetst worden door antwoorden (overigens vaak wel goed bedoeld).

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:42

vind beetje dom om na 3 dagen gelijk al steigeren aan te leren.. maar goed dat is natuurlijk weer *stoer*
doe eerst andere dingen volledige basis , buiging etc simpelere oefeningen.
ook zien we tijdens vd eerst een oefening liever aan de hand , zodat het paard hem goed door heeft en dan er pas op.
steigeren is 1 van de laatste dingen waaraan je moet denken.
vind het er ook niet relaxt uitzien . paardje lijkt het er ook niet makkelijk op te vinden. en tevens ben je te groot.

voordegene wat nut van steigeren is?
het is een mooie oefening om je paard te laten doen als het beheerst is.
tevens is een oefening waarbij paard een sterke achterhand nodig heeft.
ik heb ook een pony die het beheerst en ben er echt niet op tegen als mensen deze oefening aanleren.
maar dan moet men er ook zeker van zijn dat het goed aangeleerd word en dat het paard ermee te vertrouwen is..
en vanuit het steigeren kunnen weer andere oefeningen aangeleerd worden Knipoog

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:23

simodi schreef:
Kan iemand (die dan wel VD doet) mij dan eens uitleggen wat het nut of de lol van steigeren is?????

Het blijft gewoon een levensgevaarlijke oefening, of eigenlijk meer een stunt, waarbij je altijd kans hebt dat je een keer samen achterover klapt, hoe goed en vaak je ook oefent. Het paard blijft een (vlucht)dier en als hij tijdens het steigeren schrikt weet je niet 100% wat hij gaat doen! Juist als je aan VD doet zou je je moeten verdiepen in de aard van het paard (en het lijkt me dat de meeste VD-ers dat ook wel doen omdat ze niet-authentieke dingen doen met hun paard en een goede band daardoor met ze krijgen) en dan weet je toch dat bij een schrikreactie altijd iets onverwachts kan gebeuren?!
Dus los van de ervaring van de TS, haar liefde voor de pony en haar band er mee vind ik het gewoon hartstikke onverstandig en stom om een paard te leren steigeren! Het leidt nergens toe ...
Bovendien stel je je paard ook nog eens bloot aan de kans dat jullie achterover klappen, ook voor hem niet bepaald een prettige ervaring!

Ik vraag me af of de TS over dit soort dingen goed nagedacht heeft voor ze hieraan begon ...

zelfvertrouwen voor je paard Lachen
en iemand die weet waar hij/zij met bezig is klapt niet achterover tenzij je het vraagt om stunts te showen op show Knipoog
of een mooie achterwaartse koprol tijdens het steigeren, is ook heel mooi om te zien. helaas moet ik dat nog leren *zucht*
toch zalig als je je paard al deze dingen kunt aanleren Lachen
soit de bende waar ik bij rijd doet dit al tien jaar en er zijn nog nooit ongelukken gebeurt, soit ieder zijn mening.

en om ff heel duidelijk te zijn, in onze bende hebben al de paarden en dus ook mijn paardje nog nooit maar dan ook nooit misbruik gemaakt als het niet gevraagt wordt.
mensen denken altijd steigeren is gevaarlijk en paard maakt er misbruik van.
dikke zever noem ik dat, het is niet gevaarlijk als je weet wat je aanleert en waar je met bezig bent en welke comando je ze aanleert.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:27

dit ziet er idd aaridg gedwongen uit,, manen stevig vast etc.
en kan je dit niet vanaf de grond doen? ik vindt je aan de grote kant voor die pony!

MantaAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:55

Ik noem het totaal geen vertrouwen maar oke.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:38

Zoals al eerder gezegd: laten we het leuk houden. Bijna niemand hier kent de TS persoonlijk, en het zijn en blijven moment opnamen. Om daar goed onderbouwd commentaar op te leveren, oké, maar bokt is een stuk leuker als we allemaal een beetje vriendelijk zijn Lachen

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:44

Het is niet slim om na 3 dagen al steigeren aan te leren.
Je bent te groot voor je pony.
Het is beter als je op de grond begint met steigeren aanleren.

Verder vind ik dat je prachtig omgaat met je pony Haha! Ik had vroeger ook zo'n pony waarmee ik zonder iets op buitenrit ging. ga zo door hoor!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:14

kelz schreef:
ik vroeg trouwens ook niet om kritiek maar om reacties...
en het is alles behalve gedwongen..

Als je reacties wil moet je zo'n topic bij ITP zetten,
HAW is voor commentaar.
En soms zit daar gewoon kritiek bij.
En dan kan je het lezen en je er boos om maken, of kijken of je er echt iets aan hebt.
Als er heel veel mensen zeggen dat je het beter iets rustiger aan kan doen, en er eerst bijvoorbeeld nog niet op gaan zitten, lijkt het me dat dat een goed idee is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:44

Ook op de laatste foto;s van de bonte. Zie IK wel degelijk gevaar. Hij doet het inderdaad zonder angst. Maar die laatste foto daar hoeft hij maar een beetje uit balans te raken of jij uit balans te raken en je ligt plat!

Verder petje af dat je het zo getraind hebt, en het is verder ook geen commentaar, maar ik persoonlijk vind het gewoon akelig. Vooral omdat mijn paard het toen gebruikte als ik iets vroeg wat hij niet wilde. En hij steeds hoger kwam. op het laatst stond hij inderdaad ook stijl omhoog zoals bij jou foto. Maar toen flitste echt wel door me heen, WAT als hij nou omgaat. Ik met mijn 1.62 en nog geen 50 kilo onder een paard van 1.72 van ruim 600 kilo dat overleef ik NOOIT...Ik heb het dan toen ook echt eruit gemept toen hij zo overeind stond. Voorwaarts voorwaarts voorwaarts. En hij heeft het nooit meer gedaan. En GEEN HAAR OP MIJN HOOFD die eraan denkt om hem weer zoiets te leren Bloos

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:10

de eerste foto's zien er imo ook niet verkeerd uit! Ikzelf moet wel zeggen dat ik geen voorstander ben om je paard als 1 vd eerste oefeningen(2 oefeningen is écht nog niet veel!) stijgeren aan te leren, zéker niet bij een hengst, je vraagt hem toch om tegen jou in 'opstand' te komen(en zo zul jíj het niet zien, maar zo is het in de ogen van je paard wél! stijgeren is uitdagen!) en dat kan bij een hengst best riskant zijn.. daarbij wil ik níet zeggen dat je hem stijgeren niet kunt leren! maar wel met de regel dat hij éérst het compliment of liggen heeft geleerd, dat zijn namelijk oefeningen waarbij het paard zich TOTAAL overgeeft.. mijn paard is ook super dominant, en stijgeren is ook wel 1 van zijn favo oefeningen, maar ik sluit nóóit een stijgerpartij af zónder hem daarna te laten liggen of het compliment te laten doen, zodat hij weer weet dat ik de leider ben en het nu klaar is.

de andere foto's die ik heb gezien(voor die bonte) vind ik persoonljk dóód eng! als je bij die bonte ook maar iets gaat schuiven(zonder zadel weet ik zeker dat je dat gaat doen bij zo'n hoogte) kan dat beest zo achterover klappen.. ik ben niet zo'n voorstander van zó hoog stijgeren, het is niet echt meer gecontroleerd en beheerst.

aan de ts; ga wél zo door, maar leer hem aub eerst het liggen of het compliment voordat je verder gaat met stijgeren, en dan dus áltijd na het stijgeren even laten liggen of het compliment laten doen, zo hou jij het leiderschap en krijg je er dus ook geen verwarringen mee met je paard, voor beide is het dan gewoon duidelijk.

Superhitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:15

heey

ik vindt het grapping dat jij je pony dingen aan leert.
zelf zou ik het niet kunnen.
oook zal ik hier niet voor kiezen om dit te doen maar dat ik mijn mening Koe
en dat je de manen van je pony vast houdt vindt ik er niet erg uit zien hoor.
als ik ga springen hou ik vaak ook een plukje manen vast

ga zo door harstikke leuk! Vork Vork Vork

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:21

wat kan je als comando doen voor liggen dan?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:39

Suziej schreef:
Vrijheidsdressuur, het ziet er niet echt uit of je pony de vrijheid krijgt. Huilen van het lachen

Lekker scheve opmerking. Vrijheid krijgt hij niet? Zonder halster, een open weiland, zonder getrek aan touw of bit, tja zoiets noem ik wel degelijk vrijheid. Ook ik heb de andere topic's gezien, en hier kunnen we imo alleen maar bewondering voor hebben, niet iedereen kan zomaar wegrijden mét een hengst zonder halster oid. En zoals Roos dit ook mooi heeft uigelegd: alles draaid rond leiderschap, en dat kan deze meid duidelijk bieden.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:58

dat bonte paard vind ik zelf een prima voorbeeld. alleen k zou een ander zadel opdoen anls je gaat steigeren. of geen. je kan nu niet goed vooroverzitten en je haalt je paard uit balans. Zeker met zo'n hoogte is dit niet zo'n slim idee. Ik vind er naar uitzien hoe jij daar op je paard zit.

Als ik naar het paard kijk vind ik het er prima uitzien.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:14

Ik vind de meeste reactie's die hier staan verschrikkelijk overdreven. Je rijd zo met dat beest weg zonder hoofdstel, zadel oid en dat kan je niet zonder dat je mekaar vertrouwt. Je hebt foto's geplaatst van iets wat je voor de eerste keer geprobeerd hebt, dan gaat het zowiso toch nog niet zoals het moet hé Clown . Ik zou het hem wel leren terwijl je er naast staat (zoals er al eerder vernoemd staat in dit topic) en gewoonweg dan opnieuw foto's plaatsten. Trek je vooral niet teveel aan over wat sommige mensen tegen je zeggen, de manier waarop je dat beest behandeld is zeker diervriendelijk! Probeer iets op te steken van mensen die hier reageren mét ervaring over dit soort oefeningen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:16

Ik denk dat je hem meer in de weg zit dan hem de goede kant op helpt als je erop zit. Mijn tip: ga ernaast staan. Sowieso is het niet verstandig om er met steigeren op te zitten als een paard dat nog niet goed kent, stel je voor dat hij achterover klapt in zijn enthousiasme? Dan heb je de poppen aan t dansen. Knipoog

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:34

kelz schreef:
ik vroeg trouwens ook niet om kritiek maar om reacties...
en het is alles behalve gedwongen..

De mensen geven commentaar vanaf de foto's. Als je bang bent voor commentaar vraag ik me af wat je nog doet op bokt Bloos. Ik weet dat het niet leuk is om deze reacties te ontvangen, maar ik denk persoonlijk dat je dat bij dit topic wel had kunnen verwachten. Daarentegen vind ik het wél erg zonde dat het hele topic erdoor verpest moet worden. Sommige reacties vind ik wat ver gaan.. Bokt staat nou eenmaal bekend om zijn commentaar, daar kan ik verder weinig aan veranderen. Maar mag je pony dit nog zo leuk en gaaf vinden, het is niet verstandig om al na 3 dagen én steigeren geleerd te hebben, en er ook meteen op te gaan zitten. Zie het niet aanvallend, ik probeer mijn commentaar zo goed mogelijk te onderbouwen. Ook al kent hij die andere kunstjes al aardig, hou die dan nog een tijd vol. Dat hij ze kent wil niet zeggen dat meteen de complete basis er is. Fouten maken is niet erg, als je er dan ook maar van leert Knipoog.. En ik ben er zeker van dat als je na een tijdje nog eens foto's plaatst wanneer je erlangs staat en je de andere kunstjes wat langer aangehouden hebt, dat de bokkers het echt wel zullen waarderen Lachen
Succes, je hebt een gaaf dier! Lachen

Liefs, Esmée
Laatst bijgewerkt door EsmeeF op 04-08-07 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:38

Ik vind het helemaal niks Scheve mond
Het ziet er niet leuk uit ofzo, en je zegt dat je er PAS 3 DAGEN!! mee bezig bent, en dan is steigeren een beetje teveel van het goeie..

Ik denk ook niet dat je het goed aanleert, vrijheidsdressuur is meestal vrij, dus zonder ruiter erop.
verder ga ik er maar niet op in.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:24

Eigenlijk vind ik het al redelijk knap, na 3 dagen. Maar aan de andere kant vind ik het eigenlijk te snel.
Probeer gewoon de basisdingen echt eerst te doen. Stijgeren komt later wel! Verder leuke pony! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:47

AstraGirlie schreef:
Een paard moet je altijd dwingen iets te doen, op de één of andere manier.

Vraag me af hoe je dat nou verzint? Ik dwing me paarden nooit

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:27

Isabellover schreef:
dat bonte paard vind ik zelf een prima voorbeeld. alleen k zou een ander zadel opdoen anls je gaat steigeren. of geen. je kan nu niet goed vooroverzitten en je haalt je paard uit balans. Zeker met zo'n hoogte is dit niet zo'n slim idee. Ik vind er naar uitzien hoe jij daar op je paard zit.

Als ik naar het paard kijk vind ik het er prima uitzien.

toch geen dressuurzadel? Clown
wat is er mis met een reiningzadel?
en op de laatste foto is het een voltige zadel.
als wij steigeren is het rap op zo een hoogte en deze zijn altijd goed onder controle.
wij zitten nooit helemaal voorover in de nek, dat is geen zicht.
je moet nog een beetje recht zitten.
als je je paard door en door kent weet je zelf wel hoe ver je kan gaan.
zippo staat nog altijd niet kaarsrecht, hier is geen gevaar voor omvallen.
en de experts in onze equipe doen als hun paarden steigeren een achterwaartse koprol ervan.

en nogmaals voor andere mensen, zippo maakt er geen misbruik van zoals blijkbaar bij velen van jullie wel.
komiek vind ik dat.
gehoorzaamheid en wederzijdsrespect spelen hier een grote rol in.
geef ik geen comando dan wordt er ook niet gesteigerd, duidelijke comando's zijn belangrijk dan heb je er ook nooit problemen mee!

dit noem ik wel gevaarlijk:
dit is gevaarlijk, zo ver zou ik nooit gaan met zippo, zoals hij nu steigert vind ik het super.
op de foto hieronder staat het paard kaarsrecht, klaar om om te vallen zeg maar.
hier ben ik ook niet voor.

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:37

Al het steigeren is en blifjt gevaarlijk ook al ben je nog zo goed en vergevorderd in de VD. Een kennis van mij heeft haar paard in meoten laten slapen die had ze ook steigeren geleerd. Heel mooi beheerst en ook zeker neit hoog. Paard steigerde op commando en schrok en klapte daardoor achterover. Paard had iets in zn rug gebroken. Kan je zeggen dat je het jezelf nooit meer vergeeft als door je eigen schuld je paard dood gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en zoiets kan iedereen gebeuren hoe netjes het steigeren er ook in zit.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:52

karoliena schreef:
Al het steigeren is en blifjt gevaarlijk ook al ben je nog zo goed en vergevorderd in de VD. Een kennis van mij heeft haar paard in meoten laten slapen die had ze ook steigeren geleerd. Heel mooi beheerst en ook zeker neit hoog. Paard steigerde op commando en schrok en klapte daardoor achterover. Paard had iets in zn rug gebroken. Kan je zeggen dat je het jezelf nooit meer vergeeft als door je eigen schuld je paard dood gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en zoiets kan iedereen gebeuren hoe netjes het steigeren er ook in zit.

ag tijdens het springen kan hij ook z'n benen breken..
zo kan je achter alles wel wat gaan zoeken..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:39

Ja maar je kan het ook opzoeken door zulke dingen te doen.

Als ik sport kan ik ok een blessure krijgen dat is heel wat anders dan een dier een hele gevaarlijek oefening te laten doen. Daarnaast gaat er vaker wat mis met stijgeren dan met sporten. Kijk alleen maar eens op een keuring hoeveel veulentjes er wel niet ongelukkig vallen doordat ze stijgeren en dat niet goed gaat.

Tuurlijk zitten overal gevaren aan vast maar op deze manier zoek je het op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:51

lovelance schreef:
Omdat ik meerdere topics van de TS heb gezien, kan ik het niet geloven dat dit 'gedwongen' is.

Meid, ik bewonder jouw manier van omgaan met je pony. Verbaasd me ook niks dat je dit heb kunnen aanleren zo snel!

Snap dat bij sommige mensen de nekharen rechtovereind gaan staan als ze horen dat iemand dr paard weer heeft leren steigeren op commande.

Ik zie hier geen kwaad in, ook niet vanaf deze foto's.

Kijk we hebben weer allemaal erg snel geoordeelt dus. Je mening geven mag natuurlijk maar ze zit zonder halster/hoofdstel en zadel op een hengst (hoeft niets te zeggen natuurlijk), met alleen een zweepje en ja je ziet dat hij nog niet zo ervaren erin is, maar echt veel dwang middelen heeft ze niet, en als hij bang zou zijn of ongehoorzaam zou hij vast wel weglopen schat ik zo in. Als ik zoiets zo zien zal ik dus verder gaan kijken en oude topics en dan een nuttig berichtje proberen te schrijven waar de ts wat aan heeft en niet van dat het slecht en dat ze moet stoppen nee wat is slecht waarom, wat heeft het voor consequenties (op zijn lichaam, gedrag, etc) en wat kan ze dan wel doen en hoe en waarom is dat beter, daar zou een ts meer aan hebben.